Tunnetteko kulissiperheitä? Ulospäin täydellinen perhe, mutta totuus muuta?
Tiedättekö perheitä ketkä antavat itsestään niin onnellisen, menestyneen kuvan vaikka todellisuudessa vanhemmat ovat eron partaalla yms? Ehkä mt-ongelmia, alkoholismia?
Kommentit (506)
Elän tavallaan kulissielämää eli muiden ihmisten (ei aivan lähimpien) kuva minusta on erilainen kuin todellisuus. Minua pidetään köyhänä/pienituloisena koska ajan vanhalla, halvalla autolla ( velaton), ostan harvoin uusia vaatteita, en pidä merkkituotteista ja luksuksesta ja muutenkin pidän vaatimattomasta elämästä enkä harrasta mitään kallista. En tee kokopäivätyötä ja alalla ei ole kovin korkeat palkat. Asun velattomassa asunnossa, lisäksi minulla on yksi velaton sijoitusasunto. Myös pankkitilillä on runsaat säästöt. Muistan kun muutin nykyiseen asuntoon, niin muuttoapuna olleet tuttavat kuvittelivat että kysymyksessä on vuokra-asunto. Olen piilorikas.
Tiedän työni puolesta paljonkin. Somen mukaan niin kaikki on mahtavaa ja glamouria ja myös ulkoisesti kaikki kunnossa, mutta..totuus voi olla ihan muuta!
Espoon ja Helsingin tietyt alueet ovat täynnä näitä. Ja todellakaan kyseessä ei ole ne alueet, joilla asuvat pienituloisimmat. Pienituloisten on mahdollista ottaa ero tai ratkoa ongelmat, rikkaiden ei, koska silloin kulissit romahtaisivat, jos joutuisi hakemaan apua. Tässä eräs syy, miksi ei koskaan kannata muuttaa kalliimmalla alueella, vaikka varaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajaperheen esikoispoika, serkkuni. Homo, jolla kulissiliitto upseerin tyttären kanssa. Yllätys: nainen on lesbo. Eivät uskalla kaataa kulissejaan ja tulla kaapista.
Taidanpa tuntea tämän lapsettoman pariskunnan. Mies ollut -anttorina, sittemmin ikuisena opiskelijana. Äitinsä päivänsäde, täydellinen hänen silmissään. Tää yksi vika vain, josta mami ei tiedä ...
Taloudellinen riippumattomuus on hyvä, mutta painottaisin jopa riippumattomuutta. Vapauden määritelmä. Että olet vapaa näistä kulisseista, hyvesignaloinnista jne. Elät itsesi näköistä elämää. Harva on vapaa. Rikaskaan. Itse koen olevani suht vapaa ja riippumaton, mutta en täysin taloudellisesti. Vielä.
Valitettavasti oma, ja vaimoni lapsuuden perhe.
Jos nuo on kriteerit, niin kaikki avioliitot ovat kulissiperheitä, sillä parisuhteeseen ja ihmiselämään kuuluvat ylä- ja alamäet. Ja on parempia ja huonompia aikoja. Se kuuluu elämään. Ja näin luulen olevan myös sinkuilla.
Vituutt..ja mielenterveydessä ei ole kehumista, mutta sieltä vaan noustaan ylös ja taas aurinko paistaa.
Ja niiden mt-ongelmien ja sairauksien lisäksi ihmiset kohtaavat jopa sydän- ja syöpäsairauksia ja usein nekin on hoidettavissa, ihan samalla tavalla kuin mt-sairaudet tai alkoholismi, kun sitäkin on vuosikymmeniä hoidettu sairautena.
Oikeassa elämässä kaikki on kulissia, kunnes kuolemme. Kaikki yrityävät antaa paremman kuvan itsestään, mitä todellisuudessa on, sellainen on ihmismieli.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo on kriteerit, niin kaikki avioliitot ovat kulissiperheitä, sillä parisuhteeseen ja ihmiselämään kuuluvat ylä- ja alamäet. Ja on parempia ja huonompia aikoja. Se kuuluu elämään. Ja näin luulen olevan myös sinkuilla.
Vituutt..ja mielenterveydessä ei ole kehumista, mutta sieltä vaan noustaan ylös ja taas aurinko paistaa.
Ja niiden mt-ongelmien ja sairauksien lisäksi ihmiset kohtaavat jopa sydän- ja syöpäsairauksia ja usein nekin on hoidettavissa, ihan samalla tavalla kuin mt-sairaudet tai alkoholismi, kun sitäkin on vuosikymmeniä hoidettu sairautena.
Oikeassa elämässä kaikki on kulissia, kunnes kuolemme. Kaikki yrityävät antaa paremman kuvan itsestään, mitä todellisuudessa on, sellainen on ihmismieli.
Miksi sitten jotkut hyökkäävät niin voimalla tällaisen normaalien ihmisten elämään kuuluvan ilmiön päälle?
Pelkäävätkö jotain itsessään?
Haluavatko elää jossa fantasiamaailmassa joka loppu viimein on vain illuusio jota ei oikeassa elämässä ole olemassa?
Meillä on yksi sukulaisperhe, joka näyttelee ulospäin varakasta ja hyvin sujuvaa perhearkea. Ovat tiputelleet eri sukulaisille vähän eri tietoja ja sukulaiset sitten yhdessä yhdistelleet tietoja. Vaimo pyrkii olemaan ulospäin toimelias ja touhukas ja lapsilla hyvät harrastukset. Suhde miehen kanssa kuitenkin rakoilee tosi pahasti, ja ilmeisesti eropaperitkin kerran jo melkein täytetty. Riitelevät keskenään paljon. Vaimo on riidanhakuinen ja on riidoissa muutaman sukulaisen kanssa, kun on halunnut puuttua näiden henkilöiden omiin tavanomaisiin valintoihin.
Vanhempani ovat olleet yhdessä yli 50v ja siihen on mahtunut kaikenlaista, ovat olleet 50v melko monta kertaa eron partaalla ja sen jälkeen taas umpirakastuneita ja ikionnellisia. Kodin ilmapiiri aina rakastava.
Ovatko he esimerkki ap sinun kulissiperheestä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat olleet yhdessä yli 50v ja siihen on mahtunut kaikenlaista, ovat olleet 50v melko monta kertaa eron partaalla ja sen jälkeen taas umpirakastuneita ja ikionnellisia. Kodin ilmapiiri aina rakastava.
Ovatko he esimerkki ap sinun kulissiperheestä?
Miten on ap? Onko tuo kulissi jossa kenenkään ei pidä olla vaan lennellä kuin perhonen aina suhteesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsuudenperhe oli tällainen. En tiedä oliko ulospäin annettu kuva ihan täydellinen, mutta paljon peiteltiin sitä, kuinka myrkyllinen ja tulehtunut ilmapiiri oli kotona. Vaikka juhliin olisi lähdetty kunnon huudon ja solvausten kera, niin perillä hymyiltiin nätisti ja esitettiin onnellista perhettä. Lopulta vanhemmille tuli sitten ero, mutta vuosia kesti tuota kulissihelvettiä.
Tuo nyt kuuluu peruskäytöstapoihin, ettei varsinkaan toisten juhlia mennä pilaamaan mökötyksellä, eikä muutenkaan pureta pahaa oloa ulkopuolisiin. Jos on a) oikea tilaisuus ja b) niin läheisten ihmisten ympäröimänä, että on sopivaa kertoa, mistä kiikastaa, niin sitten voi näyttää pahantuulisuutensa avoimemmin. On moukkamaista olla naama norsunveellä vaikkapa työkaverin tai etäisemmän sukulaisen seurassa, koska tämä saattaa olettaa, että happamuuden takana on jotain henkilökohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten jotkut hyökkäävät niin voimalla tällaisen normaalien ihmisten elämään kuuluvan ilmiön päälle?
Haluavatko elää jossa fantasiamaailmassa joka loppu viimein on vain illuusio jota ei oikeassa elämässä ole olemassa?
Missä ihmeen fantasiamaailmassa? Ihmiset nyt kovat erilailla asiat ja tapahtumat.
Joku voi tuntea itsensä varakkaaksi, jos omistaa kaksion ja on ylpeä siitä ja joku toinen, ollakseen varakas tarvitsee siihen miljoonia.
Sama muissakin asioissa.
Eikä ulkopuoliset voi arvioida tai arvostella toisen elämää ja valintoja, onko ne oikein vai väärin, koska jokainen ratkaisee ne omista lähtökohdista ja tarpeistaan.
Toiselle se voi näyttäytyä fantasiamaailmana, toiselle se on todellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö kulisseihin, mutta yllättävän usein kun tiedän joideknkien parien parisuhdeongelmista, niin silloin tulee eniten someen ns. rakkaudentunnustuspäivityksiä. Ehkä se on jokin alitajuntainen tapa yrittää saada tuotua kuihtuvaan suhteeseen uskoa rakkauden palaamisesta?
Tää on niin totta. Usein tuttava/kaveri tai ystävä ensin tilittänyt mulle kuinka epäilee että mies pettää ja käyttäytyy kuin pahin **lkero ja sitten samana iltana tai seuraavana päivänä somessa laitellaan kuinka parhaassa seurassa hanin kanssa siellä ja täällä. Että ei usko itsekään mutta koettaa kovasti uskoa. Paras oli kun eräs rouvashenkilö vaihtoi fasen profiilikuvakseen kuvan jossa näkyy naamansa ja sormuskäsi. Miehellä ollut vuosia suhde toiseen. Mietin vain että joko se meni tuonkin rouvan tietoon vihdoin. Kaikkea sitä näkee.
Nämä halipusipäivitykset voi olla myös pyrkimys näpäyttää kakkosnaista, jos sattuu olemaan miehen somessa.
Mulla on käänteiset kulissit mun narsistin mutsin takia kun katkasin välit.
Mulle on kauhisteltu kuinka mä oon manipuloinu mun muijan ja mukulan hiljasiks kätyreiks, kämppä on kun sikolätti semmonen masennus pesä, me ei ikinä tehdä mitään ja mä silti ehdin oleen vastuussa kaikesta pahasta maailmassa.
Oikeasti me ollaan lämmin ja vähän muumimainen ydinperhe, erittäin onnellisia, hyvän tahtoisia ja ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen fantasiamaailmassa? Ihmiset nyt kovat erilailla asiat ja tapahtumat.
Joku voi tuntea itsensä varakkaaksi, jos omistaa kaksion ja on ylpeä siitä ja joku toinen, ollakseen varakas tarvitsee siihen miljoonia.
Sama muissakin asioissa.Eikä ulkopuoliset voi arvioida tai arvostella toisen elämää ja valintoja, onko ne oikein vai väärin, koska jokainen ratkaisee ne omista lähtökohdista ja tarpeistaan.
Toiselle se voi näyttäytyä fantasiamaailmana, toiselle se on todellista elämää.
Näin. Ei kannata hyökkäillä muiden elämänvalintojen päälle vaan elää sitä omaa elämäänsä mainostelematta sitä jotenkin parempana kuin muiden elämä on.
Joskus miettinyt mistä se tarve tuoda yksityiselämäänsä someen nykypäivänä niin monella oikein kumpuaa? Huomionhausta ja yli menneestä hyväksynnän tarpeesta omille elämänvalinnoilleen? Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tunnen eläväni kulissiliitossa, meillä on omakotitalo, kaksi autoa, kaksi lasta ja koira. Lapsilla kalliit harrastukset ja välillä matkustellaan. Itse en ole ollut enää kovin onnellinen vuosiin, olen harkinnut eroa. Miehestä on tullut sellainen vanha kärttyinen ukko eikä hän hoida terveyttään, olemme nukkuneet jo vuosia eri sängyissäkin. Seksiä on harvemmin. Minulla oli viime vuonna yhden illan säätö nuoremman miehen kanssa, ja tajusin silloin, että omat haluni ovat tallella, mutta en halua enää omaa miestäni😕
N43
No miksi et tee mitään asialle? Miksi hukkaat elämäsi parhaat vuodet? Se kärttyinen vanha ukkokin voisi löytää uuden onnen, kun selvitätte asiat ja päästätte toisenne vapaaksi. Samoin sinä.
Siis vaimon pitäisi erota siksi, että kärttyinen vanha ukko voisi löytää onnen? Miksei se kärttyinen ukko itse eroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käänteiset kulissit mun narsistin mutsin takia kun katkasin välit.
Mulle on kauhisteltu kuinka mä oon manipuloinu mun muijan ja mukulan hiljasiks kätyreiks, kämppä on kun sikolätti semmonen masennus pesä, me ei ikinä tehdä mitään ja mä silti ehdin oleen vastuussa kaikesta pahasta maailmassa.Oikeasti me ollaan lämmin ja vähän muumimainen ydinperhe, erittäin onnellisia, hyvän tahtoisia ja ahkeria.
Meinaatko että keksivät ton sikolätin, vai onko teillä vain söpön saastainen muumimaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö kulisseihin, mutta yllättävän usein kun tiedän joideknkien parien parisuhdeongelmista, niin silloin tulee eniten someen ns. rakkaudentunnustuspäivityksiä. Ehkä se on jokin alitajuntainen tapa yrittää saada tuotua kuihtuvaan suhteeseen uskoa rakkauden palaamisesta?
Tää on niin totta. Usein tuttava/kaveri tai ystävä ensin tilittänyt mulle kuinka epäilee että mies pettää ja käyttäytyy kuin pahin **lkero ja sitten samana iltana tai seuraavana päivänä somessa laitellaan kuinka parhaassa seurassa hanin kanssa siellä ja täällä. Että ei usko itsekään mutta koettaa kovasti uskoa. Paras oli kun eräs rouvashenkilö vaihtoi fasen profiilikuvakseen kuvan jossa näkyy naamansa ja sormuskäsi. Miehellä ollut vuosia suhde toiseen. Mietin vain että joko se meni tuonkin rouvan tietoon vihdoin. Kaikkea sitä näkee.
Nämä halipusipäivitykset voi olla myös pyrkimys näpäyttää kakkosnaista, jos sattuu olemaan miehen somessa.
Tää on totta ja todella surullista. Miksi? Tää on sitä kulissia, ei se ettei kaikkea räävitä ihmisten silmille.