Eikö etelän nopeita junayhteyksiä tärkeämpää olisi saada junayhteys Kuopion ja Joensuun välille
Siinähän kulkee paljon väkeä nyt omilla autoillaan.
Saataisiin syntymään Suomen mittakaavassa merkittävä kaksoiskaupunki.
Kommentit (57)
Ei olisi lainkaan huono ajatus.
Liikennettä näiden välillä tosiaan on, ihan yliopistoistakin johtuen.
Ylipäätään olisi hyödyllistä saada jotain junayhteyksiä muutenkin kuin pohjois-etelä -suunnassa, ei ole kovin järkevää kulkea aina Helsingin kautta.
Aiemmin ei poikkiliikenteeseen haluttu panostaa ns. yleisistä syistä. Siis maanpuolustus oli siinä takana, mutta Naton myötä kai sekin voisi jo muuttua.
Saisivat enemmän metsääkin kumoon tuolla tavalla. Tre-hki tarvitaan koska suomela ei muuten kerkee huseeraan tre valtuusto-eduskunta-aluevaltuusto väliä tarpeeksi nopeasti.
Vihreät kannattaa suomirataa vaikka metsää menee, jotenkin meni usko tuohon pohjoisen talousmetsän puolesta mielenosoittamiseen. Suomela ja Kari ihan hiljaa tästä ratahankkeesta.
Joo, ilmeisesti Suomelan ajama hanke. Ei ehdi painelemaan nappia eduskuntaan kun pitää olla tampereen päässä vahtimassa että muutetaan metsät vihreiden hiekkalaatikoksi. Tarvii siihen nopeamman junan.
Vierailija kirjoitti:
Saisivat enemmän metsääkin kumoon tuolla tavalla. Tre-hki tarvitaan koska suomela ei muuten kerkee huseeraan tre valtuusto-eduskunta-aluevaltuusto väliä tarpeeksi nopeasti.
Vihreät kannattaa suomirataa vaikka metsää menee, jotenkin meni usko tuohon pohjoisen talousmetsän puolesta mielenosoittamiseen. Suomela ja Kari ihan hiljaa tästä ratahankkeesta.
Totta. Se on outoa, kun Itä-Suomen yliopistossa olisi paljon potentiaalisia äänestäjiä, vai onkohan niin että oikeasti luonnon lähellä asuvat opiskelijatkaan eivät ihan hevillä vihreitä äänestä?
Pitäisi kannustaa etäasiointiin. Helsinki muutenkin pelkästään ongelmia levittävä kohta suomea, sinne kukaan kai halua. Omituista että metsien hakkaaminen ok kunhan sillä poljetaan maalla asuvien asioita. Mihin nuo ihmiset muuttaa joiden talot jää radan alle? Laatikkoihin? Ei kestä maapallo tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat enemmän metsääkin kumoon tuolla tavalla. Tre-hki tarvitaan koska suomela ei muuten kerkee huseeraan tre valtuusto-eduskunta-aluevaltuusto väliä tarpeeksi nopeasti.
Vihreät kannattaa suomirataa vaikka metsää menee, jotenkin meni usko tuohon pohjoisen talousmetsän puolesta mielenosoittamiseen. Suomela ja Kari ihan hiljaa tästä ratahankkeesta.Totta. Se on outoa, kun Itä-Suomen yliopistossa olisi paljon potentiaalisia äänestäjiä, vai onkohan niin että oikeasti luonnon lähellä asuvat opiskelijatkaan eivät ihan hevillä vihreitä äänestä?
Tulevat kodeista joissa esi-isiltä perittyjä metsiä hoidetaan ja vaalitaqn ja pidetään metsinä eikä niitä hakata vihreiden korruptiolaariin.
Ei kai junaratoja enää Suomessa paljoa rakenneta. VR:llä ei oikein mikään muutenkaan toimi, ei ainakaan aikataulut. Taitaa Joensuussa olla liian vähän ihmisiä, että junarata Kuopiosta sinne kannattaisi.
Ainakin nykyisellään autotie on todella surkeassa kunnossa, ja vilkkaasti liikennöity, joten uskon että raideyhteydelle olisi tilausta.
Ei, koska Kuopio ja Joensuu eivät ole yhdessä eikä erikseen taloudellisesti yhtä merkittäviä kuin Helsinki, Tampere ja Turku. Se on sikäli ihan sama, millä siellä körötellään. Muuta kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Raportti: Nopeammat junayhteydet kalliita ja ilmastovaikutuksiltaan haitallisia
Raportissa käydään läpi Turun tunnin junan, Tampereen Suomiradan ja Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan Itäradan tunnuslukuja.
Ilmastovaikutus estää. -Sukupuuttoa tekevä kansamme ei pysty moisia hankkeita toteuttamaan. Ei olisi matkustajiakaan silloin jos valmistuvat n. 50 v. päästä.
Pakettien liikkuvuuden nopeus ratkaisee. Kiitotie paketeille ja huonekaluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisivat enemmän metsääkin kumoon tuolla tavalla. Tre-hki tarvitaan koska suomela ei muuten kerkee huseeraan tre valtuusto-eduskunta-aluevaltuusto väliä tarpeeksi nopeasti.
Vihreät kannattaa suomirataa vaikka metsää menee, jotenkin meni usko tuohon pohjoisen talousmetsän puolesta mielenosoittamiseen. Suomela ja Kari ihan hiljaa tästä ratahankkeesta.Totta. Se on outoa, kun Itä-Suomen yliopistossa olisi paljon potentiaalisia äänestäjiä, vai onkohan niin että oikeasti luonnon lähellä asuvat opiskelijatkaan eivät ihan hevillä vihreitä äänestä?
Tulevat kodeista joissa esi-isiltä perittyjä metsiä hoidetaan ja vaalitaqn ja pidetään metsinä eikä niitä hakata vihreiden korruptiolaariin.
Jotenkin tosiaan nuo perintömetsien omistajat tajuaa paremmin sen että metsä on vain lainassa ja oma tehtävä varmistaa sen säilyminen ja siirtää se seuraavalle sukupolvelle. Nämä suomelat ja muut puista välitä pätkääkään. Junarataa ja tuulimyllyä ja löhiötä tilalle vaan. Yhtään puuta ei nuo tilalle istuta.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ei poikkiliikenteeseen haluttu panostaa ns. yleisistä syistä. Siis maanpuolustus oli siinä takana, mutta Naton myötä kai sekin voisi jo muuttua.
Totta. En oo tuota muuten tullu ajatelleeksi.
Karilla myös lyhenisi matka laskettelurinteisiin. Kaupunkivihreä kun on niin ei tajua että sen lumen alla on myös raiskattua entistä luontoa. Paratiisi hänen mielestään.
Ei ne susirajan eläkeläiset ja pari opiskelijaa riitä kysynnäksi, tarvitaan työssäkäyvien ihmisten synnyttämää tarvetta yhteyksille.
Parempi ettei, roadmanitkin ovat jo aloittelemassa Kuopiossa. Joensuu on sijaintinsa ansiosta se viimeinen kaupunki joka tuhoutuu Ruotsin mallin mukaisesti. Jos Suomi olisi vielä Suomi ilman kehitysmaista suuntautuvan haittamuuton lieveilmiöitä niin silloin toki.
Eikös siinä mene jo nyt junarata valtatien vieressä? Ainakin Joensuusta lähdettäessä Outokumpuun asti menee. En sitten tiedä, mihin se siitä jatkaa?
Eli ainakin noin neljäasosa olisi rataa jo valmiina tälle reitille.
Raportti: Nopeammat junayhteydet kalliita ja ilmastovaikutuksiltaan haitallisia
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-134387
Raportissa käydään läpi Turun tunnin junan, Tampereen Suomiradan ja Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan Itäradan tunnuslukuja.