Miksi annat lapsesi notkua kylässä koko päivän?
Pikkukoululaisista kysymys. Tulevat aamulla ja eivät ota lähteäkseen vielä illallakaan, "koska äiti sanoi, että saan olla". Eivät ota ymmärtääkseen, että nyt pitää lähteä kotiin, vaikka suoraan sanotaan.
Vanhempi, ota vastuuta lapsesi kotiin kutsumisesta!
Kommentit (29)
Heität liian pitkään olleen vieraan kohteliaan jämäkästi kotimatkalle.
Mikä tässä on se ongelma?
Kyllä meillä lapsi saa olla kaverillaan ja kaverit meillä. Keltä se on pois? Ruokitaan myös. Koulupäivinä toki ei saa myöhään olla ja harvoin täytyy muistuttaa. Yökyläilevätkin vuorotellen.
Normi lapset ymmärtää puhetta eli kauniisti voi kysyä, joko olisi kotiinlähdön aika.
Vierailija kirjoitti:
Lapsista huolehtiminen kuuluu ihan kaikille ja minulle lapsettomallekkin, niin puutun heti jos näen ettei jollain lapsella ei ole hyvin asiat.
Puuttuminen kuuluukin kaikille. Lastensuojeli ilmoitus, jos on huoli lapsen hyvinvoinnista, tai voi olla yhteydessä suoraan lapsen vanhempiinkin. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse alkaa sijaisperheeksi toisten lapsille siitä syystä, että lapsen omat vanhemmat eivät lapsestaan huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eräs tämmöinen ollut yhtenä arkipäivänä kahdeksaan. Olin jo kuudelta heittämässä ulos, mutta sitten kuulin, ettei heillä ollut ketään kotona. Kasilta äitinsä tuli töistä kotiin ja haki lapsen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan!
Kaikilla on velvollisuus huolehtia toistenkien lapsista eikä vain omistaan.
Miksi alapeukut? Tämä on totta. Sen huolehtimisen voi tosin tehdä niin, että soittaa sosiaalipäivystyksen puhelimeen ja ilmoittaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä lapsi saa olla kaverillaan ja kaverit meillä. Keltä se on pois? Ruokitaan myös. Koulupäivinä toki ei saa myöhään olla ja harvoin täytyy muistuttaa. Yökyläilevätkin vuorotellen.
Normi lapset ymmärtää puhetta eli kauniisti voi kysyä, joko olisi kotiinlähdön aika.
Niin. Kun kysymys oli niistä lapsista, jotka eivät ole kylästä lähdössä mihinkään, kun "äiti sano ettei tarvitse lähteä kotiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kun kysymys oli niistä lapsista, jotka eivät ole kylästä lähdössä mihinkään, kun "äiti sano ettei tarvitse lähteä kotiin."
Johon voit vastata että meidän kodin asioista määrään minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanot asiallisesti, että tässä kodissa sinä olet se äiti/isä. Tarvitsetko tätä nyt kehitellä draamaa, lapsella on kivempaa kaverin kanssa eikä äitikään kiellä. Sulla itselläsi taitaa olla ongelmia toimia auktoriteettina, tai sitten niin tylsää että pitää lähteä kehittämään mielikuvitustarina, jossa olet lapsen uhri.
Moni vanhempi tuuppaa sen oman lapsensa täysihoitoon kysymättä. Olen kuullut että tätä harrastaa tietyt perheet ihan systemaattisesti.
Suosittelen sellaista toimintatapaa, että kylään ei tulla eikä tuoda kavereita ellei asiasta ole aikuisten kesken sovittu. On törkeää työntää oma lapsi toisten vaivoiksi hoitoon kysymättä. Kenenkään ei pidä toimia ilmaisena lastenhoitajana toisille.
🇺🇦🇮🇱
Minäkin tiedän että kotona saattaa olla kulissit ja pahat välit vanhemmilla niin siksi lapsettomana tarjoisin rauhallista ja turvallista kotia lapsille kun minulla on mieheni kanssa täydellinen suhde eikä tapella koskaan mistään.
Minä sain täydellisen suhteen mallin, ei kotoa vanhemmiltani vaan tätini suhteesta jonka kanssa sain viettää aikaani kaikki kesät ja siellä ei koskaan riidelty. Minä niin nautin olla heidän kanssa ja kotiin palaminen oli kamalaa.