Sukupuoli ei ole hakemusasia !
Sukupuoli perustuu biologiaan. Kyseessä ei ole hakemusasia, jonka voisi hakemuksella muuttaa.
Hakemuksella ei voi myöskään järkkäillä pituutta lisää tai karistaa ikävuosia tai kiloja.
Kommentit (2856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äippä x3 kirjoitti:
Mua loukkaa se etten sit voi enää mennä vapaasti uimahallissa NAISTEN puolelle, en tosiaankaan halua että suihkussa tulee vastaan "nainen" jolla roikkuu makkara jalkojen välissä. Tai ainakin mä alan sit vaatimaan että meille erityisille eli biologisesti naiseksi syntyneille on oma pukkari/suihku ja samoin bielogisesti mieheksi syntyneille omansa ja sit voisi olla vielä kolmas jossa tää kaiken kirjava mieltään muutteleva sakki saa kulkea vapaasti.
Tää homma on lähtenyt ihan käsistä, ihan oikeasti. Ymmärrän toki että on oikein että olisi lisäksi tuo kolmas pukkari jos joku kokee ettei voi mennä valtavirran mukana, en kuitenkaan ymmärrä että minut pakotetaan tuohon sekoiluun mukaan tahtomattani.
Kaikessa hulluudessaan saattaisi tulla tilanne että olen mennyt heterona naimisiin, mieheni tulee töistä kotiin ja ilmoittaa vaihtaneensa itsensä naiseksi, siinä sitten ollaan lesbosuhteessa ilman että multa on kysytty mitään, ihan sairasta.
Lisäksi pitäisi miettiä mitä tää hulluus vaikuttaa lapsiin. Josnyt 10v poikani ei halua nähdä äitiään alasti, ei hän kyllä varmasti halua ketään muutakaan naista nähdä alastomana miesten puolella uimahallissa.
Toivottavasti naiset alkavat boikotoimaan noita paikkoja jos laki menee läpi.
Olen eri, mutta en haluaisi alkaa boikotoida esim. uimahalleja. Uinti on mulle rakas harrastus, mutta pitääkö minun, biologisen naisen, siis lopettaa tämä harrastus, koska en koe mukavana sitä, että vieressäni suihkussa tai saunan lauteilla on joku munat heiluen? Sanokaa vain konservatiiviksi tai ahdasmieliseksi, mutta ainoa mies, joka minut näkee alasti on oma mieheni. Lääkäri toki tarvittaessa. En halua sekasaunaan tms. Olen ihan tavallinen heteronainen, joka haluaa käydä uimahallissa naisten puolella. Ja nyt minulta ollaan viemässä tätä oikeutta. Sanotaan, että pue vessasssa tai boikotoi koko paikkaa. Ei tämän näin kuulu mennä!
Tämä. Meitä on muitakin naisia, jotka ei halua miehiä samaan pukuhuoneeseen, suihkuihin ja saunaan uimahallissa. Se ei ole suvaitsematonta, vaikka niin meille yritetään väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet sukupuolen?
XY = mies, XX= nainen. Vieläkin joillekin epäselvää !
Mun kaverilla on XXY, kumpi se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äippä x3 kirjoitti:
Mua loukkaa se etten sit voi enää mennä vapaasti uimahallissa NAISTEN puolelle, en tosiaankaan halua että suihkussa tulee vastaan "nainen" jolla roikkuu makkara jalkojen välissä. Tai ainakin mä alan sit vaatimaan että meille erityisille eli biologisesti naiseksi syntyneille on oma pukkari/suihku ja samoin bielogisesti mieheksi syntyneille omansa ja sit voisi olla vielä kolmas jossa tää kaiken kirjava mieltään muutteleva sakki saa kulkea vapaasti.
Tää homma on lähtenyt ihan käsistä, ihan oikeasti. Ymmärrän toki että on oikein että olisi lisäksi tuo kolmas pukkari jos joku kokee ettei voi mennä valtavirran mukana, en kuitenkaan ymmärrä että minut pakotetaan tuohon sekoiluun mukaan tahtomattani.
Kaikessa hulluudessaan saattaisi tulla tilanne että olen mennyt heterona naimisiin, mieheni tulee töistä kotiin ja ilmoittaa vaihtaneensa itsensä naiseksi, siinä sitten ollaan lesbosuhteessa ilman että multa on kysytty mitään, ihan sairasta.
Lisäksi pitäisi miettiä mitä tää hulluus vaikuttaa lapsiin. Josnyt 10v poikani ei halua nähdä äitiään alasti, ei hän kyllä varmasti halua ketään muutakaan naista nähdä alastomana miesten puolella uimahallissa.
Toivottavasti naiset alkavat boikotoimaan noita paikkoja jos laki menee läpi.
Olen eri, mutta en haluaisi alkaa boikotoida esim. uimahalleja. Uinti on mulle rakas harrastus, mutta pitääkö minun, biologisen naisen, siis lopettaa tämä harrastus, koska en koe mukavana sitä, että vieressäni suihkussa tai saunan lauteilla on joku munat heiluen? Sanokaa vain konservatiiviksi tai ahdasmieliseksi, mutta ainoa mies, joka minut näkee alasti on oma mieheni. Lääkäri toki tarvittaessa. En halua sekasaunaan tms. Olen ihan tavallinen heteronainen, joka haluaa käydä uimahallissa naisten puolella. Ja nyt minulta ollaan viemässä tätä oikeutta. Sanotaan, että pue vessasssa tai boikotoi koko paikkaa. Ei tämän näin kuulu mennä!
Tämä. Meitä on muitakin naisia, jotka ei halua miehiä samaan pukuhuoneeseen, suihkuihin ja saunaan uimahallissa. Se ei ole suvaitsematonta, vaikka niin meille yritetään väittää.
Tuo on syrjintää. Miesten puku- ja pesuhuoneessa pyörii aina naissiivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä mitä ajattelet, kun mun lapsella on sukupuolikromosomien trisomia. Eli xxy-47 kariotyyppi. Mitä sukupuolta hän mielestäsi on? Ulkoisesti on täysin uros, normaali penis ja kivekset, mutta ylimääräinen x-kromosomi. Lapsi on muuten poikkeuksellisen kaunis, ja erittäin ihana pieni ihminen.
Poika, jolla on Klinefelterin oireyhtymä. Tämän toki itsekin tiedät kysymättäkin.
Olen eri mutta aihe koskettaa myös minua. Mun on pakko myöntää että huomasin tänään olevani aika herkillä tämän asian suhteen. Omassa somessa oli useampi päivitys siitä kuinka nainen on XX ja mies on XY ja sillä selvä. Ihan kuten tämäkin aloitus. Kyllä nämä saa miettimään sitä miten ihmiset poikaani suhtautuisivat jos tietäisivät.
Oksettaa kun mietin maailmaa johon lapsemme ovat kasvamassa. Turvaa ja rauhaa kasvaa ja löytää hyvät elämisen arvot tarvittais, ja sitten sekoitetaan yhä lisää kaikkea outoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverilla on XXY, kumpi se on?
On vastattu jo sata kertaa, että mies, jolla on Klinefelterin oireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kävisi sukupuolikiintiön? Laajenisiko pakollisuus koskemaan naisen kaltaisia miehiä, tai miehiä, jotka kokevat itsensä naisellisiksi? Vai syrjittäisiinkö heitä suhteessa naisiin.
No siis tämähän menee sukupuolikiintiöiden kannalta aivan mahdottomaksi, jos translaki hyväksytään. Kyse on siis siitä, että tasa-arvolain mukaan esim. valtion toimikunnissa pitää lähtökohtaisesti olla vähintään 40 prosenttia kumpaakaan sukupuolta. Jos tämä ei toteudu esim. siksi, että miesehdokkaita ei ole tarpeeksi käytettävissä, niin sitten asia pitää perustella erikseen toimikuntaa asetettaessa.
Miten ihmeessä jatkossa viranomainen voi varmistaa, että toimikunnan kokoonpano täyttää kiintiösäännöksen vaatimukset? Eihän kenestäkään voi jatkossa tietää nimen tai ulkonäön perusteella, onko tämä nainen vai mies (ei silloinkaan, vaikka henkilö olisi entuudestaan tuttu, sillä kuka tahansa on voinut sittemmin muuttaa juridista sukupuoltaan). Eikä asiaa varmaankaan saa myöskään kysyä, koska tieto siitä, että henkilö on mahdollisesti muuttanut juridisen sukupuolensa, kuuluu yksityiselämän piiriin.
Että silleen. . .
Työnantaja maksaa sulle vähän, että vaihdat paperit siihen aliedustettuun porukkaan, ja kas; ongelma ratkaistu. Kiintiöt täynnä. :-)
Et nyt ymmärtänyt. Mistä minä jatkossa tiedän, kuka toimikuntaan nimitettävistä on nainen ja kuka mies? Miten pystyn laskemaan, kuinka suuri osuus on naisia ja kuinka suuri miehiä?
Sä kysyt jokaiselta erikseen. Ja jos näyttää että naisia on liian vähän, niin suostuttelet jonkun miehen vaihtamaan naiseksi. Toiselta puolelta vähenee 1 ja toiselle lisääntyy 1.
Mutta tieto siitä, että henkilö on muuttanut juridisen sukupuolensa, kuuluu yksityiselämän piiriin ja on vieläpä luonteeltaan arkaluonteinen. En minä viranomaisen edustajana voi tällaista lähteä keneltäkään kyselemään. Ei nimeämispyyntöön voi esim. kirjoittaa, että pyydämme ilmoittamaan, onko toimikuntaan esitetty henkilö nainen vai mies, koska tällöinhän tieto siitä, että esim. Matti Möttönen onkin nykyään nainen, tulisi Möttösen työnantajan tietoon ja itse asiassa kaikkien muidenkin tietoon, sillä toimikuntien nimeämispäätökset ovat julkisia asiakirjoja.
Juridinen sukupuolitieto ratkaisee.
Joo joo, se on selvää. Mutta mistä saan tiedon henkilön juridisesta sukupuolesta? Tähän asti sen on voinut päätellä aika pitkälti henkilön nimestä, sillä etu- ja sukunimilain mukaan etunimeksi voidaan hyväksyä vain nimi, joka on vakiintunut samalle sukupuolelle. Eli jos henkilön nimi on Matti, niin nykyisin voi melko suurella varmuudella päätellä, että kyseessä on mies. Jatkossa Matti voi kuitenkin olla juridiselta sukupuoleltaan nainen.
Ihan sillä, että ilmoitetaan, että nyt tarvitaan juridisia naisia kiintiön täyttämiseksi. Siinä sitten juridinen nainen Matti voi ilmoittautua kiintiön jäseneksi.
Kerrotko vielä, että mistä voi tietää, että tarvitaan vielä X kpl naisia, jotta kiintiö täyttyy? Kun siellä voi olla Mirjaa, Helinää, Pekkaa ja Marttia, ja kuka tahansa heistä voi olla joko mies tai nainen. Niin että mistä toimikuntaa asettavan viranomaisen pitäisi tietää, paljonko jäseniksi olisi tulossa naisia tai miehiä taikka että jommastakummasta sukupuolesta on vielä puutetta?
Eikö se kiintiö ole vähintään 40 prosenttia? Jos tiedetään ryhmän koko, niin siitä laskemaan, että kuinka monta juridista naista tarvitaan kiintiön täyttämiseksi. Jos ryhmä on 20 henkinen, niin velvoite täyttyy 12 peniksellisellä miehellä ja 8 peniksellisellä juridisella naisella. Ei tämä ole tämän korkeampaa matematiikkaa, että saavutetaan sukupuolten tasa-arvo.
Huoh, miten tämän nyt selittäisi niin, että ymmärtäisitte? Vielä kerran - mistä voi tietää yhtään kenenkään jäseneksi ehdotetun juridista sukupuolta, kun kerran sukupuolta ei voi jatkossa päätellä henkilön nimestä tai ulkonäöstä, ja tieto siitä, että henkilö on muuttanut juridisen sukupuolensa, kuuluu yksityiselämän piiriin eikä sitä siksi voi kysyä? Toki asia erikseen silloin, jos jokainen jäseneksi ehdotettu nimenomaan itse haluaa toimittaa todistuksen juridisesta sukupuolestaan, mutta ei sellaista voi edellyttää. Eikä työnantaja voi kysyä, että hei Pekka, meille tuli pyyntö esittää miesjäsentä x-toimikuntaan, niin olitkos sinä mies vai nainen?
Niinhän tuossa sanottiin, että halukkaat penikselliset juridiset naiset ilmoittautuvat itse kiintiöihin. Miten ajattelit, että kiintiöt toimivat tällä hetkellä? Tasa-arvolaki suojaa jo nyt sukupuoli-identiteettiä ja sukupuolen ilmaisua.
Öö. . . Nykyään voidaan kyllä melkoisella varmuudella sanoa, että Pertti on juridisesti mies ja Mirjami nainen (koska etu- ja sukunimilaki). Jatkossa ei voida, kun tapahtuu täysi paradigman muutos, jos translaki hyväksytään.
Ja toimikuntien asettaminenhan ei käytännössä toimi niin, että niihin saavat ilmoittautua kaikki halukkaat kansalaiset, vaan jäsenpyynnöt lähetetään tietyille tahoille (kuten viranomaisille, järjestöille tai yrityksille) ja nämä sitten ehdottavat keskuudestaan jäsentä toimikuntaan. Kun toimikuntaa asettava viranomainen sitten katsoo jäsenesityksiä, niin hänellä ei ole mitään keinoa arvioida, ovatko jäseniksi ehdotetut henkilöt juridisesti miehiä vai naisia.
Etunimen voi muuttaa oman sukupuoli-identiteetin mukaiseksi
"Yli 15-vuotiaat henkilöt voivat muuttaa etunimensä eri sukupuolelle vakiintuneeseen nimeen ilmoittamalla hakemuksessaan perustelut nimen muuttamiselle. Haettavan nimen vastaaminen omaa sukupuoli-identiteettiä on riittävä perustelu."
"Jos olet täysi-ikäinen, voit tehdä nimenmuutoshakemuksen sähköisesti etunimenmuutospalvelun kautta."
https://www.sttinfo.fi/tiedote/etunimen-voi-muuttaa-oman-sukupuoli-iden…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä mitä ajattelet, kun mun lapsella on sukupuolikromosomien trisomia. Eli xxy-47 kariotyyppi. Mitä sukupuolta hän mielestäsi on? Ulkoisesti on täysin uros, normaali penis ja kivekset, mutta ylimääräinen x-kromosomi. Lapsi on muuten poikkeuksellisen kaunis, ja erittäin ihana pieni ihminen.
Poika, jolla on Klinefelterin oireyhtymä. Tämän toki itsekin tiedät kysymättäkin.
Olen eri mutta aihe koskettaa myös minua. Mun on pakko myöntää että huomasin tänään olevani aika herkillä tämän asian suhteen. Omassa somessa oli useampi päivitys siitä kuinka nainen on XX ja mies on XY ja sillä selvä. Ihan kuten tämäkin aloitus. Kyllä nämä saa miettimään sitä miten ihmiset poikaani suhtautuisivat jos tietäisivät.
Suhtautuisivat varmaan poikana, jolla on Klinefelterin oireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuisivat varmaan poikana, jolla on Klinefelterin oireyhtymä.
No jos jotain hyvää tässä keskustelussa niin ehkä tietoisuus lisääntyy. Mutta kyllähän moni ennakkoluuloinen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transeja ei lainkaan hävetä käyttää intersukupuolisia ihmiskilpenä. Kromosomipoikkeman omaava henkilö ei edes ole varsinaisesti intersukupuolinen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.google.com/amp/s/www.walesonline.co.uk/news/man-pulled-woma…
Kun tämä yleistyy suomessakin, niin älkää tulko itkemään...
Sairaslaki jos läpi menee!
Etunimen voi tosiaan vaihtaa vastakkaisen sukupuolen nimeksi, vaikka ei sukupuolta vaihtaisi.
Miksi kaikki on ihan paniikissa jostain uimahallien pukuhuoneista? Kuinka monelta on kysytty henkkaria pukuhuoneen ovella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on ihan paniikissa jostain uimahallien pukuhuoneista? Kuinka monelta on kysytty henkkaria pukuhuoneen ovella?
Sittenhän lakiuudistus on turha.
Vierailija kirjoitti:
Etunimen voi tosiaan vaihtaa vastakkaisen sukupuolen nimeksi, vaikka ei sukupuolta vaihtaisi.
Ja sanoppas näistä 2021 hyväksytyistä nimistä sukupuoli:
Aapoanjana
Aitutaki
Ariosa
Atlanti
Bávlos
Blumma
Bogge
Christnovic
Crimson
Fjell
Flea
Iinak
Jaballas
Jeppis
Jouihri
Káddjá
Katharos
Kissa
Librando
Loles
Lootussydän
Läri
Maasikas
Melkor
Minnow
Nerp
Noctis
Noelius
Okaviir
Oudokka
Pampsa
Peekoo
Rivakka
Rosu
Sa-ad
Ski
South
Staiven
Tapijo
Tottibil
Tuhka
Wild
Wiliamns
Yzsrael
Äälö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transeja ei lainkaan hävetä käyttää intersukupuolisia ihmiskilpenä. Kromosomipoikkeman omaava henkilö ei edes ole varsinaisesti intersukupuolinen.
Mitä tarkoitat tuolla "ei edes varsinaisesti"? Siis juuri yllä sanoin ennakkoluuloista jotain. MOT.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kysytä, mutta jos tulee väärän sukupuolen edustaja, voi heittää ulos ja voidaan tuomita oikeudessakin kuten on tehtykin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan lukeminen on avannut silmät sille kuinka suvaitsemattomia suomalaiset lopulta ovat. Se on tullut yllätyksenä, kun omassa kuplassa ollaan, no, erilaisia.
Tämä teksti avasi lopullisesti silmäni sille, että suomalaiset ovat tosiaan näin aivopestyjä typeryyksiä.