Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surulaitteen tekeminen itse, kannattaako?

Vierailija
20.01.2023 |

Tulossa hautajaiset. Hyviä vinkkejä kukkalaitteen sitomiseen itse, kaivataan. Olen muutaman kerran tehnyt aiemmin ja onnistui. Mutta tästä jo jonkin verran aikaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
2/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitonut itse kukkalaitteita ja seppeleitä läheisten hyvästelyyn. Olen myös tekstannut nauhat tai kortit itse. Koen sen henkilökohtaisemmaksi kuin kukkakaupasta valmiina tilaamisen. Se on ollut osa surutyötä. Kalliimmaksi hinnaltaan tosin tulee, kun ei voi ostaa kukkia ja tarvikkeita tukkuhintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt muutaman kerran. Ruokakaupasta kasa halpakukkia, pihalta vähän vihreetä ja tökitään kauniiseen muodostelmaan sellaiseen "käsisieneen". Tuntui jotenkin hyvältä tehdä itse, ja tuntui se kyllä kukkarossakin hyvältä kun aineet maksoi ehkä 30e, verrattuna kukkakaupan kukkavihkoon min. 150e.

Vierailija
4/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat, että edullisesti pitäisi tehdä tähän aikaan vuodesta niin iso tulppaanikimppu spiraaliin (pystyssä pysyvä omin varsin) sidottuna on kohtuullisen huokea. Havuja voi kysyä ilmaiseksi tutuilta kimppuun välivihreäksi tai seppeleeseen. Kimppu edullisempi kuin kukkalaite.

Vierailija
5/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää huomioida oma jaksaminen. Jos sitoo kukkia siunausta edellisenä päivänä, voi tunteet olla aika pinnassa.

Vierailija
6/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omaiset saavat kukat kuolinpesän laskuun, kukkalaite maksaa noin 70 e ja se on kestävä sekä kauniisti sidottu. Jos haluaa perinteitä, niin tekee havuseppeleen (maanomistajan lupa tarvitaan oksien ottamiseen).

Vierailija
7/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa hautajaisseppelettä on alettu kutsua surulaitteeksi? Tulin tähän ihan uteliaisuudesta katsomaan, että mikä ihmeen surulaite oikein on kyseessä ja ymmärsin, että kyse on kukkalaitteesta.

Vierailija
8/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, jos ei surrakaan voi ilman jotain laitetta!

Vierailija
9/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omaiset saavat kukat kuolinpesän laskuun, kukkalaite maksaa noin 70 e ja se on kestävä sekä kauniisti sidottu. Jos haluaa perinteitä, niin tekee havuseppeleen (maanomistajan lupa tarvitaan oksien ottamiseen).

Niin henkilökohtaisesti olet kyllä kukkapuskatilauksestasi rahallisessa vastuussa. Jos kuolinpesällä on rahaa, laskun voi maksaa sieltä. Jos ei ole rahaa, maksat itse.

Vierailija
10/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤦🏻

Vierailija
11/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa hautajaisseppelettä on alettu kutsua surulaitteeksi? Tulin tähän ihan uteliaisuudesta katsomaan, että mikä ihmeen surulaite oikein on kyseessä ja ymmärsin, että kyse on kukkalaitteesta.

Niin hautajaisseppele on ihan eri asia, kun surulaite ja kukkalaite, jotka tarkoittaa molemmat samaa kukkaläjää kahvallisessa sienessä.

Vierailija
12/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkäsukupolvi! :(

Vierailija
13/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin hautajaisseppele on ihan eri asia, kun surulaite ja kukkalaite, jotka tarkoittaa molemmat samaa kukkaläjää kahvallisessa sienessä.

No nyt mä olen vielä enemmän pihalla. Mihin sellaista kukkläjää hautajaisissa käytetään?

Vierailija
14/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin henkilökohtaisesti olet kyllä kukkapuskatilauksestasi rahallisessa vastuussa. Jos kuolinpesällä on rahaa, laskun voi maksaa sieltä. Jos ei ole rahaa, maksat itse.

Ei ole vielä rahatonta kuolinpesää tullut meidän suvussa vastaan. Verottajan sivuillahan tuo kerrotaan, että hautajaisten kukkalaitteet voi kuolinpesä laittaa vähennyksiin.

Vierailija
15/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt mä olen vielä enemmän pihalla. Mihin sellaista kukkläjää hautajaisissa käytetään?

No se viedään arkun päälle ja samalla yleensä lausutaan osanotot tms. mitä haluaakaan vainajalle/omaisille sanoa.

Vierailija
16/16 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä läheisten kukkalaitteet, voidaan laittaa kuolinpesän kuluihin?

Sen ymmärrän, että arkun päälle tuleva kukkalaite, kirkkoon koristeluun, sekä muisto tilaisuuden ruoka-ja kahvipöytiin tulevat kukat, voidaan pistää kuolinpesän kuluihin.

Mutta jokaisen lähiomaisen arkulle ja haudalle laskemat kukat ja kukkalaitteet, eivät kuulu kuolinpesän kuluihin.

Nehän ovat täysin henkilökohtaisia ja yksityisiä asiota.

Miten muka kuolinpesä olisi omaisten henkilökohtaisista kukista ja kukkalaitteiista vastuussa?

En ikänäni ole nähnyt, että nuo hyväksyttäisiin kuolinpesän kuluihin, vailla olen toiminut uskottina miehenä, monenlaisissa perukirjoituksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän