Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
41/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oli tietysti uutuudenviehätystä, mutta sitten kun arki koitti ja tietyt asiat alkoi tökkimään, ne tökki kunnolla.

Vierailija
42/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ajatellut, että jos suurin ongelma jossain maassa on ilmasto, niin silloin ongelmia on aika vähän. 

Ja voi se ilmastokin alkaa olla ongelma, jos siis ajatellaan helleaaltoja, kuivuutta, myrskyjä ja sateita jne. Suomen loskainen talvi on aika kesystä päästä vaikka monsuunisateisiin verrattuna.

Mutta samalla suomalaisena on halutessaan sitä loskasäätä mahdollista lähteä ns. pakoon.

On hyvin kertovaa, että suomea pitää verrata aina johonkin ihan ääripäähän, jotta se saataisiin näyttämään hyvältä.

No eihän tässä nyt niin tehty, vaan todettiin, että joissain paikoissa ilmasto voi olla ihan oikeasti ongelma.

Mua ottaa aivoon asuinmaassani se, että kesällä on 5 kk jatkuvasti 25 - 40 Celsius-astetta eikä sada koskaan, ja talvella sataa vettä koko ajan ja on alle 10 Celsius-astetta 5 kk. Sellaista mukavaa keliä on tosi vähän (esim. nyt maanantaina oli aurinkoinen päivä, ja olipa kyllä ihanaa!).

Olisi ihanaa, jos maassa olisi jonkun aikaa lunta. En tarvisi paljon, mutta sen verran, että ruoho peittyy. Turha toivo, jos on kylmä, niin kaikki paikat vaan jäätyy ja liikenne on kaaoksessa. Onneksi noi kylmät kaudet ei kestä paria päivää enempää. Edes kylmä ja kuiva sää olisi välillä kiva, kun kylmältä on ulkoillessa paljon helpompi suojautua kuin kaatosateelta. Kesällä olisi ihanaa, kun välillä olisi pilvipouta ja vaikka vaan 20 astetta lämmintä, eikä tarvisi tasapainotella auringolta suojautuminen ja lämpöhalvauksen välillä. Nimimerkillä paluumuuttoa odotellessa.

-Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on naimisissa paikallisen kanssa, integroituminen on nopeampaa ja luonnollisempaa kuin jos on itsekseen tai jos on suomalainen puoliso. Silloin integroituminen ei välttämättä käy nopeasti. Varsinkin, jos ei ole lapsia, ei ole mitään koulujuttujakaan ja tutustumista paikallisiin, ja ulkomailla asuja voi jäädä omaan expattikuplaan. Silloin vaan asuu ulkomailla, mutta ei ole perillä maan poliittisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurillisista asioista. 

So? Eihän se ole mitenkään automaattisesti negatiivinen asia. Ei mulla Suomessakaan ollut useamman muuton jälkeen yhtään ystävää asuinkaupungissani, enkä tiennyt mitään sen paikallispolitiikasta kun ei kiinnostanut.

Nyt työtoverit on täysin etänä eri maissa missä itse olen, en seuraa paikallista kulttuuria enkä politiikka. Enkä koe jääväni mistään tärkeästä paitsi. Koen olevani "eurooppalainen", en suomalainen enkä "asuinmaalainen" ja en näe siinä mitään ongelmaa. Iso osa maata vaihtaneista kokee samalla lailla, he ovat identiteetiltään "omia itsejään" eivätkä just "maan x kansalaisia".

Vierailija
44/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

Riittääkö 20 vuotta? 

Kyllä jos kerrot mikä tuo paratiisimaasi on .

Ei näihin ikinä saa tällä palstalla vastausta, tiedä sitten miksi.

No minä vastaan, en ole tuo kommentoija joka paratiisimaasta kysyy. Asuin vuodesta 1971 Etelä-Saksassa. Sinne lähdin koska Suomesta ei löytynyt mitään kunnon töitä tuohon aikaa. Asuin Etelä-Saksassa nelisen vuosikymmentä. Välillä olin työkomenukksella muissa maissa muutaman vuoden mutta palasin Saksaan. Olen myös Saksan kansalainen. Minua kohdeltiin hyvin, oli mukava olla töissä ja palkka suht korkea, kouluttivat korkeampaan asemaan. Eläkkeelle päästyäni muutin Italiaan. Siitä on nyt 13 vuotta jo. Kelpaako tämä? Paratiisimaaksi en halua kutsua mitään asumaani maata. Sanonpa sen kuitenkin, että Suomessa käydessäni (harvoin) minua kohdellaan edelleen oikein pascamaisesti tapaan mitäs tänne tulit eikö siellä ulkomailla ole niin hienoa. En ole koskaan kehunut ja pröystäillyt millään asialla. Melko tavallista elämää olen viettänyt, koska minulle kelpaa tavallinen elämä. Viihdyn mitä parhaiten ja aikoinaan myös työelämässä oli kaikki oikein hyvin. Omasta mielestäni integroitumista asuinmaan kulttuuriin eikä mitään paratiisia. 

Samantapaisia kokemuksia minullakin, lentoasemalla vaannellaan ja kaannellaan USAn passiani niinkuin ei olisi koskaan ennen sellaista nahty.

Kun palaan takaisin kotikaupunkiini USAssa niin passivirkailija toivottaa aina aurinkoisen "Welcome home", kertaakaan noita sanoja en ole kuullut Suomeen saapuessani.

Miksi suomalainen passivirkailija toivottaisi USAn passilla matkustavan tervetulleeksi kotiin?

Vierailija
45/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

No minä vasta 40v. ulkomailla. Ehkä se mieli lopulta muuttuu. Vielä en takaisin tulisi avoimemmasta ilmapiiristä piskuiseen maahan, jossa ihmiset käyttäytyvät huonosti, ovat muutenkin kummallisia vouhotuksineen, jossa näitä em. sitten valitaan poliitikoiksi ja meno on sen mukaista. Kallista ja kylmääkin, julkinen sektori paisunut mahdottomasti, mutta asukkaat aivopestyinä luulevat saavansa hyviäkin, mukamas ilmaisia palveluita. Muualla keskimäärin parempaa. Harkitsen nykyään kansalaisuuden vaihtamista. Pitkään se Suomen passi oli minulle tunneasia. Enää ei.

Vierailija
46/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on nyt 21 vuotta takana, toki en sanokaan että "kaikki" on ihanaa - vain 99% on :).

Minulle saarnattiin ennen lähtöä että kyllä se arki maahan lyö sielläkin ja odota vaan niin tulet maitojunalla takaisin. Eipä ole kumpaakaan tapahtunut. Elämänlaatu parani moninkertaisesti ja yhä edelleen nautin täällä olosta. Maita on takana 4, kaikissa enemmän hyvää kuin huonoa. Kaikista on oppinut, mitään suuria ongelmia ei ole ollut, eikä koti-ikävä vaivaa. Ihanaa herätä aamulla ja lähteä töihin.

Vierailija
47/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ajan myötä aika irrallinen olo.

Maa hanm uutt ajana ei ole koskaan uudessa maassa täysin kotonaan. Eikä ole enää vanhassakaan.

Vierailija
48/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on nyt ulkomaa, ei tarvitse lähteä mihinkään. Piirsikö muuten juuri eräs suomalainen pilapiirtäjä Allahin kuvan. Vielä pari vuotta sitten tämä sama tyyppi oli kovasti ajamassa monikyltyyriä, mitä on tapahtunut?

Vierailija
49/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen usein ajatellut, että jos suurin ongelma jossain maassa on ilmasto, niin silloin ongelmia on aika vähän. 

Ja voi se ilmastokin alkaa olla ongelma, jos siis ajatellaan helleaaltoja, kuivuutta, myrskyjä ja sateita jne. Suomen loskainen talvi on aika kesystä päästä vaikka monsuunisateisiin verrattuna.

Mutta samalla suomalaisena on halutessaan sitä loskasäätä mahdollista lähteä ns. pakoon.

On hyvin kertovaa, että suomea pitää verrata aina johonkin ihan ääripäähän, jotta se saataisiin näyttämään hyvältä.

No eihän tässä nyt niin tehty, vaan todettiin, että joissain paikoissa ilmasto voi olla ihan oikeasti ongelma.

Mua ottaa aivoon asuinmaassani se, että kesällä on 5 kk jatkuvasti 25 - 40 Celsius-astetta eikä sada koskaan, ja talvella sataa vettä koko ajan ja on alle 10 Celsius-astetta 5 kk. Sellaista mukavaa keliä on tosi vähän (esim. nyt maanantaina oli aurinkoinen päivä, ja olipa kyllä ihanaa!).

Olisi ihanaa, jos maassa olisi jonkun aikaa lunta. En tarvisi paljon, mutta sen verran, että ruoho peittyy. Turha toivo, jos on kylmä, niin kaikki paikat vaan jäätyy ja liikenne on kaaoksessa. Onneksi noi kylmät kaudet ei kestä paria päivää enempää. Edes kylmä ja kuiva sää olisi välillä kiva, kun kylmältä on ulkoillessa paljon helpompi suojautua kuin kaatosateelta. Kesällä olisi ihanaa, kun välillä olisi pilvipouta ja vaikka vaan 20 astetta lämmintä, eikä tarvisi tasapainotella auringolta suojautuminen ja lämpöhalvauksen välillä. Nimimerkillä paluumuuttoa odotellessa.

-Eri

Asutko sinäkin Alankomaissa? Minusta kun täällä on ihan mahtava sää/ilmasto suomeen verrattuna, ja se on just tuo mitä kuvasit. Marras-helmikuussa sataa, mutta sade on lähinnä tihkua ja useimpina päivinä pitkä sadetakki riittää. Ikinä ei ole kylmä. Lähes koskaan ei tarvitse kärsiä jäästä ja lumesta. Nurmi ja monet puut pysyy vihreinä läpi vuoden. Paljon on myös aurinkoisia päiviä, ja aina on päivällä valoisaa (vaikka sataisi) eikä vain hämärää. Päivät on huimasti pidempiä kuin suomessa.

Suomen kesää vastaava sää alkaa jo maalis-huhtikuussa ja kestää jonnekin syyskuun loppuun. Viikko pari voi olla kesällä vähän turhan kuumaa, mutta se on pientä usean kuukauden VARMAAN pakkaseen verrattuna! Kesän perussää on noin 25 ja puolipilvistä eli just ihanne, ja tätä kestää sen puoli vuotta (vs vastaava kesä suomessa keskimäärin muutaman viikon!).

Vierailija
50/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Italiassa ja elämä oli ihanaa. Joka ikinen päivä oli mahtava töissä ja vapaalla. Kun oli pakko palata Suomeen ja Helsinkiin, masennuin todella pahasti.

Minulla sama 10 Saksan-vuoden jälkeen, kaipaan takaisin ihan joka päivä. Ehkä vielä joku päivä pääsen takaisin sinne täältä pimeyden ja kylmyyden keskeltä.

Vierailija
51/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maa hanm uutt ajana ei ole koskaan uudessa maassa täysin kotonaan. Eikä ole enää vanhassakaan.

Kasvun paikka onkin löytää koti omassa itsessään. Ei ulkoisissa puitteissa.

Vierailija
52/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt tulee 7 vuotta täyteen enkä kaipaa Suomea edelleenkään. Tukka nousee pystyyn kun lukee uutisointia, väkivaltainen, huonosti johdettu maa eikä töitä edes omalle kansalle. Ihmiset voi huonosti ja kaikki on kallista. Voin käydä joskus lomalla, mutta asumaan en enää tule.

Vierailija
53/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on nyt 21 vuotta takana, toki en sanokaan että "kaikki" on ihanaa - vain 99% on :).

Minulle saarnattiin ennen lähtöä että kyllä se arki maahan lyö sielläkin ja odota vaan niin tulet maitojunalla takaisin. Eipä ole kumpaakaan tapahtunut. Elämänlaatu parani moninkertaisesti ja yhä edelleen nautin täällä olosta. Maita on takana 4, kaikissa enemmän hyvää kuin huonoa. Kaikista on oppinut, mitään suuria ongelmia ei ole ollut, eikä koti-ikävä vaivaa. Ihanaa herätä aamulla ja lähteä töihin.

Kuinka kauan sä oot asunut kussakin maassa? Äkkiseltään tulee mieleen, että jos on noin monessa maassa ehtinyt asua tuossa ajassa, niin useammassa ei ole ehtinyt uutuudenviehätys vielä edes kulua.

Ei sillä, hyvää elämä ulkomaillakin on, aika samanlaista kuin Suomessa monella tapaa (tehdään töitä, kokataan, pestään pyykkiä, nukutaan), mutta kyllä mä vähän ihmettelen sitä, miten voi asua jossain maassa 20 vuotta ja sanoa, että ei siellä ole oikeastaan mitään huonoa ja Suomessa ei oikeastaan mitään hyvää.

Kyllä molemmista mulle ainakin löytyy sekä hyvää että huonoa. Esim. täkäläisistä en oikein osaa aina lukea, mitä ne oikeasti tarkoittaa, vaikka olen reilun puoli vuosikymmentä nyt harjoitellut ja kieltäkin puhun sujuvasti. Suomessakin jauhetaan paskaa, mutta silti kommunikointi on jotenkin paljon vähemmän peiteltyä kuin täällä.

Toisaalta taas esimerkiksi se, kuinka joustavia täällä ollaan (hyvin monenlaiset tilanteet saadaan sujumaan, kun ei pingoteta, vaikka kaikki säätää mitä sattuu), on ehdottomasti hyvä puoli Suomeen verrattuna. Tähän kesti kyllä tottua aika pitkään, ja vieläkin joutuu välillä rauhoittamaan itseään tietoisesti. 😅

Vierailija
54/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotimaa ole ulkoinen puite.

Vierailija
55/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotimaa ole ulkoinen puite.

Tottakai on. Kaikki mitä tapahtuu oman itsesi ulkopuolella on ulkoinen puite. Jos olet "kotona" itsesi kanssa, voit tuntea olevasi kotona missä tahansa. Ei asuinmaalla ole silloin merkitystä.

Tämä on just yksi niitä erittäin isoja asioita joita useimmat maastamuuttajat oppivat jos vain ovat tarpeeksi kypsiä oppimaan. Että se synnyinmaa on vain arvalla saatu, ja kaikki siellä opitut tavat on nimenomaan vain opittua - eivät kiveen hakattu osa omaa persoonaa.

Vierailija
56/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan sä oot asunut kussakin maassa? Äkkiseltään tulee mieleen, että jos on noin monessa maassa ehtinyt asua tuossa ajassa, niin useammassa ei ole ehtinyt uutuudenviehätys vielä edes kulua.

Ei sillä, hyvää elämä ulkomaillakin on, aika samanlaista kuin Suomessa monella tapaa (tehdään töitä, kokataan, pestään pyykkiä, nukutaan), mutta kyllä mä vähän ihmettelen sitä, miten voi asua jossain maassa 20 vuotta ja sanoa, että ei siellä ole oikeastaan mitään huonoa ja Suomessa ei oikeastaan mitään hyvää.

Kyllä molemmista mulle ainakin löytyy sekä hyvää että huonoa. Esim. täkäläisistä en oikein osaa aina lukea, mitä ne oikeasti tarkoittaa, vaikka olen reilun puoli vuosikymmentä nyt harjoitellut ja kieltäkin puhun sujuvasti. Suomessakin jauhetaan paskaa, mutta silti kommunikointi on jotenkin paljon vähemmän peiteltyä kuin täällä.

Toisaalta taas esimerkiksi se, kuinka joustavia täällä ollaan (hyvin monenlaiset tilanteet saadaan sujumaan, kun ei pingoteta, vaikka kaikki säätää mitä sattuu), on ehdottomasti hyvä puoli Suomeen verrattuna. Tähän kesti kyllä tottua aika pitkään, ja vieläkin joutuu välillä rauhoittamaan itseään tietoisesti. 😅

Mulle riittää, että on hyvä terveydenhuolto, miellyttävä ilmasto, hyvät ulkoilumahdollisuudet ja se hyvä palkka. Ei ole tullut mitään negatiivista noissa vuosien mittaan.

Vierailija
57/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Eri

Asutko sinäkin Alankomaissa? Minusta kun täällä on ihan mahtava sää/ilmasto suomeen verrattuna, ja se on just tuo mitä kuvasit. Marras-helmikuussa sataa, mutta sade on lähinnä tihkua ja useimpina päivinä pitkä sadetakki riittää. Ikinä ei ole kylmä. Lähes koskaan ei tarvitse kärsiä jäästä ja lumesta. Nurmi ja monet puut pysyy vihreinä läpi vuoden. Paljon on myös aurinkoisia päiviä, ja aina on päivällä valoisaa (vaikka sataisi) eikä vain hämärää. Päivät on huimasti pidempiä kuin suomessa.

Suomen kesää vastaava sää alkaa jo maalis-huhtikuussa ja kestää jonnekin syyskuun loppuun. Viikko pari voi olla kesällä vähän turhan kuumaa, mutta se on pientä usean kuukauden VARMAAN pakkaseen verrattuna! Kesän perussää on noin 25 ja puolipilvistä eli just ihanne, ja tätä kestää sen puoli vuotta (vs vastaava kesä suomessa keskimäärin muutaman viikon!).

Joo en asu, ja mä en siis oikeasti liioitellut yhtään. Meillä ei ole kesällä pilviä ja se 25 oli haitarin alaraja. Meillä on helposti viikkojen mittaisia 30+ -kausia. Pahimmillaan on viikon sen lähes 40 astetta tai yli. Kun meillä sataa, kuuluu lotina usein sisälle asti, ja sit tietysti on joka paikka ihan märkänä. Koska nurmikot kuolee viimeistään kesäkuussa, jos niitä ei kastele, ne eivät myöskään ole kovin hyvin salaojitettuja. Eli esim. kun syksyllä sateet alkaa, ei nurmikolle voi astua, tai uppoaa mutaliejuun. Ja kun ei oo yhtään sitä lunta vaan märkää mustaa maata ja koko ajan sataa tai on vähintään pilvistä ja märkää, niin kun on pimeää, on pimeää kuin mörön perseessä.

Talvella meillä on päivä pidempi kuin Suomessa (tällä hetkellä n. 9 tuntia auringonnousua auringonlaskuun), mutta valoisa tulee aamulla "turhan" aikaisin ja illalla ei oikein voi tehdä mitään pihalla, koska täällä ihmiset tyypillisesti ulkoilee vain valoisan aikaan. Kesälläkin illalla tulee ihan pimeää, mutta toki vasta yhdeksän-kymmenen maissa illalla.

Puissa on lehdet tai ei ole koko lailla samalla lailla kuin Suomessa, vaikka kevät/kesä tulee huomattavasti aiemmin. Oletan sen liittyvän valon määrään.

Kyllä tässä asuinpaikassa hyvääkin on, esim. huhtikuu, kun pihojen ja puistojen puut kukkii, ja sää on samantapainen kuin Suomessa kesällä.

Vierailija
58/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys tarkoitti varmaankin, miltä tuntuu asua poissa Suomesta, silloin siihen voi vastata jotenkin yleispätevästi. Vaikka voisihan sitä kertoa asuinmaastaan, vaikka se onkin melkein joka vastaajalla eri.

Itse koen, että yllättävän paljosta joutui kuitenkin luopumaan, mutta sai kyllä tilallekin paljon. Jossain vaiheessa huomaa, että se koti-ikävä on muuttunut kaipaukseksi menneeseen aikaan.

Omaan elämäntilanteeseeni työura ulkomailla on sopinut paremmin, ainakin ajattelen niin. Perheessä on ollut (pitkäaikais) sairastelua ja Suomessa se olisi voinut olla isompi ongelma kuin täällä.

Vierailija
59/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 20 vuotta neljässä maassa ja voin todeta, että sitä äärimmäistä optimaalista paikkaa ei ole.

Näin seniorimpana IT-spesialistina, jolla ei juuri ole siteitä enää minnekään, on ollut ajatuksissa alkaa heittää neljän kuukauden nomadisessioita aina sinne mukavimmaksi todetuun alueeseen vuoden aikana. 

Suomessa voisi olla toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin.

Puolisokin on jo valmiiksi ulkomailta ja ei pane maisemien vaihtoa pahakseen.

Yhdessä puhumme sujuvasti kahdeksaa kieltä, joten vain Aasiassa on alueita joissa ei kommunikaatio välttämättä sujuisi.

Vierailija
60/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ulkomailla varsinkin Suomen poliitikot tuntuu todella tyhmiltä. Autovero, alkoholivero; joka ei ole verotettua niin on sitten kiellettyä.

Kyllä ne poliitikot muuallakin osaa olla typeriä! Sellaista maailman kolkkaa ei ole olemassa jossa ei olisi typeriä sääntöjä ja tapoja ihmisillä. Ainoa mikä vaihtelee on mitkä ne asiat missäkin ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän