Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja velvoittaa työskentelemään säännöllisesti muussa toimipisteessä?

Vierailija
19.01.2023 |

Työmatkaa 47 km suuntaansa työsopparissa mainittuun toimipisteeseen. Nyt kevään aikana kuitenkin töitä enimmäkseen toisessa toimipisteessä jonne 20 km pidempi matka. Yksi etäpäivä viikossa. Voiko työnantaja toimia noin?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä voi jos työsuhdetta solmiessa on sovittu tietty toimipiste ja jos edelleen siellä on sinun koulutukseen ja työkokemukseen sopivaa työtä tarjolla.

Työnantajalla on työnjohto-oikeus.

Ehkä jossain erityistyössä työsopimukseen kirjataan ihan yksittäistietona se osoite missä tt työskentelee.

Mutta jos työnantajalla on useita toimipisteitä hän voi sijoittaa työntekijän tekemään sitä työsopimuksessa mainittua työtä johonkin niistä miten vaan tarvetta on.

Matkapäivärahojen suhteen, on merkitystä niillä päätoimipaikoilla ja erityistyöpisteillä.

On muuten jäänytkin kysymättä nää matkakorvaukset, kun on tarjottu työtä, jossa joskus voi joutua menemään toisessa kunnassa olevaan työpisteeseen työskentelemään.

Työnantajalla on työnjohto.

Joutuuhan sitä yhden ison toimitalokeskittymän sisälläkin siirtymään paikasta toiseen, ainakin joissakin paikoissa, eikä ole kuitenkaan varahenkilöksi palkattu.

Tuo ei ole noin yksinkertainen asia. Jokaisella on oikeus tietää, mikä on pääasiallinen työskentelyn toimipiste silloin kun työsopimus solmitaan. Jos asun Helsingissä ja minulle on määritelty pääasialliseksi toimipisteeksi Helsingin yksikkö, minua ei voi yhtäkkiä siirtää työskentelemään Turkuun pääsääntöisesti. Työntekijä voi sopia siirrosta, mutta työnantaja ei voi tänään vain yksipuolisella päätöksellä ilmoittaa, että huomisesta alkaen alat käydä töissä Turussa.

Vierailija
22/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt sivutoimipisteessä työssä kerran pari viikossa kolmen vuoden ajan. Matkaa tulee suuntaansa noin 120 kilometriä. Bussilla kuljen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä ihmistä jonka työmatka on 47 kilometriä joka päivä suuntaansa. Ei ole ekologista ja aikaa menee aivan tuhottomasti mikä väsyttää työssä ja työpäivän jälkeen. Jonkin aikaa tuota jaksaisi mutta etsisin työtä lähempää heti kuin mahdollista.

Minulla työmatkaa 48km suuntaan.

Jos muuttaisin esim. 15km lähemmäksi työpaikkaa, niin puolison työmatka pitenisi 15km. 

Vierailija
24/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ennenkuin neuvottelet asiasta esimiehesi kanssa, tutki tarkkaan mitä sanotaan työsopimuksessasi ja mitä teidän alan työehtosopimuksessa. Voit myös kysyä liittosi lakimieheltä tai luottamusmieheltä asiasta. Minua nolottaa kun yritin ensin omalle esimiehelle vastustaa, kun esittivät, että minun pitää käydä kerran kuussa 110km päässä työssä. Lakimieheltä sain tiedon, etten voi kieltäytyä, mutta matkat ovat työaikaa.

Vierailija
25/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei siirrytä työajalla. Sen sijaan työnantajan kuuluu maksaa ylimääräisestä kulkemisesta syntyvät kulut. Jos työnantaja on reilu, annetaan lupa siirtyä työajalla, mutta mitään sellaista lakia ei ole olemassa. Toissijaiseen työpisteeseen kotoa siirtyminen on työpaikan ja kodin välinen työmatka, joka lähtökohtaisesti on vapaa-aikaa.

Yleensä ja yleensä. Tämähän riippuu ihan siitä, että mitä työsopimuksessa (ja työehtosopimuksessa) on sovittu. Jos työsopimuksessa on määritetty vain vakituinen työntekopaikka, eikä muita toissijaisia työntekopaikkoja, niin työntekijän ei omalla ajallaan ja kustannuksellaan tarvitse siirtyä kuin tähän vakituiseen työpisteeseen. Toki aika monissa työsopimuksissa on sovittu, että työntekijä menee omalla ajallaan ja kustannuksellaan myös sivutoimisiin työpisteisiin; tai jopa sovittu että työnantaja saa määrätä työntekopaikasta. Mutta ei tämmöinen työpäivän alkaminen missä sattuu ole mikään yleinen ehto, esimerkiksi mun työsopparissa on määritetty tasan yksi paikka työnteolle, ja muihin työntekopaikkoihin siirtyminen tapahtuu lähtökohtaisesti työajalla (ellei muuta erikseen sovita).

Sellainen laki jossa asiasta määrätään on muuten olemassa, ja sitä kutsutaan "Työsopimuslaiksi". Siinä määrätään muun muassa, että työnantajan on annettava työsuhteen alussa selvitys työnteon keskeisistä ehdoista, paitsi jos nämä ehdot ovat osana työsopimusta. Yksi näistä keskeisistä ehdoista on työntekopaikka tai periaate millä se määräytyy, joten jos tästä ei ole erikseen sovittu niin lakia noudattava työnantaja on ainakin velvollinen sen työntekopaikan työsuhteen alussa ilmoittamaan, vaikkei sitä erikseen kysyttäisi tai siitä sovittaisi.

Vierailija
26/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä voi jos työsuhdetta solmiessa on sovittu tietty toimipiste ja jos edelleen siellä on sinun koulutukseen ja työkokemukseen sopivaa työtä tarjolla.

Ehkä jossain erityistyössä työsopimukseen kirjataan ihan yksittäistietona se osoite missä tt työskentelee.

Mutta jos työnantajalla on useita toimipisteitä hän voi sijoittaa työntekijän tekemään sitä työsopimuksessa mainittua työtä johonkin niistä miten vaan tarvetta on.

Matkapäivärahojen suhteen, on merkitystä niillä päätoimipaikoilla ja erityistyöpisteillä.

On muuten jäänytkin kysymättä nää matkakorvaukset, kun on tarjottu työtä, jossa joskus voi joutua menemään toisessa kunnassa olevaan työpisteeseen työskentelemään.

Joutuuhan sitä yhden ison toimitalokeskittymän sisälläkin siirtymään paikasta toiseen, ainakin joissakin paikoissa, eikä ole kuitenkaan varahenkilöksi palkattu.

Tuo ei ole noin yksinkertainen asia. Jokaisella on oikeus tietää, mikä on pääasiallinen työskentelyn toimipiste silloin kun työsopimus solmitaan. Jos asun Helsingissä ja minulle on määritelty pääasialliseksi toimipisteeksi Helsingin yksikkö, minua ei voi yhtäkkiä siirtää työskentelemään Turkuun pääsääntöisesti. Työntekijä voi sopia siirrosta, mutta työnantaja ei voi tänään vain yksipuolisella päätöksellä ilmoittaa, että huomisesta alkaen alat käydä töissä Turussa.

Juu, just noin. Mutta tuollainen parikymmentä km:iä ei ole verrattavissa sun juttuun. Ja työnjohto pysyy, jos ei turkuun pysty tai halua eikä siellä hgissä ole vaihtoehtoista työtä tarjolla niin....

Onhan näitä.

Mut parikymmentä km eri asia. Jakuten sanottu, tätä paikasta toiseen siirtymistä tuollaisin lyhyin välimatkoin on, eikä voi kuin sopeutua.

Vierailija
27/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa työsopimuksessa juuri tietty toimipiste vai että ko työnantajan toimipisteet?

Vierailija
28/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei siirrytä työajalla. Sen sijaan työnantajan kuuluu maksaa ylimääräisestä kulkemisesta syntyvät kulut. Jos työnantaja on reilu, annetaan lupa siirtyä työajalla, mutta mitään sellaista lakia ei ole olemassa. Toissijaiseen työpisteeseen kotoa siirtyminen on työpaikan ja kodin välinen työmatka, joka lähtökohtaisesti on vapaa-aikaa.

Yleensä ja yleensä. Tämähän riippuu ihan siitä, että mitä työsopimuksessa (ja työehtosopimuksessa) on sovittu. Jos työsopimuksessa on määritetty vain vakituinen työntekopaikka, eikä muita toissijaisia työntekopaikkoja, niin työntekijän ei omalla ajallaan ja kustannuksellaan tarvitse siirtyä kuin tähän vakituiseen työpisteeseen. Toki aika monissa työsopimuksissa on sovittu, että työntekijä menee omalla ajallaan ja kustannuksellaan myös sivutoimisiin työpisteisiin; tai jopa sovittu että työnantaja saa määrätä työntekopaikasta. Mutta ei tämmöinen työpäivän alkaminen missä sattuu ole mikään yleinen ehto, esimerkiksi mun työsopparissa on määritetty tasan yksi paikka työnteolle, ja muihin työntekopaikkoihin siirtyminen tapahtuu lähtökohtaisesti työajalla (ellei muuta erikseen sovita).

Sellainen laki jossa asiasta määrätään on muuten olemassa, ja sitä kutsutaan "Työsopimuslaiksi". Siinä määrätään muun muassa, että työnantajan on annettava työsuhteen alussa selvitys työnteon keskeisistä ehdoista, paitsi jos nämä ehdot ovat osana työsopimusta. Yksi näistä keskeisistä ehdoista on työntekopaikka tai periaate millä se määräytyy, joten jos tästä ei ole erikseen sovittu niin lakia noudattava työnantaja on ainakin velvollinen sen työntekopaikan työsuhteen alussa ilmoittamaan, vaikkei sitä erikseen kysyttäisi tai siitä sovittaisi.

Ei työsopimuksessa lukenut ensi- tai toissijaista toimipaikkaa, kuntayhtymä ja tarvittaessa oletettiin olevan valmis menemään myttylästä mättylään.

Työjutuissa on nii paljon variaatioita ettei sun juttus päde kaikkeen.

Vierailija
29/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä ihmistä jonka työmatka on 47 kilometriä joka päivä suuntaansa. Ei ole ekologista ja aikaa menee aivan tuhottomasti mikä väsyttää työssä ja työpäivän jälkeen. Jonkin aikaa tuota jaksaisi mutta etsisin työtä lähempää heti kuin mahdollista.

Tuohan menee alle puoleen tuntiin jos ei tarvitse kulkea kaupungin keskustan läpi. Sama aika menee jos kulkee julkisilla toiselle puolen kaupunkia.

Mulla meni Helsingissä julkisilla melkein tunti mennen tullen.

Vierailija
30/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele teidän luottikselle, tälläsiä vartehan se on. Se osaa kertoa mitä teidän tes tai ves sanoo. Meillä esim. on pykälä siitä, että työnantaja saa kolmen kuukauden varoajalla siirtää toiseen toimipisteeseen pysyvästi. Tilapäiset reissut taas menee työkomennuksina ja lähtökohtaisesti päivärahoilla

Vierailija
31/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työsopimuksessa lukenut ensi- tai toissijaista toimipaikkaa, kuntayhtymä ja tarvittaessa oletettiin olevan valmis menemään myttylästä mättylään.

Minäkin tein kaupungilla ensin työsopimuksen yhteen tiettyyn paikkaan. Sitten yhdistettiin muutama yksikkö ja työntekijät velvoitettiin työskentelemään tarvittaessa missä tahansa niistä yksiköistä. Jos vaikka aamulla tuli soitto, että aloitatkin työt paikassa y etkä x, niin omalla ajalla sinne y:hyn mennään. Jos sen sijaan ehdit jo aloittaa työpäivän paikassa x ja sitten tulee käsky siirtyä paikkaa y, niin se on työaikaa.

Ja tämä työskentelypaikkamuuttos toteutettiin ihan sillä, että tehtiin ja allekirjoitettiin työsopimukset, joissa luki, työntekopaikkana toimipiste x ja muut työnantajan osoittamat toimipisteet.

Täysin laillista toimintaa.

Vierailija
32/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vuosia sitten kuljetusalalla tämä meni niin, että mikäli asemapaikka oli paikkakunta a, työntekijä siirtyi omalla ajallaan ja kustannuksellaan työnaloituspaikkaan paikkakunnalla/-lle a, mutta jos työt alkoivat paikkakunnalta b, maksoi työnantaja matkan a->b ja b->a ja aika paikkakunnan a työnaloituspaikasta paikkakunnan b työnaloituspaikkaan oli työaikaa. Monella työpaikalla oli henkilöautoja näitä siirtymiä varten.

Vierailija
33/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kysyä, pitääkö välttämättä siirtyä ja selittää, mikä vaikeus siitä tulee. Mulle olisi joskus tullut palvelutalosta toiseen siirtyessä bussin vaihto väliin. Ei muuten mitään, mutta kun ne bussit ei aina satu vaihtopysäkille samaan aikaan. Esim. iltavuoro päättyi klo 21 ja entisestä palvelutalosta olisin ollut kotona klo 21.20 ja uudesta pahimmillaan reilusti klo 22 jälkeen. Ei ne esihenkilöt aina ymmärrä, millaisia hankaluuksia toimipisteen muutoksesta voi seurata työntekijälle.

Vierailija
34/38 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tuo mahtaa mennä. Työntekopaikka pitää työsopimuslain mukaan kirjata työsopimukseen. Löysin googlaamalla sellaisen ohjeen, että suositeltavaa ei ole kirjata lauseketta, jonka mukaan työntekijän työpaikkoja ovat kaikki yhtiön toimipisteet. Ja vielä, että työntekijän ei tarvitse hyväksyä sellaista määrittelyä työsopimukseensa. Mutta jos on jo olemassa oleva työsopimus, niin sitähän se ei koske.

Vierailija
35/38 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaankaan lukenut, jos et ole sinne semmoista huolehtinut. Suomessa on sopimusvapaus, ja on ihan laillista sopia että suostuu menemään töihin sinne minne työnantaja kulloinkin haluaa. Jos on sopinut että tähän suostuu, niin ei kannata ihmetellä jos työnantaja tätä oikeuttaan käyttää. Jos taas on alunperin työsopimuksessa sopinut, että työtä tehdään jossain tietyssä työntekopaikassa, niin harvoin työnantaja alkaa jälkikäteen vastaan vängätä.

"Mun juttu" pätee kyllä kaikkeen; eli se että työnantaja on velvollinen joko kirjaamaan työntekopaikan määräytymisen työsopimukseen tai vaihtoehtoisesti ilmoittamaan työntekopaikan määräytymisen työsuhteen alettua kirjallisesti. Tämä pätee kyllä ihan kaikkiin laillisiin työsuhteisiin, koska kyseinen kohta löytyy työsopimuslaista. Se ei sen sijaan ole mikään "mun juttu", että ihmiset saattavat tehdä hyvinkin erilaisia työsopimuksia asiasta, mutta luulisi kaikkien itse tietävän mitä ovat itse asiasta sopineet.

Vierailija
36/38 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei yksipuolista oikeutta muuttaa työsopimuksessa sovittuja asioita. Siksi siihen soppariin ei kovin montaa asiaa kannata kirjata. Jos sopimuksessa on esim. tarkka katuosoite ja koko firma muuttaa vaikka vaan kadun toiselle puolelle, se on muutosneuvottelut ja uudet työsopimukset koko sakin kanssa. Nimim. Kokemusta on.

Vierailija
37/38 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaankaan lukenut, jos et ole sinne semmoista huolehtinut. Suomessa on sopimusvapaus, ja on ihan laillista sopia että suostuu menemään töihin sinne minne työnantaja kulloinkin haluaa. Jos on sopinut että tähän suostuu, niin ei kannata ihmetellä jos työnantaja tätä oikeuttaan käyttää. Jos taas on alunperin työsopimuksessa sopinut, että työtä tehdään jossain tietyssä työntekopaikassa, niin harvoin työnantaja alkaa jälkikäteen vastaan vängätä.

"Mun juttu" pätee kyllä kaikkeen; eli se että työnantaja on velvollinen joko kirjaamaan työntekopaikan määräytymisen työsopimukseen tai vaihtoehtoisesti ilmoittamaan työntekopaikan määräytymisen työsuhteen alettua kirjallisesti. Tämä pätee kyllä ihan kaikkiin laillisiin työsuhteisiin, koska kyseinen kohta löytyy työsopimuslaista. Se ei sen sijaan ole mikään "mun juttu", että ihmiset saattavat tehdä hyvinkin erilaisia työsopimuksia asiasta, mutta luulisi kaikkien itse tietävän mitä ovat itse asiasta sopineet.

Joo kyllähän se näin on, lukee ihan jopa työsopimuslaissa. Kannattaisi aina lukasta ne laput, mitä on eteensä saanut. Toki työskentelypaikka voi olla merkittynä vaikka "pääkaupunkiseutu", jolloin sitten TA:lla on oikeus heittää sut Kivelahdesta Puroniittyyn, 42 kilometrin päähän..

Vierailija
38/38 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllähän se näin on, lukee ihan jopa työsopimuslaissa. Kannattaisi aina lukasta ne laput, mitä on eteensä saanut. Toki työskentelypaikka voi olla merkittynä vaikka "pääkaupunkiseutu", jolloin sitten TA:lla on oikeus heittää sut Kivelahdesta Puroniittyyn, 42 kilometrin päähän..

Ei missään nimessä pidä hyväksyä noin laveaa määrittelyä että pk-seutu on toimipisteenä, jos ei ole valmis omalla kustannuksellaan ja ajallaan liikkumaan sinne sun tänne. Minulle tehtiin uusi työsopimus kun toimipiste vaihtui. Ja taas uusi, kun halusin lähemmäs kotia ja siihen tarjoutui tilaisuus. Ei se sitå poista, että töitä voi joskus olla muuallakin, mutta enimmäkseen omassa yksikössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan