Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voikohan musta tulla sairaanhoitajaa kun en osaa jutella ihmisten kanssa ja kuunnella heidän murheitaan

Sh-opiskelija
17.01.2023 |

Opiskelen siis toista vuotta sairaanhoitajaksi ja aloitin juuri työharjoittelun mielenterveyspuolen yksikössä. Sen tiedän, että mielenterveyspuolella en halua tehdä töitä. Ei ole mua varten se enkä osaa puhua näiden ihmisten kanssa heidän ongelmistaan.

Mutta nyt mietin, että onko musta lainkaan sairaanhoitajaksi tämän vuoksi. En mä osaa noin vain jutella ihmisten kanssa ja neuvoa heidän mieltään painavissa asioissa. Mä osaan paremmin tehdä jotakin fyysistä hoitamista, mutta pitäisi varmaan osata puhuakin enemmän.

Ohjaaja vain sanoi, että pitää opetella puhumaan enemmän. No ei se noin vain multa onnistu. Minkäs teet jos ei oikeasti keksi mitään sanottavaa. Iski pelko, että ei musta ole tähän hommaan.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele leikkaussalihoitajaksi. Siellä ei tarvitse niin paljon jutella.

Vierailija
2/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on hyvä muisti ja nopeus.

Sairaalassa ei ole aikaa höpötellä.

T. Sh, 25v työkokemusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anestesia kirjoitti:

Opiskele leikkaussalihoitajaksi. Siellä ei tarvitse niin paljon jutella.

Tai teholle, sielläkin ne on yleensä taju kankaalla ja hiljaa.

Vierailija
4/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää kehittää itsellesi sellainen työrooli, kuten muillakin asiakaspalveluihmisillä. Että kohteliaat peruspölinät sujuu säästä ja uutisista, vaikka henkilö ei sinänsä kiinnosta.

Vierailija
5/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairaanhoitaja, mutta potilaan näkökulmasta kirjoitan. Hyvät vuorovaikutustaidot ja empaattinen ote ovat ihan kultaa sairaanhoitajalla. Edellä mainittiinkin leikkaussalihoitaja eli sairaanhoitajan töitä on erilaisia ja ehkä löydät itsellesi sopivan suuntautumisvaihtoehdon. Jos on läheisesti tekemisissä potilaiden kanssa niin sitten ei auta kuin vain opetella olemaan ihminen ihmiselle ja kuuntelemaan toista. Senkin taidon voi oppia.

Vierailija
6/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuspuolelle? Minäkin viihdyn ennemmin muistamttomien asiakkaitten kanssa, ei tarvi niin pingottaa vaan olla läsnä. Kuunnella ja jutella niitä näitä, eivät ole niin vaativia.

Kerron tietysti, mitä aiomme yhdessä tehdä ja missä aion auttaa, mutta muuten kyselen vaikka kuulumisia tai ollaan vaan hiljaa, jos toinen tuntuu siitä tykkäävän. Älä sen takia lopeta, jos muuten työstä tykkäät. Olen ollut myös vuodeosastolla monta vuotta, mutta koin sen juuri sosiaalisesti raskaaksi työroolin vetämiseksi. Omaiset on joskus hankalia Vanhuspuolelle, mutta hoidettavat ei yleensä kuin hetkittäin :-)

Vierailija
7/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena arka. En uskaltanut esim. lihatiskiltä ostaa mitään, kun olisi pitänyt puhua sille myyjälle, ja siihen aikaan jauhelihaakin myytiin vain irtomyyntinä.

Opiskelin ensin hoitajaksi ja myöhemmin vielä lääkäriksi. En vieläkään pidä keskipisteenä olosta ihmisjoukossa, mutta juttelen kyllä sujuvasti potilaiden kanssa.

Vierailija
8/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Työmahdollisuuksia on kumminkin paljon, kaikissa ei tarvitse jutustella tai henkisesti yrittää auttaa.

Kaikkea oppii myös tekemällä.

Itsekin olen oppinut kuuntelemaan itkeviä asiakkaita ilman, että alan itkeä. Pelkkä kuuntelu riittää, yleensä ei tarvitse yrittää ratkaista toisen ongelmia.

Olen kylläkin vaan farmaseutti

Vierailija
9/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli se syy, että hakeuduit opiskelemaan sairaanhoitajaksi?

Vierailija
10/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa töissä tarvii olla enemmän tai vähemmän sosiaalinen. En tiedä oikein alaa, missä ei tarvi jutella. Ehkä haudankaivajan työ tai puutarhurin työ voisi sopia sulle.

Vierailija
11/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuolelle? Minäkin viihdyn ennemmin muistamttomien asiakkaitten kanssa, ei tarvi niin pingottaa vaan olla läsnä. Kuunnella ja jutella niitä näitä, eivät ole niin vaativia.

Kerron tietysti, mitä aiomme yhdessä tehdä ja missä aion auttaa, mutta muuten kyselen vaikka kuulumisia tai ollaan vaan hiljaa, jos toinen tuntuu siitä tykkäävän. Älä sen takia lopeta, jos muuten työstä tykkäät. Olen ollut myös vuodeosastolla monta vuotta, mutta koin sen juuri sosiaalisesti raskaaksi työroolin vetämiseksi. Omaiset on joskus hankalia Vanhuspuolelle, mutta hoidettavat ei yleensä kuin hetkittäin :-)

Mä olen jo siis vanhuspuolella lähihoitajana ja opiskelen nyt töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Muistisairaiden parissa olen kaikkein luontevammin. Osa omaisista osaa olla vaikeita, mutta kyllä ainakin meillä voi osa asukkaistakin olla hyvinkin vaikeita. Väkivaltaiset asukkaat on ikäviä niin hoitajien kuin muiden asukkaiden kannalta.

