Opettajat, ettekö voi vaan alkaa opettamaan vanhaan malliin?
Tilanne menee kouluissa opetuksen suhteen koko ajan huonompaan. Koko ajan on jotain projekteja yms. ja samalla perusopetus on ihan retuperällä. Voin ihan rehellisesti sanoa, että kahden nuorimman lapsemme oppimistulokset ovat minun ja mieheni ansiota. Mies opettaa matematiikkaa ja minä kieliä lapsillemme. Lukuaineissa tehdään koekyselyjä.
Kahden vanhemman lapsen kohdalla, (molemmat nyt jo yliopisto-opinnoissa, toinen teknillisessä korkeakoulussa toinen lääkiksessä) ei tarvinnut itse kantaa huolta oppimisesta. Vertailukohtaa aiempaan opetustyyliin löytyy siis.
Opettajat kyllä kehuvat nuorimpiakin lapsia lahjakkaiksi kielissä ja matematiikassa, mutta itse tiedän, että eivät pärjäisi, jollei nähtäisi vanhempina niin paljon vaivaa asian eteen. Jos joku hetki menee niin ettei keretä auttaa, niin samatein näkyy osaamisessa. Kauhistuttaa ajatellakin miten niiden lapsien kohdalla sujuu, joilla vanhemmat eivät ehdi paneutua lasten koulunkäyntiin.
Kommentit (83)
Kyllä. Lapseni koulumenestys riippuu täysin minusta, äidistä. Isä ei osaa opettaa.Opettaja varmaan osaa jonkin verran mutta kun asiaa tuntuu olevan niin helvetisti ja kaikki muut teemapäivät siihen päälle. Sai hyviä numeroita kun olin itse pidemmällä sairaslomalla, nyt huomaa taas, että koenumerot laskee kuin lehmän häntä kun en vaan kykene samalla tavalla panostamaan töissä ollessa. Niin surullista. Itse en koskaan saanut näin huonoja numeroita vaikkei kukaan koskaan läksyissä auttanut. Jotain kouluissa on selvästi muuttunut ja huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lapseni koulumenestys riippuu täysin minusta, äidistä. Isä ei osaa opettaa.Opettaja varmaan osaa jonkin verran mutta kun asiaa tuntuu olevan niin helvetisti ja kaikki muut teemapäivät siihen päälle. Sai hyviä numeroita kun olin itse pidemmällä sairaslomalla, nyt huomaa taas, että koenumerot laskee kuin lehmän häntä kun en vaan kykene samalla tavalla panostamaan töissä ollessa. Niin surullista. Itse en koskaan saanut näin huonoja numeroita vaikkei kukaan koskaan läksyissä auttanut. Jotain kouluissa on selvästi muuttunut ja huonompaan suuntaan.
Näin juuri, ei ennen ole vanhempien tarvinnut osallistua tässä määrin lasten koulunkäyntiin kuin nyt. Itseltäni äiti kyseli joskus kielten sanoja siinä kaikki.
Karttakeppiä!