Selasin vahingossa eilen aamulla jonkun muun terveystietoja Kanta.fi palvelussa. Voiko tästä tulla minulle jotain seuraamuksia?
Jonkun aikaa ihmettelin outoja reseptejä ja vasta kun tutkin terveystietoja ymmärsin etteivät ne olleet minun tietoja. Tämän jälkeen kirjauduin ulos palvelusta. Ei kai tuosta voi tulla mitään, kun en sitä tahallaan tehnyt?
Kommentit (30)
Katseluajalla on varmasti merkitystä. Jos Keski-Suomen asukas katselee puolen tunnin ajan Helsingin kaupungin terveyskeskuksen tietoja, ei takuulla pääse ilman seurauksia. Niin typeriä ihmisiä ei olekaan, etteikö tajuaisi että Helsinki ei ole Jyväskylä. Myös miehen lukemat tiedot naisen gynekologisista tutkimuksista on selvä tapaus.
Ilmoitus poliisille, joka selvittää ip- osoitteen. Ainakin minä teen tarvittaessa rikosilmoituksen.
Tämä on just noita syitä, miksi tällaisia palveluja ei pitäisi olla. Sinne kirjataan psykiatrisia keskustelujakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just noita syitä, miksi tällaisia palveluja ei pitäisi olla. Sinne kirjataan psykiatrisia keskustelujakin.
Alan olla vahvasti samaa mieltä.
Ihme selittelyjä. Kantaan kirjautuessa tulee ensin omat tiedot. Oma nimi selvällä suomen kielellä. Ja vasta klikkauksen jälkeen mennään varsinaisiin terveystietoihin. Jos katselu kestää paria minuuttia enempää, on mielestäni selvää ettei se ole enää vahinko. Netissä ei voi eikä saa olla silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat suostuneet tähän että omat tiedot on netissä? Nythän terapiakäyntejäkin halutaan kantaan.
Terapiakäynnit on jo kannassa. Psykiatri kirjoitti sinne lähes sanasta sanaan mitä kerroin. Ei saa pois sieltä. Enpä olisi kertonut juuri mitään, jos tuon olisin tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ota tiedot talteen ja mieti voitko tienata rahaa niillä.
Rikokseen yllytät?
Ei suomi.fi poikkea mitenkään muista tunnistautumisista. Aktia siis palautti tunnistautumisessa sattummanvaraisesti jonkun henkilön tiedot. Tämä koski kaikkia tunnistautumista koskevia palveluita. Olen itsekin koodannut tunnistautumiskutsuja. Mikäli sivu vertasi Aktian palauttamaa hetua asiakkaan antamaan, niin virhettä ei tapahtunut, kaikilla muilla tapahtui.