Millaisia pakko-oireita teillä on (OCD)?
Kiinnostaisi tietää. Sain itse diagnoosin vasta yli kymmenen vuotta traumaattisen tapahtuman jälkeen. Pelkään esim. saavani jotain sukkiini vieraan kodin lattioilta, huuhtelen puhtaita asioita vedellä, koska pelkään maistavani tiskiainetta, katson ylimmässä kerroksessa aina alas ja mietin joka kerta että mitä jos vahingossa putoan alas tai tahallani, pelkään myös sairauksia ja etenkin raskautta, otan valokuvia näppylöistä ihollani ja etsin merkkejä merkkejä luteista silmilläni joka paikasta.
Onhan näitä.
Kommentit (49)
mm. Lasken jatkuvasti päässäni kymmeneen, tarkastelen monen monta kertaa hellan että on varmasti levyt pois päältä, sama homma oven lukitsemisen kanssa, tai pankkikortti että onhan se varmasti lompakossa vaikka juuri olin sen sinne laittanut. Pesen käsiä jatkuvasti/siivoan ja järjestelen tavaroita jatkuvasti.. Pakko ajatuksia esim. likaisia seksiin liittyviä mietin tahtomattani monesti miltä kohtaamani ihminen näyttää alasti. Toistan pääni sisällä tietyn biisin sanoja monta kertaa päivässä ja se häritsee muuta ajatustyötä. Ja vaikka mitä muita..
Vierailija kirjoitti:
Kun olen lähdössä kodistani töihin tai vaikka kauppaan, tarkistan muutamaan kertaan, että sähköhella ja kahvinkeitin ovat varmasti pois päältä ja vesihana on varmasti suljettu.
Mulla meni välillä niin pahaksi että piti kirjoitella paperille ja vielä ruksittaa ja yli vedellä että kaikk i on pois päältä , välillä lasken että 255 kertaa hella on nolla ja pois päältä ja palaa ovelta takaisin , en mienaa päästä pois kotoa . Oven kanssa sama . Katson kaikki pistorasiat että ovat tyhjiä ja lasken kertoja , hanat tarkistan ettei vettä tule .Huomaan kun olen enemmän huolestunut tämä pahenee. Pesen itseni tuleessani kotiin ja pussitan vaatteitta ettei tule luteita tai muuta mukana kotiin . Desifioin tavaroita ja pintoja , ja pesen kaupasta ostettuja tuotteitta. Elämä on ihan kauheeta ja pelkään että tapahtuu jotain pahaa ja pelkään ihmisiäkin.
Vain se ocd-piirteinen oire, mitään diagnoosia ei siis ole. Mutta se uunin nuppien ja ovien tarkastelu yötä varten. Katson ne jalkeilla ollessani, katson ne uudelleen suihkun jälkeen, katson juuri ennen nukkumaan menoa ja nousen vielä kerran-pari katsomaan sängystä.
Olen alkanut tehdä ns rituaaleja, että uskoisin tarkastaneeni ne, mutta ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Carl Jung sanoi: "Neurosis is always a substitute for legitimate suffering."
Kannattaa tutustua Jungiin.
Ei tarvitte noin kauas mennä. Tottakai kaikenlaiset neuroosit johtuu ahdistuksesta jota yrittää hallita. Siivoamispakko esimerkiksi.
Onhan sekin että on astma muka jonkun teoreetikon mukaan merkki että tullu joskus hyväksikäytetyksi.
Tarkastan hellaa,joku suositteli kuvan ottamista,niin se helpottanut.Kaiken pitää olla suorassa,mattojen,verhojen,leikkuulaudan jne.
Teen asiat tietyssä järjestyksessä esim.rasvaan naaman ennen hammaspesua,en vaan voi tehdä toisinpäin...En ole käynyt lääkärissä,mutta ocd on😅
Lapsena alkoi ötököistä käsissä ja siitä käsienpesu yms.
Tarkistamispakkko, bakteerikammo 10000%. En voi mennä edes lähisuvun vessaan. Ja mulla oli kauan jatkuva ripuli... Jäin paljon kotiin.
Pelkään itseäni vaikka olisin juuri käynyt suihkussa. Siivoan kotona kloridilla kun joku käy kylässä.
Onneksi mulla on mies ja oltu 13 vuotta naimisissa.
Ongelmaisten ruokien ja juomien poistaminen on auttanut hieman ahdistukseen.
Paras oli kun söin lihaa ja kasviksia.
Raudanpuute, kalsium , d3,folaatin ja sinkin puute voipi tehdä pahemmaksi.
Nämä kaikki mulla edelleen matalat... vaikeampi nostella niitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena alkoi ötököistä käsissä ja siitä käsienpesu yms.
Tarkistamispakkko, bakteerikammo 10000%. En voi mennä edes lähisuvun vessaan. Ja mulla oli kauan jatkuva ripuli... Jäin paljon kotiin.
Pelkään itseäni vaikka olisin juuri käynyt suihkussa. Siivoan kotona kloridilla kun joku käy kylässä.
Onneksi mulla on mies ja oltu 13 vuotta naimisissa.
Ongelmaisten ruokien ja juomien poistaminen on auttanut hieman ahdistukseen.
Paras oli kun söin lihaa ja kasviksia.
Raudanpuute, kalsium , d3,folaatin ja sinkin puute voipi tehdä pahemmaksi.
Nämä kaikki mulla edelleen matalat... vaikeampi nostella niitä.
Miten sun mies jaksaa ja kestää tuota?
Joskus tulee noista riitaa, mutta ne on aina puhuttu. Harvemmin me tapellaan tai mitään.
Jos ei kestäisi ,ni kaippa olisi jo lähtenyt.
Mies on sosiaalinen ja minä en. Eikä se oo haitannut.
Mulla on pakko-oireena vasemmistopropagandan kirjoittelu tänne. Persujen pitää saada mikä persuille kuuluu. En ole tutkinut pitääkö mikään syytöksistäni paikkaansa, mutta pääasia että saan syytellä. Teen aloituksia päiväss joskus joppa useita kymmeniä ja välillä kopioin niitä muillekin palstoille.