Ovatko pääluottamusmiehet aina vasemmistolaisia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Perustelut? Eikö niiden pidä olla tiiviisti tekemisissä ay-liikkeen kanssa?
meidän firmassa meidän ylempien toimihenkilöiden pääluottamusmies on tietääkseni kokoomuslainen.
Akavan liitoissa on muitakin pääluottamusmiehiä kuin vasemmistolaisia.
Luottamushenkilöt ovat aika usein myös Vasemmistoliiton tai SDP:n jäseniä.
Ei tietenkään kaikki, mutta sellainen stereotypia on muotoutunut.
Paljon vaikuttaa myös ala ja se, millaista porukkaa luottamushenkilö edustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki, mutta sellainen stereotypia on muotoutunut.Paljon vaikuttaa myös ala ja se, millaista porukkaa luottamushenkilö edustaa.
Miten esimerkiksi JUKO, eli julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö? Ainakin tuossa Hesarin jutussa Tampereen yliopistosta jutussa esiintyvä JUKO:n pääluottamusmieskyseisessä yliopistossa on vasemmistoliiton poliitikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kaikki, mutta sellainen stereotypia on muotoutunut.Paljon vaikuttaa myös ala ja se, millaista porukkaa luottamushenkilö edustaa.
Miten esimerkiksi JUKO, eli julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö? Ainakin tuossa Hesarin jutussa Tampereen yliopistosta jutussa esiintyvä JUKO:n pääluottamusmieskyseisessä yliopistossa on vasemmistoliiton poliitikko.
Pääluottamusmiehen valitsee työpaikan henkilöstö. Oletko itse töissä ollenkaan kun et tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Pääluottamusmiestä ei valita liitossa vaan henkilöstö valitsee pääluottamusmiehen joka työpaikassa ihan itse. Ihmettelen välillä, miten surkea yleissivistys ihmisillä on.
Epäkiitollisin ja kuluttavin homma ikinä. Pakko olla joku ideologia tKana, että siihen rääkkiin suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääluottamusmiehen valitsee työpaikan henkilöstö. Oletko itse töissä ollenkaan kun et tiedä?
En ole koskaan ollut millään tavalla kiinnostunut luottamusmiehistä tai heidän toiminnastaan tai tarvinnut heitä mihinkään. Ei heillä ole mitään väliä henkilölle, joka on kilpailukykyinen työmarkkinoilla. Luottamusmiehethän vain kinaavat johdon kanssa silloin kun pitää suojella työkyvytöntä ja kelvotonta porukkaa. Kaikki työpaikat eivät edes ole järjestäytyineitä. Ainoa mitä tiedän luottamusmiehistä on, kun jotkut HR:ssä olevat tuttuni joutuvat joskus riitelemään jonkun Metalliliiton kanssa, jotka elävät yli 100 vuoden takaisessa maailmassa ja iskevät nyrkkiä pöytään työväen riistämisestä. Ja silti ne tehtaat suljetaan jos bisnes ei kannata, ihan riippumatta ay-liikkeestä. Tai itse asiassa, monesti osaksi sen takia.
Ja vastauksesi kertoo minulle myös sen mitä pitää tietää Tampereen yliopiston pääluottamusmiehistä. Yliopiston henkilökunta on tunnetusti kirkuvan punaista, joten jos he tekevät valinnat niin tottakai silloin valitutkin ovat äärivasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääluottamusmiestä ei valita liitossa vaan henkilöstö valitsee pääluottamusmiehen joka työpaikassa ihan itse. Ihmettelen välillä, miten surkea yleissivistys ihmisillä on.
Ay-liike ei nykymaailmassa enää ole relevantti,ei ole ollut vuosikymmeniin, joten ei ole mitään syytä kenenkään tietää siitä jos ei ole ollut töissä jo joskus 70-luvulla.
Aika paljon siellä on oman edun tavoittelijoita. Olen ollut työpaikassa, jossa pääluottamusmiehen ei tarvinnut tehdä lainkaan oikeita töitä, vain luottamusmiesvapaita.
Eli työnantaja maksoi luottamusmiehelle palkkaa, jotta tämä pystyi kampittamaan työnantajaa.
On tämä aika outo systeemi Suomessa? Kyllä jokaisen olisi sentään maksettava itse jäsenmaksunsa.
Vierailija kirjoitti:
Epäkiitollisin ja kuluttavin homma ikinä. Pakko olla joku ideologia tKana, että siihen rääkkiin suostuu.
No tuota itsekin mietin. Kun ainoa kokemukseni on siitä, kun yhdessä yhteistyöprojektissa oli tuollainen pääluottamusmies työroolissaan. Ja hän laiminlöi oman työnsä tekemisen työn pääluottamusmiehen hommien takia. Ihmettelin vain, että miksi, että selittääkö ideologia sen. Varsinkin kun useampikin henkilö piti erikoisena tuota, että hän oli pääluottamusmies ja antoi ymmärtää, että siinä oli vahva äärivasemmistolainen poliittinen vakaumus hänellä takana.
- ap
Ainakin yhdeksän kymmenestä on, ap.
Tehokas tapa pitää sosialistista maailmankatsomusta yllä...
Meillä pääluottari on vassari. Varaluottarit on Persuja ja kovaäänisiä sellaisia. Se popul.. politiikan pakkosyöttö on ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon siellä on oman edun tavoittelijoita. Olen ollut työpaikassa, jossa pääluottamusmiehen ei tarvinnut tehdä lainkaan oikeita töitä, vain luottamusmiesvapaita.
Eli työnantaja maksoi luottamusmiehelle palkkaa, jotta tämä pystyi kampittamaan työnantajaa.
On tämä aika outo systeemi Suomessa? Kyllä jokaisen olisi sentään maksettava itse jäsenmaksunsa.
Ohoh, en edes tiennyt että noin helpolla voi päästä. No, tuo selittää paljon. Sen tiesin, että monet menevät noihin hommiin ihan vain siksi, että siksi heitä ei käytännössä voi irtisanoa. Tai siis voi, mutta se on mielettömän vaikeaa, eli käytännössä ei oikeastaan voi. Kyllä siinä sitten pitää olla aika outo ihminen, että ainoa intohimo työpaikassaan on olla tekemättä varsinaisia töitä ja silti olla suojattu irtisanomisilta. Selittää tämä ainoan koskaan tapaamani pääluottamusmiehen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota itsekin mietin. Kun ainoa kokemukseni on siitä, kun yhdessä yhteistyöprojektissa oli tuollainen pääluottamusmies työroolissaan. Ja hän laiminlöi oman työnsä tekemisen työn pääluottamusmiehen hommien takia. Ihmettelin vain, että miksi, että selittääkö ideologia sen. Varsinkin kun useampikin henkilö piti erikoisena tuota, että hän oli pääluottamusmies ja antoi ymmärtää, että siinä oli vahva äärivasemmistolainen poliittinen vakaumus hänellä takana.
- ap
Jos henkilöstön edustaminen on mielestäsi ideologista, niin olkoon sitten. Omalla työpaikallani pääluottamusmies on ollut kokoomuksen ehdokkaana vaaleissa, mutta ehkä hän on vain piilovasuri?
Eikö omalla työpaikallasi ole luottamusmiestä? Kenen kanssa työnantaja käy esim. yt-neuvotteluja, jos henkilöstöllä ei ole edustajaa? Onko sinusta ideologista ja epäilyttävää, että joku edustaa henkilöstöä niissä ja muissakin asioissa?
Ei.