**MAALIsmasut perjantaihin*
Kommentit (28)
Kiitos, Zeldatar vielä selvennyksestä. Tätä kerran ihmettelinkin terkkarilla, ja hän myös minulle sitten selvitteli tätä viikkojakaumaa. Eli maanantaina tosiaan tulee 24 täyteen.
Ja Tapille tuosta sf-mitasta. Mulla se oli maanantaina 23cm, joten ei mikään pieni maha minullakaan! Mutta siltikin, on se siellä vielä isompi. Lohdutukseksi voin kyllä sanoa, että ystävälläni vauva oli ikäänkuin " seissyt" masussa, jolloin sf-mitaksi tuli huuuurjan suuret lukemat. Eli sekin kuulema vaikuttaa, miten se möyriäinen siellä masussa sillähetkellä onkaan. Ja jotku sanoo vielä niinkin, että riippuu ihan mittaajastakin tuo sf-mitan tulos.
Mun tekis niiiiiin mieli rentoutua viikonloppu ja olla vain, mutta ku olisi pakko saada tuo yks työhomma edes jollekin mallille. :( En tykkää!! Pakko koittaa kestää vain.
Mulla täällä tämän mahani kans menee ihan ok:sti (heh, mikä ilmaisu). Pikkunen välillä on ihan hissukseen, ja hetken kuluttua taas mekastaa ja antaa kuulua itsestään. Nukkua saan kuitenki toistaiseksi rauhassa, mitä nyt yhesti pitää aamuyöstä nousta vessaan. Se vaan harmittaa, että aina kun vauveli alkaa oikein elämöimään ja miehellekin siitä vinkkaan, että katsopas tai koskepas nyt, niin tämä hyväkäs lopettaa touhun siihen pisteeseen. Ihan niin kuin aavistais, että nyt on huomion keskipisteenä.
Niin ja vielä sellainen seikka, että eilen työmatkalla keksin pojan nimen, joka sopi miehellekin (siis nimiyhdistelmän). Tytölle pitäisi vielä tokanimi kehitellä... Ei vissiin olla aikaisessa tässä hommassa? :) Jossain vaiheessa pelkäsin, ettei me löydetä yhteisiä " hyviä nimiä" , mutta näyttää sitä ehkä sittenkin löytyvän.
Nyt pakko lopettaa, kohta työpäiväkin päättyy.
Minähän odotan jo kuudettani joten kohtu kasvaa vauhdilla ja on iso.
Ekasta(juuri vertasin vanhoihin kortteihin)sf oli rv 22 17cm.
Mulla ei myöskään varrella ole paljoa pituutta(158cm)ja vatsa aina ollut valtaisa.Jo aikaisin!Viimeksi oli sf rv 38 40cm!!!Että sellaisia kivoja isoja vatsoja pienessä kropassa...
Leanna
Eka kommentteja:
TAPPERT: ei se sun sf-mitta mikään superjätti oo, mielestäni ei kannata sitä pohtia. (helppo sanoa, mulla kun meni esikosta koko ajan yläkäyrällä tai sen yläpuolella...) Mulla oli sf-mitta viime raskaudessa 26 viikolla sen 26. Loppuviikoilla se vain kasvoi koko ajan eikä enää neuvolakortin käyrä riittänyt :-) HAH! Nyt eka kerran mitattiin 21+2 ja se oli 19cm. Saas nähdä miten iso on ens viikon neuvolassa, mahani on TODELLA iso ja kaikki ihmettelee että maaliskuussako se vasta syntyy ...
EMMILLE: Minusta on älytöntä jos sulle tuosta painosta on mouhotettu! Se sf-mittahan enemmän sitä (EHKÄ, ei edes välttämättä!!) vauvan kokoa korreloi. Ja sulla sf-mitta ei ollut mikään iso, vaan varmaan jotain keskikäyrää tai alempaa. miksi ihmeessä siis pitäis näännyttää itseään?! Mulla taas esikoisesta tuli painoa vain 9kg koko aikana, mutta koska sf-mitta meni yläkäyrällä ja sen yläpuolel,a niin neuvolan täti pisti mut ihan nälkäkuurille ja joka kerta vaahtosi, että syötkö sokeria, syötkö rasvaista ruokaa jne jne.... enkä todellakaan syönyt! Kyllä sen toi painon nousukin todisti, kun vaivaset 9kg tuli lisää. no, olihan se vauva sitten melkei 4kg, mutta minkäs mä sille voin kun vähempää en enää olis voinut syödä kuin söin. (lähtöpainokin oli " pieni" eli 167cm 54kg) Nyt kun odotan toista, syön kyllä ihan miltä tuntuu, toki pyrin syömään terveellisesti,ja olen yrittänyt pitää ns. karkkipäivää, kun esikoisellakin on, ettei tulis koko viikkoa vedettyä herkkuja :-)
OMAA NAPAA: ei mitään ihmeitä edelleenkään, aika hentoisia on tytön liikkeet verrattuna pojan monotuksiin viime raskaudessa :-) Pientä rapsuttelua ja välillä kääntyilee, ei todellakaan sellaista potkunyrkkeilyä mitä poika harrasti koko ajan. Vointi siis oikein hyvä, ainoastaan maha alkaa jo olla tosi paljon tiellä ja jos oikein reuhtoo päivän, siivoilee yms niin alaselkä/häntäluu alkaa juilia tosi pahasti. Muuten oikein hyvä vointi, en voi uskoakaan että voin olla vielä paremmassa kunnossa kuin esikoisesta. Toivotaan että sama jatkuu vielä tammikuulle asti niin saa jäädä hyvillä mielin töistä kotiin. Ens vkolla onkin sitten lääkärineuvola.
Niin, ja Tampereella asustellaan, joku galluppi oli pystyssä joku päivä.
23+5 (muistaakseni?)
Sellaseen ihme horrokseen vaivuin amupäivällä, nyt on olo ihan krapulainen. Edelleen masentaa ja väsyttää.
Kävin ostamassa vk-lopun ruuat, huh. Huomiseksi hirvilihapullia Italialaiseen tyyliin (kannattaako muuten hirvenlihaan sekoittaa nautaa? Ostin sitä ikäänkuin jatkeeks). Sunnuntaina sitten karitsan potkia, nam. Löysin hyvän ohjeen. Ja jälkkäriks suklaabrownie kakku, väliin tulee mascarpone juustoa (anteeks vaan diettaajille ei ole tarkoitus kiusata).
Sf-mitasta: mulla viime raskaudessa kasvu pysähtynyt vk 29 ja jatkanut kasvua vasta vk 37. Nytkin on masu iso ja mullakin moni ihmettelee että vasta maaliskuussa la. Jospa käy niinkuin viimeeks, ettei vähään aikaan kasvakaan.
Lasten nukkumisesta. Meillä tuo esikko aina ollut huono nukkumaan, vasta 6v alkoi yöt sujua heräilyittä. Hän oli kuitenkin aina sellanen rauhallinen vaikka heräilikin, mutta tää 3v kuopus, plääh. Nyt jotenkin vielä tuntuu pahemmalle, kun on itse kipeä ja sairiksen jälkeen alkaa taas 5.30 heräämiset töihin.
Emmille vielä, jos sinne E-Aasiaan päin olette menossa, kannattaa ne rokotukset tarkistaa. Ja ilmastoinnista sen verran, että ihan viileelle ei kannata laittaa. Mä tein Italiassa sen virheen ja sit ton esikon kanssa yskittiin monta päivää. Eli mun mielestä 3-5 astetta viileemmälle kun ulkona.
Nyt syömään makaroonilaatikkoa.
-m- ja Hippu
Neuvola uutisia.
Kaikki on hyvin, vauveli kasvaa normaalisti.Sydän äänet kuului todella hyvin oli +148-150 hujakoilla.
Ja painosta ei pidä olla huolissaan neuvola tädin mukaan ollenkaan.Vauva kuitenkin on kasvanut normaalisti joten ei haittaa vaikka mami ei olekaan paisunut kuin pulla taikina.
Kela paperitkin tuli nyt mukaan ja olen päättänyt olla ottamatta sitä laatikkoa vaikka esikoisen jäljiltä ei ole oikein mitään jäljellä.Rahalla saan kuitenkin juuri sitä mitä oikeesti tarvitsen.
neuvola lääkäriin ei tarvitse mennä sitten rv26, kun olen menossa silloin kättärille ultraan ja se lääkäri sit kattoo muutenkin miten menee.
Seuraava neuvola onkin vasta rv30, eli tammikuulle menee.
Silloin minulla ja esikoisella onkin tupla neuvola.Samalla kerralla on pojan 6v käynti ja mun rv30.Poikakin pääsee kuulemaan vauvan sydän äänet silloin. ;))))
Esikoiselle kerromme vauvasta vasta kun hänen joululoma alkaa.Sitten päiväkodin väki kuulee vasta tammikussa vauvasta. Pikkuveli/sisko tulee vähän kuin joululahja yllätyksenä.
Tänään olen sitten saanut potkuja koko päivän neuvolan jälkeen, taisi mennä vauvan rytmi pahasti sekaisin kun heti aamusta kuunneltiin sydän ääniä. Mutta toikin on vain +++++++!!!!!!
OIkein hyvää viikonloppua kaikille.
hanan ja pulla
oli kyllä tarkoitus kirjottaa enemmän kuin että kävin siellä...tsuppadai... ELI:
Elisen neuvolan kuulumiset:
Hemppa 112 vaikka syön rautaa ja lähtöarvo oli 153
painoa tullut alusta yhteensä 3,5kg
sf mitta 26!!!
kaikki muuten hyvin.
Täälläkin pähkäillään vaunujen suhteen. Tällä hetkellä mietintämyssyssä Teutonia, Quinny, I Coo ja Emmaljunga.
Aikoinaan kun tuplille etsi vaunuja niin se oli tosi helppoa. Ei ollut kuin pari vaihtoehtoa. Mutta miten tästä viidakosta selviytyy?
Haa, johdetaan Tapin kanssa kai masukisaa...
t.raikku&" viljo" 24+4
TAPPI:
mulla on neuvola ens viikolla ja voi olla että liityn sun kanssas jättimahoihin. Ainakin sellainen olo on nyt!
MASULI:
meidänkin neiti valvotti viime yönä, halus yöllä syliin ja kiukkusi taas unissaan. Kivaa olla tempperamenttisen, topakan ja tunteikkaan lapsen äiti. Olen joskus lueskellut mml:n nettisivuilta vinkkejä uhmalapsen kanssa olemiseen ja aika paljon hyviä ajatuksia siellä onkin.
(.) Joo, omanapajuttuja on. Nimen omaa napajuttuja. Mulla on nimittäin napa ihan äärettömän kipee!! Maha on käsittämättömän pinkeenä, en tiedä miten päin tuo lapsi tuolla on, mutta kiristää niin vietävästi. Ja napa venyy ja sehän sattuu. Kuljen melkein kumarassa jotta ei nahkaa kiristäis, mutta silti pingottaa. Ikävä tunne.
Mun pitäis päättää nyt ostanko kestovaippoja vai en. Saan nimittäin tutun kautta Ruskovillan tuotteista alennusta jos teen tilauksen tällä viikolla ja ottaisin vaippoja sieltä jos näin päädytään. Mies on vaan skeptinen, kun viimeeksikin jäi käyttämättä...
telma ja kiristävä maha 21+jotain