En ole mikään nuori vaan olen jo yli 40v. Kun ei kaikki vain ole niin puheliaita ja osaa luontevasti neuvoa ihmisiä mieltä painavissa asioissa. Siksi tuntuu niin turhauttavalta ja pelottaa, että ei tästä mitään tule.

Vierailija
12/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli se syy, että hakeuduit opiskelemaan sairaanhoitajaksi?

Haluan tehdä jotakin muuta kuin lähihoitajan työtä.

Vierailija
13/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla, jos menet töihin ruumishuoneelle, eli patologian laitokselle. Sielläkin on hoitsuja töissä. Ne kuskaa ne leikellyt ruumiit kylmiöön ja sitten sieltä hautureille.

Vierailija
14/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla, jos menet töihin ruumishuoneelle, eli patologian laitokselle. Sielläkin on hoitsuja töissä. Ne kuskaa ne leikellyt ruumiit kylmiöön ja sitten sieltä hautureille.

Ja tietty kylmiöstä patologille.

Vierailija
15/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sairaanhoitaja, mutta potilaan näkökulmasta kirjoitan. Hyvät vuorovaikutustaidot ja empaattinen ote ovat ihan kultaa sairaanhoitajalla. Edellä mainittiinkin leikkaussalihoitaja eli sairaanhoitajan töitä on erilaisia ja ehkä löydät itsellesi sopivan suuntautumisvaihtoehdon. Jos on läheisesti tekemisissä potilaiden kanssa niin sitten ei auta kuin vain opetella olemaan ihminen ihmiselle ja kuuntelemaan toista. Senkin taidon voi oppia.

Kyllä, vuorovaikutustaitoja voi myös opetella.

Ja yleensä, kun ikää tulee ja muutenkin elämänkokemusta, niin juttelu sujuu helpommin.

Vierailija
16/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käy kerran kuukaudessa piikillä sairaanhoitajien luona. Sanotaan huomenta, kysytään onko jotain erikoista taudissa tapahtunut, ja käsketään pitkälleen ja pistetään piikki. Ei siinä hoitajan tarvitse mitään kuulumisiaan kertoa, enkä itsekään raaski enemmälti puhuttaa, koska tiedän, että heillä on jono asiakkaita odottamassa. Lähtiessä toivottavat hyvää jatkoa. Ja minä sanon, kiitos samoin.

Jos viihdyt vanhusten seurassa, sillä sektorilla on varmasti työpaikkoja tarjolla vaikka kuinka paljon hoitajille. Tosin enemmän taitavat lähihoitajat kommunikoida heidän kanssaan.

Vierailija
17/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pääsykokeessa ole enää mitään soveltuvuuskokeita, vai miten olet päässyt koulutukseen, jos kerran tuntuu noin vieraalta?

Vierailija
18/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-opiskelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo siis vanhuspuolella lähihoitajana ja opiskelen nyt töiden ohessa sairaanhoitajaksi. Muistisairaiden parissa olen kaikkein luontevammin. Osa omaisista osaa olla vaikeita, mutta kyllä ainakin meillä voi osa asukkaistakin olla hyvinkin vaikeita. Väkivaltaiset asukkaat on ikäviä niin hoitajien kuin muiden asukkaiden kannalta.

En ole mikään nuori vaan olen jo yli 40v. Kun ei kaikki vain ole niin puheliaita ja osaa luontevasti neuvoa ihmisiä mieltä painavissa asioissa. Siksi tuntuu niin turhauttavalta ja pelottaa, että ei tästä mitään tule.

Olen ollut potilaana psykiatrisella. Kaikkein mukavimpia oli hoitajat, jotka eivät neuvoneet ja tyrkyttäneet ohjeitaan vaan olivat ihan vaan ystävällisiä ihmisiä, lempeitä ja hoisivat työnsä. Miksi pitäisi edes neuvoa?

Kamalimpiin kokemuksiin liittyy tiuskijat ja sitten vänkääjät, jotka mitätöivät potilaan kokemusta.

Vierailija
19/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse jutella. Riittää että on tehokas. Kaikki jonninjoutavat keskustelut säästä ja muusta tyhjänpäiväisestä rasittaa ainakin mua. Potilaitakin on erilaisia. Myös työkaverina rauhallinen olisi kiva. Ärsyttää kuunnella sitä turhaa puhumista jos ei ole oikeaa asiaa.

Vierailija
20/39 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan tehdä jotakin muuta kuin lähihoitajan työtä."

Sairaanhoitajana joutuu ottamaan enemmän kokonaisvastuuta potilaiden asioista ja tämä voi tietää enemmän puhelinsoittoja, raportointia, ohjausta,kuuntelua ym. Lisäksi on tehtävä myös ne lähihoitajan työt. Olen myös hiljainen enkä halua opiskella enempää. Tykkään että olisi ihan yksinkertaista suorittavaa työtä ja mahdollisimman vähän muistettava, stressiä ja kanssakäymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä