Rapakunnossa ja kuntoilun aloittaminen on helvettiä
Kävin viime vuonna läpi aika paljon: korona-ajan passiivisuus, traumaattinen ero, oma sairastuminen ja kahden läheisen ihmisen äkillinen kuolema veivät varsin pohjalle ja aivan rapakuntoon. En tehnyt mitään muuta kuin töitä, jotta sain ajatukseni pois elämäntilanteestani.
Nyt olen havahtunut siihen, että kuntoni on _täydellisesti_ romahtanut ja olen päättänyt tehdä ryhtiliikkeen. Ostin itselleni kuntopyörän; työpäiväni ovat tosi pitkiä, mutta niihin kuuluu paljon kuuntelukokouksia ja esimieheni on rohkaissut esimerkiksi kuntoilemaan niiden aikana, joka on mainio mahdollisuus. Joku talon ulkopuolinen harrastus olisi vaikea yhdistää työpäiviini ja varmaan lipsuisin siitä.
Huomaan kuitenkin nyt aloitettuani polkemisen, että oikeasti jaksan polkea vain aivan max 10 minuuttia (1 min tauolla välissä!), ja sekin on aivan tappoa ja makaan kylmässä hiessä sen jälkeen vartin :D aion jatkaa tätä rutiinia, mutta onko 10 min auttamattomasti liian vähän, että lihakseni edes kehittyisivät ja jaksaisivat pian vähän pidempään? Voin aloittaa hissukseen mutta mietin, onko tämä niin hölmön lyhyt pyräys etten edes kehity!
Painon tai ruokavalion kanssa minulla ei ole ongelmaa. Olen yhä normaalipainoinen ja varsin hyvä vegeruokavalion kotikokki. Vain löysä ja aivan rapakunnossa 😃
Onko vinkkejä muilta, jotka ovat ponnistaneet samasta?
Kommentit (56)
Itse aloitin reippaat kävelylenkit näin alkuun kunnon vahvistamiseksi,kun kunto pääsi vähän repsahtamaan,kun ei oo kerenny urheilla tarpeeks....
Kuulostaa joltain puutostilalta tai muulta kuin pelkältä huonokuntoisuudelta, jos jo 10 minuuttia kuntopyörää työikäiselle ja normaalipainoiselle tuntuu ylivoimaiselta. Muistan kun itse olin vaikeasti ylipainoinen eli ihan kunnon läski, niin silti jaksoi raskaamalla vaihteella polkea sen 30+ minuuttia. (Toki olin aina hiestä märkä, eikä se helppoa ollut, mutta se on vähän niin kuin kuntoilun tarkoitus.)
Kuntopyöräily ja crosstrainer on kuitenkin enemmän aerobista liikuntaa kuin lihaskuntoa harjoittavaa. Jälkimmäiseen suosittelen ihan perinteisiä painoja.
Tuo vegepuoli myös mietityttää. Saatko proteiinia tarpeeksi? Luulen, että syy miksi itse ylipainoisenakin aikanaan jaksoin kuntoilun aloittaa oli siinä, että proteiinit olivat maistuneet vähän liiankin hyvin ja lihaskunto oli edes jonkinlaisessa kuosissa, vaikka ei se läskien alta silloin näkynytkään.
Sama tilanne mutta aloitin jo vuosi sitten. Oman ja perheen sairasteluidwn vuoksi välissä 4 kk tauko, mutta edistystä on tapahtunut.
Jaksan vesijumpata tunnin kerran viikossa, käyn kolme kertaa viikossa 1 h kävelyillä (5km) ja lisäksi teen arkipäivisin 10 minuutin keskivartalotreenin.
Vuosi sitten jaksoin kävellä 2 km, jumpata puoli tuntia ja 10 minuutin treenit oli ihan tuskaa.
Kesällä kävin jo kerran viikossa 10 km lenkeilläkin pari kuukautta putkeen, mutta talvella ei huvita kävellä lumessa tai liukkalla niin pitkälle.
Kunto siis nousee kyllä, sinnittele vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuri eilen tai toissapäivänä oli iso "uutinen" kävelyn järisyttävistä terveysvaikutuksista :D eli jos jaksat kävellä ja jos saat sen säännölliseksi vaikka 30 min happihyppely lounastauolla tai heti kun työt päättyy, olet jo pitkällä. Kaikkien kroppa ei kestä rääkkiliikuntaa. Lihaskunnon osalta voi ottaa kaveriksi kehonpainolla tehtävät liikkeet, eikä mitään järisyttävää amrap patteristoa tähänkään. Myös pilates kehittää hyvin lihaksia, varsinkin istumatyöläisillä.
Kiitos! Kävellä just jaksan vaikka kuinka, samoin uida pystyn kerralla 2 km putkeen helposti, olen harrastanut uintia nuorena joten oikea tekniikka varmaan auttaa. Tämä pyöräily nyt vain säikäytti! Eli ongelmaa juuri vähänkin spurtimmassa suorituksessa, pitkäkestoinen aerobinen homma onnistuu yhä.
Pilates on hyvä vinkki. Työpäivien pituus ja vaihtelevuus tekevät säännöllisesti lukkoon lyödyn aikataulun tiimoilla tapahtuvasta harrastuksesta hitusen hankalaa, mutta tutkin asiaa.
Ap
pilatestakin löytyy youtubesta esim. jessica valant pilates- tilillä on useita 10-15 min jumppapätkiä, muitakin kun pilatesta eli lyhytkin tuokio säännöllisesti on parempi kun kerätä voimia kerran kuussa lähteä tunnin mittaiselle tunnille, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin onnittelut hyvästä päätöksestä alkaa taas pistämään kroppaa parempaan kuntoon!
En nyt ala kaunistelemaan asiaa yhtään: alku voi olla aivan hanurista varsinkin, jos olet tottunut olemaan paremmassa kunnossa. Voi olla henkisesti rankkaa huomata mihin kuntoon on itsensä päästänyt. Sitten vähän positiivisempaa viestiä: kyllä se kunto sieltä nousee ja mitä huonommassa kunnossa on, sitä nopeampaa kehittyminen yleensä on.
Kun lähdet aivan sohvan pohjalta liikkeelle, niin tärkeimmät asiat ovat rasitustaso ja ajallinen kesto. Jos esimerkiksi alkaisit lenkkeilemään ulkona, älä välitä tuon taivaallista vauhdista tai matkasta.
Alkuun sinun pitää keskittyä peruskestävyyden kehittämiseen. Se tarkoittaa treenausta sillä kuuluisalla "pystyt puhumaan puuskuttamatta" alueella, eli aerobisen kynnyksen alapuolella. Treeni ei saisi tuntua rankalta. Kuntopyörän vastus siis minimiin ja tahti sellaiseksi, ettet hengästy liikaa. Pidä tarvittaessa taukoja. Sitten alat vähän kerrassaan pidentämään treeniaikaa. 10 minuuttia on hyvä alku ja pidennä sitä vaikka minuutilla joka kerta tai viikottain tai mikä tuntuukaan sopivalta tahdilta. Tärkeintä on, että treenin vaatimustasoa kiristetään jatkuvasti, että keho voi kehittyä. Alkuvaiheessa vaatimustasoa ei kuitenkaan kannata kiristää lisäämällä tehoa, vaan nimenomaan aikaa.
Kuvauksesi kuulostaa siltä, että poljet aivan liian kovaa. 15 minuutin tärinähorkka kertoo aivan maksimitason treenistä ja on kyllä minullekin tuttu ilmiö muutamien treenien jälkeen, mutta juuri aloittaneesta ei missään tapauksessa saisi tuntua siltä.
Ei muuta, kuin tsemppiä. Kyllä se siitä!
Kiitos ystävällisestä ja informatiivisesta viestistä! Toteutan näitä ehdotuksia ja koitan, miten jaksaisin hieman hitaammaksi tahdilla. Päässäni on varmaan kuva siitä, mihin vauhtiin olisin ennen pystynyt 🥹
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juuri eilen tai toissapäivänä oli iso "uutinen" kävelyn järisyttävistä terveysvaikutuksista :D eli jos jaksat kävellä ja jos saat sen säännölliseksi vaikka 30 min happihyppely lounastauolla tai heti kun työt päättyy, olet jo pitkällä. Kaikkien kroppa ei kestä rääkkiliikuntaa. Lihaskunnon osalta voi ottaa kaveriksi kehonpainolla tehtävät liikkeet, eikä mitään järisyttävää amrap patteristoa tähänkään. Myös pilates kehittää hyvin lihaksia, varsinkin istumatyöläisillä.
Kiitos! Kävellä just jaksan vaikka kuinka, samoin uida pystyn kerralla 2 km putkeen helposti, olen harrastanut uintia nuorena joten oikea tekniikka varmaan auttaa. Tämä pyöräily nyt vain säikäytti! Eli ongelmaa juuri vähänkin spurtimmassa suorituksessa, pitkäkestoinen aerobinen homma onnistuu yhä.
Pilates on hyvä vinkki. Työpäivien pituus ja vaihtelevuus tekevät säännöllisesti lukkoon lyödyn aikataulun tiimoilla tapahtuvasta harrastuksesta hitusen hankalaa, mutta tutkin asiaa.
Ap
pilatestakin löytyy youtubesta esim. jessica valant pilates- tilillä on useita 10-15 min jumppapätkiä, muitakin kun pilatesta eli lyhytkin tuokio säännöllisesti on parempi kun kerätä voimia kerran kuussa lähteä tunnin mittaiselle tunnille, kokemusta on.
Iso kiitos konkreettisesta suosituksesta, tsekkaan tämän!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sittenhän tilanne ei ole ollenkaan niin huono, kuin oletin kirjoittaessani tuota viestiä #18.
Pyöräily käyttää eri lihaksia kuin kävely tai uinti, joten kunto ei siirry niistä suoraan pyöräilyyn. Olet siis tehnyt matalatehoista liikuntaa muissa lajeissa ja nyt yrität tehdä korkeatehoista liikuntaa pyöräilyssä. Ei ole ollenkaan yllättävää, että kovat pyöräilytreenit eivät kulje samantien. Ota siinäkin iisisti ja kehitä pohjaa. Todennäköisesti sinun olisi tuolla taustalla helpompi hakea lisää tehoja liikuntaan hölkällä/juoksulla, koska olet viettänyt enemmän aikaa jalkojesi kuin pyörän päällä.
Suosittelisin miettimään jotain tavoitteita kuntoilulle. Minkälaisessa kunnossa haluaisit olla vaikka puolen vuoden päästä? Mitä haluaisit pystyä tekemään? Mitä hyvä kunto tarkoittaa sinulle? Se voi tarkoittaa niin monia osittain toisiaan poissulkevia asioita, että on hyvä kiteyttää itselleen, mihin pyrkii. Se helpottaa sitten valitsemaan omia tavoitteitaan tukevia harjoitusmuotoja.
ex-läski kirjoitti:
Kuulostaa joltain puutostilalta tai muulta kuin pelkältä huonokuntoisuudelta, jos jo 10 minuuttia kuntopyörää työikäiselle ja normaalipainoiselle tuntuu ylivoimaiselta. Muistan kun itse olin vaikeasti ylipainoinen eli ihan kunnon läski, niin silti jaksoi raskaamalla vaihteella polkea sen 30+ minuuttia. (Toki olin aina hiestä märkä, eikä se helppoa ollut, mutta se on vähän niin kuin kuntoilun tarkoitus.)
Kuntopyöräily ja crosstrainer on kuitenkin enemmän aerobista liikuntaa kuin lihaskuntoa harjoittavaa. Jälkimmäiseen suosittelen ihan perinteisiä painoja.
Tuo vegepuoli myös mietityttää. Saatko proteiinia tarpeeksi? Luulen, että syy miksi itse ylipainoisenakin aikanaan jaksoin kuntoilun aloittaa oli siinä, että proteiinit olivat maistuneet vähän liiankin hyvin ja lihaskunto oli edes jonkinlaisessa kuosissa, vaikka ei se läskien alta silloin näkynytkään.
En muuten ole siis vege - kokkaan kotona vain vegeruokaa, ulkona syön myös liha- ja kalaruokia. Mutta ehkä harkintaan tarkastella proteiinin saantia. Syön kyllä yleisesti varmaan vähän liian vähän, olen aika pieniruokainen aina ollut. Kolme ateriaa päivässä kyllä.
Olen 30v joten iän ei tässä pitäisi painaa 🥲
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sittenhän tilanne ei ole ollenkaan niin huono, kuin oletin kirjoittaessani tuota viestiä #18.
Pyöräily käyttää eri lihaksia kuin kävely tai uinti, joten kunto ei siirry niistä suoraan pyöräilyyn. Olet siis tehnyt matalatehoista liikuntaa muissa lajeissa ja nyt yrität tehdä korkeatehoista liikuntaa pyöräilyssä. Ei ole ollenkaan yllättävää, että kovat pyöräilytreenit eivät kulje samantien. Ota siinäkin iisisti ja kehitä pohjaa. Todennäköisesti sinun olisi tuolla taustalla helpompi hakea lisää tehoja liikuntaan hölkällä/juoksulla, koska olet viettänyt enemmän aikaa jalkojesi kuin pyörän päällä.
Suosittelisin miettimään jotain tavoitteita kuntoilulle. Minkälaisessa kunnossa haluaisit olla vaikka puolen vuoden päästä? Mitä haluaisit pystyä tekemään? Mitä hyvä kunto tarkoittaa sinulle? Se voi tarkoittaa niin monia osittain toisiaan poissulkevia asioita, että on hyvä kiteyttää itselleen, mihin pyrkii. Se helpottaa sitten valitsemaan omia tavoitteitaan tukevia harjoitusmuotoja.
Hyviä kysymyksiä. Haluaisin olla sellaisessa kunnossa, että voin kokeilla erilaisia lajeja ennakkoluulottomasti, nyt huomaan pelkääväni että jokin on liian raskasta minulle ja rahat menevät hukkaan. Eli sellainen peruskunto olisi ihana, että jaksaisin hyvin vaikka tunnin pyöräillä toiselle puolelle kaupunkia, mennä tunnin aerobiciin kokeilemaan onko kivaa, juosta portaat vaikka kuudenteen kerrokseen ilman että saan sydäriä :D toki haluan myös kiinteytyä, mutta se on aika toissijaista. Haluaisin tuntea itseni sinuiksi kroppani kanssa ja tietää, että se kestää uusia asioita. Nyt näin ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen käymään lääkärissä. En harrasta kuin kävelyä koiran kanssa mutta pystyn silti polkaisemaan (oikealla) pyörällä pidemmäkin lenkin hyvää tahtia. Ei sen kunnon nyt noin täysin pitäisi romahtaa. Ellet ole ollut sänkypotilaana.
Kuntopyörällä kannattaa tarkistaa se vastuksen suuruus. Veikkaan, että kyllä sinullakin se tahti hyytyy oikeallakin pyörällä, kun eteen tulee kilometrin yhtenäinen ylämäki nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyviä kysymyksiä. Haluaisin olla sellaisessa kunnossa, että voin kokeilla erilaisia lajeja ennakkoluulottomasti, nyt huomaan pelkääväni että jokin on liian raskasta minulle ja rahat menevät hukkaan. Eli sellainen peruskunto olisi ihana, että jaksaisin hyvin vaikka tunnin pyöräillä toiselle puolelle kaupunkia, mennä tunnin aerobiciin kokeilemaan onko kivaa, juosta portaat vaikka kuudenteen kerrokseen ilman että saan sydäriä :D toki haluan myös kiinteytyä, mutta se on aika toissijaista. Haluaisin tuntea itseni sinuiksi kroppani kanssa ja tietää, että se kestää uusia asioita. Nyt näin ei ole.
Ap
Hyviä vastauksia. Minun vinkkini kuitenkin olisi, että kannattaa yrittää saada niihin vielä vähän konkretiaa. En tarkoita, että sen vastauksen pitäisi löytyä nyt samantien, vaan hauduttele rauhassa. Jos tavoitteesi olisi vaikka pystyä juoksemaan 10 km jonkin ajan päästä, voit etsiä 10 km juoksuohjelman ja katsoa, missä kunnossa pitäisi olla aloittaakseen sen ja etsiä ohjelma, joka auttaa pääsemään siihen kuntoon. Tavoite voi tietenkin olla mitä tahansa muutakin, mutta sen olisi hyvä olla mitattavissa oleva ja sellainen, johon voi harjoitella. Se auttaa antamaan rakennetta treeneihin.
Oma tausta on siis se, että olen kohta nelikymppinen mies ja pistin elämäni uuteen uskoon kuutisen vuotta sitten. Olin varmasti huonommassa kunnossa kuin sinä, koska minulla oli liikkumattomuuden lisäksi ongelmia ylipainon ja alkoholin kanssa. Minulla on siis jonkin verran kokemusasiantuntijuutta tilanteestasi, mutta tietenkään yksi tapa ei toimi kaikille. Pallottelen kuitenkin ihan mielelläni ajatuksia aj ehkä saat niistä jotain irti.
Aloitat puolimaratonilla ensin ja sitten vasta täysi.
Leukemia ruhoasi kalvaa
Lääkkeeksi et saa pelkkää salvaa
Pian lääkäri pumppuasi kuuntelee
Sut lopunaikaan valmistelee
Jos jaksat helposti kävellä pitkäänkin, mutta olet 10 minuutin kuntopyöräilyn jälkeen puhki, niin pyöräilet aivan liian kovalla vauhdilla ja/tai vastuksella. Vaihda vauhti ja vastus sellaisiksi, että 10 minuuttia menee helposti. Sitten vähitellen kasvatat aikaa (mutta et vauhtia etkä vastusta) niin, että edelleen tuntuu helpolta.
Kun puoli tuntia menee yhteen mittaan helposti, voit vähitellä lisätä mukaan pieniä spurtteja kasvattamalla vauhtia ja vastusta esim. välillä kaksi kertaa viiden minuutin ajaksi sen puolen tunnin aikana. Mutta ei joka kerralla, vaan vain 1-2 harjoituskertana viikossa. Ja edelleen noiden spurttien ei pidä olla täysillä, vaan sellaisia, että olo niiden jälkeen on kyllä vähän rasittunut, mutta silti miellyttävä.
Vähitellen voit lisätä harjoitusten rasitusta, mutta muista kuitenkin, että suurin osa liikunnasta pitäisi olla kevyttä. Lasse Virenkin teki juoksuharjoittelustaam 80 % sillä tasolla, jolla hän ei hengästynyt (syke noin 120, kun Lassen maksimisyke oli noin 200).
Lihaskuntoharjoittelu on hyvin suositeltavaa lisäksi, mutta älä yritä kerralla tehdä liian suurta muutosta. Sellaiset muutokset yleensä lopahtavat muutamassa viikossa.
Puolimaratoonari
Todella riittää aluksi tuo 10 min ja kuten täällä on sanottukin, kannattaa ottaa jopa paljon iisimmin eikä vetää veren maku suussa. Tulet yllättymään, miten helpolla kunnon voi saada nousemaan. Avainsana ei ole rääkki, vaan suurin osa ajasta saa mennä hyvinkin leppoisan tuntuisesti. Välillä voit vähän haastaa itseäsi, mutta niin että treenin jälkeen jää kuitenkin hyvä olo eikä puolikuollut. Tärkeintä on, että viettää aikaa siinä pyörän päällä ja saa siitä rutiinin. Sitten kun rutiini on, homma tuntuu vieläkin kevyemmältä.
Sulla on hieno asenne ja tulosta varmasti alkaa tulla! Mielestäni sun kannattaisi käydä lääkärissä varmuuden vuoksi, kuulostaa aika rajulle tuo pyöräilykokemus. Etenkin, kun sulla on liikuntataustaa. Lääkäri voisi ottaa kantaa siihen, onko esim. anemiaa tai astmaa, ja poissulkea sydänvaivat.
Muutoin suosittelen kokeilemaan spinning-tyylistä intervallipyöräilyä, eli muutaman minsan välein vaihdellaan tehoa. Tasaisen kovavauhtiseen aerobiseen treeniin verrattuna intervallit on kivoja, tehokkaita ja kokonaisuutena vähemmän raskaalle tuntuvia. Kokeile tähän vaikka youtubesta ohjetta, vaarana tässäkin että tekee tehokkaat osuudet liian kovaa.
Ap ei ole missään rapakunnossa, jos pystyy kävelemään 20km kerralla ja uimaan 2km. Kuulostaa siltä, että treenaat kuntopyöräilyä liian kovaa näin aluksi - klassinen virhe. Ota mieluummin kevyellä vastuksella pyöräily alkuun ja tee sen jälkeen lihaskuntoliikkeitä. Spinningtuntien aika on myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki mies
Ei nitä miehiä vain hankita. Nimen omaan miehijä joille likunta on ilo.He ovat kakki varatuja ja jäljellä on useimiten soffaperunat,kaljan ja savukeiden kanssa. Ystäviäkin vaikea saada jotka viihtyvät edes hyötylikunnassa. Kalja,viini ja paari vetää heitäkin puolensa kuin myrkyliset savukeet. sepä se.
Minä aloitin etätyöaikaan streematut joogatunnit. Aamulta 7.15 alkava tunti kotoa käsin ei sotke työpäivää. Edistystä alkoi tulla, core ja ryhti parani. Videoita en katso, mutta kun oikea ihminen vetää tuntia, teen kunnolla.
Ihan normaalia. Teet nyt sen 10 min, pian se siitä kehittyy. Pitkät kävelylenkit on myös hyviä , joukkoon vaikka yksikin tuommoinen 10 minuutin tehotreeni, nopsaan se kunto siitä paranee!