Mihin tauteihin lastenlääkärin etävastaanotolla saa apua?
Tulla on 6-vuotias ollut useamman päivän kuumeessa, tänään on kauttaaltaan näppylöiden/ihottuman peitossa. Kuvien perusteella voisi olla tulirokko, mutta kieli ei ole turpea.
Lääkäriltä ei saa kuin etävastaanottoajan ja googlauksen perusteella tulirokko vaatii antibioottikuurin.
Onko mitään järkeä varata ja maksaa etävastaanottoa jos eivät voi etänä määrätä lääkkeitä? Vai voivatko? Vai pitääkö kuitenkin ottaa jotkut labrat?
Mitä kaikkea hoitoa etävastaanotoilta saa?
Kommentit (3)
Lääkäri katsoo etävastaanotolla tilanteen läpi ja tekee arvion, onko diagnoosi selvä vai pitääkö tulla näytille tai mahdollisesti lähteä esim labraan. Jos tilanne vaikuttaa selvältä, lääkäri määrää tarvittavat lääkkeet ja antaa ohjeet, miten toimia, jos ne eivät vaikuta tai tilanne pahenee.
Kun olin au pairina (Alankomaat) niin vastaava tilanne hoitui ihan hyvin etävastaanoton kautta. Itse olin kipeän lapsen kanssa kotona, äiti oli yhteydessä lääkäriin töistään ja pyysi mua lähettämään kuvia lapsen ihottumasta. Hän lähetti ne eteenpäin lääkärille, joka teki tulkintansa ja kirjoitti lääkkeen. Äiti toi sen tullessaan.
Suomessa taas sekä koiran, että ihmisten etälääkärin vastaanoton kautta on saatu resepti.
Lääkäri voi määrätä määrätä lääkkeitä myös etänä, hoitaja ei.