Naapurin seinäkello klonksuttaa koko yön tasatunnein
Uusi asuntoni vaikutti alkuun oikein hyvältä. Pian jouduin toteamaan, ettei nukkumisesta tule mitään. Seinän takana asuvalla hyvin iäkkäällä pariskunnalla on minun seinääni vasten joku seinäkello tai kaappikello. Se lyö joka tunti tasalta kovaäänisesti. Klo 23 klonks, klonks... 11 kertaa, klo 24 klonks, klonks, klonks 12 kertaa jne. Edes korvatulpat eivät auta, vaan kello pitää hereillä koko yön. Puhuin naapurin herralle kerran asiasta hyvässä hengessä ja hän sulki kellosta äänen. Nyt kellon äänet on taas laitettu takaisin. Menin keskustelemaan asiasta ja tällä kertaa vastassa oli vanha rouva. Hän piti tiukasti kiinni kannastaan, ettei kello voi millään häiritä ketään ja kellon ääni on niin kaunis! Edellinen seinänaapuri ei kuulemma koskaan valittanut. Mitä tehdä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus isännöitsijälle, jos ei puhe auta.
... ja se ilmoitus tehtävä kirjallisena, omalla nimellä ja allekirjoitettuna. Puhelinsoitto isännöitsijälle ei tuollaisessa asiassa ole minkään arvoinen.
Muistan lapsuudesta mummolassa yökylässä ollessa, miten se kello tasatunnein soi. Mutta siitä huolimatta, vaikka meidän peti oli olohuoneessa missä kello sijaitsi, ei häirinnyt ollenkaan unta. Eikä yökyläilty kuin max 1 kertaa kuussa.
Joko siihen ap ajan kanssa tottuu tai sitten isännöitsijään yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuollainen jo vuodesta 1974.
Tuossa se parin metrin päässä lyö ja klonksuttaa.
Kuulo on hyvä minulla hyvä. Kuitenkaan se ei häiritse untani.
Luulisi sen naapurin seinäkellon lyöntien olevan ns. normaalien asumiseen liittyvien äänien piirissä.
Kykenetkö ymmärtämään, että on myös herkkäunisia ihmisiä, ja ihmisiä, joiden elämä on pilalla unettomuuden takia. Eikö ole aika törkeää pilatamuiden yöunia mokomalla turhalla äänisaasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Mulla on jemmassa sellainen korkea kaappikello, jonka sain kihlajaislahjaksi isältä 80-luvulla. Hänen tekemänsä ja hieno. On mummolassa , vein sinne jossain muutossa kun ei mahtunut minnekään. Pitäisiköhän sijoittaa nykyiseen kotiin...? Äänekäs lyönti siinä on ja kello kun käy, kuuluu myös tasainen ääni
Kuminauhaa tai vaahtomuovia tankoihin, jotka tekee lyöntien soinnin, vaimenevat mukavan hiljaisiksi. Kelloseppä Vikiltä opittu konsti.
Miten hitossa saan sen kuminauhan sinne naapurin kelloon?
Se on helpommin tehty kuin saada sinut ymmärtämään lukemaasi.
Teetät korvatulpat oman korvan mukaan. Ei kuulu äänet. Tai nukut kuulosuojaimet päässä. Testasin tämän kerran, kun olin vahingossa varannut majoitushuoneen irkkupubin yläkerrasta. Soittivat klo 2.30 asti ihan hyvää musaa, piti vaan saada nukuttua. Kun on tarpeeksi laadukkaat kuulosuojaimet, ne päässä pystyy nukkumaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sen naapurin seinäkellon lyöntien olevan ns. normaalien asumiseen liittyvien äänien piirissä.
Kykenetkö ymmärtämään, että on myös herkkäunisia ihmisiä, ja ihmisiä, joiden elämä on pilalla unettomuuden takia. Eikö ole aika törkeää pilatamuiden yöunia mokomalla turhalla äänisaasteella.
Meillä asuu tuollainen herkkäuninen erityisherkkä ihminen. Seinäkellon lyöntiin hän tottui hetkessä. Mutta herätyskellon tikitykseen hän ei ole tottunut ikinä.
Pyydä heitä vaihtamaan se kello jollekin muulle seinälle, joka ei ole vasten ketään naapuria.
Vierailija kirjoitti:
Luulis tuohon tottuvan ajan kanssa kuten kaikkiin ääniin. Bussit menee ulkona jne.
Miksi tuollaiseen pitäisi tottua? Ei kaikki asu bussireittien varressa.
Pyydä naapuria laittamaan huopapalaset (3 - 4 kpl) kellon ja seinän väliin. Samaa materiaalia mitä laitetaan tuolin ja parkettilattian väliin.
Kutsu paikalle manaaja ja saatat päästä riivaajistasi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Teetät korvatulpat oman korvan mukaan. Ei kuulu äänet. Tai nukut kuulosuojaimet päässä. Testasin tämän kerran, kun olin vahingossa varannut majoitushuoneen irkkupubin yläkerrasta. Soittivat klo 2.30 asti ihan hyvää musaa, piti vaan saada nukuttua. Kun on tarpeeksi laadukkaat kuulosuojaimet, ne päässä pystyy nukkumaan,
On eri asia yhtenä yönä lähdettyään vapaaehtoisesti matkalle, käyttää korvasuojia, kuin kotonaan joka yö, naapurin perseilyn takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu tuollainen herkkäuninen erityisherkkä ihminen. Seinäkellon lyöntiin hän tottui hetkessä. Mutta herätyskellon tikitykseen hän ei ole tottunut ikinä.
Itse muistan nukkuneeni kesäisin vieraillessani sukulaisten luona myös huoneessa, missä kello metelöi täysillä tunneilla pitempään ja puolen tunnin kohdalla lyhyeen. Pysäytettiin aina tuo lyöntipuoli vierailun ajaksi, sillä lapsetkin heräsivät siihen vieressä kuuluvaan moikaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se nimi o könninkello, ettäs tierät sanua isäännöötsijälle.
T. Mietaan Jussi
Ei Jussi hyvä ole välttämättä könninkello. Voi hyvin olla seinäkello ja veto tapahtuu avaimella. Sen soitonhan voi omistaja myös halutessaan panna pois päältä. Kannattaiskohan sitä ehdottaa naapureille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen varsin herkkäuninen, muttei kello haittaa. Eikä mikään muukaan naapurista tuleva elämisen ääni.
Mutta räikeä-ääniset pärinämopot ja mönkkäriautot häiritsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimi o könninkello, ettäs tierät sanua isäännöötsijälle.
T. Mietaan Jussi
Ei Jussi hyvä ole välttämättä könninkello. Voi hyvin olla seinäkello ja veto tapahtuu avaimella. Sen soitonhan voi omistaja myös halutessaan panna pois päältä. Kannattaiskohan sitä ehdottaa naapureille?
Jotkut haluavat kuulla kellonsa lyönnit yölläkin, jotta tietävät mitä kello on.
Vierailija kirjoitti:
Muuta omakotitaloon riittävän isolle tontille, niin saat nukkua rauhassa.
Aina näihin naapurikeskusteluihin tulee tällaisia kommentteja. Asun itse Helsingin keskustassa kerrostalossa. Täällä on öisin hipihiljaista, koska kerrostaloissa on hiljaisuus klo 23-7, ja sitä kunnioitetaan. Kenelläkään ei ole oikeutta pitää meteliä öisin, ei edes seinäkelloilla.
Ap, isännöitsijään yhteys! Sinun yöunesi menee tärkeydessä ohi naapurin oikeuden huudattaa kelloaan.
Vierailija kirjoitti:
Haloo nyt taas! Ei kenenkään tarvitse alistua käyttämään kuulosuojaimia vain, koska itsekäs naapuri terrorisoi. Suurin osa meistä sitäpaitsi nukkuu kyljellään. Kuulosuojaimet korvissa se ei onnistu.
Ei kai kerrostalossa voi naapurin seinäkellosta valittaa. Minusta tuo menee jo vähän yli. Ymmärrän valituksen bileistä, kovasta musasta ja tappelusta..Mutta että seinäkello eikä edes samassa asunnossa. Onneksi en ole isännöitsijä enkä sinun naapurisi. Pumpulia korviin tai vaihda sängyn paikkaa.
Edesmennyttä mummoani eivät äänet häirinneet nukkuessa, hän vain laittoi kuulolaitteen pois päältä.