Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voi rähmä, tajusin että olen hakenut kahta osa-aikaista työpaikkaa, kun niiden neljän pakollisen pitää olla kokopäivätöitä

Vierailija
26.01.2023 |

Huomenna määräaika. Saako ne vaihdettua sinne työmarkkinatoriin, kun ennätin jo merkitä ne?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma, jos 4 paikkaa hakee, niin luulisi edes yhteen pääsevän töihin?

Aina sitä voi luulla.

Vierailija
22/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne pitää olla kokopäiväisiä töitä? Mikäs järki tuossa on? Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että ihminen saa työn, jossa tekee esim. 80% työaikaa mieluummin, kuin että on täysin työttömänä?

En ole siis perehtynyt tähän systeemiin sen enempää, mutta kuulostaa siltä, että jollain päättäjällä on järki taas unohtunut jonnekin. Joillakin aloillahan osa-aikatyö on normi ja täyspäivästä haettavaa voi olla vaikeakin löytää.

Tää on vähän sama, kuin ettei työtön saisi opiskella ja siten edistää työllistymistään. Että ihmiset on paniikissä, että saako joku tietää, jos suoritan jonkun avoimen yliopiston kurssin, ettei vaan mene työttömyyspäivärahat.

Koska tarkoitus ei ole, että työtön ottaa osa-aikatyön ja nostaa muulta ajalta soviteltua päivärahaa. 

Mä en tiennytkään, että jos alkaisin tehdä osa-aikaisesti, voisin saada jotain päivärahaa lisäksi. Good to know. Edelleen luulisi, että se olisi kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään ja sen osa-aikaisenkin työkokemuksen jälkeen täyspäivätyön saaminen on paljon todennäköisempää kuin jos mitään työkokemusta ei kerry.

Voi saada, jos tunnit jää alle 80%:n. 

Mutta silti olet velvollinen hakemaan ja ottamaan vastaan kokopäivätyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole vielä edes soitettu, eikä vaadittu hakemaan. Haen tottakai silti ja nimenomaan osa-aikaisia sillä sairastan reumaa.

Jos soitetaan eikä se kelpaisi, jään mieluummin tt tuelle. Mun mielestä pääasia että hakee niitä töitä ja haluaa töihin!

Jos on esimerkiksi kovin erikoisen alan asiantuntija, niitä potentiaalisia työnantajia voi olla aika vähän. Jos laittaa hakemukset menemään niihin jo ennen kuin tarvitsee listata noita mihinkään, niin mitäs he sitten keksii sinne, jos myöhemmin tarvii keksiä jotain ja vielä ei ole niissä oikeasti potentiaalisissa (joita ei ole edes työkkäriin raportoitu) rekryprosessit tulleet maaliin?

Jotenkin vähän outo tuo pakkohaku. Firmoihin tulee kuulema nykyään paljon sellaisia hakemuksia, joista näkee, ettei henkilö oikeasti halua ko. paikkaa, vaan on vain työkkäriä varten laittanut hakemuksen. Kiva kuormittaa rekrytoivia tahoja tuolla tavalla.

Vierailija
24/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä keksit, että niiden pitää olla kokoaikaisia työpaikkoja? Ei sitä vaadita!

Tuo on joku todella outo harha, jonka työttömät ovat keksineet.

Saadaksesi etuutta sinun tulee olla valmis menemään kokoaikatyöhön, mutta täyttääksesi työnhakuvelvollisuuden riittää se, että haet sovittuun määrään yli 2 vko kestäviä työsuhteita, ei siis edellytetä mitään kokoaikaisuutta.

Ja tämän voit vaikka varmistaa laista!

Vierailija
25/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aikamoista mielivaltaa ja sortoakin, jos ei saa hakea osa-aikaisia työpaikkoja. Eihän vakituisia avoimia edes ole tarpeeksi kaikille, ja niihin voi olla mahdotonta päästä, jos työttömyys kestänyt pitempään. Luulisi, että edes jonkinlaista työtä voisi hakea jo oman hyvinvoinninkin takia. Halutaanko pakottavilla määräyksillä vain lisätä syrjäytyneitä?

Vierailija
26/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne pitää olla kokopäiväisiä töitä? Mikäs järki tuossa on? Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että ihminen saa työn, jossa tekee esim. 80% työaikaa mieluummin, kuin että on täysin työttömänä?

En ole siis perehtynyt tähän systeemiin sen enempää, mutta kuulostaa siltä, että jollain päättäjällä on järki taas unohtunut jonnekin. Joillakin aloillahan osa-aikatyö on normi ja täyspäivästä haettavaa voi olla vaikeakin löytää.

Tää on vähän sama, kuin ettei työtön saisi opiskella ja siten edistää työllistymistään. Että ihmiset on paniikissä, että saako joku tietää, jos suoritan jonkun avoimen yliopiston kurssin, ettei vaan mene työttömyyspäivärahat.

Saathan sinä hakea osa-aikatyötä, mutta myös neljää kokoaikatyötä. Mikä ihme tässä nyt on niin vaikeaa? Tai no anna olla. Joillekin kaikki on vaikeaa. 

Vierailija
27/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikamoista mielivaltaa ja sortoakin, jos ei saa hakea osa-aikaisia työpaikkoja. Eihän vakituisia avoimia edes ole tarpeeksi kaikille, ja niihin voi olla mahdotonta päästä, jos työttömyys kestänyt pitempään. Luulisi, että edes jonkinlaista työtä voisi hakea jo oman hyvinvoinninkin takia. Halutaanko pakottavilla määräyksillä vain lisätä syrjäytyneitä?

Velvollisuus hakea neljää kokoaikaista työtä ei ole kielto hakea osa-aikatyötä. Ei ihmekään, ettei jengi näillä hengen lahjoilla työllisty. 

Vierailija
28/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vain 2 velvoitetyönhakua kk kohden. 

Vierailija
29/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja lukiessa monesti ihmettelee, että miksi tuokin ääliö on palkattu. Silloin kun itse olin työtön (nyt on ruokis ja teen muutenkin töitä omaan laskuuni), ajattelin joskus että pitää varmaan heittäytyä idiootiksi niin saa helpommin töitä, kun varsin mustavalkoisia loogiseen ajatteluun täysin kykenemättömiä tunnutaan palkkaavan. Ehkä aivoton apina on päivän sana, että saa töitä. Mulla on nyt kaksikin työtä, joista toinen siis omaan laskuun ja toisesta olen tänään vapaalla tehden sitä toista. 

Vierailija
30/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät työnhakijat saavat tehtäväksi lukea Työmarkkinatorilta työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. Koska niin moni jättää tuon lukematta (vaikka väittää niin tehneensä), niin siitä seuraa vääriä tulkintoja. Esimerkiksi tuo kokoaikatyönhakupakko on yksi tällaisia, sitä kun ei missään muualla vaadita kuin työttömän omissa kuvitelmissa.

Sama koskee tuota opiskeluakin, se on ihan sallittua. Työtön vain kuvittelee, että opinnot olisi kielletty, koska heille on kerrottu, että päätoiminen opiskelu on este etuudelle.

Vierailija
31/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät työnhakijat saavat tehtäväksi lukea Työmarkkinatorilta työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet. Koska niin moni jättää tuon lukematta (vaikka väittää niin tehneensä), niin siitä seuraa vääriä tulkintoja. Esimerkiksi tuo kokoaikatyönhakupakko on yksi tällaisia, sitä kun ei missään muualla vaadita kuin työttömän omissa kuvitelmissa.

Sama koskee tuota opiskeluakin, se on ihan sallittua. Työtön vain kuvittelee, että opinnot olisi kielletty, koska heille on kerrottu, että päätoiminen opiskelu on este etuudelle.

Kokoaikatyötä on pakko hakea jos haluaa peruspäivärahaa / työmarkkinatukea. 

Vierailija
32/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa hakea ja osa-aikatyön hakeminen täyttää työnhakuvelvollisuuden! Tässä ketjussa työttömät kertovat omia oletuksiaan faktoina.

Vierailija
33/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoaikatyötä on pakko hakea jos haluaa peruspäivärahaa / työmarkkinatukea. 

Eduskunnan säätämän lain mukaan noin ei ole. Riittää, että olet valmis ottamaan kokoaikatyön vastaan eli et voi sanoa, että vain osa-aikainen työ kelpaa.

