SUURPERHEET viikkoon 35
Laitanpa uutta pinoa, kun kirjautuneena oon...
Ja edellisiä on täällä: [http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (51)
Meilläkin lähes kaikki vauvatarvikkeet annettu pois eli hankintoja edessä. Valmiiksi löytyy mökiltä pinnasänky ja sitteri, kaikki muu pitää hankkia. Ainut, mitä meinasin ihan uutena ostaa on itkuhälytin. Tai no, jos jostain löytäisi tarjouksesta hyvät yhdistelmävaunut niin ehkä vaunutkin. Minäkin tulen varmaan ottamaan äitiyspaketin.
Raskauksien erilaisuudesta: mulla pojat aiheuttaneet enemmän pahoinvointia kuin tytöt. Kaikkein helpoin raskaus oli esikoisen odotus (p) ja kaikkein vaikein nuoremman pojan odotus (toinen raskaus): silloin jopa liitoskivut olivat jo rv 20 niin pahat etten oikeasti päässyt kävelemään, jos oli satanut esim 5 cm lunta... Olin täysin "invalidi". Samoin naama kukki ihan tajuttomasti tämän raskauden aikana, normaalisi mulla ei ole ollut finnejä edes murkkuikäisenä. 2 viimeisintä tyyöjen odotusta on mennyt suht samanlaisesti, ilman suuria ongelmia ja pahoinvointeja.
Miten aikaisin teillä on tullut vauvamasut esiin?
Olin tänään kaupungilla ja serkkuni tuli onnittelemaan "kun näköjään on perheenlisäystä tulossa"! Hän ei tiennyt asiasta, mutta kuulemma näki ihan selvästi. No, kotiin tultua sanoin asiasta miehelleni ja hän tokaisi, että näkyyhän toi jo ihan selvästi. Housut ovat kyllä tehneet tiukkaa jo parisen viikkoa.. Voi jee, siis jo näillä viikoilla??? Ei kyllä muistaakseni näin ole ollut aikaisemmissa odotuksissa.
kinde 10+5
Käväsinpäs tänään lasten kanssa oulussa kun mies oli töissä.. kävin siis vaippahulinoilla. Ja mukaan tarttui iso läjä kankaita ;) Oon nyt niin innostunut ompelemaan niitä...en oo aikaisemmin käyttänyt, kun muutaman vaipan tilasin keväällä, että kokeilin tuolle yksivuotiaalle niitä käyttää...mut jos se homma alkais nyt kunnolla tämän uuden tulokkaan kanssa, kun sain niin söpöjä kankaitakin hankittua:) Tarviihan niitä jonkinmoinen läjä olla että se homma pyörii... Tokihan ne tulee halvemmaksi jos itse tekee, mutta voi löytää kirppikseltäkin ja just nuista huutonetistä jne. Niin ja jos kalliimpiakin ostelee, niin varmasti saa ne myydyksi sit eteenpäin.
Kävin eilen siellä lapsivesi kontrollissa ja nyt vettä oli vähän enempi... (joku raja-arvo on 5 -eli jos vähemmän,niin täytyy käynnistää, mut nyt mulla oli vähän päälle 6,kun viiikolla se arvo oli 5,6....) eli taas ens keskiviikkona kontrolli ja täytyy kauheasti seurata että vauva liikkuu... joops...toisaalta onneks ei vielä käynnistetty, mutta toisaalta....nyt vois olla jo nyytti kainalossa;)
Että semmosia tällä kertaa!
nyt saunailtaa viettään!!
Tuutski 37+4
Hankinnoista on ollut puhetta. Meiltä löytyy valmiiksi vain pinnasänky ja vaunut kaikki muu tavarat/vaatteet täytyykin sitten ostaa joko uutena tai käytettynä. Pakkausta en ota kun meillä kulkee tyttökavereiden kesken sellainen oma äityispakkaus johon jokainen on lisännyt vaatteita omilta lapsiltaan (tähän mennessä siihen on kertynyt varmaan kymmenen lapsen tavarat) joten sillä pärjään varmaan ainakin alkuun.
Musta tuntuu, että raskauksissa ei ole ollut suurtakaan eroa rippumatta kumpaa sukupuolta masuasukki on ollut. Ainut selvä ero on ollut ehkä pahoinvonnissa, joka mun muistikuvani mukaan tytöstä pahempi kuin pojista. Tällä kertaa kärsin megaluokan pahoinvoinnista ensimmäiset kome kuukautta,, joten sen perusteella olen ajatellut odottavani tyttöä vaikkakaan mitään faktaa ei mulla asiasta ainakaan vielä ole. Rakenneultrassa ja sitten 4D ultrassa kyllä meinataan asiaa kysyä juuri noiden. hankintojen vuoksi.
Mulla on ollut aina tosi pieni vatsa ja selkeä vauvamasu on tullut esille vähän vaihdellen lähempänä raskauksien puoltaväliä. Nytkin voin peittää tämän pienen vatsakummun ihan helposti käyttämällä esim. vähän löysempää hupparia tai paitaa (vaikkakaan en kyllä sitä en enää tee - aikanakaan tarkoituksella). Alussa vatsa vaan muistutaa ärsyttävästi enemmän sellaista ylimääräistä mahamakkaraa....
Meillä kahden nuorimman ikäeroksi tulee hiukan vaille kolme vuotta, joten pärjätään varmaan seisomalaudalla ja kaksosten matkarattailla jotka tuolta varastosta löytyvätkin jo valmiiksi.
Nyt alkaa lasten leikit yltyä sellaiseksi, että kohta sattuu ja tapahtuu joten taitaa olla aika lopetella.
Leppoisaa lauantai-iltaa kaikille tasapuolisesti!
t. KainoElvi ja kamu 18+1
Meillä on kuusi lasta. Ja meillä on pikku-bussi 1+8, se on rekisteröity henkilö-autoksi jotenka sitä saa ajaa AB-kortilla. Elikkä kuskin lisäksi saap olla 8 matkustajaa. Takapaksiin voi nostaa vaunut/rattaat kokonaisena. Ja mahtuu esim pyykkinone tai kuivausrumpukin. Eli saa melkein mitä tahansa tuotua kakaroitten kanssa ja lisäksi. Meillä oli aika kauan pikkubussi rikki ja kyllä se oli kauheaa tavallisella viiden henkilön auton kanssa. aina sai tapella kakaroitten kanssa kuka pääsee mukaan ja kuka ei. ja sitten ne kauppatavarat mitä ostaa ja mitä ei.
ajattelinpa alkaa tässä neuvola uutisia kertomaan kun lapset jo nukkuvat ja mies lähti yötöihin taas... eilen oli neuvola eikä siellä kyllä mitään erikoista paitsi että painoa oli tullut vähän reilussa viikossa 2 kiloa,huh huh järkyttävää! ei ole ollenkaan turvotusta,tullut vissiin vähän mässäiltyä :) hb oli 126 ei ole tarvinut rautaa syödä ja verenpainehan mulla neuvolassa näyttää aina mitä sattuu,koko raskauden ajan ollu verenpainemittari kotona neuvolasta lainassa ja kotona on sitten aivan normaali. neuvolan täti sanoi että pää oli vauvalla niin alhaalla ettei kunnolla tuntenut sitä. jospa sitä kohta pääsis tosi toimiin. pelottaa vaan että yksin joudun synnärille menemään kun mies viikonloppuisin keikalla eikä tiedä lähdetäänkö sieltä noin vain kesken kaiken. . ollaan kuopuksen kans sairastettu hirveää flunssaa mutta onneksi alkaa jo helpottamaan :) mutta eipä tässä muuta kuhan kuulumisia kirjoittelin. niin ja minäkin meinasin lähteä sinne kestovaippa hulinoille mutta laiskuus yllätti,kaveri sieltä kuitenkin käynyt kaavoja katselemassa ja aikoi niitä meille sitten ommella...:)
hansu79 ja 37+5
Vatsan kasvusta.Olen lyhyt ja hoikkakin ja aina vatsa tullut ajoissa esiin.Kolmosesta ystävät tajusivat jo rv 10.Seuraavista jo samoissa viikoin.
No esikosta tosin ensiodotuksen huumassa kerroin uutisen jo ajoissa ja kuvista päätellen ei vielä lähellä rv 25 näkynyt mitään ja kakkosesta taas ensin laihduin huikeasti,painoin alimmillaan 45kg ja vatsa alkoi näkyä pikkaisen vasta rv 22+ ja siihen asti muutenkin pidin salassa.
Nyt tätä seiskaa ootellessa onkin ollut ihmeellistä kun pystyin salaamaan raskauden viikolle 18 ihan kepeästi.Silloinkaan ei ihmiset ympärillä olis varmasti huomanneet mutta kun lapsille oli kerrottu ja heillä palava tarve levittää uutista,pikkuhiljaa tieto levisi=)
Edelleenkään vatsa ei ole mikään valtaisa.Kyllä näkyy että olen selkeästi raskaana,mutta monet huomanneet että on pieni vatsa.Mieskin sanoi että näyttää pieneltä viikkoihin nähden=)
Ihan kiva välillä näin.
Meillä on mersun pikkubussi 9 hengelle.Ihan AB kortilla saa ajaa.Meillä olis ollut 10 paikkakin siihen,tuoli olemassa,mutta vuoden alusta tuli lakimuutos että sitten ei enää ole hlöauto jos 10 paikkaa,eli jos penkki paikoillaan en saa ajaa,vaan tarvitaan D1 eli pienoislinja-auto kortti.(mä kun olin ajatellut että tämänkin vauvan jälkeen meillä yksi paikka vapaana....=))
Eli auto on sitten täynnä vauvan syntyessä=)
Ystävä toi eilen lainatavarat,sitterin ja kaukalon.Ja ne vaipat jotka lupasi myydä=)Nyt ne jo kuivuu langalla pestyinä=)
Nyt on koiramme(cotton de tulear)viimeinen tiineysviikko alkamassa ja en voi poistua kotoa,koiraa ei voi jättää valvomatta.Viikon loppuun mennessä pitäisi huushollissa sitten olla pennut jos kaikki menee nappiinsa.
Toivotaan että selviämme tästä kaikesta härdellistä.Varmasti tulee levottomia öitä pentujen kanssa...
No mutta,nytpä taas tulee tekstiä,Heippa kuitenkin!
Sauanne: Me ei olla kerrottu vielä isommille lapsille uudesta tulokkaasta. Jotenkin ne ole osanneet edes katsoa mahaa josta kyllä jo huomaa mutta lapset ei tietenkään osaa sitä huomioida :)
Keskimmäinen tytär kyllä vähän ihmetteli kun kannoin kirppikseltä ihania vauvanvaatteita kotiin, että mihin sinä äiti noita tarvitset :) Jos hän vaikka nukelle ne saisi =)
En usko, että monikaan uskoisi, että meille tulisi enää lisää lapsia joten neljäs lapsi tulee osalle shokkina ;) Ja siitähän minä nautin...
Oliviaana: Sinäköhän kyselit vaunuista. Me ollaan myös laitettu kaikki eteenpäin kolmannen jälkeen vaikkakin toivo neljännesti oli olemassa. Jotenkin minusta on kiva hankkia vauvaa varten uudestaan kaikki. Hullu minä. Me ostettiin nuorimmalle liikeestä Brion upouudet yhdistelmät 350 eurolla. Olivat edellisen vuoden väriä ja saatiin vielä lisäalekin vaikka hinta oli jo tiputettu. Eikös ne nyt syksyllä uudet värit tule kauppoihin, varmasti saa poistovärejä edullisemmin. Tykkäsin niistä Brioista kovasti mutta sitten vaihdettiin ne pienempiin ratasmallisiin.
Peti-te: Teillähän on synnyttäjiä kun koirakin on raskaana :) Kerrohan sitten vauvauutisia. Meidän viimeinen koira kuoli leikkauspöydälle reilun 10 vuoden iässä maaliskuussa, sen jälkeen olemme olleet ilman koiraa/koiria. Ovat kuuluneet perheeseen n. 16 vuotta joten outoa on ollut ilman koiraa. Olen miettinyt pientä koiraa mutta mies on sitä mieltä, että pitäisi olla iso niinkuin ennenkin... meillä on ollut saksanpaimenkoiria ja collieta.
Z+ katras+ "toukka" 14+3
Itsestä tuntuu, että raskaus raskaudelta maha alkaa kasvaa nopeammin. Vaikka kyllä juuri keskiviikkonakin sain kuulla ettei muka vielä raskaus näy... Ite olen kyllä sen nähnyt jo noin viikolta 5+....
Täälläkin on jo jonkin aikaa ollut tuo kestovaippailu mielessä, perheen jätevuori hieman kaihertaa mieltä ja kun suunnitelmissa (siis vain ja ainoastaan mun näin toistaiseksi), on se että mikäli vain raskaus menee edes jotenkuten kunnialla mahdollisimman pitkälle (eli ei pienen pientä keskosta/ainakaan kamalan pitkää vuodelepoa äidille) niin uskaltautuisin vielä joskus niitä lisävauvojakin suunnittelemaan. Jo tuon kolmosen kohdalla oli tarkoitus kestoilua kokeilla, mutta toistaiseksi on jäänyt vain suunnitteluksi, josko sitten tämän nelosen kanssa pääsisi asiaan.
Onnea myös koirasynnyttäjille! Meillekin joku vuosi sitten ehdittiin hankkia jopa kennelnimi ja pennutus oli suunnitteille, mutta sitten tuli allergioiden muodossa mutkia matkaan ja nyt ollaan oltu jokunen vuosi ilman koiria. Kyllä oli alkuun vaikeaa lähteä lenkille, kun oli tottunut, että parhaassa (pahimmassa?) tapauksessa kädenjatkeena oli 5 hännänheiluttajaa.
Tänään hurahti käyntiin minun viimeinen hoitovapaapäivä ja sen kunniaksi olen siivonnut koko talouden katosta lattiaan ja nyt urakan jälkeen istun ansaitulla kahvilla kera mustikkapiirakan. Elän toivossa, että tämä oli minun viimeinen siivouspäivä tänä syksynä (ainakin tässä mittakaavassa) sillä ainakin aikaisemmin minunkin ollessani töissä olemme palkanneet meille siivoojan helpottamaan tätä arjen pyöritystä.
Huomenna alkaa minulla siis työt ja kahdella pienemmällä hoito (kaksi vanhimmaista ovatkin jo koululaisia). Täytyy myöntää, että olen ihan innoissani odottanut työhön pääsyä ja lapsetkin ovat menossa mielellään tuttuun päiväkotiin/hoitoryhmään. Vähän lyhyeksi jää tämä minun työurani taasen kerran kun joulukussa alkaa äitiysloma, mutta esimieheni on varmaan jo tottunut siihen kun olen jäänyt äitiyslomalle kolme kertaa viimeisen neljän vuoden sisällä....Niin ja teen tämän ajan lyhennettyä työpäivää (6h/päivä) ja pitämättömien lomapäivien ansiosta teen loka-marraskuussa vielä nelipäiväistä työviikkoa niin että olen aina perjantait vuosilomalla.
Nostan hattua teille jotka jaksatte kestoilla. Kokeilin sitä neljännen kanssa, mutta en jotenkin syttynyt idealle, vaikkakin omatunto kyllä kolkuttaakin tästä tajuttomasta jätteen määrästä jota mekin tällä porukalla tuotetaan.
Omassa navassa ei tapahdu mitään ihmeellistä. On se sellainen vähän suvantovaihe tässä odotuksessa kun mitään kummoisia merkkipaaluja ei ole vielä lähimaillakaan. Seuraava isompi juttu on reilun kahden viikon päästä oleva rakenneultra, jota tässä vaiheessa yritän olla liikoja pohtimatta kun ehdin sitä sitten jännittämään lähempänäkin.
Nyt taidan siirtyä sohvalle lukemaan hetkeksi aikaa kirjaa kun pikkuväki sammahti päiväunille ja isommat ovat isänsä kanssa pihalla.
Voimaa viikkoon kaikille tasapuolisesti!
t: KainoElvi ja kamu 18+2
tai ehkä oikeammin laiskuus. Eilen piti hoitaa kaikki juoksevat asiat kun oli vielä auto käytössä, päästiin siitä illalla eroon kun ilmaantui ostaja. Nyt sitten ihmetellään miten kummassa hoidetaan koulukuljetukset ym. menot loppuviikon. No eiköhän tuo mies asiansa hoida...en koskaan ole joutunut kovin pitkään ilman autoa olemaan. Onneksi nyt sitten päästään hommaamaan sitä suurempaa.
Kestoista ja tarvikkeista näytti olleen keskustelua. Meillä osakestoillaan kuopuksen kanssa, vähän kyllä tuo kertisvaippojen käyttäminen tuntuu turhalta ja lapsen kiusaamiselta, meillä kun pojalla on iho heti rikki kun niitä käyttää. Libero ei sovi ollenkaan, pampers jotenkuten, parhaimpia ovat olleet ne Lidlin vaipat niitä sitten ostelen kun muistan pääasiassa käytän niitä reissuilla ja yöllä...vaikka kesto pitää pojan kuivana paremmin. Luultavasti tämän uuden kanssa sitten kestoillaan ihan kokonaan. Ehdottomasti niitä vaippoja pitää hankkia ja tehdä lisää...varsinkin jos uusi tulokas olisi se tyttö.
Kaikki pienet vaatteet ehdin jo myydä pois, joten vaatehankintoja ainakin täytyy tehdä. Odottelen nyt sinne rakenne ultraan asti...sitten voi kyllä mopo karata käsistä :D Pakkauksen ajattelin kyllä ottaa tällekkin vauvalle, se on niin mukava hakea ja hypistellä noiden isompien kanssa. Ja meillä en ole käyttänyt makuupussia kuin vain juuri sillä lapsella jolle se on tullut, meillä on jokaisella sellainen oma "muisto" laatikko jossa on juuri tämä makuupussi ja joku pakkauksen vaate, sen kuukauden/vuoden vauvalehti jossa lapsi on syntynyt ja kaikkea muuta...
Rattaita/vaunuja ollaan uusia mietitty, mutta niistä sitten päätetään kun saadaan selväksi tuo auton hankinta asia, on hieman noita mahtumis ongelmia.
Masu kasvaa, vaikka se ei vielä kovasti kyllä näy, ihan normi vaatteet vielä mahtuvat. Pikkuhiljaa olemme kertoneet kavereille ja naapureille ja postinjakajalle ja jäätelöauton kuljettajalle ja koko koululle B-) arvaatte varmaan että isommat ovat tästä pitäneet huolta. Varsinkin esikko...ei tarvitse kuin jonkun sanoa tytölle päivää niin tämä jo kohta tokaisee...-meille tulee vauva ja siksi me ei mahduta meidän autoon ja siksi se täytyi myydä.......jne
Taidan keittää kahvit...
Ai niin katsoin sen uuden sairaalan syke ohjelman (netti- tv:stä kylläkin) ja vähän kyllä haaroja kirpaisi kun siinä synnytettiin....AUTS!
JB72 kera KeijoKertun rv 18+4
Oliviaana kyseli kestoista...minulla vähän sama homma, aiemmin en oo kestoillut mutta koen huonoa omaatuntoa asian tiimoilta ja siksi ajattelin ees osittain vähentää jätekuormaa. Veljen vaimolta oon saanut muutamia eri malleja joita aion kokeilla ja itsellä on pari kaavaa joilla ompelen pari taskuvaippaa. Jos innostun, hommaan lisää ja jos ei toimi niin luulen että saan kierrätettyä vaipat eteenpäin.
Zeldatar kyseli että ottaako kukaan pakkausta. Minä kyllä, meillä sama kuin Oliviaananlla että LÄHES kaikki oli heitetty ja annettu pois kolmosen jäljiltä. Meillä tosin vaunut vielä olivat/ehjät ja lojuvat tuolla varastossa joten ne tulevat käyttöön ja sitten varmaan kaatikselle tän nelosen jälkeen-meilläkin kun kyseessä viimeinen villahousu...
Joku kyseli raskauksien erilaisuudesta. Minullahan siis kolme ekaa ovat poika-tyttö-poika. Kaikista etovaa oloa ja suunnilleen samanlaiset raskaudet. Nyt voin pahoin viikolle 16 asti oksentaen pari kuukautta vähintään 3 kertaa päivässä.... Ultraaja minulle veikkasi poikaa vaikkei satavarmasti osannutkaan sanoa. Pahoinvoinnin ja mielettömän väsymyksen takia vanhimmalle (10v) oli pakko kertoa jo ennen raskausviikkoa 10, kun oli jo aika huolissaan että mikä äidillä oikein on....
Mutta mutta...nyt täytynee mennä. Ollaan menossa illansuussa kylään ja 100 asiaa tekemättä...
tanni, jonka raskausviikot hukassa, oisko 33 ja jotain...