Lähivanhemmuuden määräytyminen, jos erimielisyyksiä
Eli, jos vanhemmat ei pääse asiassa yhteisymmärrykseen, miten asia ratkaistaan? Jos joudutaan oikeuteen asti, miten asia ratkaistaan ennen oikeuden päätöstä? Mitkä asiat vaikuttavat viranomaisten päätöksen tekoon?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos mies lunastaa nykyisen kodin itselleen, jää lapset hänen luo kirjoille, kunnes oikeus on ratkaissut asian?
Eli, kun minä joudun muuttamaan pois, joudun pakosta luopumaan myös lapsistani?Mitkä asiat lasten edun mukaisesti ratkaisuun vaikuttaa?
Mies ei ikinä ole ollut kovin kiinnostunut lastensa asioista. Ei ole ikinä hoitanut arjen asioita.
Mutta nyt, ehdottomasti haluaa lapset itselleen.Lapsia kuunnellaan tietysti. On vaan todella väärin laittaa heidät valitsemaan vanhempien väliltä.
Minun puolesta mies saisi tavata lapsiaan ihan just niin paljon kun haluaa, kaiken arjen ja muun sujuvuuden kannalta ei vaan ole mitään järkeä, että lähivanhemmuus olisi hänellä. Ja kun oikeesti häntä ei lapsensa edes kiinnosta. Se on oma napa ja sillä hyvä. Haluaa vain tehdä kiusaa minulle.
Vai voisiko olla, että mies olisi aina halunnut hoitaa arjen asioita, mutta sinä et antanut, vähättelit ja määräilit, kuten tutkimusten mukaan usein parisuhteissa on tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on siinä osoitteessa kirjoilla missä on eli sen vanhemman luona. Jotenkin tapaamiset on järjestettävä. Ehkä 50/50 olisi hyvä. Siinä lapsikin kokee molemmat asumiset ja lapsi voi itse tehdä valinnan. Tietty molempien vanhempien pitää olla soveliaat lähivanhemmaksi. Vanhemmat voisivat kuunnella lapsiaan enemmän.
Kirjat ei vaikuta hevon veetä, vaan se, kumman luona TODELLA on. Ja tämä on tieto. Toki kirjat kannattaa yrittää siirtää, mutta varautua, että kapuloita tulee rattaisiin siinäkin paitsi exän, myös maistraatin taholta, jos siellä on puolueellinen henkilö päättämässä. Lopultahan ne kirjat kaikesta huolimatta löytävät oikeaan paikkaan.
Lapsella voi olla vain yksi virallinen osoite ja tuet maksetaan vain sille jonka luona se lapsen virallinen osoite on.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni on teknisesti ottaen lasten lähivanhempi, koska lasten osoite on entisessä yhteisessä kodissamme, josta muutin pois. Lapset ovat minulla vuoroviikoin, eli vanhemmuus on kuitenkin jaettu tasan. Virallisella osoitteella ja teknisellä lähivanhemmuudella ei ole käytännön elämässä juuri mitään merkitystä, joten siitä on turha tapella. Asumme sen verran lähekkäin, että ei vaikuta esim. lähikoulun määräytymiseen. Ainoa missä on tullut hankaluutta on julkisen terveydenhuollon ajanvarauskirjeet, jotka menevät exän osoitteeseen ja joiden suhteen hän on melko huolimaton, mutta tämänkin olen ratkaissut sillä, että olen soittanut ko. paikkoihin ja pyytänyt itselleni tekstiviesti-ilmoitukset ajanvarauksista.
Ja kyllä, myös lapsilisät tulevat edelleen minulle.
Vuoroviikosysteemissä ei nykyään olekaan suurta merkitystä, mutta muissa tapauksissa on valtava merkitys nimen omaan tukien maksatuksen kannalta.
Älkää missään nimessä langetko luulemaan, etteikö etä joudu maksumieheksi, vaikka lähi tienaisi huomattavasti enemmän. Lapsen etua ei ajatella silloin, vaan etän luona sitten kituutetaan.
No, mies ei ole halunnut hoitaa arjen asioita. Ei harrastuksia, ei mitään. On ilmouttanut, ei ole minun harrastus, ei kiinnosta. Ei kuskaa, ei maksa. Hyvin hyvin harvoin kysäsee miten meni? Maksuista valittaa kyllä, miten on liian kallista.
Haluaa lapset samaan osoitteeseen kirjoille vaan vältelläkseen elareita. Kuvittelee minun saavan taloudellista hyötyä siitä, että olen lähivanhempi. (Ainoa mihin taitaa vaikuttaa on asumistuen määrä?) Ja on todella kateellinen esim. Lapsilisästä, olisi pitänyt sekin maksaa hänelle. Vaikka koskaan ei ole mitään lasten hommia maksanut. Yhden harrastusvälineen on ostanut.
Eli, ei kannata suostua siihen, että ex lunastaa yhteisen kodin. Vaan myydä niin kauan että joku ulkopuolinen ostaa. Ja muuttaa sitten vasta pois.
Lapsen edun mukaisesti, eli yleensä sille, joka on lasta enemmän kaitsenut, eli äidille
Miten ne oikeudessa selvittää sen, kuka on hoitanut ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäsköhän vaihteeksi kokeilla niin päin että enenevissä määrin lapset päätyisi isän luo, selvästikään nykyinen malli jossa päätyvät äidin luo vaikka väkisin ei tuota kovin tasapainoisia nuoria...
Olisi todella tervetullutta, että isät osallistuisivat lasten hoitoon, elatukseen ja kasvatukseen. Seuraisivat suosituksia ja olisivat huolellisia edellä mainituissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on siinä osoitteessa kirjoilla missä on eli sen vanhemman luona. Jotenkin tapaamiset on järjestettävä. Ehkä 50/50 olisi hyvä. Siinä lapsikin kokee molemmat asumiset ja lapsi voi itse tehdä valinnan. Tietty molempien vanhempien pitää olla soveliaat lähivanhemmaksi. Vanhemmat voisivat kuunnella lapsiaan enemmän.
Kirjat ei vaikuta hevon veetä, vaan se, kumman luona TODELLA on. Ja tämä on tieto. Toki kirjat kannattaa yrittää siirtää, mutta varautua, että kapuloita tulee rattaisiin siinäkin paitsi exän, myös maistraatin taholta, jos siellä on puolueellinen henkilö päättämässä. Lopultahan ne kirjat kaikesta huolimatta löytävät oikeaan paikkaan.
Lapsella voi olla vain yksi virallinen osoite ja tuet maksetaan vain sille jonka luona se lapsen virallinen osoite on.
Kirjat ei vaikuta hevon veetä lähihuoltajuuden määräytymiseen, josta aloituksessa oli kyse ja johon vastasin. Muuten on totta, ja se olin minä, joka tämän tuolla aiemmin kirjoitin, että lapsella voi olla vain yksi osoite, ja kirjoilla olo voi vaikuttaa tukiin, koulualueeseen, postinkulkuun jne., ja ne kirjat kannattaa pyrkiä siirtämään oikeaan paikkaan (ei tapahdu välttämättä nopeasti, meillä meni prosessissa yli puoli vuotta).
Vierailija kirjoitti:
No, mies ei ole halunnut hoitaa arjen asioita. Ei harrastuksia, ei mitään. On ilmouttanut, ei ole minun harrastus, ei kiinnosta. Ei kuskaa, ei maksa. Hyvin hyvin harvoin kysäsee miten meni? Maksuista valittaa kyllä, miten on liian kallista.
Haluaa lapset samaan osoitteeseen kirjoille vaan vältelläkseen elareita. Kuvittelee minun saavan taloudellista hyötyä siitä, että olen lähivanhempi. (Ainoa mihin taitaa vaikuttaa on asumistuen määrä?) Ja on todella kateellinen esim. Lapsilisästä, olisi pitänyt sekin maksaa hänelle. Vaikka koskaan ei ole mitään lasten hommia maksanut. Yhden harrastusvälineen on ostanut.Eli, ei kannata suostua siihen, että ex lunastaa yhteisen kodin. Vaan myydä niin kauan että joku ulkopuolinen ostaa. Ja muuttaa sitten vasta pois.
Sanot sinä, mutta pyydätkö miestä kirjoittamaan hänen versionsa tarinasta tänne?
Voiko niin tehdä, että yksi haluaa myydä oman osansa talosta, mutta estää toista lunastamasta tätä osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% menee naiselle koska tasa-arvo on myytti
No on se tasa-arvoista kun nainen sen lapsen eteen kantoi 9kk, otti terveydelliset riskit ja negatiiviset vaikutukset omaan terveyteen ja taloudellisen tappion.
Tuollako sinä oikeutat sen, että äidin oikeuksia isään verrattuna suositaan? Mitä lapsella on väliä, kunhan äiti vaan saa enemmän etuja? Tuossa sinun oikeutuksessasi ei mietitä kenenkään muun etua kuin sinun omaasi. Anteeksi kärkäs sävy, mutta kommenttisi herätti kiukkua minussa kaikkien niiden hyvien isien ja lasten takia, jotka joutuvat luopumaan ajastaan yhdessä tuollaisten äitien takia.
Terveisin eronnut nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, jos mies lunastaa nykyisen kodin itselleen, jää lapset hänen luo kirjoille, kunnes oikeus on ratkaissut asian?
Eli, kun minä joudun muuttamaan pois, joudun pakosta luopumaan myös lapsistani?Mitkä asiat lasten edun mukaisesti ratkaisuun vaikuttaa?
Mies ei ikinä ole ollut kovin kiinnostunut lastensa asioista. Ei ole ikinä hoitanut arjen asioita.
Mutta nyt, ehdottomasti haluaa lapset itselleen.Lapsia kuunnellaan tietysti. On vaan todella väärin laittaa heidät valitsemaan vanhempien väliltä.
Minun puolesta mies saisi tavata lapsiaan ihan just niin paljon kun haluaa, kaiken arjen ja muun sujuvuuden kannalta ei vaan ole mitään järkeä, että lähivanhemmuus olisi hänellä. Ja kun oikeesti häntä ei lapsensa edes kiinnosta. Se on oma napa ja sillä hyvä. Haluaa vain tehdä kiusaa minulle.
Vai voisiko olla, että mies olisi aina halunnut hoitaa arjen asioita, mutta sinä et antanut, vähättelit ja määräilit, kuten tutkimusten mukaan usein parisuhteissa on tilanne?
Millä lailla vähättely ja määräily estää lasten asioiden hoitamista isältä? Kyllähän äiditkin lapsensa asiat hoitavat, vaikka aivan tavallista on, että isä vähättelee ja määräilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni on teknisesti ottaen lasten lähivanhempi, koska lasten osoite on entisessä yhteisessä kodissamme, josta muutin pois. Lapset ovat minulla vuoroviikoin, eli vanhemmuus on kuitenkin jaettu tasan. Virallisella osoitteella ja teknisellä lähivanhemmuudella ei ole käytännön elämässä juuri mitään merkitystä, joten siitä on turha tapella. Asumme sen verran lähekkäin, että ei vaikuta esim. lähikoulun määräytymiseen. Ainoa missä on tullut hankaluutta on julkisen terveydenhuollon ajanvarauskirjeet, jotka menevät exän osoitteeseen ja joiden suhteen hän on melko huolimaton, mutta tämänkin olen ratkaissut sillä, että olen soittanut ko. paikkoihin ja pyytänyt itselleni tekstiviesti-ilmoitukset ajanvarauksista.
Ja kyllä, myös lapsilisät tulevat edelleen minulle.Joo älkää tästä ottako mallia te, jotka asutte aivan eri alueella. Toki on merkitystä niiden kirjojen siirrolla oikeaan paikkaan, mutta ne tulevat sitten ajallaan. Kirjoilla olo tietyssä osoitteessa voi vaikuttaa mahdollisiin tukiin, terveys- ja sairaanhoitoalueeseen, postin kulkuun, koulualueeseen yms., joten asia ei ole mitenkään yhdentekevä.
Mutta kirjat eivät määrää huoltajuutta, vaan se, missä lapsi tosiasiassa on. Ja kirjat on siirrettävä sinne, missä lapsi tosiasiassa on. Lapsella kun voi olla vain yksi virallinen osoite. Meillä ex jarrutti kirjojen siirtoa, kun kuvitteli välttävänsä elarit pitämällä lapsen kirjat luonaan, ja Lapin maistraatissa harasi joku exän puolen ottanut vänkkäukko, (vaikka asutaan Etelä-Suomessa). Kumpikaan noista ei lopulta pystynyt estämään kirjojen siirtoa, vaikkakin hidastamaan pystyivätkin.
Korjaan vielä sen verran, että nolo exäni paitsi kuvitteli välttävänsä elarit pitämällä väkisin lapsen kirjat luonaan, vaikka lapsi asui todellisuudessa minun luonani, hän vaati oikeudessa minun maksavan elareita hänelle, koska lapsen kirjat ovat hänellä. Oletteko koskaan kuulleet nolompaa ja härskimpää? Että elareita vaatii se vanhempi (siis itselleen), jonka luona lapsi ei todellisuudessa asu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla vähättely ja määräily estää lasten asioiden hoitamista isältä? Kyllähän äiditkin lapsensa asiat hoitavat, vaikka aivan tavallista on, että isä vähättelee ja määräilee.
Kyllähän se estää, kun aina kun teet jotain, saat kuulla tehneesi väärin ja siitä sitten kerrotaan muillekin, kuinka "tyhmä tuo ukko on, ei osannut edes sitä tehdä" jne.
Ja nimenomaan naiset vähättelevät miehiään, sitten valittavat, kuinka arjen pyöritys jää heille.
Huomautan, että tämä on ihan tutkitusti olemassaoleva ongelma, ei minun mielipide.
Voin pyytää isää kirjoittamaan tarinansa. Voin myös pyytää lapsia kirjoittamaan asiasta.
Enhän minä mitenkään ikinä ole halunnut estää isää tekemästä, päin vastoin, olen surullinen lasteni puolesta, että isää ei kiinnosta. Olen iloinen, että heillä on hyviä valmentajia miehen mallina, valmentajat kiinnostuneempia lasten asioista mitä isä.
Isällä on ollut kaikki vapaus osallistua, tehdä, hoitaa, osoittaa kiinnostusta. Mutta ei niin ei. Hän olisi voinut vaikka jutella lastensa kanssa, lapsia kiinnostavista asioista. Mutta ei, ei ja ei. Esikoinen ei edes halua vakituisesti isänsä kanssa asumaan, koska on saanut niin paljon haukkumista osakseen. Mutta onko sekin kaikki jotenkin minun syytäni??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se estää, kun aina kun teet jotain, saat kuulla tehneesi väärin ja siitä sitten kerrotaan muillekin, kuinka "tyhmä tuo ukko on, ei osannut edes sitä tehdä" jne.
Ja nimenomaan naiset vähättelevät miehiään, sitten valittavat, kuinka arjen pyöritys jää heille.
Huomautan, että tämä on ihan tutkitusti olemassaoleva ongelma, ei minun mielipide.
No minä en ole vähätellyt. Puolustellut kyllä. Vaikkei olisi pitänyt. Minua on kyllä vähätelty ja arvosteltu vanhemmuudestani aivan jatkuvasti. Miten teen kaiken väärin. Silti, olen kiinnostunut lasteni asioista, hoidan niitä, ja osallistun.
Jätin lapset isälle ja kun mentiin oikeuteen, oli yksityisetsivä tehnyt selvityksen siitä, että kuukaudessa lapset oli minulla 4 yötä (joka toinen viikonloppu), isällään 2 yötä ja isän äidillä loput yöt. Sain lähivanhemmuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% menee naiselle koska tasa-arvo on myytti
No on se tasa-arvoista kun nainen sen lapsen eteen kantoi 9kk, otti terveydelliset riskit ja negatiiviset vaikutukset omaan terveyteen ja taloudellisen tappion.
Kivahan tuota on käyttää lyömäaseena, kun miehellä ei vain ole mahdollisuutta tuota itse tehdä.
Ei kannata muuttaa pois ennen kuin huoltajuus yms. asiat sovittu, mies voi hakea häätöä, mutta sehän on lasten edun vastaista vieraannuttaa äidistä ja tuossa tilanteessa vaikka turvakotiin lasten kanssa miehen alkaessa uhoamaan esim. miehen ollessa töissä. Kannattaa äänittää myös keskustelut salassa, jos mahdollista...
En ymmärrä miten ihmiset saa kiistaa lasten hoidosta jos on toinen osapuoli joka kunnollisesti haluaa lapsensa hoitaa esim vuoroviikkosysteemillä. Omilla lapsilla isä joka ei välitä mistään. Näkee lapsia kerran pari vuodessa.
Joo älkää tästä ottako mallia te, jotka asutte aivan eri alueella. Toki on merkitystä niiden kirjojen siirrolla oikeaan paikkaan, mutta ne tulevat sitten ajallaan. Kirjoilla olo tietyssä osoitteessa voi vaikuttaa mahdollisiin tukiin, terveys- ja sairaanhoitoalueeseen, postin kulkuun, koulualueeseen yms., joten asia ei ole mitenkään yhdentekevä.
Mutta kirjat eivät määrää huoltajuutta, vaan se, missä lapsi tosiasiassa on. Ja kirjat on siirrettävä sinne, missä lapsi tosiasiassa on. Lapsella kun voi olla vain yksi virallinen osoite. Meillä ex jarrutti kirjojen siirtoa, kun kuvitteli välttävänsä elarit pitämällä lapsen kirjat luonaan, ja Lapin maistraatissa harasi joku exän puolen ottanut vänkkäukko, (vaikka asutaan Etelä-Suomessa). Kumpikaan noista ei lopulta pystynyt estämään kirjojen siirtoa, vaikkakin hidastamaan pystyivätkin.