Helena menetti huijarille yli 60 000 euroa Kaikki alkoi, kun hän sai kohteliaan viestin öljynporauslautalta
Kaipasin sinua niin paljon, maailmani", nettihuijari viestitti ja vei lopulta kaikki Helenan säästöt. Romanssihuijaukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Monesti pahinta ei ole menetetty raha vaan menetetty rakkaus. Toimittaja ja entinen poliisi Kale Puonti kertoo, miten romanssihuijarit petkuttavat uhrejaan.
Kommentit (139)
Minä luulen joutuneeni tuollaisen yrityksen kohteeksi.
Minulle tuli WA-viesti: Hello, how are you?
Viestittely jatkui kuin tunnustellen, oletin aluksi, että kyseessä on tuttava eräästä harrastusryhmästä.
Sitten henkilö kysyi, missä maassa asun...
Sepäs sattui, hän on eronnut, ex merijalkaväen sotilas Montanasta, hän on ensi kuussa tulossa Suomeen lomalle, mutta ei tunne täällä ketään.
Siinä vaiheessa sanoin heipat ja estin numeron...
Minulle on tullut kerran nettihuiausviesti tyyliin "lähettäjä Suomen poliisi oy. "-En menettänyt rahaa mutta kone meni sekaisin, tämä oli netin alkuaikoina.
Tuttavapiirissäni leskirouva, lähes 80 v, menettänyt suuria summia huijarille. Kyseinen henkilö tunnetaan erittäin teräväkielisenä, ei ollenkaan empaattisena ihmisenä. Tuntuu, ettei tavis samanikäinen pappa olisi kelvannut ystäväksi vaan piti muka saada nuorempi komea merijalkaväen mies. Edelleen uskoo, että menetetyt rahat saadaan takaisin.
Meillä jokaisella on tarina, jonka haluamme kuulla itsestämme. Huijarit osaavat nopeasti löytää oikean tarinan, jota sitten alkavat kertoa.
Näitä tuskin edes aina ilmoitetaan poliisille häpeästä jotuen.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Minulle on tullut kerran nettihuiausviesti tyyliin "lähettäjä Suomen poliisi oy. "-En menettänyt rahaa mutta kone meni sekaisin, tämä oli netin alkuaikoina.
Tarkoitatko siis, että huijarit olivat liikkeellä jo silloin kun netti oli vain Yhdysvaltain puolustusministeriön käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokaisella on tarina, jonka haluamme kuulla itsestämme. Huijarit osaavat nopeasti löytää oikean tarinan, jota sitten alkavat kertoa.
Näitä tuskin edes aina ilmoitetaan poliisille häpeästä jotuen.
Jos uhri ei kerro poliisille niin yleensä syy on se, että uhri ei ole edes tajunnut tulleensa huijatuksi. Toki häpeäkin voi syynä olla, mutta harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän aika pitkälle ihmiselämää, mutta en kerta kaikkiaan tajua tuota, etteivät hälytyskellot ala soida siinä kohtaa, kun vieras, varakkaaksi esittäytynyt ihminen pyytää rahaa ja nettituttu on muka ainoa ihminen, joka pystyy häntä auttaa. Jos hän olisi niin hyvä tyyppi, kuin esittää, eikö hänellä olisi silloin hyvät ja luottamukselliset välit sukulaisiinsa ja hän voisi pyytää heiltä hetkeksi rahaa lainaksi? Eikö oikeasti varakas ihminen saisi myös pankkilainan?
Minusta sinäkin kuulostat hiukan höynäytettävältä, jos rupeat ehdottamaan sukulaisia tai pankkilainaa. Tämä esimerkin George ruinasi rahaa työpaikkansa raha-asioiden hoitoon. Joissakin muissa huijauksissa on väitetty, että ollaan Yhdysvaltojen armeijassa leivissä a haavoittuneena Afganistanissa, ja on pyydetty rahaa sairaalalaskuihin.
Todella typerää luulla, ettei Yhdysvaltojen armeija maksaisi sotilaittensa kuluja, tai että öljynporauslautan asioita ei olisi hoitamassa virallisia tahoja.
En ole yksinkertainen. Minua ole kukaan koskaan huijannut, eikä tulla huijaamaankaan ainakaan tällaisilla rakkaushuijauksilla. Laitoin tuohon vain tuollaiset kohdat, joihin luulisi ihmisten viimeistään kiinnittävän huomiota, vaikka ymmärrys ei riittäisi siihen, että työnantajat kyllä huolehtivat ulkomailla olevista työntekijöistään (lähetystötkin auttavat) ja mitään rahaa rahojen vapauttamisesta jostakin pinteestä ei koskaan tarvita. En jaksanut lukea tuota Helenan tapausta kokonaan. Useimmitenhan kai väitetään, että rahat ovat syystä x jumissa jonkun maan pankissa tai tullissa.
Yksi mitä ihmettelen näissä on se, miten vanhat, lösähtäneen näköiset ihmiset (kuulun itsekin heihin) uskovat, kun komeat ja menestyneet sotakirurgit ilmoittavat ihastuneensa heidän kuviinsa tai heidän kiehtoviin ajatuksiinsa (pari lausetta jossain fb-ryhmässä). Eikö tuo todellakaan herätä mitään ihmetystä? En vielä muutama vuosi sitten ollut nähnyt tuollaista, että suljetuissakin ryhmissä Giorgiokset lähestyvät tuon tuosta 70-80-vuotiaita Ritvoja ja Marjattoja kauniilla sanoilla. Kohderyhmä on selvästi vanhemmat naiset ja sieltä niitä uhreja varmasti helpommin löytyykin.
Minä käyn monesti huvin päiten katsomassa huijareiden profiileista, mistä he todellisuudessa ovat kotoisin. Joskus sieltä löytyy huijareiden oikeitakin kuvia, mutta useimmiten löytyy pääasiassa jotain kukkasten ja kissanpentujen kuvia tai maisemia, joiden tykkääjissä ja kommentoijissa on sitten syyrialaisia, nigerialaisia yms. henkilöitä. Olen koittanut ilmiantaa Metalle selkeitä huijariprofiileja, mutta he aina "tutkivat" asiaa ja päätyvät siihen, että huijauksesta ei ole merkkejä. Mikäs siinä sitten...
Minusta sekin on älytöntä, kun samat ihmiset saavat useita kertoja viruksen puhelimeensa, eivätkä vaan opi. En tajua, miten aikuiset ihmiset jaksavat vuosi toisensa jälkeen tehdä typeriä testejä, antavat niihin vaikka mitä tietoja, latailevat ties mitä tingeltangeleita puhelimilleen ja rekisteröityvät olemattomiin kilpailuihin. Sitten kauhea paniikki, kun tilit on kaapattu. Luulisi, että kerrasta oppisi, mutta ei...
Minua jaksaa ihmetyttää, miten ihmisiltä puuttuu näissä tapauksissa täysin ajatus omasta markkina-arvosta.
Minä olen 33 v perheenäiti, tavallisessa palkkatyössä ja olen tavallisen näköinen. Jos nyt eroaisimme miehen kanssa, niin en minä uskoisi jonkun 33 v lapsettoman ja rikkaan malli-lentokapteeni-juristin olevan minusta kiinnostunut. Heti soittaisi kelloja, että jos tuollainen mies olisi olemassa, niin luultavasti katselisi itselleen tyttöystäväksi jotain 18-25-vuotiasta mallia. Minusta taas saattaisi olla kiinnostunut joku opettaja ja kahden lapsen isä, eronnut Janne 38 v.
Jos olisin leskeksi jäänyt 70 v Marjatta, niin kyllä minä tajuaisin heti, että ei joku 45 v mies ole minusta kiinnostunut. Sen vielä jotenkin ymmärtäisi, että nuo huijaukset menisi läpi, jos tyrkyllä olisi Pekka 68 v, joka olisi jäänyt eläkkeelle bussinkuljettajan työstään ja elelisi nyt Lapin erämökissä seuraa etsien. Siis että olisi edes jotain realismia siinä, että ihminen voisi aidosti olla sinusta kiinnostunut.
Onneksi ei köyhää koskenut. No, ehkä henkisesti.
Jokuhan ihmetteli miksei pankki estä kun tilinomistaja haluaa välttämättä lähettää rahansa huijarille.Tuolla logiikalla ei voisi käyttää rahojaan yhtään mihinkään.
Ja sitten nää umpityhmät huijatut naiset on joka paikassa suuna päänä neuvomassa muita, niinkun tuon ikäset yleensä on,
ei kannata kuunnella ns. vanhojen akkojen neuvoja.
Näitä huijareita on myös tinderissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fiksukin, verkon vaaroja tiedostava ihminen voi tulla huijatuksi.
No ei kyllä voi! Täytyy olla todella tynnyrissä kasvanut ja lisäksi tyhmä kuin saapas, joka menee noihin imarteluihin.
Moni korkeasti koulutettu on mennyt vipuun. Huijarit ovat huikean taitavia.
Nämä kommentit eivät ole toisiaan poissulkevia.
Onhan tuolla inboxissa nytkin noin parikymppisen, todella kauniin, Johannan viestejä. Hän haluaisi näyttää lisää kuvia itsestään.
Olen 50-kymppinen ukko, jolla ei ole koskaan flaksi käynyt naisten kanssa. Hienoa, että netissä asiat ovat toisin. Kolmekymmentä vuotta sitten Johanna olisi juossut pois kun olisin löhestynyt häntä. Menenpä nyt kirjoittelemaan vastausta hänelle.
Tässäkin ketjussa joillakin naisilla on karmea vimma yrittää jänkätä kuinka miehiä huijataan, ja samalla kokonaan sivuuttavat muun kommentoinnin ja faktan että tämäntyyppisiin rakkaushuijauksiin lankeavat pääosin nimenomaan naiset.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Älä nyt edes viitsi. Netin alkuaikoina sinä todennäköisesti vastaanotit kaikki viestisi peltisen postilaatikon kautta.
Assburger kirjoitti:
Minä luulen joutuneeni tuollaisen yrityksen kohteeksi.
Minulle tuli WA-viesti: Hello, how are you?
Viestittely jatkui kuin tunnustellen, oletin aluksi, että kyseessä on tuttava eräästä harrastusryhmästä.
Sitten henkilö kysyi, missä maassa asun...
Sepäs sattui, hän on eronnut, ex merijalkaväen sotilas Montanasta, hän on ensi kuussa tulossa Suomeen lomalle, mutta ei tunne täällä ketään.
Siinä vaiheessa sanoin heipat ja estin numeron...
Eikö siinä näkynyt hänen puhelinnumero mistä viestittelee?
Onko tämä sama Helena se, jonka persettä hakataan mustaksi?