Millaisista kahvitarjoiluista pidät? Suolaista vai makeaa? Täytekakkua vai juustokakkua?
Mitkä ovat suosikkisi kahvipöydässä tai juhlissa, joissa on kahvitarjoilu?
Syötkö mieluummin perinteistä mansikkakermakakkua, juustokakkua vai moussekakkua? Vai ennemmin kuivakakku tai perinteinen pulla?
Vai otatko mieluiten suolaista? Jos niin mitä? Voileipäkakkua? Suolaista piirakkaa kuten savulohipiirasta? Karjalanpiirakoita?
Mikä on kahvipöydässä suosikkisi?
Tai onko joku mitä et siedä? Inhoatko vaikkapa voileipäkakkua tai onko pulla mielestäsi tylsä?
Kommentit (93)
En pidä juurikaan makeasta, kermakakku, missä on marjoja, on melkein ainoa makea, mitä tykkään syödä. Voin toki kohteliaisuudesta ottaa jotain muutakin makeaa, mutta donitsit, munkit, viinerit, mousse-ja sokerimassakakut jäävät minulta syömättä. Juustokakunkin kanssa on vähän niin ja näin, kun ne on usein aivan älyttömän makeita kuitenkin.
Suolaista pidän melkein kaikesta. Suosikkini on kunnon perinteinen voileipäkakku.
jos pitää pienen kahvitilaisuuden, esim. syntymäpäivät, huomioitteko gluteiinikot ja laktoosi-intolerantikot tarjoiluissa erikseen, vai kaikille samat tarjoiltavat? Itse en tiedä miten toimia, läheisissä on joku joka sanoo olevansa keliaakikko ilman diagnoosia (diagnoosi oli kielteinen) mutta silti noudattaa sitä ruokavaliota. Miten ihmeessä toimia? Itse olen laktoosi-intolerantikko, mutta tarvittaessa syön ihan mitä vaan (pieren sitten koko illan ja yön, mut näillä mennään eikä siihen kuole). Jos pitäisi 3 eri kakut olla, menisi ihan naurettavaksi, jos vieraita tulee vaikka 5. Gluteiinittomat aika kalliita.
mielestäni karkit tai suklaat ei kuulu ruokapöytään. Tulee jotenkin lastenkestit tunne. Karkit erikseen, itse rakastan suklaata mutta en halua niitä ruokapöytääni. Elintarvikkeet on eri asia kuin karkit. Ihmettelen tätä tyyliä että joitain käärekarkkeja pannaan ruokapöytään. Yriteteäänkö saada diabetes muille?
Vierailija kirjoitti:
jos pitää pienen kahvitilaisuuden, esim. syntymäpäivät, huomioitteko gluteiinikot ja laktoosi-intolerantikot tarjoiluissa erikseen, vai kaikille samat tarjoiltavat? Itse en tiedä miten toimia, läheisissä on joku joka sanoo olevansa keliaakikko ilman diagnoosia (diagnoosi oli kielteinen) mutta silti noudattaa sitä ruokavaliota. Miten ihmeessä toimia? Itse olen laktoosi-intolerantikko, mutta tarvittaessa syön ihan mitä vaan (pieren sitten koko illan ja yön, mut näillä mennään eikä siihen kuole). Jos pitäisi 3 eri kakut olla, menisi ihan naurettavaksi, jos vieraita tulee vaikka 5. Gluteiinittomat aika kalliita.
Jos syö gluteenitonta suolisto-ongelmien eikä keliakian vuoksi niin voi olla paljon muitakin ruoka-aineita mitä välttää. Voi esim kysyä mitä syö.
Tai makeita gluteenittomia on esimerkiksi kaupan valmis pakastemutakakku, jäätelö, monet suklaat ja konvehdit, pähkinät yms. Moni kuivakeksikin säilyy kaapissa pitkiä aikoja. Ja voihan se olla että ei kuitenkaan halua kahvin kanssa makeaa ja sekin on ok.
Omat juustokakut ja piirakat ovat suosikkeja. Niistä voi vähentää normireseptien sokerimäärää reilusti maun tai koostumuksen kärsimättä.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikille laktoosittomana, ei ole kovin vaikeaa eikä kallista. Ja varaisin jotain gluteenitonta sitä haluavalle. Esim. päällystetyt riisikakut käy kaikille.
Tarjolla enemmän suolaista kuin makeaa. Ja aina perinteinen täytekakku, oikealla kermalla. Voileipäkakut on myös hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Omat juustokakut ja piirakat ovat suosikkeja. Niistä voi vähentää normireseptien sokerimäärää reilusti maun tai koostumuksen kärsimättä.
Ja juustokakku mielellään uunissa paistettuna, ne tutisevat liivatemöhkäleet on koostumukseltaan aivan hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
mielestäni karkit tai suklaat ei kuulu ruokapöytään. Tulee jotenkin lastenkestit tunne. Karkit erikseen, itse rakastan suklaata mutta en halua niitä ruokapöytääni. Elintarvikkeet on eri asia kuin karkit. Ihmettelen tätä tyyliä että joitain käärekarkkeja pannaan ruokapöytään. Yriteteäänkö saada diabetes muille?
Ei kai niistä karkeista diabetesta sen enempää tule kahvipöydässä kuin makeasta täytekakusta tms.?
Vierailija kirjoitti:
Pullaa tarjolle vain jos se on aivan tuoretta.
Eikös se ole vähän juhlatarjottavien ideakin, että ne on juuri tehty.
Tykkään leivonnaisista, joissa käytetään kotimaisia marjoja tai hedelmiä. Muhevan mehevä marjapiirakka voittaa ylimakean mansikkakermakakun mennen tullen etenkin, jos piirakan marjoissa ei ole pihistelty. Jos järjestäjä jaksaa leipoa itse se on parasta.
Suolaisessa puolessa myös maistuisi suolainen ja oikein paksu piirakka vähärasvaisella pohjalla. Harva osaa tehdä niitä hyvin niin, että kasvikset pysyvät rapsakasti al dente. Jos piirakan päälle saa oman maun mukaan ripotella tuoreita yrttejä, pieneksi pilkottuja kasviksia se on kyllä minun namia.
Ylipäätään yksinkertainen on hyvä. Se, että ympärille ripotellaan keksikulhoja ja karkkeja on ihan turhaa.
Paras on juustokakku tai perinteinen marjainen kermakakku, sokerimassapäällysteisistä moussekakkuja en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullaa tarjolle vain jos se on aivan tuoretta.
Eikös se ole vähän juhlatarjottavien ideakin, että ne on juuri tehty.
No aika moni kaivaa kaiken pakastimesta.
Vierailija kirjoitti:
Suolaiset piirakat ovat hyviä. Paitsi ne kammotukset, minkä täyte on suurelta osin uunissa paistettua kananmunaa. Hirveää syödä noita munakkaan makuisia paistoksia. Haisevatkin ihan märälle koiralle. Hyvä täyte on vihanneksia ja meheviä tomaatteja, sekä hitunen smetanaa.
Mikä tuon kananmuna täytteen määrän muuten selittää? Tuohon törmää usein. Jotain kinkkua on vain nimeksi mutta sitten on se 2 cm munatäyte? Ja vielä jos ei ole kunnolla lämmitetty, yh...
Sacherkakkua kaipaan, en juustokakkua enkä näitä massakakkuja.
Ja hyvä vaikka kinkkupiirakka, ilman sitä munapaljoutta.
Tän keskustelun kritiikki suolaisia piirakoita kohtaan on kyllä aiheellinen, usein pohja on plörö ja päällä paksu munakas, jossa on löllöjä kasviksia. Ja koko komeus pakastimesta otettuna ja haaleana tarjottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan juhlia.
Varmaan kaikille parempi, ettet mene.
Juon kotona kahvin kahvina, eli en ota kahvin kanssa erikseen mitään. Nyt aamullakin ensin söin aamupalan ja sitten kahvi tähän koneen viereen.
Mutta jos haluan herkutella, tykkään korvapuustista. Mutta en millaisesta vaan. Korvapuustin ei saa olla kuiva, eikä siinä saa olla raesokeria päällä. Mieluummin ihan himppasen raaka keskeltä kuin läpi paistunut.
Tykkään myös britakakusta, macaronsseista, mansikkakermakakusta tai prinsessaleivoksista. Kekseistä parasta on lusikkaleivät tai Wilhelmiina-keksit.
Suolaiset menee vaikeammaksi. Saaristolaisleipä + skågen, bagel lohitäytteellä, oikea ranskalainen toast. Mutta ei niitä kukaan ei-kondiittori osaa tehdä (sori vaan), joten arvostan jos saan ilman että asiasta tehdään numeroa, kieltäytyä voileipäkakuistanne ja karjalanpiirakoistanne. Viimeksi mainitutkin voi olla hyviä, mutta yleensä ei.