Lapseltani on murtunut jalka, mutta silti anoppi sanoo,
Että älkää nyt sitten vain lihottako sitä, kun ei pysty liikkumaan.
Lapsi on täysin normaalipainoinen.
Mistä tulee tämä vanhan kansan ongelma, että vaikka mikä olisi, niin ainakaan ei saa lihoa?
Teillä samaa?
Kommentit (40)
Oma äitini on 86-vuotias. Hän on nuorempana ollut vähän pyöreä, mutta on laihtunut kovin viime vuosina. Hän tykkää suklaasta, mutta tuntee syyllisyyttä jokaisesta palasta. Sanoo että ei tätä saisi syödä, kun lihoo. Minä olen sanonut, että tuon ikäisenä saa syödä ihan mitä tahansa, mikä maistuu. Mutta kun on se lihomisen pelko. Vanhemmat ovat aina olleet kovia arvostelemaan toisia ja minua he häpesivät, koska olin ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi toistaa ihan sitä samaa, mitä tulee joka puolelta syyllistämään jokaikistä suupalaamme ja pientäkin lihomista. En osaa yhdistää ongelmaa vain vanhaan kansaan.
Ja tarinastasi jäi uupumaan oliko anopilla juuri sillä hetkellä syytä sanoakin niin? On tosi helppoa arvostella toista, jos ei näe miten itse toimii ja millainen tilanne on päällä.
Mitä mahdat tarkoittaa? Ihan normaalisti keskustelimme murtuneesta jalasta ja sitten sanoi tuon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan lapsille sellaiset seurantalaitteet ja paheksutaan sitten perheitä, jotka eivät liikuta lapsiaan riittävästi.
Aika monella fiksun perheen lapsella on nykyisin älykello/aktiivisuusranneke, jolla seurataan, että liikuntasuositukset täyttyy. Fiksuissa perheissä lapset myös nukkuu tarpeeksi mikä on sekin yksi terveyden perusta.
Aloittajan tulee nyt laittaa lapsi murtuneen jalan kanssa lenkkipolulle että voi sitten tuntea itsensä hyväksi vanhemmaksi.
No ei tarvitse. Tämä kommentti oli lähinnä ohis ja vastaus tuohon edeltävään viestiin.
En välitä tuollaisista puheista, koska omassa suvussa lihominen ei ole ollut ongelma.
Lapsena sain kuulla usein, että minun pitäisi syödä enemmän, vaikka olin mielestäni ihan normaalipainoisen näköinen ja sain vatsani täyteen.
Lihomistaipumus näyttää kulkevan jotenkin perinnöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vanhan kansan ongelma vaan näiden 50-60-luvuilla syntyneiden ihanne.
No ei ole. Mun äiti oli syntynyt 1951 eikä ikinä, ikinä milloinkaan, kommentoinut muiden painoa. Enkä nyt ihan nopeasti keksi ketään noilla vuosikymmennillä syntynyttä, joka niin tekisi. T: 70-luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan lapsille sellaiset seurantalaitteet ja paheksutaan sitten perheitä, jotka eivät liikuta lapsiaan riittävästi.
Aika monella fiksun perheen lapsella on nykyisin älykello/aktiivisuusranneke, jolla seurataan, että liikuntasuositukset täyttyy. Fiksuissa perheissä lapset myös nukkuu tarpeeksi mikä on sekin yksi terveyden perusta.
Järkyttävää ennemmin, jos vanhemnat oikeasti kyttää noin. Tulee ihan Vilja-Eerikan pakkojuoksuttamiset mieleen.
Ne liikuntasuositukset tulee ihan normaalilla elämisellä täyteen ainakin alakouluiässä, jos lapsi on yhtään liikkuvainen. Siis koulumatkat, välitunnit ja harrastukset. Ei niitä suosituksia ihan huvikseen ole määritelty ja ihan syystä ollaan huolissaan lasten ylipainosta ja terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
En välitä tuollaisista puheista, koska omassa suvussa lihominen ei ole ollut ongelma.
Lapsena sain kuulla usein, että minun pitäisi syödä enemmän, vaikka olin mielestäni ihan normaalipainoisen näköinen ja sain vatsani täyteen.
Lihomistaipumus näyttää kulkevan jotenkin perinnöllisesti.
Me olemme kaikki normaalipainoisia. Eikö tässä ketjussa ole tullut ilmi, että vanhukset kyttäävät laihojakin? Ap
Nää on surullista luettavaa, miten syömisestä on tullut nykyihmiselle niin vaikea asia. Ravintotilanne on paras ihmiskunnan aikana ja sitten syyllistetään jo pieniä lapsia, joilla luontaisesti ruokahalu vastaa tarvetta. Mitä vähemmän ruokailuihin puututtaisiin -kunhan tarjolla on 98% terveellistä ja monipuolista ravintoa-, sitä terveempiä ihmiset olisi.
Ei ole kokemusta moisesta, mun anoppi paasaa miten lapsenlapset ovat liian laihoja, mutta myös siitä miten kaikki syövät liian epäterveellisesti. Hän on tietysti malliesimerkki terveellisyydestä, mitä nyt vaivaiset 40-50kg ylipainoa. Ps. Ei ole kyse minun lapsistani vaan puolison sisaruksen lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Nää on surullista luettavaa, miten syömisestä on tullut nykyihmiselle niin vaikea asia. Ravintotilanne on paras ihmiskunnan aikana ja sitten syyllistetään jo pieniä lapsia, joilla luontaisesti ruokahalu vastaa tarvetta. Mitä vähemmän ruokailuihin puututtaisiin -kunhan tarjolla on 98% terveellistä ja monipuolista ravintoa-, sitä terveempiä ihmiset olisi.
Näyttääkö nykylapset ja nuoret siltä, että heillä on tarjolla sitä 98% terveellistä ja monipuolista ravintoa? Tämäkin on asia joka pitäisi lakaista maton alle? Eihän suomalaisilla lapsilla ole ongelmia, kun Suomessa on ne mamutmamumamut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhukset ovat 50-luvun alussa syntyneitä. Voi luoja sitä kropan kyttäämistä. Siis ihan kaikken. Kommentoidaan julkkisten ja läheisten vartaloita. Jopa koiran. Yritykset saada nämä tajuamaan, että jatkuva vartaloiden arvostelu 10-vuotiaan tytön kuullen ei ole hyväksi lapselle kaikuvat kuuroille korville.
En tiedä mistä tarve tuohon kyttäämiseen kumpuaa.
Nauratti tuo koiran vartalon kyttääminen. Mutta niin vain meilläkin meiän solakka villakoira saa anoppilassa kehuja, kun taas miehen veljen vähän jykevämpää laatua olevaa koiraa ollaan laittamassa koko ajan laihikselle anopin toimesta. Puhumattakaan siitä miten ihmisten vartaloita arvostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ennemmin, jos vanhemnat oikeasti kyttää noin. Tulee ihan Vilja-Eerikan pakkojuoksuttamiset mieleen.
Niin. Onhan se todella järkyttävää, että vanhemmat ovat kiinnostuneet lastensa terveydestä. Varmaan pitäisi lasu tehdä sellaisista vanhemmista.
No, kun katselee kauppakeskuksissa näitä rantapallon muotoisia perheitä, niin en yhtään ihmettele.
Miten minusta tuntuu että nuoremmat ovat niitä laihdutusintoilijoita? Kun lukee täältäkin keskusteluja, ei kelpaa tinderissä normaalipainoiset kun pitää olla hoikka. Tai kyse mistä sairaudesta tahansa, ohjeena on laihdutus. Kyllä viat paranee.
Itse olen tukeva täti, niin lapset puolisoineen kuin sivulliset hokee, kyllä nuo lonkat ja polvet paranisi kun laihdutat ja liikut enemmän.
Kai me ihmiset ollaan erilaisia , joka ikäluokassa lepsuja herkkusuita ja tiukkoja aatteen laihoja kuntoilijoita.
Anopille ei kannata kertoa mitään ylimääräistä. Puhelimessakin rupattelee säästä j tv ohjelmista niin välttyy paljolta.
Vierailija kirjoitti:
Anopille ei kannata kertoa mitään ylimääräistä. Puhelimessakin rupattelee säästä j tv ohjelmista niin välttyy paljolta.
No kai sitä lapsen murtuneesta jalasta kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Niin vanhempien tehtävä olisi huolehtia että tarjolla oleva ravinto olisi sitä terveellistä ja monipuolista. Kuinka moni sitten pystyy siihen, no se näkee ihan katselemalla ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne liikuntasuositukset tulee ihan normaalilla elämisellä täyteen ainakin alakouluiässä, jos lapsi on yhtään liikkuvainen. Siis koulumatkat, välitunnit ja harrastukset. Ei niitä suosituksia ihan huvikseen ole määritelty ja ihan syystä ollaan huolissaan lasten ylipainosta ja terveydestä.
Suositukset tulee täyteen normaalilla elämällä, mutta sitten kuitenkin on älytön määrä lapsia joilla ei tule. Ihmisten määritelmä normaalista elämästä ja siihen sisältyvästä liikkumisesta vaihtelee aika paljon sen mukaan mihin on tottunut... Ja toki mitä isommaksi lapset kasvaa niin sitä suurempi riski laiskistumiselle ja liikunnan vähenemiselle on. Ekaluokkalainen tuskin vielä tarvitsee aktiivisuusrannekketta, mutta 10-vuotiaalle se voi olla jo ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Onhan se todella järkyttävää, että vanhemmat ovat kiinnostuneet lastensa terveydestä. Varmaan pitäisi lasu tehdä sellaisista vanhemmista.
Mä luulen, että fiksuissa perheissä aikuiset ymmärtää, että olennaista on pitkän aikavälin keskiarvot. Että jos tänään jää 10 % vajaaksi, ei tarvi lähteä juoksemaan taloa ympäri, että saa 100 % täyteen, kunhan ei jatkuvasti jää paljon vajaaksi ja joskus menee yli. Sit taas tarpeeksi ei-fiksuissa perheissä ei taida tilannetta voida pelastaa millään kelloilla tai rannekkeilla.