Miksi lapsi kommunikoi komentamalla ja kiukuttelemalla?
Olen itse puhunut lapselle aina tavallisesti eli rauhallisesti ja nätisti. Tietenkin joskus on käpy palanut, ja tullut korotettua ääntä, mutta kuitenkin varsin pitkään sanon asiat ja pyydän asiat rauhallisesti ennen kuin joskus harvoin on pitänyt korottaa ääntä. Lapsi ei myöskään ole koskaan saanut asioita vaatimalla niitä huutamalla ja kiukuttelemalla. Ja olen tietenkin kertonut, että pitää puhua nätisti. Silti jostain syystä lapsen tapa puhua on aloittaa asia heti komentamalla ja sellaisella kiukkuäänellä. Onko kellään muulla ollut tällaista? Miksi lapsesi teki noin? Ja millä sait sen loppumaan?
Kommentit (30)
Mitä sä teet kun se komentaa? Muuttamalla sitä muutat lapsen käytöstä.
Ap, lue lapsen kehityskaari esim. 5-6 vuotiaan lapsen. Siinä iässä on kiukunpuuskia ym. Tässä iässä lapsi haluaa näyttää osaamistaan, että kuinka hyvä hän on erilaisissa asioissa ja samalla on myös riippuvainen myös vanhemmistaan ja heidän ihailustaan. Lapsi tarvitsee myös selkeät rajat, välittämistä, rakkautta ja kannustusta.
Ilmeisen vahvatahtoinen ja kokeilee rajojaan. Voi olla vielä uhmaikääkin.
Kitket vaan tuota käytöstä pois osoittamalla, että komentelu ja kiukuttelu eivät tuo toivottua lopputulosta.
Siksi että olette antanee periksi.
Vierailija kirjoitti:
Viisivuotiaalle ja aikuiselle ei todellakaan kuulu samat säännöt ja oikeudet
Aikuinen on aikuinen ja lapsi on lapsi. Se on lapsen oikeus.[/quote
:D haluatte oikein tahallaan ymmärtää tämän väärin. Aikuisella ja lapsen ero on vain se, että lapsi ei vielä osaa kaikkea, eikä ole vastuussa itsestään täysin. Lapset kuitenkin kokevat tunteita siinä missä aikuisetkin. He kuitenkin vielä opettelevat näitä asioita ja siinä tarvitaan aikuisen ohjausta.
Samoilla oikeuksilla meinaan sitä, että aikuisten tulisi noudattaa niitä samoja ohjeita ja neuvoja mitä antavat lapsilleen. Useinkaan tämä ei täysin toteudu. Ettei mennä sillä tyylillä että "tee niinkuin minä sanon, eikä niinkuin minä teen"
Vanhemman esimerkki on kaikki kaikessa kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ET KUUNTELE lastasi. Lapset kiukuttelee silloin kun he kokevat ETTEIVÄT TULE KUULLUIKSI ja jos kokevat EPÄOIKEUDENMUKAISUUTTA kuten sitä, että heidän TUNTEENSA KIELLETÄÄN tai jos aikuiset saavat tehdä asioita, mutta LAPSET EIVÄT.
Samat säännöt ja ihmisoikeudet kaikille.
Nyt pomppasi sinun vanhemmuuden kohdalla. Lapsella ei voi kaikessa olla vanhemman oikeuksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on jostain syystä oppinut todella huonon tavan kommunikoida. Jospa hän kuitenkin saa usein tahtonsa läpi tuolla töykeällä tyylillä, vaikket sitä itse huomaa.
Saako hän riittävästi huomiota kotona? Keskusteletteko? Tuleeko hän viereen/kainaloon? Lapsi saa nopeimmiten huomiota huonolla käytöksellä. Hän on voinut oppia sellaisen tavan. Ja ihan sama, mitä huomiota saa, kun lapsi janoaa huomiota.
Jos lapsesi on pikkulapsi, ota hänet säännöllisesti syliisi ja lue hänelle kirjaa esim. 5-15 minuuttia ääneen. Hän saa siinä läheisyyttä ja lämpöä. Hän tankkaa turvallisuutta. Hän huomaa, että sillä hetkellä olet vain häntä varten, eikä huomiota tarvitse hakea. Kannattaa kokeilla!
Ulkoileeko lapsesi? Onko hänellä kavereita? Sisätiloissa kännykän kanssa aikaansa viettävä lapsi muuttuu helposti tyytymättömäksi ja pahantuuliseksi.
Tsemppiä ap lapsen huonon kommunikoinnin kitkemiseen!
Lapsi saa minulta paljon aikaa ja huomiota, syliinkin pääsee ja tulee ja kirjoja luetaan. Isään suhde on aika etäinen. Lapsi saa ulkoilla monta tuntia joka päivä. Kännykkää hänellä ei ole käytössä vielä. Mielestäni hän ei saa tahtoaan läpi komentamalla ja kiukuttelemalla, ei ainakaan koskaan saa sitä mitä niillä vaatii. Ap
Milloin hänellä on aikaa itsenäiseen leikkiin sisällä? Ulkoileeko yksin ilman vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on jostain syystä oppinut todella huonon tavan kommunikoida. Jospa hän kuitenkin saa usein tahtonsa läpi tuolla töykeällä tyylillä, vaikket sitä itse huomaa.
Saako hän riittävästi huomiota kotona? Keskusteletteko? Tuleeko hän viereen/kainaloon? Lapsi saa nopeimmiten huomiota huonolla käytöksellä. Hän on voinut oppia sellaisen tavan. Ja ihan sama, mitä huomiota saa, kun lapsi janoaa huomiota.
Jos lapsesi on pikkulapsi, ota hänet säännöllisesti syliisi ja lue hänelle kirjaa esim. 5-15 minuuttia ääneen. Hän saa siinä läheisyyttä ja lämpöä. Hän tankkaa turvallisuutta. Hän huomaa, että sillä hetkellä olet vain häntä varten, eikä huomiota tarvitse hakea. Kannattaa kokeilla!
Ulkoileeko lapsesi? Onko hänellä kavereita? Sisätiloissa kännykän kanssa aikaansa viettävä lapsi muuttuu helposti tyytymättömäksi ja pahantuuliseksi.
Tsemppiä ap lapsen huonon kommunikoinnin kitkemiseen!
Lapsi saa minulta paljon aikaa ja huomiota, syliinkin pääsee ja tulee ja kirjoja luetaan. Isään suhde on aika etäinen. Lapsi saa ulkoilla monta tuntia joka päivä. Kännykkää hänellä ei ole käytössä vielä. Mielestäni hän ei saa tahtoaan läpi komentamalla ja kiukuttelemalla, ei ainakaan koskaan saa sitä mitä niillä vaatii. Ap
Milloin hänellä on aikaa itsenäiseen leikkiin sisällä? Ulkoileeko yksin ilman vanhempia?
Joka päivä on aikaa itsenäiseen leikkiin, jos haluaa.
Ei ulkoile koskaan ilman jotain aikuista.
Ap
Lastensuojeluilmoitus on syytä tehdä
Många finnar är sådana livet genom. Talar genom att kommendera och blir arg då den inte får det den vill ha.