Mitä on nämä "asiantuntijatyöt"?
Nykyään huomattava osa ihmisistä tuntuu tekevän omien sanojensa mukaan asiantuntijatyötä. Jos muistelen vaikkapa 90-lukua, tai 2000-luvun alkuakin, niin ei kenestäkään käytetty toimenkuvan suhteen asiantuntija-termiä. Onko nämä termit loppujaan vain ihan normaaleja toimenkuvia, joista on muokattu hienomman kuuloisia? Jos ennen oli vaikkapa atk-tukihenkilö, niin onko se nykyään it-asiantuntija tms?
Kommentit (163)
Asiantuntijaksi ei pääse kouluttautumalla vaan iän eli kokemuksen kautta pääsee asiantuntijaksi.
Jos ihminen tekee jotakin työtä 50 vuotta niin kyllä hän on asiantuntija sitten jo.
Joka alle 50 vuotias ihminen ei voi olla asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijaksi ei pääse kouluttautumalla vaan iän eli kokemuksen kautta pääsee asiantuntijaksi.
Jos ihminen tekee jotakin työtä 50 vuotta niin kyllä hän on asiantuntija sitten jo.
Tämä on taas joku sellaisen mielipide, joka ei tajua asiasta mitään. Aika ei tee kenestäkään asiantuntijaa vaan osaaminen. Parikymppinen voi olla parempi asiantuntija kuin kuusikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiantuntijatyössä. Kehitän itse työni sisällön, eli sen mitä teen ja miten sen teen, ja mitä aihetta työni käsittelee. Arvioin jatkuvasti työni tuloksia, koska kukaan muu ei sitä tee. Ohjeita työn tekemiseen en saa mistään, vain työn tavoitteet on tiedossa. Tehtävänäni on myös jatkuvasti kehittää työtäni ja itseäni alan asiantuntijana. En ole ainut alani asiantuntija Suomessa, vaan pelkästään omalla työpaikallani.
Outo työ, jos on tavoitteita, mutta kukaan ei osaa arvioida tuloksia paitsi sinä itse.
Mikä se sellainen työ on ja millä perusteella mahdolliset tulospalkkiot maksettaisiin? Oman ilmoituksen? "Juu, olin ennätyksellisen tuloksellinen."
Ei kaikissa asiantuntijatöissä makseta tulospalkkiota.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kateellinen sinulle. Itsekin olen operaattori, mutta omassa työssä prosessia pitää vahtia koko ajan eikä riitä vain, että materiaalit ovat paikallaan. Ne arvot mitä koneissa oli esim kuukausi sitten, eivät välttämättä päde jos teet saman prosessin ylihuomenna. Kaikki vaikuttaa lopputulokseen aina lämpötilasta ja ilmankosteudesta lähtien. Voi kun olisikin operaattorin homma, jota voisi vain lunkisti seurata aivot narikassa vierestä.
Jotain metalli- tai lasijuttua?
Jos aivot-narikkaan hommaa haluat niin kaikki semmonen missä tuotetta/tuotteita pakataan johonkin laatikkoon, tölkkiin, purkkiin, pussiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiantuntijatyössä. Kehitän itse työni sisällön, eli sen mitä teen ja miten sen teen, ja mitä aihetta työni käsittelee. Arvioin jatkuvasti työni tuloksia, koska kukaan muu ei sitä tee. Ohjeita työn tekemiseen en saa mistään, vain työn tavoitteet on tiedossa. Tehtävänäni on myös jatkuvasti kehittää työtäni ja itseäni alan asiantuntijana. En ole ainut alani asiantuntija Suomessa, vaan pelkästään omalla työpaikallani.
Outo työ, jos on tavoitteita, mutta kukaan ei osaa arvioida tuloksia paitsi sinä itse.
Mikä se sellainen työ on ja millä perusteella mahdolliset tulospalkkiot maksettaisiin? Oman ilmoituksen? "Juu, olin ennätyksellisen tuloksellinen."
Ei kaikissa asiantuntijatöissä makseta tulospalkkiota.
Ei varmaan makseta, mutta miten voi olla palkansaajana työssä, jonka tuloksia työnantajan edustaja ei voi arvioida?
Nähdäkseni se on ennen kaikkea julkisen sektorin termistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa mikä raivo on täällä näillä korkeakoulutetuilla siitä, että joku pitää itseään työnsä asiantuntijana, vaikka ei ole välttämättä korkeakoulua käynyt. Ei missään nimessä saa ajatella olevansa toimenkuvansa asiantuntija, jos et ole korkeakoulua käynyt. Joku vielä joskus ihmetteli täällä, että miksi pidän näitä korkeakoulutettuja usein ylimielisinä ja paskantärkeinä ihmisinä. He jotenkin odottavat, että heitä katsotaan ylöspäin ja arvostetaan samalla kun itse katsovat alaviistoon tuotannontason työntekijöitä, joita pitävät suunnilleen puolivammaisina aivovamma-apinoina joiden sietää tuntea paikkansa.
Ei kukaan korkeakoulutettu ole tässä ketjussa yhdistänyt duunarityötä tyhmyyteen huonommuuteen ja asiantuntijatyötä paremmuuteen ja ylimielisyyteen. Ihan itse olet sen tehnyt.
No joo, ei ole todennut suoraan, mutta rivien välistä kyllä. Voin minäkin sanoa, että naapurin Riitta on sairaanloisen ylipainoinen, mutta en minä häntä läskinä pitänyt, koska käytin hienovaraisempaa termiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset suunnittelijat, kehitys- ja tutkimustyötä tekevät, projektinvetäjät.
Niin. Mikä noista tekee asijantuntijoita. Ihan joka ikinen työntekijä on oman alansa asiantuntija, enempi tai vähempi.
Asiantuntijatyö on sellaista, joissa kukaan ei sano sinulle mitä tehdä, vaan se täytyy itse osata.
Esimerkiksi: vahtimestari, siivooja, kokki, laskuttaja, restkontra,... kunnan töissä! Tätä olen ihmetellyt - nimikkeenä asiantuntija. Hyvä aloitus! Sen se tekee kun yksityistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Esim. opettajan työ on pitkälti tuollaista. Ei rehtori tule katsomaan, miten työsi hoidat. Jos jokin opetuksessa ei toimi, opettaja itse arvioi työnsä tulokset ja kehittää työtä (opetusta, materiaaleja, ajan käyttöä) eteenpäin niin, että seuraavalla kerralla tulokset ovat parempia.
Nämä asiantuntijat lähinnä yleensä istuu kahvia litkimässä. Mitään firmasta uloslähtevää valmista tuotetta he eivät tuota.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ns. keskustelu on taas kuin pukille puhuisi.
Asiantuntijuus arkikielessä on eri asia kuin asiantuntijatyö. Työelämässä se ei merkitse sitä, että osaat jonkin työn tosi hyvin.
Vaikka olisit maailman paras maalari ja tietäisit kaiken maaleista ja pinnoista jne. et silti ole asiantuntijatyössä. Asiantuntijatyötä on se, että joku suunnittelee esimerkiksi uuden rakennuksen värimaailman ja esteettisen kokonaisuuden maaleineen ja sisustuksineen. Tämä henkilö saattaa olla kokematon ja osaamaton, mutta hän on silti asiantuntijatehtävissä ja hänen työnsä ei ole vain valmiiden ohjeiden noudattamista.
Mikä tässä on niin kovin vaikeaa ymmärtää? Ilmeisesti duunarien itsetunto on surkea, kun ei mitenkään voida hyväksyä, että omaa ammattia ei voida nimittää asiantuntijatyöksi. Ikään kuin se olisi pois omasta osaamisesta. Hohhoijaa.
Asiantuntijatyöt ovat tavallaan vastakohta liukuhihnatyölle. Eli vaativat jatkuvaa tietojen soveltamista, perehtyneisyyttä ja mukauttamista, joita ei välttämättä edes saman koulutuksen omaavalla kollegalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka alle 50 vuotias ihminen ei voi olla asiantuntija.Tämä on taas joku sellaisen mielipide, joka ei tajua asiasta mitään. Aika ei tee kenestäkään asiantuntijaa vaan osaaminen. Parikymppinen voi olla parempi asiantuntija kuin kuusikymppinen.
Periaatteessa voi, mutta se on hyvin harvinaista. Harrastusten osalta joo, miksei. Mutta työelämässä parikymppisen ei ole mahdollista olla asiantuntija, koska hänellä ei ole ollut aikaa kerryttää spesifiä osaamista ja -kokemusta. Tittelisi voi olla vaikka hankkeen/prosessin/järjestelmän XYZ asiantuntija, mutta se ei oikeasti kuvaile työsi sisältöä. Se on vain korutermi. Asiantuntijuus kasvaa iän ja oppimisen myötä, ja vaatii sitä, että henkilä lähestyy alan huippua sekä ylläpitää tietotaitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatyöt ovat tavallaan vastakohta liukuhihnatyölle. Eli vaativat jatkuvaa tietojen soveltamista, perehtyneisyyttä ja mukauttamista, joita ei välttämättä edes saman koulutuksen omaavalla kollegalla ole.
Näillä perustein myös huoltoja tekevä putkimies on asiantuntija. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää miten harvinaista on olla oikeasti oikea asiantuntija, eikä vaan nimittää itseään sellaiseksi, koska istuu toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
No tässä esimerkki:
25 vuotta sitten oli tiedottaja. Nyt llen viedtinnän asiantuntija.
Ok?
Tiedottaja olisi parempi nimike .itse ainakin olisin mieluummin tiedottaja kuin viestinnän asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä perustein myös huoltoja tekevä putkimies on asiantuntija. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää miten harvinaista on olla oikeasti oikea asiantuntija, eikä vaan nimittää itseään sellaiseksi, koska istuu toimistossa.
No, ei. Mutta hifikauppiaasta voi kehittyä asiantuntija, jos hän mainosmateriaalin esittelyn lisäksi alkaa opiskelemaan akustiikkaa ja ääniaaltojen käyttäytymistä. Useimmat myyvät käärmeöljyä eli toistavat valmistajan mantroja.
Oma näkemykseni omasta tittelistäni.
Koulutukseltani olen insinööri.
Toiminut 20 vuotta tietoliikennealalla ja osan ajasta kulkenut tittelillä "ala" engineer.
(Korvaa tuossa ala sillä toimialueella jossa työtä kulloinkin tein firman sisällä)
Edelleen olen IT alalla ja termi on tosiaan muuttunut asiantuntijaksi.
Nyt olen tosiaan vain tietyn ohjelmiston osaaja. Eli asiantuntijuus on liene sitä että olet keskittynyt tiettyyn osa-alueeseen paremmin ja osaat sitä paremmin kuin toisen alan asiantuntija tai muut roolit.
Nykymaailmassa on niin paljon uutta teknologiaa joten kyllä sen osaamisenkin pitää pirstaloitua enemmän kuin 20v sitten.
Tuossa taisi olla vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka alle 50 vuotias ihminen ei voi olla asiantuntija.Tämä on taas joku sellaisen mielipide, joka ei tajua asiasta mitään. Aika ei tee kenestäkään asiantuntijaa vaan osaaminen. Parikymppinen voi olla parempi asiantuntija kuin kuusikymppinen.
Periaatteessa voi, mutta se on hyvin harvinaista. Harrastusten osalta joo, miksei. Mutta työelämässä parikymppisen ei ole mahdollista olla asiantuntija, koska hänellä ei ole ollut aikaa kerryttää spesifiä osaamista ja -kokemusta. Tittelisi voi olla vaikka hankkeen/prosessin/järjestelmän XYZ asiantuntija, mutta se ei oikeasti kuvaile työsi sisältöä. Se on vain korutermi. Asiantuntijuus kasvaa iän ja oppimisen myötä, ja vaatii sitä, että henkilä lähestyy alan huippua sekä ylläpitää tietotaitoaan.
Miten te ette osaa lukea?
Tällä termillä ei ole mitään tekemistä iän tai osaamisen tason kanssa.
Esimerkiksi 25v opettaja on asiantuntijatyössä, 50v koulunkäynninohjaaja ei ole. Kyse on siitä, että työn sisällön, oppituntien ohjelman, arvioinnin yms. suunnittelee opettaja, kun taas ohjaaja auttaa oppilasta saavuttamaan ne tavoitteet, jotka opettaja on asettanut. Tämä ei poissulje sitä, että opettaja voi olla työssään huono ja ohjaaja taas hyvä. Se ei tee koulunkäynninohjaajasta asiantuntija-ammattia.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on kyllä nykypäivänä ihan puutaheinää. Teknologiat vaihtuu niin tiuhaan, ettei ole enää samoja töitä kuin 20 vuotta, saatika 50 vuotta sitten. Itse olen töissä tietyn telnologiakokonaisuuden asiantuntijatalossa, kollegani on pohjoismaiden johtava asiantuntija tässä asiassa. Olen aiemmin ollut parissa muussa firmassa töissä ja hänen nimi tuli usein vastaan. Teknologia on ollut olemassa vasta 10vuotta, eikö muka kukaan voi olla asiantuntija silloin?
Kollega on hieman yli kolmekymppinen.