40-50 vuotiaan kertynyt omaisuus
Minkälainen omaisuus sinulle on ehtinyt kertyä 40, 45 tai 50-vuotiaana?
Mukaan ei lasketa olemassa olevaa velkaa vaan se minkälainen summa jäisi käteen, jos myyty kaiken eikä myöskään puolison/kumppanin ym. osuuksia.
Oletko kerännyt omaisuuden pelkästään työllä (mikä ala ja koulutustasosi?) ja minkä verran on perintöä mukana loppusummassa?
Mikä mahtaa olla keskimääräinen omaisuus tuossa ikähaarukassa Suomessa.
Kommentit (81)
Velaton uudehko omakotitalo uudeltamaalta, auto ja asuntovaunu löytyy. Säästöjä jonkun verran, sijoituksia n. 25k, ei velkoja. Ikää 39v ensi kuussa.
Sijoitussalkun arvo tänään hieman yli 160000 euroa ja lisäksi velaton asunto-osake 135000 euroa, ikää 49 vuotta.
Pelkkää nollaa. Ei ole mitään.
55v.
Vierailija kirjoitti:
'Ziljoona biljoonaa mammonaa ikä XX'
Haha. Leiggikomppaan.
Roope Ankan holvissa
uiskentelen harkkomeren
keskellä. 🤥🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44v, rahaa tilillä/säästöissä vain säälittävät hieman yli 11 000 euroa. Todella masentavaa lukea tätä ketjua, sillä varsinkin miehenä rahaa pitäisi olla huomattavasti enemmän. Luettuani tämän ketjun harkitsen erittäin vakavasti asuntoni myymistä ja irtisanoutumista töistä koska kaikkien laskujen jälkeen tilille ei paljoa plussaa tule. Näillä säästöillä on turha haaveilla mistään hyvästä (esim. parisuhde tai ulkomaanmatkat).
Pilalle meni näköjään tämä elämä..
Älä nyt ota liian tosissasi anonyymin palstan tarinoita. Ota huomioon Lapin lisä ja se, että varattomammat jättävät mielellään vastaamatta.
Jeesuksen sanoin: "Ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi".
Raamatussa lukee myös että kamelin on helpompi päästä neulansilmän läpi kuin rikkaan taivasten valtakuntaan. Tavataan taivaassa!
Ei tarttis kysellä kun osais googlata:
Mediaani:
Puolella suomalaisista kotitalouksista nettovarallisuutta oli enintään 96 000 euroa vuonna 2023, ja puolella oli sitä enemmän.
Keskiarvo:
Samaisten kotitalouksien nettovarallisuuden keskiarvo oli 228 700 euroa, mikä yli kaksinkertaistaa mediaanin arvon.
Varallisuuden keskittyminen:
Keskiarvon suuri ero mediaaniin osoittaa, että varallisuus on keskittynyt etenkin kaikkein rikkaimpiin kotitalouksiin.
Varakkaimmat:
Varakkaimpaan kymmenesosaan kuuluvien kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli 817 400 euroa vuonna 2023.
Vähän päälle 50v. Ehkä noin 250 000 euroa jäisi jos kaikki myytäisiin. Perinyt en ole koskaan mitään merkittävää. Kaikki on raadettu itse ja suurin osa luovutettu verottajalle jaettavaksi lusmuille.
37v, rahastot&osakkeet 1.3mil, arvoasunto (velaton) toinen mokoma (arvio), eli 2.6m yhteensä. Niin ja toki auto, mutta ehkö 20-30k
Olen 43-vuotias ja jos myisin talon ja sijoitusasunnon niin käteen jäisi ehkä 100k sen jälkeen kun olisin maksanut lainat.
En ole saanut perintöä enkä ole saamassakaan.
Ikää 50+, työkyvyttömyyseläkkeellä. Maksettu asunto ja mökki, säästöjä. About 400 000. Elän hyvin pienesti ja askeettisesti.
olen 50v ja omaisuuteni on noin 500 000 euroa, mihin vaikuttaa se että olen saanut 1 kpl perintöjä jo. Ellei oltaisi tällä laskukaudella, omaisuuteni olisi varmaan vielä noin +50 k.
Ja ellen olisi eronnut kertaalleen avioliitosta, niin olisi varmaan jo useitakin sijoitusasuntoja, mutta mitäpä tuota miettimään.
Ikä 37v. sinkku, varallisuutta 135k
Ehkä olisi päässyt 160k kerhoon ellen ole ollut tässä välissä 3 v työttömänä eri pätkissä. Jouduin työttömäksi finanssikriisin aikoihin. Sen jälkeen oli tarjolla pitkä pätkä pätkätöitä kunnes tärppäs vakipaikka.
Ikää 45 ja omaisuutta aika vaikea laskea. Asunto 200k, auto 1k, irtaimisto 15k, säästössä 2.5k.
En yhtään tiedä onko paljon, keskiverto vai vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu kellekään, edes anonyymisti.
HV
Omaisuutta n. 250.000e, joista puolet itse tienattua ja puolet perittyä.
Olen iältään 40-50 vuoden välissä, ja 'varallisuutta' on kaikkinensa n. 15K, +päälle jos muutaman korun ja pari taulua huomioi niin noista jokusen satasen lienee saisi.
Mutta ei ole velkaa tai osamaksuja tmv. eli siinä mielessä "plussan puolella".
Ei ole lapsiakaan, kenelle edes keräisin rahaa?
Olen elänyt ja elän täyttä elämää, matkustelen, ja jos haluan osallistua johonkin tapahtumaan (teatteriin ym.) ostan lipun jne.
Vähän ehkä karua, mutta olen ajatellut, että jos jossain kohtaa elämä menee liian kurjaksi (eli se 'paha päivä' koittaa) sitten voin tehdä lopullisen ratkaisun ja tiedän ELÄNEENI! Tarkoitan tilannetta, missä ikää on kertynyt (-jos kohtalo ei toisin päätä) mutta toimintakyky laskee 'liian huonoksi' (dementiaa, liikkuminen rajoittuu pahasti tmv.)
En ymmärrä ajatusta, miksi ihminen usein on rikkaimmillaan kuollessaan, miksi?
Teen myös hieman lyhennettyä työaikaa, koska silloin jää enemmän aikaa kivoille asioille, harrastuksille ym.
Raamattu on pyhä opus,
mutta mä en tuputa täällä
mtn uskon/hengen fraaseja.
*#66 viestiin viitaten.
Illan jatkot.
Sinkku vela, 45v.
Asunto noin 230 000e (naapurista myyty samanlaisia tuohon hintaan viikoissa). Ei lainaa.
Omat sijoitukset noin 600 000e. Näistä ei mene enää veroa erikseen (en asu Suomessa, erilainen systeemi).
Oman yhden hengen firman varat (osa käteisenä, suurin osa sijoitettu) noin 400 000e. Näistä on jo maksettu profit tax, mutta toki pitää vielä maksaa joko tulovero tai osinkovero jos rahaa haluaa ulos.
Ei perintöjä, kaikki omalla työllä ja sijoittamisella tienattu, sijoitusvoittojen osuus noin 250 000e (aloitin 2020 koronan kurssilaskussa).
Suurin mahdollistaja omaisuuden kertymiselle on että muutin suomesta 10v sitten. Siellä ei onnistuisi mitenkään. Tietysti myös auttaa ettei ole lapsia enkä tarvitse autoa, ja muutenkin olen aika pienellä toimeentuleva.
Nettovarallisuus n. 420 000€. Ei perintöjä, miestä tai muuta vetoapua.
n46
Älä nyt ota liian tosissasi anonyymin palstan tarinoita. Ota huomioon Lapin lisä ja se, että varattomammat jättävät mielellään vastaamatta.
Jeesuksen sanoin: "Ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi".