Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei osallistunut vanhoihin tansseihin viime vuonna ja nyt jättää väliin vielä penkkarit!

Vierailija
23.01.2023 |

Abiristeilylle ei myöskään mene! Surullisena katson sivusta tätä kun jättää tärkeät elämän virstanpylväät väliin ja jää hyvät muistot saamatta! Kyllä häntä vielä varmaan harmittaa myöhemmin, kaikkeni olen tehnyt että osallistuisi mutta ei jostain syystä halua.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jäi hyvät muistit noista.

Mä olin myös melkoinen pissis. Tietty tykkäsin, kun joku nuorempi tyttö tuli sanomaan olen kaunis.

Pari v myöhemmin myin vanhojen tanssipuvun. Mun täti oli tuonut sen Amerikasta, eikä sille ollut mitään käyttöä.

Laitoin sen huutikseen ja sain reippaasti enemmän, mitä olin maksanut, koska saman koulun oppilaat löysi puvun netistä. Hakusanat kunnossa

Vierailija
62/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistunut vanhojen tansseihin, penkkareihin, abiristeilyihin tai mihinkään muuhun ylimääräiseen (opintosuunnitelman ulkopuoliseen) toimintaan. 

Menetinkö jotain? En. Olenko katunut sitä, että jäin pois tapahtumista? En sekuntiakaan. 

Kirjoitin hyvä arvosanat ylioppilastutkinnossa. Jokaisesta aineesta tuli laudatur tai eximia. Kyllä, luit aivan oikein. Eximia on siis heikoin arvosana minun papereissani. Heti samana keväänä hain yliopistoon. Pääsykoe meni helposti ja sain haluamani opiskelupaikan Helsingin Yliopistosta. Moni kaveri jäi ilman opiskelupaikkaa, koska he eivät pärjänneet lukiossa ja/tai pääsykokeissa. Heidän opintonsa kärsivät, koska heillä oli vaikeuksia ylläpitää motivaatiota. He halusivat "ottaa rennosti" ja "nollata aivot" joka viikonloppu. Sen he myös tekivät. Perjantai-iltana kännit, lauantaina krapula ja sunnuntaina sitten ihmetellään, että mihinkäs se viikonloppu taas menikään. Tämä sama jengi oli innokkaasti mukana järjestämässä penkkareita ja abiristeilyitä. 

Voisin lyödä vetoa siitä, että tuo "bileporukka" katuu nyt omia valintojaan. He joivat rahansa (opintotuet, opintolainat) ja heille jäi lukioajasta käteen vain huonot arvosanat. Joillekin jäi myös elämänmittainen alkoholiongelma. Tuollaisia saavutuksia ei kannata esitellä työhakemuksessa (cv) eikä huudella pitkin kyliä. 

Pikkasen omahyväinen kirjoitus. Itse osallistuin kaikkiin, harrastin tavoitteellisesti urheilua SM-tasolla, kirjoitin L: n paperit- pikkaisen hävettäisi, mikäli jokin olisi jäänyt Ehen, opiskelupaikka irtosi todistuksella eikä tarvinnut pääsykokeissa edes käydä. Valmistuin alle tavoiteajan, työllistyin hyvin. Minulla on laaja ystäväpiiri enkä kadu valintojani. So what?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni jäi hyvät muistit noista.

Mä olin myös melkoinen pissis. Tietty tykkäsin, kun joku nuorempi tyttö tuli sanomaan olen kaunis.

Pari v myöhemmin myin vanhojen tanssipuvun. Mun täti oli tuonut sen Amerikasta, eikä sille ollut mitään käyttöä.

Laitoin sen huutikseen ja sain reippaasti enemmän, mitä olin maksanut, koska saman koulun oppilaat löysi puvun netistä. Hakusanat kunnossa

Vanhojen tanssipuvun voi tosiaan ostaa käytettynä ja myydä eteenpäin. Toki, mikäli aikoo jatkaa yliopistoon kannattaa valita sellainen puku, jota voi käyttää vujuilla ym juhlissa.

Vierailija
64/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun pojista kumpikaan osallistunut vanhojen tanssiin.

Tytöt taitaa enemmän olla lauman mukana menijöitä; saavat päivänsä prinsessana. Se toinen prinsessapäivä on sitten hääpäivä.

Ei se kyllä mikään prinsessapäivä ole.

Monille tytöille se on. Jotkut jopa menee lukioon yksinomaan sen takia.

Eikä ole, eikä mene. Oletko kännissä?

En ole kännissä vaan kerron totuuden. Tunnen monta nuorta naista, joilla ei ollut peruskoulun ysillä mitään ajatusta mille alalle lähtee. Moni valitsi kotikunnan lukion , koska näin saa lisää aikaa miettimiseen ja pääsee ainakin vanhojen tansseihin.

Vierailija
65/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on isoissa lukiossa nykyään niin iso spektaakkeli, että monet, myös tytöt, jättäytyy siitä pois. En välttämättä haluaisi itsekään osallistua noihin satojen tanssiparien tilaisuuksiin, jossa valtava yleisö, lipunmyynti, lehtikuvaajat jne. Itse tanssin aikoinaan lainapuvussa ja meitä oli n 30 paria ja siinä oli vielä jonkinlaista sympaattisuutta.

Vierailija
66/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöt taitaa enemmän olla lauman mukana menijöitä; saavat päivänsä prinsessana. Se toinen prinsessapäivä on sitten hääpäivä.

Tuon prinsessapäivän kyllä allekirjoitan. Onhan se monille tosi tärkeä asia ja äiditkin lähtee mukaan siihen hössötykseen. Jos menee lukioon vain tuon takia, on kyse varmaankin jostain pienten paikkakuntien lukioista, joihin pääsee vaikka alle seiskan keskiarvolla. 

Vierailija
67/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kännissä vaan kerron totuuden. Tunnen monta nuorta naista, joilla ei ollut peruskoulun ysillä mitään ajatusta mille alalle lähtee. Moni valitsi kotikunnan lukion , koska näin saa lisää aikaa miettimiseen ja pääsee ainakin vanhojen tansseihin.

Täyttä höpöä.

Nykyäänhän on pakko mennä toiselle asteelle ka siksi moni valitsee sen lukion. Yleissivistävä koulutus.

Vierailija
68/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon prinsessapäivän kyllä allekirjoitan. Onhan se monille tosi tärkeä asia ja äiditkin lähtee mukaan siihen hössötykseen. Jos menee lukioon vain tuon takia, on kyse varmaankin jostain pienten paikkakuntien lukioista, joihin pääsee vaikka alle seiskan keskiarvolla. 

En kyllä tunnista ollenkaan. Kolme tytärtä ja kaikilla se on ollut perinteikkään koulun arvokas juhla eikä yhtään mitään hössötystä.

Ne tyttöjen puvutkin on iltapukuja ja enemmän akateemiseen maailmaan sopivia kuin mitään tylliunelmia.

Vierailija
69/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään osallistunut penkkareihin. Koko lukio oli yhtä v***uilua, kaikilta kaikille. Onneksi se loppui ja pääsi oikeiden ihmisten kanssa tekemisiin.

Sama. Kamalaa aikaa ja ihan karsea lukio. Sisäänpäinlämpenevä ja huono ilmapiiri.

Vierailija
70/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan lapsi osallistunut noista mihinkään. Hän jätti myös ylioppilasjuhlat väliin, ei käynyt lakituksessa, koska ei hankkinut lakkia eikä hakenut todistusta, joka tuli postissa kotiin.

Vierailija
71/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ne jutut väliin. Ei lukiosta jäänyt erityisen hyviä muistoja muutenkaan eikä mitään ryhmähenkeä. En muistele niitä aikoja kaiholla. Tunsin vain helpotusta kun se oli ohi. Penkkareista paras muisto on ala-asteelta kun talvella odotettiin pihalla ilmaista karkkia.

Vierailija
72/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tunnista ollenkaan. Kolme tytärtä ja kaikilla se on ollut perinteikkään koulun arvokas juhla eikä yhtään mitään hössötystä.

Ne tyttöjen puvutkin on iltapukuja ja enemmän akateemiseen maailmaan sopivia kuin mitään tylliunelmia.

Minulla ei ole tyttäriä. Kokemukseni perustuvat ihan tuttavapiirin touhuun, eli miten on hankittu kaikki kynsistä lähtien ja pukua etsitty useammalta eri paikkakunnalta jne.  Aika monella äiti on ollut innostuneempi asiasta kuin itse tanssija. Jos sinulla on asiasta arvokkaampia kokemuksia niin sehän on vaan positiivinen asia!

Vierailija
73/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioaikaan en mennyt mihinkään koulun ulkopuolella järjestettyihin tapahtumiin (poislukien konsertit, joissa esiinnyin koulun kuoron kanssa). Syy: ne kaikki olivat vain kännäyspippaloita, mitä olisin siellä tehnyt kun en juo? Samasta syystä en käynyt paikkakuntamme diskossakaan. Kavereita kyllä oli, mutta juominen tai kännisten kavereiden kanssa oleminen ei vaan kiinnostanut. Ei kiinnosta nykyään yli nelikymppisenäkään :) Vanhojentansseihin ja penkkareihin osallistuin, molemmat kivoja ja sympaattisia päivätapahtumia.

Vierailija
74/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän kilttis, ketä kukaan ei ole pyytänyt? 🥺

Vierailija
75/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tyttäriä. Kokemukseni perustuvat ihan tuttavapiirin touhuun, eli miten on hankittu kaikki kynsistä lähtien ja pukua etsitty useammalta eri paikkakunnalta jne.  Aika monella äiti on ollut innostuneempi asiasta kuin itse tanssija. Jos sinulla on asiasta arvokkaampia kokemuksia niin sehän on vaan positiivinen asia!

Usein ne tuttavien jutut haukutaan täällä.

Kynsien laitossa tai siinä että pukua valitaan huolella en kyllä näe mitään outoa. Me käytiin ostamassa yksi nelosten tanssiaisten puku Lahdesta ja yksi Turusta😂😂😂

Meillä kaikki tytöt on tanssineet ihan iltapuvuissa. Tämä tämän vuoden tanssija tanssii puvussa jonka löysin Torista ihan sattumalta. Sain sen ilmaiseksi.

Hän on todella pienikokoinen eli se on just nyt ompelijalla lyhennettävänä. Teetän samalla siihen hiussomisteen loppukankaasta.

Vierailija
76/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, jos omakin lapsi jättäisi abiristeilyn väliin, jätin muuten itsekin. Vähän liian viinahuuruista, itekään kun en juurikaan juopotellut silloin ja oma lapsi ei yhtään. Vanhojentanssit taitaa olla vähän tyttöjen juttu, itse nautin kyllä, mutta monet pojat eivät niinkään nauttineet. Rekka-ajelut oli niin lyhyt sessio, että siitä nyt tuskin jäi edes mitään isoja muistojakaan. Ymmärrän hyvin, jos ei ole ystävien mukana menossa eikä yhtään mielenkiintoa, niin nuo tekee mieli jättää väliin. Jäihän jo rippikoulukin väliin. Armeijaan on kyllä menossa.

Muistot syntyvät ihan muista tilanteista sitten jokaiselle ihmiselle, ei niiden tarvitse olla samoja muistoja kuin vanhemmilla. Kukaan edes muista lukiokavereitaan enää aikuisena.

Vierailija
77/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään aikoinani osallistunut mihinkään vanhojentansseihin, penkkareihin tai abiristeilylle. Oma motiivi näihin osallistumattomuudelleni oli koulukiusaus, mielenterveysongelmani ja sosiaalinen ahdistukseni.

Nyt yli 20 vuotta jälkeenpäin kun olen viimeinkin saanut mielenterveyteni kuntoon, tuo osallistumattomuuteni harmittaa. Tämäkin tapahtuma enteili tulevaa osattomuuttani ja ulkopuolisuuttani mielekkääseen yhteiskuntaan liittymisen suhteen. Olen koko elämäni ajan ollut ulkopuolinen eikä minulla vieläkään ole ystäviä, sosiaalista pääomaa, terveitä ihmissuhteita ja sitä kautta muitakaan hyvän ja laadukkaan elämän elementtejä kuten mielekästä elämäntehtävää, nousujohteista uraa, eläketurvaa, sosiaalista asemaa, vaikutusvaltaa, mieluisia harrastuksia, omakotitaloa jne.

AP:lle: Se onko se hyvä vai huono juttu kun lapsesi ei halua osallistua noihin tapahtumiin riippuu ihan siitä, mikä on lapsesi motiivi olla osallistumatta kyseisiin tapahtumiin.

Vierailija
78/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynsien laitossa tai siinä että pukua valitaan huolella en kyllä näe mitään outoa. Me käytiin ostamassa yksi nelosten tanssiaisten puku Lahdesta ja yksi Turusta😂😂😂

Meillä kaikki tytöt on tanssineet ihan iltapuvuissa. Tämä tämän vuoden tanssija tanssii puvussa jonka löysin Torista ihan sattumalta. Sain sen ilmaiseksi.

Hän on todella pienikokoinen eli se on just nyt ompelijalla lyhennettävänä. Teetän samalla siihen hiussomisteen loppukankaasta.

Juu, tuttavien jutuistahan tässä nyt oli kyse kun ei omia tyttäriä ole. Tuo maailma on minulle ihan vieras ja pahoittelen nyt kovasti jos tulkitsen tuon sinunkin touhusi hössötykseksi. Ja iltapuvuissahan siellä kaikki ovat eikä kukaan ole muuta vissiin väittänytkään.

Vierailija
79/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskakohan se katumus alkaa? Olen 44, eikä vieläkään kaduta, että en osallistunut lukiossa mihinkään muuhun kuin opetukseen ja kirjoituksiin.

Tai no, "mokupäivää" en onnistunut välttämään kun siitä ei kerrottu etukäteen. Siitä jo näin, että nämä opiskelijoiden "ratkiriemukkaat" riennot ovat idioottimaisia.

Vanhojen tanssit eivät kiinnostaneet, harrastin silloin tanssimista eikä erityisesti huvittanut laahata jonkun tanssitaidottoman tallottavana jumppasalissa. Penkkareissa en ole koskaan nähnyt mitään mieltä, mikä järki ulvoa karamellia viskellen auton lavalla?

Ja abiristeily, salli mun nauraa.

Ap on tietysti provo, tai ainakaan hänellä ei ole näistä asioista omakohtaista kokemusta. Kukaan lukion käynyt ei kirjoita ihan noin huonosti.

Mutta joo, emme me kaikki ole laumaeläimiä.

Vierailija
80/131 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuttavien jutuistahan tässä nyt oli kyse kun ei omia tyttäriä ole. Tuo maailma on minulle ihan vieras ja pahoittelen nyt kovasti jos tulkitsen tuon sinunkin touhusi hössötykseksi. Ja iltapuvuissahan siellä kaikki ovat eikä kukaan ole muuta vissiin väittänytkään.

Millä lailla se on hössötystä? Ihan ihmeellinen asenne.

Iltapuku kyllä on eri asia kuin tanssipuku jossa on vanne alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan