Kumpi? Ammattiliitto vai YTK?
Kannattaako liittyä ammattiliittoon (pro) vai YTK:an? Pro maksaa vuodessa noin 425€ ja YTK 125€. Saako Prosta tuolle 300€:lle jotain enemmän mitä YTK:sta ei saa?
Kommentit (33)
YTK ehdottomasti. Ammattiliittoon kuuluminen voi estää palkankorotuksen ja ylennykset.
Ammattiliitosta ja neuvoja ja edunvalvontaa, YTK:sta saa pelkän työttömyyskassan.
YTK:n jäsenmaksu 99e tänä vuonna. Laski viime vuodesta. Suosittelen.
YTK ehdottomasti. Ammattiliitot ovat olleet jo pitkään olemassa vain oman sisäpiirinsä lihottamista varten.
Liittoon tietysti. Sieltä saa apua tarvittaessa. Ja on muita etuja.
Liittoon itse kuulun ja syystäkin. Saanut ja tarvinnut niiden palveluita, joita ei ytk ynnä muut voi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliitosta ja neuvoja ja edunvalvontaa, YTK:sta saa pelkän työttömyyskassan.
Toi 125€ ytk:ssa sisältää ilmeisesti täysjäsenyyden joka sisältää työttömyyskassan lisäksi erilaisia läkipalveluita, työsuhdeneuvontaa, vakuutuksia yms
Voitko vähentää jäsenmaksun verotuksessa? Jäsenmaksu on verotuksessa kokonaan vähennyskelpoista. Käytännössä ay-jäsenmaksun verovähennysoikeus tarkoittaa sitä, että kun maksat jäsenmaksun, se vähennetään verotuksessa veronalaisesta tulostasi.
Eli ammattiliitto, joka neuvottelee minimi eduistasi. YTK ei neuvottele mistään eduistasi ja on alunperin työnantajapuolen perustama, jotta saataisiin murrettua ammattiliittoja.
Voit myös liittyä pelkkään Pro:n kassaan. Näyttäisi maksavan 8€/kk
Vierailija kirjoitti:
Maksamalla YTK:n 99€ vuosimaksun lisäksi 24€ YTK Työelämä RY:n jäsenmaksun saa ne ihan samat neuvonnat ja lakimiespalvelut kuin ammattiliitossakin.
YTK.
Aikoinaan olin KTV:n jäsenenä yli kymmenen vuotta ja toiminnassa hieman mukana. Näin toiminnan läheltä, millaista suhmurointia ja omien etujen parantamista koko touhu on. Nimenomaan siis toiminnassa olevien etujen, ei kaikkien jäsenien.
Oli vapaa-ajan mökin rakentamista pohjoiseen, mikä oli yhdistyksen puheenjohtajalle varattuna ensimmäisenä, jouluksi, pääsiäiseksi ja koko heinäkuun ajaksi.
Työpaikkoja jaettiin niille, ketkä kuuluivat ao. yhdistykseen.
Rahaa paloi uskomattomiin juttuihin, joista rivijäsen ei koskaan saanut tietoa. Tilintarkastajat olivat tietenkin oman yhdistyksen jäseniä. Riitti minulle.
Ammattiliitto ehdottomasti kirjoitti:
Voitko vähentää jäsenmaksun verotuksessa? Jäsenmaksu on verotuksessa kokonaan vähennyskelpoista. Käytännössä ay-jäsenmaksun verovähennysoikeus tarkoittaa sitä, että kun maksat jäsenmaksun, se vähennetään verotuksessa veronalaisesta tulostasi.
Eli ammattiliitto, joka neuvottelee minimi eduistasi. YTK ei neuvottele mistään eduistasi ja on alunperin työnantajapuolen perustama, jotta saataisiin murrettua ammattiliittoja.
Työttömyyskassan jäsenmaksu (99€) on verovähennyskelpoinen
Vierailija kirjoitti:
Liittoon itse kuulun ja syystäkin. Saanut ja tarvinnut niiden palveluita, joita ei ytk ynnä muut voi tarjota.
Millaisia palveluita?
Ammattiliitto ehdottomasti kirjoitti:
Tuo verovähennysoikeus tullaan varmaan poistamaan ihan siinä kuin kaikki kelakorvaukset ja asuntolainojen verovähennykset jotka poistuivat kokonaan tänä vuonna. Olisi pitänyt poistaa ennen noita kahta muuta, tarpeettomampi kun on. Jospa sen jälkeen ammattiliittojen pomojen vuorineuvoksiakin korkeammat palkat asettuisi oikeammalle tasolle ja ammattiliittojen jäsenmaksut myös.
Ilman muuta liittoon. Jos haluat jatkossakin siis saada työstäsi kohtuullista palkkaa, nauttia lomarahoista, työterveydestä, pekkaspäivistä, ja loppu viimein 40 tunnin työviikoista. Nämä kaikki on liittojen ansiota ja paine niiden säilymiselle pysyy vain niin kauan kuin liitoissa on riittävästi porukkaa. Ilman liittoja palkka olis viissataa kuussa, 16 tunnin työpäivät, ei lomia, ei pekkasia, ei työterveyshuoltoa, ei mitään. Ja joku toki perustelee, että noista monihan on lakisääteisiä, ettei niitä voi muuttaa. Mutta kyseessähän on tavallinen laki, jonka yksi ainoa työntantajien etuja ajava hallitus/eduskunta voi muuttaa.
Liiton kekkulit ryyppää ne jäsenmaksut.
Ammattiliitoista ainakaan isommilla liitoilla ei ole tällaiselle normaali duunarille oikein mitään tarjottavaa. Satunnaisia lomaviikkoja arvalla jonnekin yhteistyökumppanin majoitustiloihin hulppealla (tirsk) -15% alennuksella?
Korona-aikana erilaiset pikkujoulu- ja iltatilaisuudet olen jättänyt väliin. Ne tuppaavat myöskin olemaan ns. pääpelipaikoilla eli Kehä-Kolmoselle keskitetyissä tiloissa. Aluetoimintaa saattaa jotain pientä olla.
Itse olen pitäytynyt pienessä ammattiliitossa joka tarjoaa mm. koulutuksia ja apua oikeusturvaan. Työttömyyskassa on vaihtunut ammattiliitossa olon aikanani kuitenkin jo varmaan 5-6 kertaa.
Työttömyyskassan toiminta ei ole pienille liitoille kannattavaa, vaan ne ulkoistavat maksuliikenteen suuremmille harteille.
Pekko Aikamies kirjoitti:
Ilman muuta liittoon. Jos haluat jatkossakin siis saada työstäsi kohtuullista palkkaa, nauttia lomarahoista, työterveydestä, pekkaspäivistä, ja loppu viimein 40 tunnin työviikoista. Nämä kaikki on liittojen ansiota ja paine niiden säilymiselle pysyy vain niin kauan kuin liitoissa on riittävästi porukkaa. Ilman liittoja palkka olis viissataa kuussa, 16 tunnin työpäivät, ei lomia, ei pekkasia, ei työterveyshuoltoa, ei mitään. Ja joku toki perustelee, että noista monihan on lakisääteisiä, ettei niitä voi muuttaa. Mutta kyseessähän on tavallinen laki, jonka yksi ainoa työntantajien etuja ajava hallitus/eduskunta voi muuttaa.
Höpö höpö, porsasteleva ay-eliitti edustaa vain omaa mahaansa.
Vierailija kirjoitti:
saa nykyään myös työoikeusneuvot asiantuntijoilta! parin kympin lisämaksu/vuosi.
YTK maksaa alle 100 euroa tänä vuonna.
Kun katson noita PRO:n possuja, niin ei penniäkään minun rahojani heidän syöttämiseen.