Lapsi 10v muutto ulkomaille yhteishuoltajuus
Minulla on ex aviopuolisoni kanssa yhteishuoltajuus 10v pojastamme. Tähän asti lapsi vuoroasunut viikko-viikko koska asumme samassa kaupungissa.
Nyt suunnittelemme muuttoa ulkomaille 1-2v sisään uuden kumppanin ja yhteisten lasten kanssa. Voiko exä estää 10v muuton mukana jos lapsi itse haluaa muuttaa mukanamme?
Kommentit (30)
Mitä järkeä etävanhemman on alkaa jumpitella asiassa? Sehän vain pilaa hänen välinsä lapseen. Ei lasta voi omistaa ja vaatia tapaamisia, jos iso lapsi ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Poika soittelee nytkin ikävää isältään viikoittain ja kaipaa selkeästi meidän kotiin. Ei tee samaa täältä isälleen.
Tarkoitus ei ole estää tapaamisia, tottakai saa viettää vaikka kaikki loma-ajat ja kesät suomessa jos niin haluaa :)
Ja matkamaksuista olen valmis joustamaan, mutta jos me maksamme pojan kaiken muun niin pitäisikö meidän maksaa myös matkat isälle? Tai esimerkiksi puolet vai ei mitään?
Yhtälaillahan poika voi myös päättää että jää asumaan isälleen Suomeen - mutta jos haluaa lähteä meidän mukaan niin voiko isä pakottaa? Olemme muuttamassa Ruotsiin jos sillä on merkitystä.
Siis kyllähän tällaisissa tapauksissa käytäntö on, että te maksatte vähintään puolet matkakuluista. Jos oikeuteen mennään, niin tämä on todennäköisiä tuomio. Ja ottaen huomioon, että te olette pois muuttaneita, niin voi olla, että joudutte maksamaan enemmänkin.
Toivottavasti etävanhempi hakee ja saa lähihuoltajuuden.
Kaljaveikko se onkin mukava lähivanhempi.
On helppo panetella ja haukkua aina miestä.Onko kalja veikko todelisudessa. Jos on yhteishuoltajuus? Kule yksin et saaedes lapselle passia. Lisäksi mies voi viedä asian roskikseen lasta et vie ulkomaille on Fakta.Jos mies haluaa estää!Aina eroissa toinen on huono ja toinen hyvä,varsinkin sen toisen mielestä.Pitää muistaa.Lapsi ei eroa vanhemista.Vaikka vanhemmat eroaa keskenään.Ulkomalaistaustainen mieskö sinulla?Hänen kotimahanko olet lähdössä ja ristämässä lapselta oikeuden toiseen vanhempaansa.
Aloittaja kirjoitti:
Taustalla on myös se, että isä vetää kaiket viikoloput kaljaa oli poika siellä tai ei. Eli on oikeasti aina hoidossa koko viikonlopun kun pitäisi olla isällään.
Mistä tiedät? Kuka kertoi? Onko vain sinun luulot kuvitelmat? Onko raitis nykyinen miehesi? Entä sinä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Poika soittelee nytkin ikävää isältään viikoittain ja kaipaa selkeästi meidän kotiin. Ei tee samaa täältä isälleen.
Tarkoitus ei ole estää tapaamisia, tottakai saa viettää vaikka kaikki loma-ajat ja kesät suomessa jos niin haluaa :)
Ja matkamaksuista olen valmis joustamaan, mutta jos me maksamme pojan kaiken muun niin pitäisikö meidän maksaa myös matkat isälle? Tai esimerkiksi puolet vai ei mitään?
Yhtälaillahan poika voi myös päättää että jää asumaan isälleen Suomeen - mutta jos haluaa lähteä meidän mukaan niin voiko isä pakottaa? Olemme muuttamassa Ruotsiin jos sillä on merkitystä.
Siis kyllähän tällaisissa tapauksissa käytäntö on, että te maksatte vähintään puolet matkakuluista. Jos oikeuteen mennään, niin tämä on todennäköisiä tuomio. Ja ottaen huomioon, että te olette pois muuttaneita, niin voi olla, että joudutte maksamaan enemmänkin.
Toivottavasti etävanhempi hakee ja saa lähihuoltajuuden.
Kaljaveikko se onkin mukava lähivanhempi.
On helppo panetella ja haukkua aina miestä.Onko kalja veikko todelisudessa. Jos on yhteishuoltajuus? Kule yksin et saaedes lapselle passia. Lisäksi mies voi viedä asian roskikseen lasta et vie ulkomaille on Fakta.Jos mies haluaa estää!Aina eroissa toinen on huono ja toinen hyvä,varsinkin sen toisen mielestä.Pitää muistaa.Lapsi ei eroa vanhemista.Vaikka vanhemmat eroaa keskenään.Ulkomalaistaustainen mieskö sinulla?Hänen kotimahanko olet lähdössä ja ristämässä lapselta oikeuden toiseen vanhempaansa.
Höpsis nyt taas.
Lapselle saa haettua passin, vaikka toinen huoltaja vänkyilisikin vastaan ja olisi ns. antamatta lupaa siihen passiin. Riittää, että asia selvitetään viranomaisille ja sitten lapselle myönnetään passi toisesta huoltajasta huolimatta. Toisen huoltajan tietoihin vaan merkitään, että tämä ei ole ollut yhteistyökykyinen lapsen asioita hoidettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti:
Taustalla on myös se, että isä vetää kaiket viikoloput kaljaa oli poika siellä tai ei. Eli on oikeasti aina hoidossa koko viikonlopun kun pitäisi olla isällään.
Mistä tiedät? Kuka kertoi? Onko vain sinun luulot kuvitelmat? Onko raitis nykyinen miehesi? Entä sinä itse?
No olisko vaikka se lapsi nähnyt?
Mitä etävanhempi hyötyisi siitä, että ihan vaan periaatteesta olisi vastaan?
Yleensä etävanhemmat vaikeuttaa itse välejä lapsiin juurikin niin, että yrittävät sanella ja kontrolloida ja vaikeuttaa lapsen elämää lähivanhemman kanssa. Sitten ihmetellään, kun lapset ei halua tavata. Osa ei edes ymmärrä, ettei isoja lapsia koskaan väkisin pakoteta tapaamaan etävanhempaa. Jotkut etät luulee, että heillä on oikeus tavata lasta, eivätkä siis joskus edes tiedä, että tapaaminen on lapsen oikeus. Ei siis velvollisuus.
Nythän siis lapsi vuoro asuu viikko-viikko. Silloinhan olemme molemmat lähivanhempia tällä hetkellä? Eli kumpikaan ei ole etävanhempi.
Miten tässä jutussa kävi? Tai onko muita samassa tilanteessa? Asiallista keskustelua toivon.
Aloittaja kirjoitti:
Tämä muuttaa kaiken. Itse en laittaisi omia lapsiani tuollaisen isän luokse, vaikka asuisi naapurissa. Jos noin vähän oma lapsi kiinnostaa, niin tuskin edes sitten mitenkään yrittää estää muuttoa. On varmaan vaan tyytyväinen kun lapsi ei ole sitten enää rasitteena, vaan saa rauhassa kiskoa kaljaa niin paljon kuin sisällä pysyy. En todellakaan edes harkitsi lapsen laittamista tuollaiselle vanhemmalle lomilla! Haloo? Miettikää nyt vähän minkälaista sen lapsen on siellä humalaisen isän kanssa, tai jossain random hoitopaikassa sitten olla! Ei ole todellakaan lapsen etu!
Ehkäpä sen toisen vanhemman pitäisi ennemminkin katsoa peiliin ja miettiä, miksi lapsi ei halua olla hänen luonaan tai että miksi lapsi viihtyy paremmin lähivanhemmalla.
Tapaamisoikeuskin on ennen kaikkea lapsen oikeus, ei vanhemman. Ei isoa lasta koskaan viedä väkisin tapaamaan etävanhempaa muutenkaan.