Työttömyysturvalain termi "kokoaikatyötä hakeva työnhakija" ei tarkoita sitä, että konkreettisesti saa tehdä hakemuksia vain kokoaikatyöhön. Kuten lain perusteluista ilmenee, niin kokoaikatyö on ensisijainen tavoite, mutta hakeminen osa-aikatyöhön riittää (ja osa-aikatyön tekeminen), kunhan edelleen on valmis vaihtamaan sen kokoaikatyöhön, kun sellaiseen tulee tilaisuus.

Vierailija
34/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tekstarilla kysymyksen omalle virkailijalle, onneksi on numero hänelle. 

Katsotaan mikä on vastaus. 

ap

Vierailija
35/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tekstarilla kysymyksen omalle virkailijalle, onneksi on numero hänelle. 

Katsotaan mikä on vastaus. 

ap

Vastaus on se, että minkä tahansa yli 2 vko kestävän työsuhteen hakeminen riittää. Ja sen lisäksi voit tehdä avoimen hakemuksen tai ilmoittautua vuokrafirmaan jne.

Miksi on niin vaikea kuunnella sitä virkailijaa, kun tehdään suunnitelmaa ja kirjataan asioita?

Vierailija
36/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vielä, se jolla reuma.

Edellinen työ loppui koronaan, ei jatkettu. Sen jälkeen sairastuinkin itse ja meni puolisen vuotta että pystyin edes lähikauppaan hengästymättä.

Viime joulukuussa tuli toka korona, sama juttu.

En mä halua kotona maata. Vaan nimenomaan työllistyä. Mutta ei kokopäivätyötä koska muuten olisin jatkuvasti sairaslomalla.

Jos saan kutsun haastatteluun, en tietenkään valehtele vaan kerron sairaudesta.

Vierailija
37/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sano ettet saisi hakea osa-aikaisia töitä. Vaan että sinun tulee hakea myös täysillä tunneilla olevia töitä. Oletusarvona on, että jokainen kynnelle kykenevä pyrkii elättämään itsensä kokonaan itse. Sitten jos niitä paikkoja ei heru, on osa-aikainenkin jo parannus. En ymmärrä miten ihmiset kehtaa puhua tästä sortona, kun pyydetään kotoa koneelta laittamaan pari työhakemusta tietyin kriteerein kuussa.

Vierailija
38/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet vain kahta työtä vielä tänään. 

Kyllä, se ei ole se ongelma, tai huomennakinhan vielä ehtii.

Mutta kun olen merkannut jo ne osa-aikaiset työmarkkinatoriin. Ei sinne voi merkata kuin neljä. Sitä pohdin, että saako ne vaihdettua uusiin. 

Neljä osa-aikasta riittää, ainakin minulla on riittänyt. Pitää vain olla yli kaksi viikkoa kestävä työ. Alallani ei ole koko aikaisia oikeastaan yhtään.

Vierailija
39/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä keksit, että niiden pitää olla kokoaikaisia työpaikkoja? Ei sitä vaadita!

Tuo on joku todella outo harha, jonka työttömät ovat keksineet.

Saadaksesi etuutta sinun tulee olla valmis menemään kokoaikatyöhön, mutta täyttääksesi työnhakuvelvollisuuden riittää se, että haet sovittuun määrään yli 2 vko kestäviä työsuhteita, ei siis edellytetä mitään kokoaikaisuutta.

Ja tämän voit vaikka varmistaa laista!

Näin on. Mulle työkkärin (tai tarkemmin kuntakokeilun) virkailija sanoi ihan suoraan, että siinä laissa ei ole mainintaa siitä, että pitääkö näiden neljän haun olla kokopäivätyötä.

Näin ollen riittää osa-aikatyöt myös, mutta toki pitää olla valmis ottamaan vastaan kokopäivätyötä, jotta on oikeutettu työttömyysetuuteen.

Vierailija
40/53 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niiden pidä olla kokoaikatyötä! Eikö vaatimus ollut vaan että yli kaksi viikkoa kestävä työ? Minä olen ainakin hakenut osa-aikaisia kun eipä niitä muita ole edes saatavilla. Ei kukaan ole sanonut ettei kelpaa kun olen laittanut sinne että olen hakenut 10h/vk paikkojakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä