Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rapakunnossa ja kuntoilun aloittaminen on helvettiä

Vierailija
18.01.2023 |

Kävin viime vuonna läpi aika paljon: korona-ajan passiivisuus, traumaattinen ero, oma sairastuminen ja kahden läheisen ihmisen äkillinen kuolema veivät varsin pohjalle ja aivan rapakuntoon. En tehnyt mitään muuta kuin töitä, jotta sain ajatukseni pois elämäntilanteestani.

Nyt olen havahtunut siihen, että kuntoni on _täydellisesti_ romahtanut ja olen päättänyt tehdä ryhtiliikkeen. Ostin itselleni kuntopyörän; työpäiväni ovat tosi pitkiä, mutta niihin kuuluu paljon kuuntelukokouksia ja esimieheni on rohkaissut esimerkiksi kuntoilemaan niiden aikana, joka on mainio mahdollisuus. Joku talon ulkopuolinen harrastus olisi vaikea yhdistää työpäiviini ja varmaan lipsuisin siitä.

Huomaan kuitenkin nyt aloitettuani polkemisen, että oikeasti jaksan polkea vain aivan max 10 minuuttia (1 min tauolla välissä!), ja sekin on aivan tappoa ja makaan kylmässä hiessä sen jälkeen vartin :D aion jatkaa tätä rutiinia, mutta onko 10 min auttamattomasti liian vähän, että lihakseni edes kehittyisivät ja jaksaisivat pian vähän pidempään? Voin aloittaa hissukseen mutta mietin, onko tämä niin hölmön lyhyt pyräys etten edes kehity!

Painon tai ruokavalion kanssa minulla ei ole ongelmaa. Olen yhä normaalipainoinen ja varsin hyvä vegeruokavalion kotikokki. Vain löysä ja aivan rapakunnossa 😃

Onko vinkkejä muilta, jotka ovat ponnistaneet samasta?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vielä kiittää kaikkia! Tosiaan huomasin keskustelun jälkeen aloittaneeni polkemisen vastuksella 6/8 eli alkuun liian kovalla kuten moni fiksu huomauttikin.

Nyt mennään jo 4 vastuksella suhteellisen mukavasti 30 minuuttia ja into sekä rutiini ovat pysyneet. Olisin varmaan luovuttanut jos ihmiset eivät olisi kommentoineet rakentavasti 😊 tästä nyt vaan eteenpäin ja tsemppiä kaikille muille rapakunnosta nouseville.

Ap

Vierailija
42/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poljen ulkona usein 20 km päivässä koska käyn siikaa onkimassa meren rannalla. 10 km kotoani on meren rantaan. Aikoinaan painoin 114 kg ja ostin sitten kuntopyörän ja se oli vuosi 2009. Aloin sitä polkemaan tunnin päivässä. Laihduin tosiaan 34 kg puolessa vuodessa. Minulla on nyt kolmas kuntopyörä mitä omistan poljen sitä kyllä jos en käy ulkona lenkillä. Kyllä minä pari tuntia jaksan polkea helposti. Viime vuonna repsahti ja lihoin 10 kg mutta aloin kuntokuurin ja olen jo laihtunut 8 kg parissa kuukaudessa. Poljen sellaiset 400-600 km kuukudessa joko ulkona tai kuntopyörällä. Kunto kyllä pysyy kun polkee säännöllisesti . Aloittelijan kunto kyllä kasvaa pikku hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin vielä kiittää kaikkia! Tosiaan huomasin keskustelun jälkeen aloittaneeni polkemisen vastuksella 6/8 eli alkuun liian kovalla kuten moni fiksu huomauttikin.

Nyt mennään jo 4 vastuksella suhteellisen mukavasti 30 minuuttia ja into sekä rutiini ovat pysyneet. Olisin varmaan luovuttanut jos ihmiset eivät olisi kommentoineet rakentavasti 😊 tästä nyt vaan eteenpäin ja tsemppiä kaikille muille rapakunnosta nouseville.

Ap

Monet tekee sen virheen että ostavat vääränlaisen kuntopyörän jossa vastus tasoja on vain 8. Sellaisella pyörällä on raskas polkea vaikka olisi kohtuu kunnossakin. Olisit ostanut pyörän jossa on vähintään 16-20 vastus tasoa. Sellaisella on kevyempi polkea eikä kyllästy  koska jaksaa paremmin. Sellaisia kuntopyöriä saa 250-300 eurolla.

Vierailija
44/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kuulla!

-se pariin kertaan tuolla aikaisemmin kommentoinut mies

Vierailija
45/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa myös oma kunto. Ja minä olen vasta 24-vuotias. Käyn noin kolme kertaa viikossa lenkillä, kävelen reippaasti useita kilometrejä ja jaksaisin varmaan sen kymmenenkin kilometriä jos motivaatio riittäisi. Kerran viikossa teen kotona lihaskuntotreenin kehon omalla painolla. No, viime kesänä erehdyin pyöräilemään monen vuoden jälkeen. Jo tasaisella pyöräily tuntui raskaalta mutta aivan pieni, lähes olematon "ylämäki" oli niin raskas että piti taluttaa pyörä "ylös". Koko pyörälenkki oli ehkä 2km kun oli pakko kääntyä takaisin kun ei vaan jaksanut. Kyllä tuntui pahalta ja ahdistavalta tajuta että on näin surkea :( sama hiihtäessä. Jaksan ehkä 3-4km luisteluhiihtoa ja silloinkin täytyy pysähtyä puhaltamaan muutaman sadan metrin välein. Hävettää.

Vierailija
46/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on, mutta nopeasti se kunto nousee, jos ei ole mitään terveydellistä vaivaa. Olin huonossa kunnossa jokunen vuosi sitten pitkän urheilutauon jälkeen ja 20min rauhallinen juoksu tuntui aivan järkyttävältä. Tuli kuitenkin mentyä 3x viikossa lenkille niin parissa viikossa alkoi jo helpottaa ja muutaman kuukauden jälkeen juoksinkin jo 10km lenkkejä. Jokaisen pienenkin treenin jälkeen homma muuttuu helpommaksi niin jaksa painaa vaan!

Vierailija
47/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelykunto ja pyöräilykunto ovat vähän eri asioita ihan sykkeen vaihtelunkin osalta ja ottavat eri lihaksiin.

Sitten on kävelyä, ja kävelyä. Jokainen jaksaa lontia 5 km mutta kun kävelyyn lisätään vauhtia niin asia ei ole ollenkaan sama enää.

Vierailija
48/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 10 minuuttia pyöräilyä on parempi kuin ei mitään. Vaikeinta on aloittaminen ja senhän sinä olet jo tehnyt. Siitä on suunta vain ylöspäin. Kuntopyöräilyn lisäksi kokousten aikana kannattaa lähteä vaikka ulos kävelemään tai hiihtämään. Se virkistää myös mieltä. Työpöydän viereen voi myös tuoda käsipainot ja kuminauhan, niin samalla voi tehdä pienen kuntopiirin. 

Vierailija
49/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostat vähän ylisuorittajalta, ota rennommin niin se liikunta jää helpommin tavaksi eikä vaan hetken tuskaiseksi pyrähdykseksi. Todennäköisesti toivut kertomistasi vaikeista tapahtumista edelleen, jatka liikuntaa mutta ei herranjumala verenmaku suussa! Niin teet vain hallaa itsellesi.

Vierailija
50/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa myös oma kunto. Ja minä olen vasta 24-vuotias. Käyn noin kolme kertaa viikossa lenkillä, kävelen reippaasti useita kilometrejä ja jaksaisin varmaan sen kymmenenkin kilometriä jos motivaatio riittäisi. Kerran viikossa teen kotona lihaskuntotreenin kehon omalla painolla. No, viime kesänä erehdyin pyöräilemään monen vuoden jälkeen. Jo tasaisella pyöräily tuntui raskaalta mutta aivan pieni, lähes olematon "ylämäki" oli niin raskas että piti taluttaa pyörä "ylös". Koko pyörälenkki oli ehkä 2km kun oli pakko kääntyä takaisin kun ei vaan jaksanut. Kyllä tuntui pahalta ja ahdistavalta tajuta että on näin surkea :( sama hiihtäessä. Jaksan ehkä 3-4km luisteluhiihtoa ja silloinkin täytyy pysähtyä puhaltamaan muutaman sadan metrin välein. Hävettää.

Kuulostaa siltä, että lihaskuntosi ei ole kovin hyvä. Sekä pyöräily että luisteluhiihto käyttävät lihaksia, joita ei kävellessä paljonkaan tarvitse. Ehkä ne oman kehon painollasi tekemät lihaskuntoliikkeetkään eivät harjoituta tarpeeksi tehokkaasti reisi- ja pakaralihaksia. Joku lisäpaino voisi tehostaa näitä liikkeitä.

Toisaalta jos vain sitkeästi pyöräilet ja hiihdät niin, että pidennät matkaa vähän kerrallaan, niin kyllä ne lihaksetkin vähitellen harjaantuvat. Veikkaan, että jo kymmenen pyörä- tai hiihtolenkin jälkeen huomaat selvän eron.

Vierailija
51/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia omaa lihaskuntoa ja liikuntaa on hyvä ylläpitää, koska mitä syvemmälle ittensä vie, sitä vaikeampi sieltä on tulla ylös

ottaen huomioon aloittajan ensimmäisen kappaleen sisällön, tämä oli minusta aika tökerö kommentti ja annoin sulle alapeukun...tuollaisessa tilanteessa harvalla riittää voimia ylläpitää edes päätänsä. 

ap, koettu on. Pari vuotta sitten oli helvetillinen vuosi. Lähipiirissä oli vankilareissua (tutuksi tuli vankilan tapaamishuone), psykoosia, syöpädiagnoosia ja äkkikuolema. En kerta kaikkiaan tajunnut, että miten helvetissä siihen jouduttiin. 

Suosittelisin ihan 4-5 x viikossa kävelylenkkiä nyt ensi alkuun vaikka seittemän uutisten alettua. Semmoinen 3-5 km tuulettaa myös päätä.  Sen huomasin, kun lenkillä huuhdoin surujani, kun tuntui että seinät kaatuu päälle.

Jos on paska keli, polje sitä pyörää. Pikkusade tai liukkaus (nastakengät) ei mitään haittaa, mutta kaatosade ja lumimyrsky on eri asia......Ja huom. jos menet töihin julkisilla, hyppää tullessa pois aikaisemmin ja kävele kaupalle ja kotiin.  Kun olet jonkun viikon kävellyt, voit alkaa vaikka kolmena päivänä siinä lämmettyäsi juosta. 100 metriä ja siitä sitten kunto kasvaa pikkuhiljaa. Ja uimista. Kuntopyöräily on suoraan sanottuna ihan tylsää puuhaa ja vaihtaisin sen tilalle kevyillä painoilla jumppaamisen vaikka youtubesta löytyvillä videoilla. Älä rehki heti vaan aloita ihan rauhallisesti. 

Äläkä unohda venytellä. 

Vierailija
52/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oikeastaan vihaan liikuntaa, siis salilla käyntiä, aerobic-treenejä, lenkkeilyä, pyöräilyä yms., mutta tykkään olla kuitenkin ulkona. Ostettuamme okt:n  maalta innostuin eräs kesä myös puutarhanhoidosta. Talvisin teen lumityöt käsin. Ostin huvikseni kohtuukalliin askelmittarin toisena vuonna, joten uskoisin melko tarkkaan sen näyttävän askeleet. Sain päivän aikana 10000-20000 askelta ihan vain arkiaskareiden lomassa! Siihen sitten kaikki se fyysinen osuus, multasäkkien kannot, lumityöt jne. Ihan huomaamatta kasvoi kunto!

Mielestäni arkiliikuntaan pitäisi kiinnittää ihan ensin huomiota, sillä pääsee jo hyvin alkuun ja saa pidettyä peruskuntoa sitten yllä, eikä kaikki innostu koskaan mistään saleilusta.

Vierailija
53/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto nousee kuntoilemalla. Ei se kunto viikossa parane kovin häävisti vaan pitää 6-12 kuukautta kuntoilla säännöllisesti 5 kertaa viikosssa jotta tuloksia tulee. Se vaatii aikaa ja sitkeyttä. Itsekuria myös vaatii paljon että jaksaa lähtee ulos lenkille eikä jää sinne sohvan nurkkaan näppäilemään kännykkää kun ulkona on vähän pakkasta. Kuntopyörä on hyvä apuväline. Sitä voi polkee samalla kun katsoo telkkaria.

Vierailija
54/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aiemmin tottunut harrastamaan liikuntaa viikoittain: pyöräilyä (myös talvisin nastoilla), kuntosali, crosstraineri jne. Nyt sitten yht äkkiä lopetin kuntoilun ja kunto päässyt rapistumaan. Pienetkin ponnistelut tuntuu suur urakoilta. Aloin miettimään sitä, että pitäisköhän alkaa taas kuntoa kohottamaan. Alku on aina hankalaa, mutta kun muuten on elämän hallinta kunnossa ja viettää tervettä elämää, niin liikunnan aloittaessa kunto kohoaa nopeasti. Lähtötasot pitää toki aina huomioida.

Vierailija
55/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ota tavoitteeksi päästä huonoon kuntoon! Olet nimittäin nyt erittäin huonossa kunnossa.

Heh, tiedän, siksi sanoinkin rapakunnossa. Ei tässä totuudelle mitään voi mutta suunta on parempaan.

Jos saisin vaikka viidesti viikossa pyöräiltyä, ja tuskalla lisään aina minuutin tai puoli pyöräilyaikaani, pääseeköhän sillä hissukseen eteenpäin vai pitääkö vaihtaa lajia 😩

Ap

sÄHKÖPYÖRÄ VOI pelastaa sinutkin!Minut pelasti10 vuotta sitten.

Nautit jo eka päivänä tunnin ;-)

Vierailija
56/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ota tavoitteeksi päästä huonoon kuntoon! Olet nimittäin nyt erittäin huonossa kunnossa.

Heh, tiedän, siksi sanoinkin rapakunnossa. Ei tässä totuudelle mitään voi mutta suunta on parempaan.

Jos saisin vaikka viidesti viikossa pyöräiltyä, ja tuskalla lisään aina minuutin tai puoli pyöräilyaikaani, pääseeköhän sillä hissukseen eteenpäin vai pitääkö vaihtaa lajia 😩

Ap

Pääsee eteenpäin. Mitä huonommassa kunnossa on, sitä nopeammin kunto nousee. Treenaa vähintään joka toinen päivä. Kyllä se siitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän