Lapseltani on murtunut jalka, mutta silti anoppi sanoo,
Että älkää nyt sitten vain lihottako sitä, kun ei pysty liikkumaan.
Lapsi on täysin normaalipainoinen.
Mistä tulee tämä vanhan kansan ongelma, että vaikka mikä olisi, niin ainakaan ei saa lihoa?
Teillä samaa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vanhan kansan ongelma vaan näiden 50-60-luvuilla syntyneiden ihanne.
Ja juontaa juurensa mistä? Ap
Mun äiti on kanssa ylikiinnostunut toisten lihomisista ja helposti sanoo että nyt on lapsi lihonut. Ei itse ole mitenkään hoikka. Jotenkin tuo ulkonäön tuijottaminen ja sen perusteella ihmisten arvottaminen ilmeisesti on osa vanhenemista? Hän on syntynyt 40-luvun lopulla.
Ei ollut. Joskin lasten ruokavalio oli arkisin aika tarkka kasarilla, paitsi silloin kun oli vieraita kylässä, lauantaikarkki, kesäloma tai juhlapyhä. Välillä sai kyllä limonadin, viinerin tms.
Olisikohan tämä media, joka kovasti painottaa, että lasten pitää liikkua ja ohjatusti urheilla ainakin 2 h/vrk, koska muuten lapsi lihoo. Tästä oli vanhempainillassa ihan luento eli jos ei liiku, niin lihoo ja vanhempien tulee valvoa, että lyhyen koulumatkan lapset ei syö herkkuja.
Laitetaan lapsille sellaiset seurantalaitteet ja paheksutaan sitten perheitä, jotka eivät liikuta lapsiaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän nuoruutensa kauneusihanteesta.
Olen syntynyt -64. Kun käytiin mummolassa, tuli kommentteja painosta. Oli hyvä asia, jos oli laihtuneen näköinen. Jos taas toisin.. Tämä sama jatkui myöhemmin äitini taholta.
Mun 40-luvulla syntyneet vanhemmat kyttää ja kommentoivat kaikkien nuorempaa sukupolvea olevien painoa. Itse ovat luonnollisesti myös ylipainoisia, mutta sillehän on aina hyvät tekosyyt toisin kuin nuoremmilla polvilla, joiden ylipainolle tai edes pienelle pyöreydelle avoimesti naureskelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenminkin huonoista käytöstavoista. Kauneusihannehan on ollut laiha jo yli sata vuotta putkeen.
Olen syntynyt kahden eri ajan vaikutuksesta, ajan jolloin naiset olivat vaimoja ja miehet perheenpäitä sekä ajan jolloin feminismi ja girlpower olivat vahvimmillaan. Olen kasvanut varhaisen lapsuuteni sellaisessa ympäristössä ja ajassa, jossa naiseus vielä määritettiin ulkomuoto- sekä käytösseikkojen mukaan mutta teini-iässä sekä aikuisuuden kynnyksellä olen omaksunut uuden roolin naiseudessa, vahvan itsenäisen naisen roolin. Ja kyllä olen huolissani nykytrendistä, jossa lapsia ei saisi lainkaan rajoittaa ja nyt meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden ylipaino ja mielenterveysongelmat.#läskiviha
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan lapsille sellaiset seurantalaitteet ja paheksutaan sitten perheitä, jotka eivät liikuta lapsiaan riittävästi.
Oikeasti tuollainen laite olisi hyvä ihan jokaisella.
Paheksunta taas ei auta. Ennemmin se, että vanhemmat oppisivat ettei lapsi ole mikään esine, vaan ihan oikea elävä olento, jonka hyvinvoinnin eteen on tehtävä huolella työtä.
Ensimmäiset 15 vuotta voivat kuitenkin olla hyvin merkitykselliset koko loppuelämän kannalta - liikkumisen osaltakin.
Anoppisi toistaa ihan sitä samaa, mitä tulee joka puolelta syyllistämään jokaikistä suupalaamme ja pientäkin lihomista. En osaa yhdistää ongelmaa vain vanhaan kansaan.
Ja tarinastasi jäi uupumaan oliko anopilla juuri sillä hetkellä syytä sanoakin niin? On tosi helppoa arvostella toista, jos ei näe miten itse toimii ja millainen tilanne on päällä.
Meillä vanhukset ovat 50-luvun alussa syntyneitä. Voi luoja sitä kropan kyttäämistä. Siis ihan kaikken. Kommentoidaan julkkisten ja läheisten vartaloita. Jopa koiran. Yritykset saada nämä tajuamaan, että jatkuva vartaloiden arvostelu 10-vuotiaan tytön kuullen ei ole hyväksi lapselle kaikuvat kuuroille korville.
En tiedä mistä tarve tuohon kyttäämiseen kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella fiksun perheen lapsella on nykyisin älykello/aktiivisuusranneke, jolla seurataan, että liikuntasuositukset täyttyy. Fiksuissa perheissä lapset myös nukkuu tarpeeksi mikä on sekin yksi terveyden perusta.
Liki miestä liippaa kumminkin. Ehkä kumminkin miehen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenminkin huonoista käytöstavoista. Kauneusihannehan on ollut laiha jo yli sata vuotta putkeen.
60-70-luvuilla kauneusihanne oli huomattavan laiha, siis oikeasti laiha, ks Twiggy.
Itse olen 171-senttinen ja painoin parhaimmillaan 45 kiloa ja silloin vastasin sitä ihannetta, mikä 70-luvulla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella fiksun perheen lapsella on nykyisin älykello/aktiivisuusranneke, jolla seurataan, että liikuntasuositukset täyttyy. Fiksuissa perheissä lapset myös nukkuu tarpeeksi mikä on sekin yksi terveyden perusta.
Aloittajan tulee nyt laittaa lapsi murtuneen jalan kanssa lenkkipolulle että voi sitten tuntea itsensä hyväksi vanhemmaksi.
Onko pippa laukka vanhus laihuutta ihannoidessaan? Kaikki netin terveysgurut?
Katsokaa vanhemman ajan missejä, pippa panisi heidät laihikselle heti. Ja netin kauneus/ terveystuote- gurut.
Eivät ole vanhuksia, tokko ees vielä anoppeja