Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helena menetti huijarille yli 60 000 euroa Kaikki alkoi, kun hän sai kohteliaan viestin öljynporauslautalta

Vierailija
22.01.2023 |

Kaipasin sinua niin paljon, maailmani", nettihuijari viestitti ja vei lopulta kaikki Helenan säästöt. Romanssihuijaukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Monesti pahinta ei ole menetetty raha vaan menetetty rakkaus. Toimittaja ja entinen poliisi Kale Puonti kertoo, miten romanssihuijarit petkuttavat uhrejaan.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli viesti avaruus-asemalta ihanalta Katelta, hän tarvitsee hieman förskottia, että pääsee käymään luonani kun palajaa maan pinnalle. Miten voin siirtää hänelle rahaa sinne ylös, ettei se katoaisi "bittiavaruuteen"? Pliis, help mii.

Mikä yhteensattuma, minä satun olemaan tämän Katen yhteyshermanni. Annatko yhteystietosi niin voin lähettää sinulle maksutiedot, jotta rahat menevät varmuudella perille? Kate on puhunut sinusta paljon ja on ostanut jo valmiiksi tapaamista varten jotain tuhmaa. Kun suoritat maksun, niin muista että mitä isompi summa niin sitä nopeammin Kate pääsee tapaamaan sinut!

Vierailija
82/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelkästä uteliaisuudesta vastannut muutamaan tällaiseen huijarin yhteydenottoon nähdäkseni ,miten huijaus etenee ja onnistunut lopulta saamaan selville myös huijarin oikean henkilöllisyyden ajokorttikopioineen, kun itse huijasin, etten voisi tehdä rahasiirtoa ilman sitä.

Tietääkö kukaan, minne näitä veijareita voisi ilmiantaa vai mahtaako olla aivan turhaa hommaa? Joka tapauksessa onnistuin ainakin viemään häneltä rutkasti kallista työaikaa ja pitämään sen ajan poissa helpommin höynäytettävien uhrien kimpusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös oikeasti ihmettelen, miksei hälytyskellot ala missään vaiheessa soida, kun lähetät tyypille rahaa esim kymmenettä kertaa. Pari ekaa pikkusummaa voisi vielä mennä epähuomion piikkiin, mutta tuon jälkeen... Ja luulisi, että nämä vanhemmat rouvat ovat nähneet elämää jo niin paljon, ettei lankea heti tuollaiseen lirkutteluun ihmiseltä, jota ei ole edes tavannut edes videon välityksellä..

Vierailija
84/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani jäi leskeksi. Suomalaisiin tapoihin kuuluu "kunnioittaa" surua ja jättää ihminen yksin tunteittensa kanssa.  Voi hetken asettua kipeän tunteen vangitseman ihmisen elämään nyt tammikuussa, jos ulkona on märkää ja pimeää kadut tyhjinä. Moni masentuu ja ahdistuu jo säästäkin saati leski, joka ei ehkä kehtaa soitella tutuille ja ystäville joka viikko. Hänkin haluaa kunnioittaa muiden rauhaa saati edes kysyisi lenkkikaveria, kun sää on hirveä. Tosin oma suru ja kipu sydämessä on vielä hirveämpi.

Mitäpä leski tekee muuta kuin tarttuu toivon oljenkorteen? HÄnellä ei järki toimi vielä samalla tavalla kuin ennen surua. MIllään ei ole muutenkaan väliä ja ne hehkuvat viestit ovat kuin pieni valonsäde pimeässä tammikuussa. Leski on pian koukussa. Siihen ei muiden järki enää auta, koska vahinko on ehtinyt jo tapahtua ja surun sijaan on helpottavampaa lukea Georgen kehuja kuin herätä joka aamu pahaan oloonsa.

Olen nähnyt tämän vierestä ja miten raha siirtyy jonnekin maailmalle. Paikalle olisi pitänyt saada psykologit, terapeutit, pakkohoitoa kuin meidän tavallisten puhua leskelle järkeä. Välit katkesivat sen vuoksi. Mieluummin George kuin me suomalaiset ystävät.

Vierailija
85/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös oikeasti ihmettelen, miksei hälytyskellot ala missään vaiheessa soida, kun lähetät tyypille rahaa esim kymmenettä kertaa. Pari ekaa pikkusummaa voisi vielä mennä epähuomion piikkiin, mutta tuon jälkeen... Ja luulisi, että nämä vanhemmat rouvat ovat nähneet elämää jo niin paljon, ettei lankea heti tuollaiseen lirkutteluun ihmiseltä, jota ei ole edes tavannut edes videon välityksellä..

Tämä! Itsekkin ajattelen, että kun ihminen on paljon elämää nähnyt, niin osaisi tulla toimeen kaikkien kanssa ja myös välttää suden kuopat. Mutta rakkaus ja sen uskottelu taitaa olla joillekin herkkä paikka.

Vierailija
86/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pelkästä uteliaisuudesta vastannut muutamaan tällaiseen huijarin yhteydenottoon nähdäkseni ,miten huijaus etenee ja onnistunut lopulta saamaan selville myös huijarin oikean henkilöllisyyden ajokorttikopioineen, kun itse huijasin, etten voisi tehdä rahasiirtoa ilman sitä.

Tietääkö kukaan, minne näitä veijareita voisi ilmiantaa vai mahtaako olla aivan turhaa hommaa? Joka tapauksessa onnistuin ainakin viemään häneltä rutkasti kallista työaikaa ja pitämään sen ajan poissa helpommin höynäytettävien uhrien kimpusta.

Itse myös testasin yhden ilmiselvän huijarin kanssa. Kuvien löytäminen ei ollut helppoa, mutta vastaavat löytyivät sitten joltain huijausten uhrisivustolta. Klassista rakkauspommitusta ja kuvia mukana joka meilissä.  Itse en tietenkään mitään tunnistettavia tietoja antanut missään vaiheessa itsestäni.

Vierailija
87/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että ehkä kyseessä on jonkinlainen psykoosin kaltainen tila. Iskee se ihastus, kun joku osaa vetää oikeista naruista, ja on heikoilla ennestään?

Itsellä on kokemusta läheisen mielipuolisesta käytöksestä mustasukkaisuuksissaan, kesti vuosia, mutta meni sitten ohi, kuin jokin mielenhäiriö, jota kuitenkaan tuskin voitaisiin terveydenhuollossa diagnosoida.

Ihmiset voidaan saada tekemään ihan kummallisia juttuja kun tarpeeksi manipuloidaan.

Joskus oli joku tv-ohjelma jostain kultista, jonka johtaja onnistui saamaan lahkonsa osallistumaan kokonaisen perheen murhaan, en voi tuota käsittää kuin että jonkiinlainen aivopesu on onnistunut.

Toivottavasti ei itselle iske mitään mielenhäiriötä joka saisi lankeamaan huijareihin, tietyssä iässähän voi joku alkava dementiakin muuttaa käytöstä.

Mutta paha sanoa etten minä koskaan, kun niin paljon on nähnyt kaikenlaista. Onneksi ei tosin ole rahaakaan, mutta on kai sitä ennenkin ihmiset ottaneet velkaa, ja vaikka pelanneet ne rahat.

Vierailija
88/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjettömän käsittämätöntä että näistä AINA vaan saa lukea vuodesta toiseen, että naiset menee tuohon lankaan  :O

Ei se ole sukupuolesta kiinni. Mutta uskomatonta, että kukaan ylipäätään lakeaa noihin.

No eipä niin. Kyllähän ne rahan perässä olevat postimyyntimorsiamet yms. ovat lopulta sama asia, vaikka näennäisesti saakin sen naisen luokseen. Tuskin näistä saa edes puhua, kun...

Vierailija
89/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä tarjotaan rahaa ja statusta naiselle johon he sitten lankeavat. :D Harvemmin huijari sanoo olevansa köyhä ja silmittömästi rakastunut. Tiedän syyn miksi, tiedättekö te?

Vierailija
90/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti joku mies on kaivannut 60 vuotiasta naikkosta elämäänsä jostain random maasta. Siis kaikista asioista mitä minäkin elämässä kaipaan niin eläkeikää lähestyvät suomalaiset naiset on siellä ihan ykkösenä listassa. 

Vierailija
91/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjettömän käsittämätöntä että näistä AINA vaan saa lukea vuodesta toiseen, että naiset menee tuohon lankaan  :O

Ei se ole sukupuolesta kiinni. Mutta uskomatonta, että kukaan ylipäätään lakeaa noihin.

No eipä niin. Kyllähän ne rahan perässä olevat postimyyntimorsiamet yms. ovat lopulta sama asia, vaikka näennäisesti saakin sen naisen luokseen. Tuskin näistä saa edes puhua, kun...

Samalla logiikalla huo rat olisi ilmaisia.

Vierailija
92/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun ei osaa pitää huolta itsestään. Ennen tuollaista kutsuttiin avioliitoksi. Onneksi nykyöän kukaan tervejärkinen ei mene naimisiin ilman avioehtoa.

Vierailija
93/139 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei yhtään epäilyttäisi jos saisin sähköpostia öljynporauslautalta.

Vierailija
94/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän aika pitkälle ihmiselämää, mutta en kerta kaikkiaan tajua tuota, etteivät hälytyskellot ala soida siinä kohtaa, kun vieras, varakkaaksi esittäytynyt ihminen pyytää rahaa ja nettituttu on muka ainoa ihminen, joka pystyy häntä auttaa. Jos hän olisi niin hyvä tyyppi, kuin esittää, eikö hänellä olisi silloin hyvät ja luottamukselliset välit sukulaisiinsa ja hän voisi pyytää heiltä hetkeksi rahaa lainaksi? Eikö oikeasti varakas ihminen saisi myös pankkilainan?

Minusta sinäkin kuulostat hiukan höynäytettävältä, jos rupeat ehdottamaan sukulaisia tai pankkilainaa. Tämä esimerkin George ruinasi rahaa työpaikkansa raha-asioiden hoitoon. Joissakin muissa huijauksissa on väitetty, että ollaan Yhdysvaltojen armeijassa leivissä a haavoittuneena Afganistanissa, ja on pyydetty rahaa sairaalalaskuihin. 

Todella typerää luulla, ettei Yhdysvaltojen armeija maksaisi sotilaittensa kuluja, tai että öljynporauslautan asioita ei olisi hoitamassa virallisia tahoja.

En ole yksinkertainen. Minua ole kukaan koskaan huijannut, eikä tulla huijaamaankaan ainakaan tällaisilla rakkaushuijauksilla. Laitoin tuohon vain tuollaiset kohdat, joihin luulisi ihmisten viimeistään kiinnittävän huomiota, vaikka ymmärrys ei riittäisi siihen, että työnantajat kyllä huolehtivat ulkomailla olevista työntekijöistään (lähetystötkin auttavat) ja mitään rahaa rahojen vapauttamisesta jostakin pinteestä ei koskaan tarvita. En jaksanut lukea tuota Helenan tapausta kokonaan. Useimmitenhan kai väitetään, että rahat ovat syystä x jumissa jonkun maan pankissa tai tullissa.

Yksi mitä ihmettelen näissä on se, miten vanhat, lösähtäneen näköiset ihmiset (kuulun itsekin heihin) uskovat, kun komeat ja menestyneet sotakirurgit ilmoittavat ihastuneensa heidän kuviinsa tai heidän kiehtoviin ajatuksiinsa (pari lausetta jossain fb-ryhmässä). Eikö tuo todellakaan herätä mitään ihmetystä? En vielä muutama vuosi sitten ollut nähnyt tuollaista, että suljetuissakin ryhmissä Giorgiokset lähestyvät tuon tuosta 70-80-vuotiaita Ritvoja ja Marjattoja kauniilla sanoilla. Kohderyhmä on selvästi vanhemmat naiset ja sieltä niitä uhreja varmasti helpommin löytyykin.

Minä käyn monesti huvin päiten katsomassa huijareiden profiileista, mistä he todellisuudessa ovat kotoisin. Joskus sieltä löytyy huijareiden oikeitakin kuvia, mutta useimmiten löytyy pääasiassa jotain kukkasten ja kissanpentujen kuvia tai maisemia, joiden tykkääjissä ja kommentoijissa on sitten syyrialaisia, nigerialaisia yms. henkilöitä. Olen koittanut ilmiantaa Metalle selkeitä huijariprofiileja, mutta he aina "tutkivat" asiaa ja päätyvät siihen, että huijauksesta ei ole merkkejä. Mikäs siinä sitten...

Ois vaan kiva tietää mitkä sivut ne on.Itsellekin tullut tarjouksia sietä täätä, eräs suomenruotalainen oikeasti ähettänyt kuvia itsestään ja lapsistaan USAsta-Leskimies, fiksu,mutta aivan liian nuori. Kome lasta, yksinhuoltaja. Ei ole pyytänyt rahaa, on hyvä työ ja lähettänyt kuvan työpaikaltakin. Siinä ois jollekin kolme- nelikymppiselle hyvä mies!

Vuoden ajan kirjoiteltu viestien kautta . 

Vierailija
95/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän aika pitkälle ihmiselämää, mutta en kerta kaikkiaan tajua tuota, etteivät hälytyskellot ala soida siinä kohtaa, kun vieras, varakkaaksi esittäytynyt ihminen pyytää rahaa ja nettituttu on muka ainoa ihminen, joka pystyy häntä auttaa. Jos hän olisi niin hyvä tyyppi, kuin esittää, eikö hänellä olisi silloin hyvät ja luottamukselliset välit sukulaisiinsa ja hän voisi pyytää heiltä hetkeksi rahaa lainaksi? Eikö oikeasti varakas ihminen saisi myös pankkilainan? Sitten kun on kerran antanut pyydetyn summan ja se ei riitäkään, kuten ei sitä seuraava eikä sitä seuraava, eikö siinäkään kohtaa kilkata? Tuon täytyy perustua erittäin vahvasti siihen, että yksinäinen ihminen jostain syystä HALUAA USKOA tarinan unelmiensa prinssistä tai prinsessasta ja rakkaudesta ja työntää järjen jonnekin aivojen peränurkkaan.

Aika hyvä mielikuvituskin pitää olla jos tosissaan uskoo että jonkun Helenan pieniä säästöjä tarvitaan öljynporauslautan korjaamiseen. Eikö miljardivoittoja takovalta öljy-yhtiöltä tosiaan löytynyt tarvittavaa summaa eikä luottoa että olisi voinut ostaa tarvittavan koneen velaksi?

Vierailija
96/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älyllisesti yksinkertaiset" lankeavat huijauksiin, näin hiukan kärjistetysti ilmaistuna. Moni ikäihminenkin on tyhmä.

Vierailija
97/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fiksukin, verkon vaaroja tiedostava ihminen voi tulla huijatuksi.

No ei kyllä voi! Täytyy olla todella tynnyrissä kasvanut ja lisäksi tyhmä kuin saapas, joka menee noihin imarteluihin.

Moni korkeasti koulutettu on mennyt vipuun. Huijarit ovat huikean taitavia.

Mitenkähän tuollaiseksi taitavaksi huijariksi voisi kouluttautua? Minä haluaisin ainoastaan saada huijattua itselleni ikäiseni naisystävä. Mutta pelkkää seuraa, rahaa en pyytäisi enkä ottaisikaan.

Vierailija
98/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas :(

Joo, ihan ok, kunhan nämä idiootit eivät mene sossun luukulle tai yritä velkajärjestelyyn, kun asunto ja kaikki varat on menneet. Suu kiinni vaan, oma moka.

Vierailija
99/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöllisyys ajokorttikopioineen? No eikös ne kuitenkin valehenkilöllisyydellä huijaa? 

Vierailija
100/139 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älyllisesti yksinkertaiset" lankeavat huijauksiin, näin hiukan kärjistetysti ilmaistuna. Moni ikäihminenkin on tyhmä.

Artikkelin asiantuntijatutkija kertoo, että "koulutuksella ei ole merkitystä". Häikkä on tunnepuolella. Tuskin huijatut mitään tyhmiäkään ovat, kun omaisuutta on saatettu huijata valtavat summat. Kun iso talo menee alta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän