Miksi petetyksi tullut syyttää kolmatta osapuolta eikä puolisoaan?
Jos kolmas osapuoli tietää toisen olevan varattu niin onhan se moraalisesti väärin lähteä silloin touhuun mukaan ja tämä ihminen on osasyyllinen. Mutta monestihan se varattu osapuoli valehtelee ummet ja lammet saadakseen vierasta ja pelastaakseen sen jälkeen nahkansa. Silti petetty osapuoli kohdistaa monesti kaiken raivonsa siihen ulkopuoliseen ihmiseen, miksi?
Kommentit (167)
Olen aina ihmetellyt samaa. Oma kumppanihan siinä on se pettäjä ja suurin syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, syyllistääkö hän puolisoaan?
No siitä kun ne itse kertoo, että se lunttu viekoitteli meidän Maken, vaikka me muut näemme, että Make yrittää baarissa joka ikistä hiukankaan pantavan näköistä leidiä.
Ihan vaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se on helpompaa käsitellä asiaa ja jatkaa suhdetta uskomalla kaiken olevan jonkun toisen aiheuttamaa ennemmin kun myöntää se tosiasia ettei oma puoliso ole rehellinen ja suhteessa saattaa olla jotain vialla.
Juurikin näin. Asia on helpompi käsitellä, kun on syntipukki, jota syyllistää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, syyllistääkö hän puolisoaan?
No siitä kun ne itse kertoo, että se lunttu viekoitteli meidän Maken, vaikka me muut näemme, että Make yrittää baarissa joka ikistä hiukankaan pantavan näköistä leidiä.
Ihan vaan siitä.
Tämä. Ihan vakavalla naamalla puhutaan miten joku lumppu tuli ja vietteli, kun oikeasti tämä varattu on itse iskemässä muita heti kun silmä välttää.
Suurin syyllinen pettävä puoliso ja toisista ihmisistä viis veisaava pettämiskaveri.
Olin minäkin aluksi pitkään vihainen naiselle kenen kanssa mies petti ja kehittelin päässäni jotain ihmeellisiä selityksiä miten sen naisen on täytynyt jotenkin juonia mieheni pettämään. Ajan myötä ymmärsin, että sitä naista oli manipuloitu todennäköisesti myös eikä hän joka tapauksessa luultavasti pahuuttaan mieheni sänkyyn päätynyt.
Tietynlaiset miehet käyvät herkästi käsiksi toiseen mieheen jos tämä yrittää iskeä heidän tyttöystävää/vaimoa, vaikka tuo iskijä ei monesti edes tiedä, että nainen on varattu ja usein nainen on vielä kehonkielellä tai ilmeillä vähän viestitellyt "hei, täältä vois ehkä sulle lohjeta".
Viha kohdistetaan siis täysin väärään ihmiseen.
On hyvä muistaa, että jos tuo ulkopuolinen 3. henkilö on itse sinkku, niin hänhän ei ole ketään pettänyt, eikä siinä mielessä tehnyt mitään väärää.
Minua kiinnostaa miten nämä varatut oikein selittävät tilanteet kumppanilleen näissä tapauksissa.
Koska usein se kolmas pyörä tietää touhuavansa varatun kanssa ja tietää myös sen varatun luettelemien "suhde puolisoon on jo ihan kuollut ja olen eroamassa" -lätinöiden olevan paskapuhetta. Noihin pettäjän lätinöihin vedoten kolmannen pyörän on helppo olla välittämättä siitä tosiasiasta, että omalla toiminnallaan hän mahdollistaa pettämisen ja petetyn törkeän kohtelun. Usein se pettäjä nimittäin kohtelee petettyä kotona todella tunnekylmästi ja syyllistävästi, ja tilanne saattaa jatkua hyvinkin pitkään niin, ettei petetty tiedä ollenkaan mistä kylmä kohtelu johtuu. Kolmannen pyörän välinpitämättömyys petettyyn kohdistuvaa henkistä rääkkäystä kohtaan saa petetyn vihaamaan pettäjän lisäksi myös sitä kolmatta pyörää.
Vierailija kirjoitti:
Koska usein se kolmas pyörä tietää touhuavansa varatun kanssa ja tietää myös sen varatun luettelemien "suhde puolisoon on jo ihan kuollut ja olen eroamassa" -lätinöiden olevan paskapuhetta. Noihin pettäjän lätinöihin vedoten kolmannen pyörän on helppo olla välittämättä siitä tosiasiasta, että omalla toiminnallaan hän mahdollistaa pettämisen ja petetyn törkeän kohtelun. Usein se pettäjä nimittäin kohtelee petettyä kotona todella tunnekylmästi ja syyllistävästi, ja tilanne saattaa jatkua hyvinkin pitkään niin, ettei petetty tiedä ollenkaan mistä kylmä kohtelu johtuu. Kolmannen pyörän välinpitämättömyys petettyyn kohdistuvaa henkistä rääkkäystä kohtaan saa petetyn vihaamaan pettäjän lisäksi myös sitä kolmatta pyörää.
Ymmärrettävää tietenkin on vihata sitä kolmatta pyörää myös, mutta ehkä kysymys oli nyt enemmän siitä jos koko likasaavi kaadetaan sen kolmannen pyörän niskaan. En myöskään usko asioiden olevan aina kovin yksioikoisia näissä, jotkut pettämiseen taipuvaiset on ihan oikeasti niin taitavia manipulaattoreita että se kolmas pyörä uskoo kaiken. On tietenkin joka tapauksessa väärin osallistua pettämisen mahdollistamiseen. Nämä tilanteet vaan monesti on paljon mutkikkaampia kuin miltä vaikuttaa.
Siis syyttääkö joku muka oikeasti suhteen ulkopuolista sinkkua näissä?
Ehkä se on eräänlaista todellisuuden kieltämistä. Kun sitä omaa puolisoa rakastaa ja on ehkä tulevaisuuden suunnitelmia niin siitä ei haluta luopua vaan on helpompaa selittää asia itselleen niin, että pettäminen johtui jostain toisesta ihmisestä eikä siitä omasta puolisosta. Että ilman sitä kolmatta osapuolta toinen ei olisi pettänyt.
Nojaa,, ei se nyt ihan niin mene aina. Syytin tasapuolisesti ihan kumpaakin. Tiesin, että tämä kolmas osapuoli oli jo pidempään ollut kiinnostunut puolisostani ja vikitellyt häntä monesti suoraan mun edessä, vaikka oli tiennyt jo vuosia, että olen puolisoni kanssa yhdessä.
Puolisoni ainakin jonkin aikaa sivuutti asian olankohautuksella eikä tehnyt mitään sen eteen että olisi antanut hänelle vastakaikua... kunnes sitten yhtenä päivänä jäivätkin suoraan rysän päältä kiinni. Miksi ihmeessä mä olisin vain ja ainoastaan tätä kolmatta osapuolta ( joka vielä sattui olemaan pitkäaikainen kaverini, arvatkaa vaan, onko enää) syytellyt, kyllä se mun kumppani siinä ihan yhtä vapaaehtoisesti oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Nojaa,, ei se nyt ihan niin mene aina. Syytin tasapuolisesti ihan kumpaakin. Tiesin, että tämä kolmas osapuoli oli jo pidempään ollut kiinnostunut puolisostani ja vikitellyt häntä monesti suoraan mun edessä, vaikka oli tiennyt jo vuosia, että olen puolisoni kanssa yhdessä.
Puolisoni ainakin jonkin aikaa sivuutti asian olankohautuksella eikä tehnyt mitään sen eteen että olisi antanut hänelle vastakaikua... kunnes sitten yhtenä päivänä jäivätkin suoraan rysän päältä kiinni. Miksi ihmeessä mä olisin vain ja ainoastaan tätä kolmatta osapuolta ( joka vielä sattui olemaan pitkäaikainen kaverini, arvatkaa vaan, onko enää) syytellyt, kyllä se mun kumppani siinä ihan yhtä vapaaehtoisesti oli mukana.
Karmeeta. Miksi ihmiset on noin kamalia. Tuliko teille ero?
Sun entinen kaveri teki sulle palveluksen. Jos sun kumppani lähti sen kanssa peliin, se lähtee myös muiden kanssa. Sun entinen kaveri on vain yksi niistä, jonka kanssa jäätiin kiinni.
Se kolmas tyyppi saa tehdä mitä vaan, kenen kanssa vaan, jos on sinkku. Pettävä puoliso on se, joka tekee virheen ja on syyllinen, vaikka kuinka muuta selittäisi. Tietysti se selittääkin.
Jos suhteessa on kaikki hyvin, puoliso ei petä, vaikka kuka ja miten sitä vokottelisi.
Se on helpompaa käsitellä asiaa ja jatkaa suhdetta uskomalla kaiken olevan jonkun toisen aiheuttamaa ennemmin kun myöntää se tosiasia ettei oma puoliso ole rehellinen ja suhteessa saattaa olla jotain vialla.