Monta annosta/mukia (n. 2 dl) juot kahvia päivässä?
Join eilen vain alle puolet tavallisesta annoksestani kahvia (yhden kupin aamulla ja yhden iltapäivällä) ja tänä aamuna heräsin päänsärkyyn. Arvelin johtuvan kahvista ja join kaksi mukillista kahvia heti aamupalalla ja kas kummaa päänsärky helpotti.
Olisikohan aika tehdä kahvinjuonnille jotain, olen lapseni sanoin addiktoitunut sille liikaa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollakin antaa vinkki, mitä korvaavaksi tuotteeksi? Mehuja ja virvoitus/energiajuomia en haluaisi lipittää, se veisi vain ojasta allikkoon. Vettä juon jo muutoinkin sen yli 2 litraa/vrk.
Millä sinä olet päässyt kahvista eroon tai ainakin vähentänyt sen juontia?
ap.
Yksi kuppi aamulla, lounaan jälkeen ja iltapäivällä. Katso, että kupin koko on tuo 2 dl, ei mitään vateja. Ja vältä muutenkin kaiken maailman litkimistä ja napostelua selkeiden ruoka-aikojen välillä. Hampaat kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollakin antaa vinkki, mitä korvaavaksi tuotteeksi? Mehuja ja virvoitus/energiajuomia en haluaisi lipittää, se veisi vain ojasta allikkoon. Vettä juon jo muutoinkin sen yli 2 litraa/vrk.
ap.
Kofeiiniton kahvi ja tee ovat olleen ainakin minulla hyviä apuja vähentämiseen. Kahvia voi myös laimentaa eli osa kofeiinitonta ja osa normaalia kahvia tai sitten ihan vaan kuumaa vettä lisäksi. Tai pienempiä kupillisia. :)
Tee olisi hyvä vaihtoehto, jos ei kaipaisi siihen sokeria. Sitä sokeria just yritän välttää. ap.
Kokeile erilaisia hedelmäteelaatuja. Ne menevät hyvin ilman sokeria, tosin maitoa ei niihin kannata laittaa.
Olen juonut koko aikuisikäni 2-3 mukillista päivässä, silti ei ole ollut mittään fyysisiä vieroitusoireita, jos on jostain syystä joutunut olemaan ilman kahvia. Ainoastaan henkisiä, jos on tiennyt illalla nukkumaan mennessä ettei uutta päivää saakaan aloittaa aamukahvilla. Yleensä aamu alkaa sillä, että kahvi tippumaan. Tällainen aamurutiini pitää myös vatsan kunnossa. Ei vaivaa ummetukset.
Ihan vakio määrä päivittäin että keitän kahvinkeittimellä kolme kertaa kuusi kupillista kahvia ja joskus enemmän ja sitä sitten hörpin 2½dl mukista
Juon päivällä noin 3, 5 dl:n mukillisen.
Sekin välillä saa sydämen tykyttämään.
Mutta aamuisin ja iltaisin teetä.
Vierailija kirjoitti:
ap.
Mimä vähensin pelkkään aamukahviin vaihtamalla muun vihreäksi ja yrttiteeksi. Töissä otin automaatista joskus kaakaon.
0. Teetä sen sijaan menee noin 8 kuppia päivässä. Puolet kofeiinitonta, puolet mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Kofeiiniton kahvi ja tee ovat olleen ainakin minulla hyviä apuja vähentämiseen. Kahvia voi myös laimentaa eli osa kofeiinitonta ja osa normaalia kahvia tai sitten ihan vaan kuumaa vettä lisäksi. Tai pienempiä kupillisia. :)
Tee olisi hyvä vaihtoehto, jos ei kaipaisi siihen sokeria. Sitä sokeria just yritän välttää. ap.
Kokeile erilaisia hedelmäteelaatuja. Ne menevät hyvin ilman sokeria, tosin maitoa ei niihin kannata laittaa.
Minttutee ei myöskään kaipaa sokeria.
Juon vain kaksi kupillista päivässä. Aamukahvin ja iltapäiväkahvin. Aamukahvi on 4- 5dl ja iltapäiväkahvi 2-3dl. En osaa laskea montako annosta se on yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kahvista pitäisi päästä eroon? Mulla munuaissairauden myötä tullut kihti ja kahvi auttaa kihtiin jos sitä juo paljon.
Kahvi myös estää Parkinsoninia ja diabetesta.
Hyvä juttu jos estää sillä juon kaunistelematta paljon kahvia. Kuppi on varmaan kolme desiä. Niitä menee aamulla kaksi ja päivän mittaan 2-3. Sekin on jännä miten joitakin vaivaa muiden kahvin juonti tai juomattomuus. Ihan lapsesta asti kaveri ei tykkää kahvista niin sille löytyy ihmettelijöitä vieläkin. Olen jo sentään 50 vuotias.
Onko kahvikin joskus ollut kiellettyä? Kaakao oli joskus miekka ja kivi aikaan kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Minttutee ei myöskään kaipaa sokeria.
Mikään tee ei kaipaa sokeria. Sehän tekee teestä vain lämmintä sokerivettä, hyh.
0-1. Aikoinaan join paljon, nykyisin menee pitkiä aikoja ilman, ja jää yleensä yhteen kuppiin jos juon.
2-3, mutta juon pikakahvia ja siinä ei ole kofeiinia niin paljoa.
Ikinä ole maistanutkaan kun haisee niin pahalle.
Kuulostaa ihan joltain huumeelta.
Vierailija kirjoitti:
Juon päivällä noin 3, 5 dl:n mukillisen.
Sekin välillä saa sydämen tykyttämään.
Mutta aamuisin ja iltaisin teetä.
On teessäkin kofeiinia eli teiiniä. Se on itse asiassa illalla juotuna pahempi valvottaja kuin kahvi, itsellä on tuosta lukuisia ikäviä kokemuksia. Jos mulla tekee mieli teetä iltapäivän jälkeen, juon suosiolla rooibosta, siinähän ei ole kofeiinia lainkaan.
Minä juon 2-3. Aamulla ja iltapäivällä, ja toisinaan lounaalla tai myöhemmin illalla. Harvoin menee se neljäkin, vain yhdellä mukillisella tulee päänsärky.
Itse olen muutamaan kertaan vieroittautunut pienentämällä kerta-annoksia hiljalleen ja vaihtamalla osan kahvikupillisista teehen tai kokikseen, ja lopulta luopunut niistäkin. Näin on päässyt kofeiinikoukusta ilman vieroitusoireita. Mut aina olen palannut takaisin kahvin juojaksi, tykkään kahvista.
En enää yhtään. Alkoi tuossa syksyn mittaan maistua niin pahalta, että jäi se yksi aamukupillinenkin jo ennen joulua.
Juon tasan kolme espressoa päivässä pienistä espressokupeista. Filtterikahvista ei mahani tykkää ollenkaan. Lopetin filtterikahvin juomisen silloin kun mukeja ilmestyi eikä tavallisia kahvikuppeja enää käytetty. Talossani ei ole ainoatakaan rumaa mukia enkä missään suostu sellaisesta juomaan.
Yhden pienehkön mukillisen aamuisin. Kärsin kroonisesta unettomuudesta, ja olen karsinut kaikki mahdolliset valvottavat tekijät pois.
3x4dl, kaksi kuppia aamulla ja yksi lounaalla. Mutta laimennan niin että 1/3 on kofeiinillista, ja 2/3 kofeiinitonta. Olen melko kofeiiniherkkä ja siitä tulee huono olo.