5-6 -vuotias kotona äidin kanssa vai päiväkodissa?
Olen äitiyslomalla ja meillä on vauva, kohta 3-v. ja kohta 6 v. lapset.
Tyttö (siis kohta 6v.) jäi pois päiväkodista, kun jäin äitiyslomalle. Samalla muutimme eri paikkakunnalle.
Nyt musta on alkanut tuntumaan, että tytölle saattaisi olla parempi olla esim. puolipäivähoidossa. Tässä naapurissa ei ole päivisin ketään lapsia. Oma pikkuveli on liian pieni leikkikaveriksi. Tyttö on todella kova touhuamaan ja hänellä on vilkas mielikuvitus. Itselläni menee paljon aikaa vauvan hoitoon ja 3-vuotiaskin tarvitsee normaalia enemmän huomiota. Kerhoakin olen miettinyt, mutta kun se on vaan 2 krt viikossa 3 tuntia, joten tuntuu, että se on liian vähän.
Miten päiväkodissa ja kunnassa suhtaudutaan tällaisiin tapauksiin? Saako yleensä hoitopaikan alle 4 kuukaudessa?
Kommentit (13)
En laittaisi enää tarhan puolella vaan eskariin suoraan. Esikouluun joissain paikoissa pääsee myös tammikuussa.
Meillä on 5v hoidossa ja 6v eskarissa + pari tuntia hoidossa päivisin. Mä oon vauvan kanssa kotona.
Tuollainen aika on omalta kannalta tosi huono, kun lasten pukemisiinkin menee jo aikaa. Just ehtii tulla kotiin ja riisua, niin melkein pitäisi taas lähteä. Tuntuu, että 5 tunnissa ehtisi jo vähän hengähtää itsekin.
minä käyn sillä aikaa nuoremman kanssa leikkipuistossa. Sitten tullaan kaikki syömään, nuorempi menee nukkumaan ja minä saan olla esikoisen kanssa kahden.
Esikoisellakin on kerhossa ulkoilua ja iltapäivällä ollaan vielä omalla pihalla.
Ei voisi olla enää pelkästään meidän kanssa, ei ole samanikäisiä kavereita ketään muita enää kotihoidossa.
Ja minä veisin sen 3-vuotiaankin päiväkotiin puolipäiväiseksi edes kahtena päivänä viikossa... =)
Meidän lasten päiväkodissa on muutama puolipäiväläinen klo 8-12, joilla äiti on kotona joko vauvan kanssa tai ilman. Uusin aloitti tämän kuun alussa, ja oli saanut hoitopaikan 2 kuukaudessa. Mutta se, miten nopsaan paikan saa, riippuu tietenkin siitä miten täyttä päiväkodissa on, ja onko hakemuksen liitteenä vaikkapa neuvolasta saatu todistus äidin väsymyksestä tms.
Me asumme Turussa, ja lapset (3 v ja 4½ v) ovat puisotädillä. Puistotädit ovat paikalla klo 9-12.30 mutta koko aikaa ei tietenkään ole pakko lasta siellä pitää, vaan saa viedä myöhemminkin ja hakea aikaisemmin jos haluaa (hoitoaika sovelletaan myös lapsen iän ja jaksamisen mukaan). Kaatosateella ja yli 12 asteen pakkasella puisto on kiinni. Se maksaa 27¿/kk ekalta lapselta, sisarukselta 23¿/kk. Alaikäraja " puistotäteilyn" aloittamiselle on 1,5v. Ja ainakin täällä Turussa puistoissa on tilaa, ei ole jonoja.
5-vuotias on ehdottomasti liian vanha sinne! Meidän 4-vuotias alkoi hyytyä ihan tosissaan.
Ne kaverit ym. jutut mitä siellä päiväkodissa tehdään on kuitenkin jo aika tärkeitä tuonikäiselle. Puistoissa tosiaan käy vaan jotkut 1-3-vuotiaat!
Kaikki puistotädit eivät tosin työskentele iltapäivisin.
tai jos asut jollakin isoimmista pakkakunnista niin voit myös etsiä hyviä leikkikouluja. (esim montessori, kileikylpy, steiner) Tosin aina on lapsesta kiinni mikä on sopivaa. Oma viisivuotiaani oli vain kolme kertaa viikossa 3 tuntia kerhossa, kun olin kotosalla ja hän halusi olla kanssani. Meillä ei silloin ollut vauvaakaan (tai syntyi sitten vasta keväällä), mutta opsikelin ja tein töitä kotoa käsin.
Vierailija:
Tällä alueella olisi kerho 2 krt viikossa 8.30-11.00
Tuollainen aika on omalta kannalta tosi huono, kun lasten pukemisiinkin menee jo aikaa. Just ehtii tulla kotiin ja riisua, niin melkein pitäisi taas lähteä. Tuntuu, että 5 tunnissa ehtisi jo vähän hengähtää itsekin.
Höpöhöpö. Omasta viitsimisestä on kiinni. Oma esikoinen on kerhossa 9-11.30 ja HYVIN ehdin kahden pienemmän kanssa touhuta kotona omia juttuja sillä aikaa!
jopa koululaisia, mutta esim. Hesassa ei ole yhtään puistotätiä iltapäivisin. Tiedän kun olen kissojen ja koirien kanssa kysellyt. Ja aamupäiväpuistotädit ihan itse sanovat, että se optimi-ikä on noin 2 - 3 vuotta. 1,5-vuotias pärjää jo ja 4-vuotias alkaa olla liian iso.
Meidän 4-vuotias ei kyllä jaksaisi olla koko päivää 2-vuotiaamme kanssa. Hän on aamupäivät kerhossa. Täyttä päivää taas päiväkodissa en hänelle haluaisi - tää on hyvä välimuoto. Kerhokavereista tulee tuttuja, saa alueellta leikkikavereita, kiertää synttäreitä jne.