HS:n uusin ruokakorivertailu paljasti, että selvästi halvin kauppa oli Lidl
"Lidl oli tuoreen vertailun selvästi edullisin kauppa. Lidlissä HS:n ostoskori maksoi testihetkellä 18. tammikuuta jopa hieman vähemmän kuin syyskuun lopussa."
Keskon ja S-ryhmän yhteistuumin sovittu kuluttajien huijaaminen alkaa paljastua kaikessa karuudessaan.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan huijata millään tapaa. Tiedostan ihan hyvin, että S- ja K-kaupat tulevat pitkässä juoksussa jonkin verran (Prisma oikeasti hyvin vähän) kalliimmiksi kuin Lidl, mutta toisaalta saan aina sellaisia elintarvikkeita joita oikeasti haluan ostaa, en sitä, mitä hyllyssä nyt kulloinkin sattuu olemaan. Lidlissä on aivan olematon valikoima esimerkiksi erilaisia teepakkauksia, kala-kasvissyöjälle sopivia valmisruokia, pakasteita ja kodinhoito- ja hygieniatuotteita.
Teelaatuja? Kyllä niitä Lidlistä luulisi löytyvän jokaisen makuun.
Lidlissä on ihan parhaat kodinhoito- ja hygieniatuotteet ja huomattavasti edullisemmat kuin muissa kaupoissa.
Ihmettelen kokemuksiasi/vaatimuksiasi.
No ei todellakaan löydä teelaatuja jokaiseen makuun. Valikoima on todella heikko ja laatu huono. Vähän aikaa sitten ostin sieltä earl greytä, kun mustassa teessä vaatimustasoni ei ole niin korkea, mutta ei mennyt montaakaan viikkoa, kun en enää edes muistanut, että kyseessä oli earl grey - bergamotti kun oli käytännössä kokonaan haihtunut teestä. Mun maku on tosin sellainen, että teet ostan pääsääntöisesti teeliikkeistä, mutta hyvinvarustellusta Prismasta tai Cittarista löytäisin kuitenkin edes jotain juotavaksi kelpaavaa.
Lidlistä ostan vihannekset ja hedelmät, mutta monissa tuotteissa valikoima on paljon pienempi kuin esim. Prismassa. Esimerkiksi täysjyväpastoja on melko vähän. Itse tykkään käyttää riisin tilalla ohrahelmiä, joita ei Lidlistä saa, vaikka pienemmistäkin S-marketeista näitä usein löytää. Nykyään saa sentään linssejä, kuivapapuja ei vieläkään. Lidlissä on nykyään aika paljonkin kasvissyöjille sopivia eineksiä pakastepuolella, mutta niiden laatu on niin huono, ettei niitä saa syötyä jos vahingossa erehtyy kokeilemaan. Siis esim. pakastefalafelit ja muut pyörykät. Ihan hyvä kauppa Lidl on, mutta en mä ainakaan saa siellä kaikkia ostoksiani tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Lidl on siis halvin, jos ostaa puolet ostoksistaan hedelmä- ja vihannesosastolta. (14/30) Kuka mahtaa tehdä elävässä elämässä sellaisia ostoksia?
Musta on aina yhtä kummallista, että tässä olisi jotain outoa. Mä käyn Lidlissä säännöllisesti juuri siksi, että kyllä mun kauppakassi on huomattavasti halvempi sieltä, kun suurin osa ostoksista on kasviksia. Asun kantakaupungissa, ja käyn helposti kävellen joku toinen päivä S-marketissa ostamassa ne tuotteet, joita Lidlistä ei saa. Mun tuttavapiirissä, joissa iso osa on kasvissyöjiä, on ihan normaalia että kauppakassista vähintään puolet ostoksista on hedelmä- ja vihannesosastolta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa sitä Lidlin tomaattimurskaa mikä on vertailusss halvin 39 snt. Purkissa ei ole avaajaa vaan pitää käyttää tölkinavaajaa jotta saa edes paketin auki ja sisältö on jotain ihan muuta kuin kalliimmissa.
Tämän mukaan Prismassa halvin tomaattimurska on euron, vaikka täällä sekä S-marketissa että Prismassa on myös 39 snt maksava tuote.
Lisäksi Lidlin omien merkkien tomaattisäilykkeissä on lisättyä suolaa. Itse olen siirtynyt nyt pois noista Lidlin tomaattituotteista, kun varsinkin tuo halvin tomaattimurska on oikeasti tosi huonolaatuista, ja päätän mieluummin ruokani suolapitoisuuden itse.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa katselin kinkkuleikkeleitä leivän päälle. Alkaa kaikki oleen siellä 3 euron tietämillä, useimmat 4 eurossa. Siis kotimaiset. Pari "uutuustuotetta" oli tullut, saunapalvikinkku 300 g 2,35€ paketti. Kurkkaus paketin taakse, jep jep Saksassa tuotettua.
Vmp.
Ja Saksassa kukaan ei ostaisi Suomessa tuotettua kun ei ole "kotimaista"! Eiköhän jossain Espanjassa ole parhaat kinkut eikä todellakaan jossain Suomessa.
Lidl myy sitä ja sellaista, mitä talouksissa pääasiassa kulutetaan ja tarvitaan. Iso osa valikoimista on omia tuotteita ja brändejä. Myös toiminnan skaala, Eurooppa, tuo edut sekä yritykselle että asiakkaille. Myymälät ovat järkevän kokoisia, eivät hehtaarien hyperhalleja älyttömän laajoine tuoteryhmäosastoineen. Kuluttaja ostaa useimmiten perustuotteita. Miksi niitä pitäisi hakea satojen metrien hallivaelluksilla. Lidl pienentää näin kustannuksiaan ja pystyy pitämään tuotteiden hinnat kuluttajille kohtuullisina. Hieno ja hyvin ajateltu konsepti Suomenkin duopoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vertailussa on jotain vikana
Miten prisman halvin ketsuppi on 3,50 euroa? Ja halvin tomaattimurska 1 euro? Meidän prismassa halvimmat on paljon paljon halvempia?
0,79 pn Prisman halvin ketsuppi. Ostan sitä aina.
Meidänkin Primassa halvin ketsuppi on xtra 0,79e ja tomaattimurska myös xtralta 0,39e. Eikö tossa vertailussa otettu ollenkaan xtraa mukaan, ja jos ei niin miksi ei? Toisiksikin halvin ketsuppi on Rainbow 0,79e/kg, 62 senttiä purkki.
No noissa yleensä otetaan huomioon ns merkkituotteet paitsi Lidlistä niitä ei edes saa joten siellä otetaan ne omat merkit. Huvittaa nuo Lidlin mainokset halvin ruokakori oli keväällä 2020
Tehtyjä havaintoja k marketista: tavalliset tuotteet kalliita leivonnaiset yms päälle 3e kappale. K-menu ja muut halpis tuotteet melkein samoissa hinnoissa mikä ihmetyttää mm k-menu sitruunakakku 400g melkein 3e. Ennenhän nämä oli 1,5e. Siinä nyt lähinnä ja tämä kainuussa k-market ja samasta pitäjästä löytyy s markettikin.
Ihmetteln aina, miksi noissa vertailuissa on Prisma, Citymarket ja Lidl.
Totuustahn on se, että Lidlin valikoima ja muutenkin koko konsepti vastaa enemmän K-supermarkettia tai S-markettia.
Tottakai hehtaarihallissa on isompo vaikoima, kun neliöitä ja hyllyjä on valtavasti enemmän. Vaikka siis puhuttaisiin vain siitä ruokapuolesta, ei vaate- ja elektroniikka- ymv. osastoista lainkaan.
Uskon että noissa em. pienemmissä kaupoissa ero olisi selvästi isompi, ja Lidlin eduksi.
Ja tuolle tee-hifistelijälle: kaupat myyvät sitä mikä myy.
Tee ei ole mikään sisäänheittotuote (vs. kahvi tmv.) on älytöntä odottaa jotain hienoa valikoimaa lähimarkettiin.
Itse tilaan 99% kaiken teeni netin kautta, tulee parissa päivässä lähimpään postinlokerikkoon. Ja tuo 1% tulee siitä että joskus tutulla käydessä juon jotain "prismateetä" jos/kun muuta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa sitä Lidlin tomaattimurskaa mikä on vertailusss halvin 39 snt. Purkissa ei ole avaajaa vaan pitää käyttää tölkinavaajaa jotta saa edes paketin auki ja sisältö on jotain ihan muuta kuin kalliimmissa.
Tämän mukaan Prismassa halvin tomaattimurska on euron, vaikka täällä sekä S-marketissa että Prismassa on myös 39 snt maksava tuote.
Lisäksi Lidlin omien merkkien tomaattisäilykkeissä on lisättyä suolaa. Itse olen siirtynyt nyt pois noista Lidlin tomaattituotteista, kun varsinkin tuo halvin tomaattimurska on oikeasti tosi huonolaatuista, ja päätän mieluummin ruokani suolapitoisuuden itse.
Paksua valetta MÖLISET. Luen purkista että suolaa 0,02 g/100g
oLETK o lomautettu K-ytäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama on huomattu, Lidl on pitänyt tammikuussa hintatasonsa ja muut kaupat nostaneet entisestään. Harmi, ettei kaikkia tuotteita saa Lidlistä.
Jos on aikaa ja viitsii nähdä vaivaa niin Lidl on hyvä just sen perustavaran ostoon, mitä tarvitaan paljon vuoden mittaan. Siitähän ne säästöt syntyvät. Ne erikoisuudet voi sitten hakea muualta. Tämä ei koske tietenkään sitä kansanosaa, jolle hinnalla ei ole mitään merkitystä. Nykyisessä maailmantilanteessa aika monelle kuitenkin on.
Kaupassa käyminenkään ei usein ole ilmaista, joten jos kauppamatkoistaan mitään maksaa (bensa ja auton kuluminen tai julkisen liikenteen matkaliput), kannattaa kriittisesti arvioida sitä, onko se Lidlistä saatava säästö niin iso, että kannattaa käydä kahdessa eri kaupassa.
Hyvin harva suomalainen tietää mitä tarkoittaa vaihtoehtoiskustannus. Minä taas en tiedä sitä miksi ihmeessä näitä juttuja ei opeteta Suomessa kouluissa ollenkaan.
Lidlistä saatava kana on ihan parasta! Paksut fileepihvit ja laatu vaikuttaa olevan hyvää ja saa tarjouksella usein. Suomesta vielä ja antibioottivapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksua valetta MÖLISET. Luen purkista että suolaa 0,02 g/100g
oLETK o lomautettu K-ytäti
Jaa, niissä Baresan tomaattisäilykkeissä mitä minä olen käyttänyt, on ainesosalistassa lukenut tomaattimurskan lisäksi suola. Se ei ole mitään luontaisesti tomaatissa esiintyvää natriumia, jos lukee tuolla tavoin purkin kyljessä. Huomaa ihan maussakin, että on selkeästi suolaisempaa kuin sellaiset tomaattimurskat ja paseeratut tomaatit, joihin suolaa ei ole lisätty.
Vierailija kirjoitti:
S-kaupoista saa sen erotuksen verran bonusta takaisin, Lidl ei tietääkseni maksa moista..
Onhan niillä, Lidl Plus -ohjelma.
Onpa ihme natisijoita: Kun minä en löydä Lidlistä minun erikoiseen makuuni sopivia tuotteita ja juuri minulle suunniteltuja, niin Lidl on huono kauppa!!
Kasvattakaa itse teenne ja muut härpäkkeenne.
Lidl on paras kauppa kautta aikojen.
Aion siirtyä jatkossa tekemään ostokset Prismasta Lidliin 2 urheilevan kouluikäisen lapsen ja fyysisestä työtä tekevän miehen perheessä. Ruuan kulutus on suurta meidän perheessä ja säästöä varmasti tulee kaupan vaihdoksen myötä.
Onko teillä vinkata jotain erityisiä suosikkituotteita Lidlistä? Ollaan sekasyöjiä ja maitotuotteita kuluu kohtuullisen paljon (maito, raejuustot, jogurtit/rahkat). Saako muuten kauramaitoa Lidlistä? Käytän sitä ruuanlaitossa ja smoothieissa
Kyllä Lidlistä saa munia, ja en ostakaan muista kaupoista, koska Lidlin kananmunat ovat parhaita.
Saa, en koskaan osta muita.