Miltä tuntuu asua ulkomailla?
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.
Jaha, asut siis ääkkösettömässä maassa!
Oikein arvattu :) ja kuten joku jo sanoikin, niitahan riittaa. Kun kirjoittelen koneelta, laitan umlautit mutta puhelimella en vaivaudu. Saanee minun sepustuksista selkoa ilmankin.
Mikä ihmeen puhelin sinulla oikein on kun on noin vaikeaa vaihtaa näppäimistö? Eikö sinulla ole sitä maapallokuvaa siinä näppäimistössä? Yksi painallus ja ääkköset tulevat esiin ja suomalaiset sanaehdotukset..
En vaan viitsi. Ei se ole itselle niin tarkeaa. Miksi sinulle on? Vaikuttaa etta pystyt silti lukemaan kirjoittamani.
Nyt on kyllä laiskuuden huippua ja kyllä jaksan ihmetellä sitä kuten moni muukin, kuten itsekin myönnät. Et jaksa laittaa ääkkösnäppäimistöä, joka vie sekunnin ja sitten ihmettelet kun ihmiset ihmettelee sitä.
Kyllä, ymmärrän minä tekstiäsi, mutta kun nyt kerran kirjoitat, niin miksi et kirjoita oikein? Koska haka ja häkä on kaksi eri asiaa ja helposti voit kirjoittaa ihan oikein jos tarkoitat häkää, etkä hakaa. Kirjoitatko englanniksi sitten sekaisin myös ääkkosillä, kun eihän se niin tärkeää ole sinulle, mikä kirjain mihinkin tulee?Tata asiaa on jauhettu palstalla vuosikausia mutta vielakin nakyy loytyvan ihmisia joille aakkoset on kynnys.
Nyt on tilaisuus neuvoa minua jolla on usalainen tietokone. Tassa ei ole yhtaan ylimaaraista nappainta joten ä = alt123, numpadissa. Jos kirjoittaisin suomeksi paamaara se olisi "p,alt132,alt132,m,alt132,alt132,r,alt132. Kehoitan kokeilemaan!
Kirjoitat, että koneella ollessa laitat ääkköset ja puhelimella et vaan viitsi.
Ei se ole minulle, vaan sinulle kynnys, ratkaista asia joka vie sekunnin ja silti olla se ratkaisematta. Joku mättää, kun jaksat vääntää aiheesta, mutta et saa niitä kuitenkaan laitettua, vaikka se olisi paljon nopeampaa. Sano suoraan vaan, että kyse on periaatteesta ja halusta kirjoittaa ilman ääkkösiä.Neuvon sinua tilaamaan suomalaisen näppäimistön, jos joudut kirjoittamaan paljon myös suomeksi. Näin olen ratkaissut itse ongelman jo vuosia sitten. Niitä saa ihan muutamalla kympillä ja todella pieniäkin.
Mä kirjoitan suomeksi koneella vain tänne, en todellakaan hanki suomalaista näppistä sen takia. Etenkin kun kirjoitan tosi nopeasti kymmensormijärjestelmällä.
Puhelimella vaihtaminen on niin iisiä eikä kymmensormijärjestelmä onnistu muutenkaan niin silloin voin käyttää ääkkösiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun itäisessä Keski-Euroopassa ja parasta on (omalla kohdallani) parempi ostovoima ja palvelutarjonta.
Huonoa on se, että joissain asioissa täällä ollaan vielä aika vanhanaikaisia.Apropoo, mitä Suomen uutisia seuraan niin eniten ihmettelen sitä että miten jättimäisiä leikkauksia lupaava puolue voi johtaa vaaligalluppeja. Täällä meillä kaikilla puolueilla on tapana luvata myönteisiä asioita ennen vaaleja, esim. talouden tasapainotuksia ilman leikkauksia. Täällä leikkauspuheet johtaisivat heti murskahäviöön.
Täällä Suomessa rikkaat haluaa että köyhät kärsii vielä enemmän. Ja Kokoomusta äänestävät pienituloiset luulevat että heillä jotenkin maagisesti elämänlaatu paranee jos Kokoomus johtaa hallituksessa :D.
Millä vuosikymmenellä elät ?
Rikkaat ei halua muutakuin, että Suomessa olisi yrityksiä, aitoja yksityissektorin työpaikkoja - myös tulevaisuudessa.
Julkishallinnossa taas halutaan, että työpaikat ja yritykset ajettaisiin ulkomaille, eli haaveilevat sosialistisestä dystopiasta.
En asu ulkomailla, mutta tuli vaan mieleen, että suomesta löytyy tosi mukavia ihmisiä, ja todella kusipäisiä myös. Ulkomailta löytyy tosi kivoja tyyppejä, ja samoin myös tosi kusipäitä. Luulen että elämä ei oo sen kummempaa muuallakaan, jos ihmisistä puhutaan. Tietty kulttuuri, ilmasto ym. Tekee sitä eroa eri maitten välillä.
Täällä kanssa ruotsissa asuva. Ikää +50 v. Asununut lapsena pari vuotta suomessa loput vuodet täällä Sveamamman maassa.
Rikollisuus, rauhattomuus, turvattomuus. Todennäköisesti suomessa sama tilanne parinkymmenen vuoden päästä.
Työttömyyspäiviä vaan määrätty määrä, sama sairaslomapäiviä. Miten sitten käy? Sossu ei auta niin kauan kun on omaisuutta. Auto, omistusasunto jne.
Vuokra-asuntoja ei löydy sieltä missä on töitä. Määrätyn maalaset saattavat käyttäytyä röyhkeästi, kyseessä lähinnä mena maat.
Olen paljon lukenut vauvapalstaa, sanoisin että suomessa on vielä tällä hetkellä paremmin yllä kirjottamani asiat.
Hyvääkin löytyy, kavereita eri maista, kulttuureista.
Suomessa olen asunut jo vuosia mutta nuorempana esim.briteissä. Ja matkustellut mones maas. Suomessa on kaavamaista ja tarkkaa kaikki. Esim.englannissa ei mitään henkkareit kyselty ja koiria sai viedä baariin.Venäjälle mulle myytiin kaljaa vaikka olin lapsi ja pyysin limua. Tai olin nuori teini. Suomi on kyttäysmaa.Ja helkutin byrokraattinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olen asunut jo vuosia mutta nuorempana esim.briteissä. Ja matkustellut mones maas. Suomessa on kaavamaista ja tarkkaa kaikki. Esim.englannissa ei mitään henkkareit kyselty ja koiria sai viedä baariin.Venäjälle mulle myytiin kaljaa vaikka olin lapsi ja pyysin limua. Tai olin nuori teini. Suomi on kyttäysmaa.Ja helkutin byrokraattinen.
Minulta ja ystäviltä on kyselty henkkareita Englannissa niin kaupan kassalla kuin yökerhon ovella, toisaalta taas koira on ollut mukana ravintolan terassilla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ulkomaasta. Ei kai se joka maassa samalta tunnu. Itsella tuntuu normaalilta elamalta kun on asunut maassa jo vuosikymmenia. Toita on tehty, veroja maksettu, asuntolaina otettu ja maksettu jo poiskin. Menty naimisiin, erottu, ja uudestaankin astuttu vihille. Ihan tavallista elamaa siis.
Ja niitahan riittaa! Tassa ne harvat maailman maat joissa skandeja tarvitaan:
Languages that use at least one out of ä, ö and ü, independent of the sound associated with it:
Azerbaijani
Chinese in romanization
Estonian
Finnish
German
Hungarian
Karelian
Luxembourgish
Saami
Slovak
Spanish (not as a full letter but as disambiguation)
Swedish
TurkishSuurimmassa osassa maailmaa tulee ihan hyvin toimeen ilman niita. On vaan ainainen ihmetyksen aihe taman palstan kayttajille.
Miksi et vaihda näppäimistön kieleksi suomea, niin saat ne ääkköset. Ei niiden ääkkösten tarvitse olla itse läppärin näppäimistöllä.
Aluksi ulkomailla asuminen on jännää, kuherruskuukauden jälkeen turhauttavaa ja raskasta kunnes sitten sopeutuu ja siitä tulee arkipäiväistä.
Parasta on erilaisessa kulttuurissa eläminen ja itsensä löytäminen. On mahtava huomata että pärjää ja sopeutuu. Lisäksi kaikki uskomattomat kokemukset joita en ikinä olisi kokenut jos olisin jäänyt Suomeen.
Ikävintä oli alun yksinäisyys ja se että ikääntyvät vanhemmat on kaukana eikä niitä voi auttaa arjessa.
Asuinmaassa Ranska/Uusi-Seelanti/USA/Britannia yhteensä 28 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein arvattu :) ja kuten joku jo sanoikin, niitahan riittaa. Kun kirjoittelen koneelta, laitan umlautit mutta puhelimella en vaivaudu. Saanee minun sepustuksista selkoa ilmankin.
Mikä ihmeen puhelin sinulla oikein on kun on noin vaikeaa vaihtaa näppäimistö? Eikö sinulla ole sitä maapallokuvaa siinä näppäimistössä? Yksi painallus ja ääkköset tulevat esiin ja suomalaiset sanaehdotukset..
En vaan viitsi. Ei se ole itselle niin tarkeaa. Miksi sinulle on? Vaikuttaa etta pystyt silti lukemaan kirjoittamani.
Nyt on kyllä laiskuuden huippua ja kyllä jaksan ihmetellä sitä kuten moni muukin, kuten itsekin myönnät. Et jaksa laittaa ääkkösnäppäimistöä, joka vie sekunnin ja sitten ihmettelet kun ihmiset ihmettelee sitä.
Kyllä, ymmärrän minä tekstiäsi, mutta kun nyt kerran kirjoitat, niin miksi et kirjoita oikein? Koska haka ja häkä on kaksi eri asiaa ja helposti voit kirjoittaa ihan oikein jos tarkoitat häkää, etkä hakaa. Kirjoitatko englanniksi sitten sekaisin myös ääkkosillä, kun eihän se niin tärkeää ole sinulle, mikä kirjain mihinkin tulee?Tata asiaa on jauhettu palstalla vuosikausia mutta vielakin nakyy loytyvan ihmisia joille aakkoset on kynnys.
Nyt on tilaisuus neuvoa minua jolla on usalainen tietokone. Tassa ei ole yhtaan ylimaaraista nappainta joten ä = alt123, numpadissa. Jos kirjoittaisin suomeksi paamaara se olisi "p,alt132,alt132,m,alt132,alt132,r,alt132. Kehoitan kokeilemaan!
Loppujen lopuksi taidettiin puhua enää siitä puhelimesta, jossa näppäimistön vaihtaminen eri kielelle on todella pieni ja helppo homma.
Olen kirjoitellut itse ulkomaalaisella näppäimistöllä virallisia viestejä suomeksi ja joo, ei se kyllä herkkua ole jos pidempi teksti kyseessä.
Mulla on ulkomaalainen näppäimistö, mutta ne äät ja ööt tulee, kun näppäimistön kielen vaihtaa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi taidettiin puhua enää siitä puhelimesta, jossa näppäimistön vaihtaminen eri kielelle on todella pieni ja helppo homma.
Olen kirjoitellut itse ulkomaalaisella näppäimistöllä virallisia viestejä suomeksi ja joo, ei se kyllä herkkua ole jos pidempi teksti kyseessä.
Mulla on ulkomaalainen näppäimistö, mutta ne äät ja ööt tulee, kun näppäimistön kielen vaihtaa suomeksi.
Sovitaanko jotta lopetetaan tuo turha jankutus ja keskustellaan ketjun varsinaisesta aiheesta. Nyt on jumiuduttu naputtamiseen ja pilkunviilaamiseen taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi ulkomailla asuminen on jännää, kuherruskuukauden jälkeen turhauttavaa ja raskasta kunnes sitten sopeutuu ja siitä tulee arkipäiväistä.
Parasta on erilaisessa kulttuurissa eläminen ja itsensä löytäminen. On mahtava huomata että pärjää ja sopeutuu. Lisäksi kaikki uskomattomat kokemukset joita en ikinä olisi kokenut jos olisin jäänyt Suomeen.
Ikävintä oli alun yksinäisyys ja se että ikääntyvät vanhemmat on kaukana eikä niitä voi auttaa arjessa.
Asuinmaassa Ranska/Uusi-Seelanti/USA/Britannia yhteensä 28 vuotta.
Kun itselle tulee epätoivon hetkiä siitä, miten elämä on mennyt, mietin, että olen kuitenkin pärjännyt ja sopeutunut erilaiseen elämään kuin jos olisin jäänyt Suomeen. En helposti ystävysty ja olen aika yksinäinenkin, mutta pidän työstäni ja siellä on sosiaalisia kontakteja. Olisin jo muuttanut takaisin, mutta en uskalla muuttaa tyhjän päälle, kun en enää ikäni vuoksi saa töitä. Asiat voivat siis olla niinkin päin, että Suomeen päin ei saa niitä kuuluisia maitojunan lippuja vaikka haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole minulle, vaan sinulle kynnys, ratkaista asia joka vie sekunnin ja silti olla se ratkaisematta. Joku mättää, kun jaksat vääntää aiheesta, mutta et saa niitä kuitenkaan laitettua, vaikka se olisi paljon nopeampaa. Sano suoraan vaan, että kyse on periaatteesta ja halusta kirjoittaa ilman ääkkösiä.Neuvon sinua tilaamaan suomalaisen näppäimistön, jos joudut kirjoittamaan paljon myös suomeksi. Näin olen ratkaissut itse ongelman jo vuosia sitten. Niitä saa ihan muutamalla kympillä ja todella pieniäkin.
Mitaan tuollaista en ole kirjoittanut, sinulla menee kaksi tai useampi henkilo nyt yhdeksi persoonaksi omassa paassasi.
Ole jatkossa vahan varovaisempi neuvoinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista. Minä voin yhdellä ja samalla näppäimistöllä valita kielen millä milloinkin kirjoitan ja kirjaimet tulevat sen mukaan. IPhonessa sama. Jo vuosia ollut näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä tuntuu, olen asunut ulkomailla yli vuosikymmenen enkä usko suomeen enää palaavani. Tykkään täkäläisestä yhteiskunnasta jossa ihmisiä ei hyysätä eikä holhota vaan yksilön vastuu korostuu.
Plussaa:
- huomattavasti korkeampi elintaso
- alhaiset verot
- ilmasto
- toimiva terveydenhuolto
- toimivat postipalvelut
- kaunis luonto
- turvallisuus
- toimiva joukkoliikenneMiinusta:
- hellejaksot (30-38 astetta) kesälläMikä maa?
Arvaan Sveitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista. Minä voin yhdellä ja samalla näppäimistöllä valita kielen millä milloinkin kirjoitan ja kirjaimet tulevat sen mukaan. IPhonessa sama. Jo vuosia ollut näin.
Ymmärrätkö että näppiksen kielen vaihtuessa myös kirjainten paikat vaihtuu, sen on ärsyttävää jos kirjoittaa nopeasti kymmensormijärjestelmällä.
Kyllä ulkomailla asumisessa kivointa on se, että ihmiset ovat iloisempia ja ystävällisempiä, tosin olen huomannut että ehkä Suomessa ollaan menossa parempaan suuntaan, ainakin palvelu ravintoloissa ja kaupoissa muuttunut ystävällisemmäksi.
Ylipäänsä elämäntyyli on paljon rennompi täällä, vaikkapa tiistai-iltana 10 minuutin varotusajalla kaverit lähtevät illalliselle tai tennistä pelaamaan. Suomessa kukaan ei ikinä tee mitään, elämä on kovin yksitoikkoista. Tai ehkä en vaan ikinä ystävystynyt oikean tyyppisten suomalaisten kanssa.
Lisäksi täytyy mainita suomalaisten minäminä- asenne. Esim moottoritielle liittyessä kukaan ei anna tilaa, jonottaessa ei vanhuksia ja raskaana olevia päästetä ensin, parisuhteessa maksetaan vain ja tasan omat kulut, kavereille ei tarjota kyytiä tai anneta autoa lainaan jne jne. Kovin on yksilökeskeistä elämä, sen sijaan että otettaisiin muut ihmiset huomioon.
Ei mikään maa ole täydellinen ja Suomessa on hirveästi hyvää, nämä on vain henkilökohtaisia havaintoja. Voisin kyllä palata Suomeen jossain vaiheessa, nyt 20 vuotta ulkomailla olleena.
Hilppa7 kirjoitti:
Ylipäänsä elämäntyyli on paljon rennompi täällä, vaikkapa tiistai-iltana 10 minuutin varotusajalla kaverit lähtevät illalliselle tai tennistä pelaamaan. Suomessa kukaan ei ikinä tee mitään, elämä on kovin yksitoikkoista. Tai ehkä en vaan ikinä ystävystynyt oikean tyyppisten suomalaisten kanssa.
Lisäksi täytyy mainita suomalaisten minäminä- asenne. Esim moottoritielle liittyessä kukaan ei anna tilaa, jonottaessa ei vanhuksia ja raskaana olevia päästetä ensin, parisuhteessa maksetaan vain ja tasan omat kulut, kavereille ei tarjota kyytiä tai anneta autoa lainaan jne jne. Kovin on yksilökeskeistä elämä, sen sijaan että otettaisiin muut ihmiset huomioon.
.
Komppaan! Toinen 20 vuotta ulkomailla asunut
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset se ääkkösistä jankutus, siis ihan oikeesti. Aikuiset ihmiset ja kinaa kuin pikkukakarat. Onko se hei nyt NIIN tärkeetä, varsinkin kun ketjussa puhutaan ulkomailla asuvista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)
Riittääkö 20 vuotta?
Kyllä jos kerrot mikä tuo paratiisimaasi on .
Ei näihin ikinä saa tällä palstalla vastausta, tiedä sitten miksi.
Minä ainakin kerron aina näissä keskusteluissa että olen asunut reilun vuosikymmenen Tsekissä ja se voittaa kyllä Suomen mennen tullen asumismukavuudessa ja elämänlaadussa.
Paremmin täällä on ostovoima, terveydenhuolto, elämän yleinen vapaus, ilmasto, matkustelun helppous ja halpuus, ja erityisesti Prahassa julkinen liikenne ja kaupungin kauneus.
Huonompia juttuja on vanhanaikaisuus, jumahtaneet sukupuoliroolit, ja ulkomaalaisvastaisuus sekä arkipäivän /asismi (tosin sitähän riittää Suomessa ja Tsekissä yhtä lailla etenkin alhaisen koulutuksen saaneilla, maaseudulla asuvilla ihmisillä).
Tämä on jännä miten moni kokee ostovoiman olevan huomattavasti parempi milloin missäkin maailman kolkassa. Kun eihän se esimerkiksi Tsekin kohdalla pidä ollenkaan paikkaansa! Hinnat on kyllä edullisemmat, mutta palkkataso on vielä sitäkin heikompi! Koko maailmassa on melko pieni joukko maita joissa on parempi ostovoima kuin suomalaisilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
Muutenkin tuo mielikuva siitä, että Suomessa on surkeat palkat ja hirvittävän korkea verotus ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kyllä niitä veroja joutuu muuallakin maksamaan. Korkeamman elintason perässä ei Suomesta kannata lähteä ulkomaille asumaan muutoin kuin ihan poikkeustapauksissa.
Sitten kun katsot esim. koulutettujen ja kohtuullisen osaamisen omaavien ihmisten ostovoimaa palkansaajana / konsulttina / yksin yrittäjänä (jotka kaikki ovat usein helppo järjestää) niin asiat muuttuvat melkoisesti; keskipalkka ei kerro sitä alkuunkaan. Esim. monessa Itä-Euroopan maassa maksetaan IT-alan töistä ihan hyvin nykyään, vero voi olla 0 - 20% välissä ja kaikki hinnat mm. autot ja alkoholi ovat verottomia joten Suomen ostovoima ei enää vaikutakaan yhtään hyvältä.
Tietenkin jos on joku IT-alan huippuosaaja niin kannattaa muuttaa piilaaksoon ja tahkota $300 000 vuosipalkkaa. Ei se nyt ihan kauhean relevanttia ole 99,9 % tavallisista ihmisistä. Se on erittäin pieni joukko ihmisiä kenellä tämänlainen on mahdollista. Varmasti jos ole miljonääri tai NHL jääkeikkoilija niin kannattaa asua jossain muualla kuin Suomessa. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole sellaisia. Jos käy ihan tavallisessa keskiluokkaisessa työssä ja elää normaalia elämää niin pohjoismainen hyvinvointivaltio ihan oikeasti on tosi hyvä vaihtoehto.
Sari Sairaanhoitajan elintaso missä tahansa Itä-Euroopan maassa on merkittävästi heikompi kuin Suomessa. Se nyt vaan on fakta.
Muille kuin hyvän aseman saaneille suomi on ikävä maa olla ja asua. Jos on valkoinen mies, keski-ikäinen ja työtön se on siinä. Kaikki ovet on hitsattu kiinni. Ainoa keino saada elämä on lähteä suomesta. Ikärsismi on rankkaa. Työtön on sama kuin rikollinen ja rasismi kantaväestöä kohtaan on sallittu ja on jopa kirjattu ohjeeksi rekrytoinnissa "positiiviseksi syrjinnäksi".
Työttömyys Suomessa ei suinkaan ole pahinta ja mitä tulee ikärasismiin; sitä on muuallakin.
Suomessa työtön on sellainen jota ei hyväksytä enää työelämään ja työttömyyskorvaus on 570 euroa. Kyllä se kuule vakava paikka on ja todella iso ongelma elämisen kannalta. 570 eurolla pitää tulla toimeen yhdessä maailman kalleimmassa maassa.
Paljonko muissa maissa saa työttömyyskorvauksia?
Eikö lähtökohtaisesti jokainen yritä saada töitä, varsinkin ulkomailla? Muuten iskee yksinäisyys. Siis mitä väliä korvauksilla? Kun on ollut työelämässä uudessa kotimaassa, edut ovat ihan toiset, kuin muuttaa jo valmiiksi Suomesta sinne loisimaan.
Tuossa kun valitettiin Suomen työttömyyskorvauksen pienuutta niin ajattelin että kirjoittajalla olisi jotain ideaa paljonko muualla saisi samassa tilanteessa.
Olen eri, mutta asunut Alankomaissa lähes 20 vuotta ja voin valottaa täkäläistä systeemiä. Juuri ennen koronaa yritys, jossa olin töissä, lopetti. Itse sain noin 8kk 80% viimeisimmästä palkastani, sitten taisin tipahtaa toimeentulotuelle (voi olla että sain joitakin kuukausi 60% viimeisimmästä palkasta tai jotain). Toimeentulotuella on työnhakuvelvoite, mutta kun sitten minulle tuli selkävamma, niin toistaiseksi ei tarvitse töitä hakea vaan asiaa tarkastellaan uudelleen puolen vuoden päästä. Nyt saan yleistä toimeentulotukea n. 900€/kk, lisäksi asumistukea, terveysvakuutuksen maksuun tukea, sekä erityistä tukea kun minulla alaikäinen lapsi. Kaikki yhteensä 1800€ kuussa. Lisäksi tietenkin vielä lapsilisä, joka maksetaan neljännes vuosittain ja jonka määrä suurenee lapsen kasvaessa; 9 vuotiaan kanssa se on jotain yli 300€.
Ei se ole minulle, vaan sinulle kynnys, ratkaista asia joka vie sekunnin ja silti olla se ratkaisematta. Joku mättää, kun jaksat vääntää aiheesta, mutta et saa niitä kuitenkaan laitettua, vaikka se olisi paljon nopeampaa. Sano suoraan vaan, että kyse on periaatteesta ja halusta kirjoittaa ilman ääkkösiä.
Neuvon sinua tilaamaan suomalaisen näppäimistön, jos joudut kirjoittamaan paljon myös suomeksi. Näin olen ratkaissut itse ongelman jo vuosia sitten. Niitä saa ihan muutamalla kympillä ja todella pieniäkin.