Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia pakko-oireita teillä on (OCD)?

Vierailija
25.01.2023 |

Kiinnostaisi tietää. Sain itse diagnoosin vasta yli kymmenen vuotta traumaattisen tapahtuman jälkeen. Pelkään esim. saavani jotain sukkiini vieraan kodin lattioilta, huuhtelen puhtaita asioita vedellä, koska pelkään maistavani tiskiainetta, katson ylimmässä kerroksessa aina alas ja mietin joka kerta että mitä jos vahingossa putoan alas tai tahallani, pelkään myös sairauksia ja etenkin raskautta, otan valokuvia näppylöistä ihollani ja etsin merkkejä merkkejä luteista silmilläni joka paikasta.

Onhan näitä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistusterapia auttaa. Epämukavaa mutta tehokasta. Lääkkeet yhtä tyhjän kanssa. 

Vierailija
22/34 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carl Jung sanoi: "Neurosis is always a substitute for legitimate suffering."  

Kannattaa tutustua Jungiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut monenlaisia pakkoajatuksia nuoresta asti.  Silloin ne aiheuttivat voimakasta ahdistusta, nykyään ei niinkään. Totean vain että " no olipa taas ajatus" ja menen eteenpäin. Mitä vähemmän niihin kiinnittää huomiota, sitä helpommin ne häipyvät mielestä. Olen tämän oppinut ajan kanssa. Nuorena kävin jonkin aikaa terapiassa, jossa näistä puhuttiin ja mietittiin yhdessä suhtaumiskeinoja. Stressi ja väsymys pahentaa, joten selkeät elämän rutiinit auttavat. Minulla on myös tapana näprätä ja nyppiä hiuksiani välillä, sekin jonkun sortin pakkotapa. Siinäkin vaihtelee fiilis, jolloin sitä on enemmän. Mutta ei sellaista kuitenkaan ole, että kaljuksi itseni nyppisin. 

Tämä on vahvasti perinnöllistä, joten myös lapseni ovat näistä kärsineet enemmän ja vähemmän. Heitä on helpottanut kun ollaan puhuttu avoimesti tästä ja siitä että niihin oireisiin voi hakea tarvittaessa apua.

Vierailija
24/34 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!

Vierailija
25/34 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia menneestä, esim. Teinkö silloin näin ja petinkö vaikka se ei olis ollut mitenkään mahdollista jne. Ajantaju menneestä katoaa. Parhaiten menee kun nauraa ajatuksille... Stressi pahentaa.

Vierailija
26/34 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisellä on ollut nuoresta asti. Ilmeisesti hänen vanhemmallaan on tarkistelupakkoa ja joskus on ilmeisesti jäänyt jotakin päälle kuten hella tai ovi on mennyt huonosti kiinni joten siitä on jäänyt joku trauma. Aavistuksen liiaksi tarkistelee kaikkea ja jähmettyy sellaiseen outoon asentoon kun tarkistelee asioita nukkumaan mennessään. 

Ei ole pahinta mahdollista laatua OCD mutta lievänä kylläkin. Se on sellaista rituaalin omaista että ei esim. pääse nukkumaan jollei suorita tiettyjä tarkistuksia. Kuten jääkaapin ovi, hella, kahvinkeitin ja ulko-ovi.

Mielestäni on hyvä että tarkistaa mutta kyllä sen äkkiä huomasi että kyse on jostakin pakkotoiminnosta hänen kohdallaan. Koska se on juuri toistuvaa ja tietyn kaavan mukaan menevää.

Vierailija
27/34 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sellainen naapuri joka työnti kämppänsä ovea monta kertaa kovaan ääneen että on varmasti kiinni. Sitten lähti ja palasi ala-ovelta vielä työntämään sitä ovea moneen kertaan. 

Vierailija
28/34 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tohon mitään lääkitystä, ja mistä tällänen johtuu🤔

OISKO liiallinen yksinolo ?

Vierailija
29/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette päässeet terapiaan? Käyttekö julkisella vai yksityisellä?

Vierailija
30/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen lähdössä kodistani töihin tai vaikka kauppaan, tarkistan muutamaan kertaan, että sähköhella ja kahvinkeitin ovat varmasti pois päältä ja vesihana on varmasti suljettu.

Kirjoita isoilla kirjaimilla A4:lle 

1.Hella tarkastettu.

2. Kahvinkeitin tarkastettu.

3. Vesihana tarkastettu.

Kiinnitä tämä ulko-oveen sisäpuolelle.

Tarkastat vain yhden kerran. Ja menoksi.

Alkaa ajan mittaan toimia!

Vierailija
31/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatella tuollaista voi tulla lääkkeiden haittavaikutuksena. Hauskaa että esim. Sertraliinin haittavaikutuksena voi tulla vaikka mitä. Samoin jos lopettaa jonkun adhd lääkityksen voi tulla pakko-oireista käyttäytymistä. Hmm. jollekinhan voidaan aiheuttaa tuo jopa sabotoimalla eli henkilö terve mutta tehdään sairaalsi ja ta daa sitten muka on noloa kun on mielenterveysongelmia. Kyllä aika alhamaisiin temppuihin jotku ovat ryhtyneet, jotta jonkun maine saataisiin tuhottua. (Ei sun geenitkään niin hyvät ole. Mutta kuulkaas kun jotkut tietää niistä rikoksista ja asianomainenkin Meneekö vähän pieleen dissaus silloin? Mielestäni menee. Vai idiooteille näyttäytyy niin miten rikolliset haluaa. Buhahaa vaan. 

Säälittävää, naurettavaa, oksettavaa, sillä vaikka tekijäjoukoissa on paljon sellaisia, joiden toimia ei epäillä niin monet ietää. Eivät vaan uskalla tehdä siitä julkista. Sellaset voimat siellä taustalla.

Mutta hei monet tietää ja häpeä on rikosten tekijöillä!!!. Kuinka säälittävää että pitää ihan sabotoiden aiheuttaa niitä "vastoinkäymisiä". Sairasta!

Vierailija
32/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsienpesu yhdistyy tarkisteluun. Eli olen sinänsä vakuuttunut että normaali käsipesu riittäisi, mutta en pysty uskomaan että olen tehnyt sen, ja siksi käsipesu pitkittyy jota siitä jää "luotettava muistijälki".

Kuulostaapa absurdilta näin kirjoitettuna...

Vierailija
33/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo nyt muka pakko-oireita. Kaikkihan vähän pelkää sairauksia ja hyvähän se on tarkistaa hellat yms pariin kertaan. Eri asia on jos jää tuntikausiksi tarkistamaan hellan nappeja. Sanoisin, että kaikkea ei tarvitse diagnosoida. Ihan normaalia vaihtelua ihmisten välillä. Osa on varovaisempia ja osa hällä väliä tyyppejä. Molempia tarvitaan.

Aika ratkaisee. Jos illalla tarkistat ahdistuneesti kolme tuntia hellaa ja jääkaapin ovea, ei se mene enää normaalivaihteluun.

Itsellä diagnoisoitu 20 vuotta sitten. Alku oli vaikeaa. Lopulta auttoi harjoitteet, siedättäminen, rentoutusharjoitukset. Kokonaan en ole eroon päässyt, mutta takaisin työelämään ja arkikin rullaa. Pikku epämukavuuten siedän, kun sain elämäni takaisin.

Minulla oli näitä hanojen, ovien, hellan, kahvinkeittien jne. tarkisteluja ja tosiaan aikaa kului tunteja. Lievempänä pelko tauteja kohtaan. Eli pakkotoimintopainotteinen OCD. 

Veemäinen sairaus, mutta minua auttoi, kun lopetin sodan päätäni vastaan ja aloin suhtautumaan lempeydellä ja kärsivällisyydestä.

Ystävät ja läheiset onneksi tukevat ja ovat seisseet rinnalla myös ne mustimmat hetket. Ovat jopa tarkistaneet puolestani nuo, jotta pääsemme ripeästi liikkeelle. Enkä ole saanut ilkeilyä, vaan ymmärtystä. Toki musta huumori toimii tähänkin (minulle). 

Vierailija
34/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tohon mitään lääkitystä, ja mistä tällänen johtuu🤔

OISKO liiallinen yksinolo ?

Ei ainakaan minun kohdallani. Olen hyvin sosiaalinen ja minulla on laaja ja luotettava ystävä/läheispiiri. Tämähän on osin perityvää ja isälläni on oireita. Lievempiä tosin. 

Se 20 vuotta sairastanut.