Onko vaatekoot pienentyneet?
Onko muut huomanneet samaa? Ennen olin koko S ja nykyään M, vaikka painan saman verran kuin silloin aiemminkin. Kuka aikuinen esimerkiksi mahtuu hennesin kokoon XS nykyään?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne on suurentuneet. Olen ollut 20 vuotta kokoa S, vaikka 10 kg tullut vuosien varrella painoa lisää.
Ihan sama juttu mulla. Eli kymmenisen kiloa tullut 20 vuoden aikana lisää ja käytän edelleen kokoja XS-S tai 34-36 tyypillisimpien ketjuliikkeiden vaatteissa. Nyt kun olen sitten pikkuhiljaa pudotellut pois noita vuosien aikana hiipineitä ylimääräisiä kiloja ja kohta tavoite saavutettu, niin alkaakin olla ongelmia löytää tarpeeksi pieniä vaatteita. Lasten/nuorten osastollahan tässä kohta joutuu shoppailemaan.
Miksi olet päästänyt itsesi lihomaan, kun pitäisi painoa pudottaa?
Lihot joka ikinen päivä 1.5g
V'ttuako kenenkään paino sinulle kuuluu`?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vaatekoko ei ole standardi, se riippuu valmistusmaasta, valmistajasta ja vaatteen kaavoituksesta & materiaalista (onko vaate väljää vai tyköistuvaa mallia). Suomessa on kyllä periaatteessa standardikoot, mutta ulkomailta tuoduissa vaatteissa mitoitus ei ole niiden mukainen, ellei vaate ole tehty suomalaisen yrityksen tilausmittojen mukaan. Lisäksi joskus vaatteisiin on vahingossa ommeltu tehtaalla väärä kokolappu.
Kokonumero on aina suuntaa-antava. Siksi vaatteita ja kenkiä pitää sovittaa itse.
En osaa sanoa. Minulla on vaatekapissa vaatteita kokohaarukalla M-XXL. Kaikki täysin sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne on suurentuneet. Olen ollut 20 vuotta kokoa S, vaikka 10 kg tullut vuosien varrella painoa lisää.
Nyt oversize on muotia. Kyse on siitä, että minkälaisen istuvuuden suunnittelija on vaatteelle suunnitellut. Kyse on mittasuhteista eli ei näytä hyvältä jos ottaa pari numeroa pienemmän oversizevaatteen ja ajattelee sen näyttävän regular-mitoituksen vaatteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, päinvastoin. Ennen käytin kokoa M, nykyään menee helposti S vaikka olen täysin saman kokoinen kuin viimeiset 20 vuotta.
Mä muistan käyttäneeni teininä M-kokoa.
Nykyään xs-s, jopa xxs.
Mua huvittaa, kun en itse ainakaan usko kutistuneeni tässä juurikin tuon 20 vuoden aikana.
Jos olet ollut teini ysärillä, silloin olikin muodissa väljät vaatteet. Käytin itse raskausaikana takkia, joka minulla oli käytössä yläasteella. Se oli ainut takkia, joka mahtui raskauden loppuun saakka, koska oli mallia teltta.
Päinvastoin. Ennen koko 32 oli sitä. Nykyään vastaa ainakin 34 tai 36.
Vaatteet kun tehdään Kiinassa aasialaisten mittojen mukaan, niin totta kai ne ovat pieniä. Ei siellä erikseen suurimmassa osassa tehdä Euroopan markkinoille erilaisia kokoja. Kiinassa naisten keskipituus on 155cm ja sen mukaan tehdään vaatteet myös Eurooppaan. Toki ilman mitään tilaa rinnoille ja lantiolle.
Vaatekoot ovat pienentyneet. Minulla on s- ja m-koon vaatteita 2000-luvun vaihteesta, jotka mahtuvat vielä ihan hyvin. Nykyään taas pitää olla sen seitsemän äksää, että mitään saa ylleen. Ylipainoa on, mutten ole mikään tankki. Joskus ihmettelen, mistä oikeasti isot ihmiset löytävät vaatteensa.
Tässä sinulle suora sitaatti tuolta terveyskirjaston sivuilta:
25–30: ylipaino eli lievä lihavuus