Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tietoja talteen ennen kuolemaa tai vakavaa sairastumista?

Vierailija
30.06.2023 |

Vanha äitini on sairastunut vakavasti. Nyt kun hän on vielä jotenkuten toimintakunnossa, mitä tietoja hänen kannattaisi kirjoittaa muistiin minulle (ainoalle lapselleen)? Mistä olisi hyötyä kunnon mahdollisesti romahtaessa tai kuoleman edessä?

Ajattelin pyytää kirjaamaan paperille tärkeimpien ystäviensä ja sukulaistensa nimet ja yhteystiedot. Missä pankeissa hänellä on tilejä. Onko jotain säännöllisiä maksuja, joita pitäisi maksaa? Voiko toisen puolesta maksaa laskuja verkkopankista? Jos voi, niin käyttäjätunnukser ja salasanat nettipankkiin.

Edunvalvontavaltuutus on jo valmiina ja tiedän äidin toiveet hautajaisia ajatellen. Testamentti on kunnossa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ollaan nappaamassa perintöä ennen kuin vanhemmat on edes kuolleet

Vierailija
2/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, ettet tiedä äitisi ystäviä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tietäisin? Tiedän toki "Merjan" ja "Tertun" olevan hänen ystäviään, mutta ei minulla ole heidän yhteystietojaan.

Ap

Vierailija
4/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostut vanhana sukututkimuksesta, niin kysy, mitä hän muistaa.

Kysy, mitä suku on sairastanut perinnöllistä Airauksien varalta. Jos sulla on lapsia.

Itse sain perinnöllinen sairauden, josta en ollu tietoinen.

Hänen vanhempiensa ym hautapaikat ja miten pitkään ne on maksettu.

Jos sulla ei oo lapsia, niin kelle toivoo rahojensa menevän sun jälkeen.

Miten haluaa itseään hoidettavan, jos ei pysty kommunikoimaan itse.

Vierailija
5/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin äidin kanssa tärkeät asiat ennen kuolemaansa. Äiti teki listan ystävistään, joille on syytä ilmoittaa kuolemasta. Sanoi mistä löytyy tärkeät tiedot, kuten kauppakirjat, tilitiedot jne. Käytiin läpi missä on vakuutukset ja muut tilaukset ja vastaavat. Keskustelimme myös hautaamiseen, hautajaisiin jne. liittyvistä asioista.

Vierailija
6/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa (laillisesti) maksaa yhtään mitään äitisi verkkopankkitunnuksilla. Vainajan nimellä olevia laskuja ja hautaamiseen liittyviä laskuja voi maksaa virkatodistuksien kanssa konttorissa ennen perunkirjoitusta. Mutta jos olet ainoa perijä, tuskin tästä kukaan suuttuu. Pankki tosin sulkee tunnukset, kun tieto sinne kuolemasta menee.

Vierailija
7/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuolintahto

hoitotahto

onko testamentti ja jos on niin missä sitä säilytetään

kaikki häbeb jäsenyytensä apteekkien kanta-asiakaskorteista ja kirjastokortista lähtien  ja mahdolliset tunnukset ja salasanat netin palveluihin

kuolintahtoon merkitään normaalit asiat ja vaikka se keille tahtoo ilmoitettavan kuolemastaan, millaiset hautajaiset tahtoo jne.

kannattaa puhua etukäteen sekin, että jos äidiltäsi menee puhekyky tai puheen tuottaminen tulee hankalaksi (vaikka jotkut lääkitykset), niin miten hän ilmaisisi sitten, jos joku asia on pielessä tai jos on liikaa kipuja jne.

oma äitini on tehnyt selväksi, että hänelle ei saa missään nimessä antaa tiettyjä kipulääkkeitä, koska hän saa niistä harhoja ja koska hänellä on kokemusta ettei sairaalassa ei uskota, kun hän sanoo niistä, niin meidän pitää valvoa sitä. on sanonut, että hän kyllä kestää kivun, mutta ei halua kokea sekaisin olevaa mieltä.

Vierailija
8/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa (laillisesti) maksaa yhtään mitään äitisi verkkopankkitunnuksilla. Vainajan nimellä olevia laskuja ja hautaamiseen liittyviä laskuja voi maksaa virkatodistuksien kanssa konttorissa ennen perunkirjoitusta. Mutta jos olet ainoa perijä, tuskin tästä kukaan suuttuu. Pankki tosin sulkee tunnukset, kun tieto sinne kuolemasta menee.

Edunvalvonta sopimuksella saa, että sellaista.

Vierailija
9/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mahdolliset tunnukset ja salasanat netin palveluihin

Ei. Ei ei, ei ei ei, ei.

Lista nettipalveluista joista tulee laskuja tai jotka ovat muuten tärkeitä on hyvä olla, mutta ei omaiset saa mennä kuoleman jälkeen (saati ennen sitä jos lista löytävät...) mennä esiintymään vainajana.

Vierailija
10/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellisen viestin pointti siis oli että ei ikinä koskaan mitään salasanalistoja saataville.

Vierailija
11/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus on hiukan ristiriitainen, jos edunvalvontavaltuutus on tehtynä?

Vierailija
12/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noista kantaa huolta varsikin jos terveyskeskuksessa käy määrätyin ajoin?Elääkö yksinään vai onko hoitolaitoksessa?Jos on niin kyllä ne yleensä  sieltä jotain ilmoittaa.

Vierailija
13/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus on hiukan ristiriitainen, jos edunvalvontavaltuutus on tehtynä?

Minulla siis on lakimiehen laatima ja allekirjoitettu edunvalvontavaltuutus, joka sitten tarvittaessa toimitetaan maistraattiin, jos se pitää ottaa käyttöön.

Asia on minulle vieras, mutta minun on hankalaa uskoa, että pystyisin esim. seuraavalla viikolla äidin jouduttua huonossa kunnossa sairaalaan maksamaan äidin laskuja tuon avulla. Tai edes tietämään, mitä laskuja minun pitäisi maksaa.

Eikä se valtuutus tuo minulle äidin ystävien yhteystietoja tai sitä tietoa, kenelle pitäisi ilmoittaa asiasta.

Ap

Vierailija
14/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuolintahto

hoitotahto

onko testamentti ja jos on niin missä sitä säilytetään

kaikki häbeb jäsenyytensä apteekkien kanta-asiakaskorteista ja kirjastokortista lähtien  ja mahdolliset tunnukset ja salasanat netin palveluihin

kuolintahtoon merkitään normaalit asiat ja vaikka se keille tahtoo ilmoitettavan kuolemastaan, millaiset hautajaiset tahtoo jne.

kannattaa puhua etukäteen sekin, että jos äidiltäsi menee puhekyky tai puheen tuottaminen tulee hankalaksi (vaikka jotkut lääkitykset), niin miten hän ilmaisisi sitten, jos joku asia on pielessä tai jos on liikaa kipuja jne.

oma äitini on tehnyt selväksi, että hänelle ei saa missään nimessä antaa tiettyjä kipulääkkeitä, koska hän saa niistä harhoja ja koska hänellä on kokemusta ettei sairaalassa ei uskota, kun hän sanoo niistä, niin meidän pitää valvoa sitä. on sanonut, että hän kyllä kestää kivun, mutta ei halua kokea sekaisin olevaa mieltä.

Testamentin säilytyspaikan tallelokerossa ja sisällön tiedän (minulla on kopio).

Toiveet hautauksen ja hautajaisten suhteen tiedän. Tuli puhuttua isäni hautajaisten yhteydessä. Pitää nyt kysyä uudestaan ne kutsuttavat yhteystietoineen, kun vuosia on mennyt.

Tuota puhekykyasiaa en ollut ajatellutkaan.

Nettiä onneksi on käyttänyt tosi vähän, en usko, että sen kautta on liittynyt mihinkään.

Ap

Vierailija
15/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toinen, mutta omalla kohdallani siksi, että äitini on aikuinen ihminen. Hänellä on omat ystävänsä, minulla hänen aikuisena lapsenaan omani. Olen muuttanut äitini helmoista omilleni yli 35 vuotta sitten ja olisi perin kummallista, jos äitini ei olisi tutustunut kehenkään tänä aikana.

Vierailija
16/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hoitoon liittyvät linjaukset. Oma äitini sai aivoinfarktin ja menetti puhekykynsä. Siinä tuli kiire saada luotettavasti selville, mitä hän haluaa. Vaikka meillä on ollut avoimet välit, niin eipä ole puheeksi tullut, että haluatko elvytystä tai iv-hoitoa.

Vierailija
17/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiinnostut vanhana sukututkimuksesta, niin kysy, mitä hän muistaa.

Kysy, mitä suku on sairastanut perinnöllistä Airauksien varalta. Jos sulla on lapsia.

Itse sain perinnöllinen sairauden, josta en ollu tietoinen.

Hänen vanhempiensa ym hautapaikat ja miten pitkään ne on maksettu.

Jos sulla ei oo lapsia, niin kelle toivoo rahojensa menevän sun jälkeen.

Miten haluaa itseään hoidettavan, jos ei pysty kommunikoimaan itse.

Sukuasiaista tiedän sen verran kuin voin tietää. Isän kuollessa sairauskohtaukseen harmitti ihan kamalasti, kun ei tullut kyseltyä. Luulin, että aikaa olisi, eikä nuorena nuo kiinnostaneet.

Tietääkseni ;) tiedän kaikki perinnölliset sairaukset.

Hautapaikkojen sijainnit tiedän, mutta enpä tiedä edes isäni haudan laskutuksesta. Sen muistan, että aika oli lyhempi kuin aiemmilla sukupolvilla. Tämä pitää kysyä.

Testamentissa näkyvät lapsemmekin (puolet heille, puolet minulle). En usko, että äidillä on muita erityisiä toiveita rahan käytöstä. Aina kyllä sanoo, että minun pitää ihan itseeni käyttää esim. lahjarahat, nauttia niistä.

Ap

Vierailija
18/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonta sopimuksella saa, että sellaista.

Edunvalvoja saa omat tunnukset verkkopankkiin laskujen ja hautauskulujen maksuun. Tieto kuolemasta on pankilla päivässä parissa ja vainajan tunnukset eivät toimi. Mikäli toimisivat, pankki ilmoittaa ettei niitä saa käyttää.

Edunvalvojavaltuutus tulee tehdä Maistraatissa. Helpoimmalla pääsee, jos käyt siellä äitisi kanssa ja hän ilmaisee tahtonsa edunvalvontaan. Mikään itse netistä kopioitu sepustus ei käy. Maistraatti neuvoo tilinpäätöksissä ja vastailee mielellään kysymyksiin.

Vierailija
19/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärää tietoa! Konttorit on kiinni, ei niihin pääse laskuja maksamaan. Ihan puhelimitse onnistuu kuolinpesän laskujen maksu.

Vierailija
20/31 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdolliset jäsenyydet ja lehtitilaukset. Voi sitten lopetella ne kun tulee sen aika. Avainnippu jos on muuta kuin omat kotiavaimet esim erikseen häkkivarasto tms tai jos on vara-avaimia jollekin ystäville tai sukulaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän