Omakotitaloasuja tiesithän, olet vastuussa KAIKISTA pihallasi kulkevista onnettomuustapaukaissa joten hiekoitathan pihasi- ikävää jos joudut maksamaan liukastumiseni!
Omakotitalon omistaja on vastuussa, jos kutsumaton vieras liukastuu pihalla talon ovelle kävellessään.
Omakotiliiton artikkelin mukaan ei ole väliä, onko henkilö jakamassa postia, kysymässä tietä tai vain kaupustelemassa tai katsomassa paikkoja!
Usein liukastumisen korvataan ja sovitaan käteisellä heti onnettomuuspaikalla mutta oikeuteenkin mennään hanakasti; liukastuja periaatteessa varna voittaja ja etenkin isommissa loukkaantumisista korvaussummaa hilataan ylöspäin syytteen nostamisella vaikka tapaus sittemmin sovittaisikin rahalla oikeussalin ulkopuolella!
Kiinteistönomistajan on hyvä muistaa, että hän on vastuussa pihansa kunnossapidosta myös lomamatkojen tai muiden pidempien poissaolojen aikana.
Omakotitalojen piha-alueet ovat yksityisaluetta, joita suojaa perustuslaissa säädetty kotirauha. Alueelle saa kuitenkin mennä hyvissä aikeissa vaikkapa tietä kysymään.
Täällä AP joka viime talvena kaatui kahden omakotitalon pihalla ranteensa niin pahoin satuttaen että molemmilla kerroilla meni työkyky viikoiksi ja tämä luonnollisesti melko kallista kun liukastumiseni mahdollistajalle omakotitaloasukkaalle- no rahalla kuitenkin selvittiin!
Laittakaapa meitä vieraita varten nyt pihan kulkureitit kuntoon!
Moni meistä edelleen haluaa perinteisesti kyläillä ja ikävä jos kyläreissulla joutuu rahasta alkaa tinkaamaan etenkin jos on ensimmäistä kertaa kyseessä paikassa kyläilemässä!
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Jos laadun, vaadin miljoonakorvausta.
Suomessakin aika kohottaa korvaustaso riittäväksi
Jännä että Amerikassa korvaustaso lähtee aina useista miljoonista mutta suomalaisen vamma katsotaan vain hilujen arvoiseksi
Eri oikeuskulttuuri. Amerikassa common law periaatteessa kysyy "mitä sinulle pitäisi maksaa, että hyväksyisit tulla kaadetuksi jäällä ja murtaisin kätesi". Se on toki suuri summa. Suomessa taas meidän oikeusjärjestelmässä korvataan todelliset aiheutuneet kulut: ainoastaan jos voit todistaa esim. kaatuessasi samalla tuhoutuneen 7-oikein lottokupongin, voit saada miljoonakorvaukset. Muuten se on päivystyslasku ja 130e kivusta ja särystä.
Lisäksi jos tulet minun pihalle tahallasi liukastelemaan, myös nekkuun voi sattua illan pimeinä tunteina.
Höpö höpö. Pysy poissa mun pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omalla vastuulla/omaa typeryyttä jos menet kävelemään alueella jossa ei hiekkoja tai vaikka kaatuisit hiekoillakin :D Itselle kerran kävi niin että ydinkeskustassa baarista tullessa kaaduin hiekoitetulle alueelle ja käteen jäi pysyvä jälki. Olisko pitäny vaatia korvauksia kunnalta? Pimeydellä, huonoilla kengillä ja omalla humalatilallahan ei toki asiaan ollu vaikutusta.
Aina kannattaa vänistä ja haastaa riitaa. Kuten Tony Halmekin sanoi, perseennuolijoita ei muista kukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, hyvä ansaintakeino! Nyt omakotialueelle liukastelemaan!
Meinaat, että ei tartte olla todellisia kuluja, vai?
No katsos, huutelen sieltä kaatuneena että aijaijai, tilatkaa taksi, lähden Mehiläiseen kuvattavaksi, heidän piikkiin tietysti. Tulonmenetys laskutetaan ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että Amerikassa korvaustaso lähtee aina useista miljoonista mutta suomalaisen vamma katsotaan vain hilujen arvoiseksiEri oikeuskulttuuri. Amerikassa common law periaatteessa kysyy "mitä sinulle pitäisi maksaa, että hyväksyisit tulla kaadetuksi jäällä ja murtaisin kätesi". Se on toki suuri summa. Suomessa taas meidän oikeusjärjestelmässä korvataan todelliset aiheutuneet kulut: ainoastaan jos voit todistaa esim. kaatuessasi samalla tuhoutuneen 7-oikein lottokupongin, voit saada miljoonakorvaukset. Muuten se on päivystyslasku ja 130e kivusta ja särystä.
Lisäksi jos tulet minun pihalle tahallasi liukastelemaan, myös nekkuun voi sattua illan pimeinä tunteina.
Ai sulta narukädeltä vai??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, hyvä ansaintakeino! Nyt omakotialueelle liukastelemaan!
Meinaat, että ei tartte olla todellisia kuluja, vai?
No katsos, huutelen sieltä kaatuneena että aijaijai, tilatkaa taksi, lähden Mehiläiseen kuvattavaksi, heidän piikkiin tietysti. Tulonmenetys laskutetaan ensi viikolla.
Työkkärin alin päiväraha on sama kuin sairaspäiväraha, ei sinulle mitään todistettavaa tulonmenetystä synny.
Sitä paitsi takkisi alla oli meidän puutarhakoriste, ehdin sen onneksi tempaista itselleni ennenkuin aloit meuhkata ja vaatia poliisia paikalle. Laki suojaa vain oikealla asialla liikkujaa, varas ei saa lain suojaa.
Espoossa näkee kylttejä: "Ei talvikunnossapitoa", Vapauttaako tämä vastuusta? Myös kaupungin?
Kuule ap, nuo hiekotusvaatimukset eivä koske yksityisalueita.
Eikä edes jalkakäytäviä, kun kunta on ilmoittanut, että ei talvikunnosapitoa. Kaatuile ihan missä hyvänsä, jos ei sulla ole muuta tekemistä.
Enpä tule sitten roska-astiaa tyhjentämään jos liukas piha hyvä tietää, hukkanoutomaksu tulee ja on turha itkeä sitten ettei ole tyhjennetty
Miksei ihmiset voi ostaa nastakenkiä talvella, kun on liukasta?
Vierailija kirjoitti:
Jännä että Amerikassa korvaustaso lähtee aina useista miljoonista mutta suomalaisen vamma katsotaan vain hilujen arvoiseksi
Niin, ajatella että tämä maa joutuu sinutkin kantamaan. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tule sitten roska-astiaa tyhjentämään jos liukas piha hyvä tietää, hukkanoutomaksu tulee ja on turha itkeä sitten ettei ole tyhjennetty
Meidän roskapönttö ei ole pihalla, ei edes pihatiellä. Kerro mulle miksi sun pitäisi tulla mun pihalle tai pihatielle?
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmiset voi ostaa nastakenkiä talvella, kun on liukasta?
Haluan kaatuilla toisten piikkiin.
pitäisikö laittaa "ei talvikunnossapitoa" kyltti pihalle, etteivät vihervasemmistolaiset pääse rahastamaan oikeudenkäynneillä.
Postilaatikkoni vieressä luki "ei talvikunnossapitoa", etkö lukenut? Ihanvarmasti kyltti oli siinä jo ennenkuin kaaduit.
Oman pihasa saa vaikka ansoittaa, kunhan siitä varoittaa kyltillä. Itselläni on koirista varoittava kyltti ja jos joku silti tulee portista omin lupinensa, niin menee ihan oman vastuun piikkiin.
Tästä johtuen hiekoitan reitin tien reunasta roskapötille että roskakuskin liukastelu olisi vähäistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän roskapönttö ei ole pihalla, ei edes pihatiellä. Kerro mulle miksi sun pitäisi tulla mun pihalle tai pihatielle?
En tulekaan semmosissa paikoissa pihaan mutta suurimmalla osalla on pihalla, talon takana, autotallin vieressä yms semmosissa paikoissa niin pakkohan sinne on pihalle mennä
No jos minä olen talvella kauemmin poissa kotoa ja pihatiellä on niskaan asti lunta, eikä jalanjälkiä, niin ovelle kävelevä tietä kysyvä on aika t**mä.