Ravitsemusterapeutin mukaan suurin osa kaloreista pitäisi syödä ennen klo 16, miten, kun herään klo 12?
Herään yleensä siinä 12-12.30, ja syön aamupalan 13-13.30, miten saan tungettua itseeni yli tuhat kaloria ennen klo 16? Syön yleensä lounaan siinä 16-16.30, sitten päivällistä klo 20 ja iltapala 22.30. Nukkumaan klo 01-02
Kommentit (41)
Höpö höpö. Ihan yksilöllinen juttu. Minä olen yökukkuja, joten syön iltapainotteisesti.
Syön aina ennen nukkumaanmenoa ison aterian. Muuten seuraavana päivänä on heikko ja ärtynyt olo.
Olen tavannut ravitsemusterapeutin kerran suolistosairauden vuoksi. Jotenkin oli vähän vaikea ottaa vakavasti ihmistä jolla 20kg ylipainoa ja käskee käyttämään jotain palmuöljymargariinia... Oli kyllä niin turha käynti muutenkin, ei hänellä ollut mitään sellaista tietoa jota en olisi jo tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut ravitsemusterapeutin kerran suolistosairauden vuoksi. Jotenkin oli vähän vaikea ottaa vakavasti ihmistä jolla 20kg ylipainoa ja käskee käyttämään jotain palmuöljymargariinia... Oli kyllä niin turha käynti muutenkin, ei hänellä ollut mitään sellaista tietoa jota en olisi jo tiennyt.
Ravitsemusterapeuttien pitää suositella virallisten ohjeiden mukaan, ei heillä ole vaihtoehtoa. Näin vain Suomessa.
Ettäkö miten? Heräämällä aiemmin.
Eikö tuo jo kerro, että tuon jotenkin viallinen tapa elää?
Ei tuokaan terveellistä ole kropalle.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko perustella?
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä ravitsemusterapeutilta moniko hänen asiakkaistaan on laiha viiden vuoden jälkeen. Voit yllättyä miten vähän he onnistuvat tehtävässään.
Tämä johtuu siitä, että heidän ohjeet on huonoja.
Vierailija kirjoitti:
rokulijenkka kirjoitti:
Valvot varmaan aika myöhään kun nukut noin kauan? eihän kukaan jaksa kunnolla herätä edes päivään jos noin pitkään nukkuu, puoli unessa menee siihen saakka kun on hämärää :).
Laitat itsellesi kellot kuntoon, ja rupeat heräilee ennen 06. Syöt aamiaisen ennen 07 ja lounaan 11 - 12 - VÄLIPALAA KLO 14 päivällisen siihen 16.30-17 ja iltapalaa
Pienia ANNOKSIA useasti päivässä on parempi kuin kerralla paljon.
On olemassa erilaisia päivärytmejä ja erilaisia työvuorojakin. Samat 24 tuntia on vuorokaudessa kaikilla riippumatta siitä mihin kellonaikaan on valveilla. Sitä paitsi tuollainen jatkuva puputtaminen on oikeasti epäterveellistä.
Ihan uteliaisuudesta, miksi se on niin kovin epäterveellistä syödä sen 4-5 kertaa päivässä? Tuolla rytmillä olen syönyt koko aikuisikäni enkä ole huomannut mitään terveysongelmia tai ylipainoa. Sopii siis minulle, ei toki välttämättä kaikille.
Te syötte ihan liian usein.
Itse syön vain tukevan lounaan noin klo 12-13, ja jotain pientä sen jälkeen neljän maissa.
Se on siinä, vuorokauden syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rokulijenkka kirjoitti:
Valvot varmaan aika myöhään kun nukut noin kauan? eihän kukaan jaksa kunnolla herätä edes päivään jos noin pitkään nukkuu, puoli unessa menee siihen saakka kun on hämärää :).
Laitat itsellesi kellot kuntoon, ja rupeat heräilee ennen 06. Syöt aamiaisen ennen 07 ja lounaan 11 - 12 - VÄLIPALAA KLO 14 päivällisen siihen 16.30-17 ja iltapalaa
On olemassa erilaisia päivärytmejä ja erilaisia työvuorojakin. Samat 24 tuntia on vuorokaudessa kaikilla riippumatta siitä mihin kellonaikaan on valveilla. Sitä paitsi tuollainen jatkuva puputtaminen on oikeasti epäterveellistä.
Ihan uteliaisuudesta, miksi se on niin kovin epäterveellistä syödä sen 4-5 kertaa päivässä? Tuolla rytmillä olen syönyt koko aikuisikäni enkä ole huomannut mitään terveysongelmia tai ylipainoa. Sopii siis minulle, ei toki välttämättä kaikille.
Niin kuin sanoit, usein syöminen sopii sinulle. Kaikille se ei kuitenkaan sovi.
Mä syön kolmesti päivässä, useammin syöminen aiheuttaa vatsavaivoja ja turvotusta.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutti kuvittelee että kaikki asuvat maitotiloilla ja heräävät klo 5.00. Itse noudatan sellaista aikataulua että syön n 10.00-20.00 välisenä aikana. Olen laihtunut 10kg muutamassa kuukaudessa. Vielä haluan 5kg pois. Itse valvon myöhään joten 16.00 jälkeen voisi tulla nälkä. Aamuisin ei ole nälkä, juon vain kahvia. Nämä ovat henkilökohtaisia juttuja, sama aika ei käy kaikille.
Luultavasti ap vaan ei ole kertonut ravitsemusterapeutille omasta vuorokausirytmistään.
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä ravitsemusterapeutilta moniko hänen asiakkaistaan on laiha viiden vuoden jälkeen. Voit yllättyä miten vähän he onnistuvat tehtävässään.
Miksi pitäisi olla laiha? Ei laihuus ole mikään tavoiteltava tila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla laiha? Ei laihuus ole mikään tavoiteltava tila.
Totta.
Normaali paino riittää.
Eikä muutamasta ylipaino kilosta haittaa ole.
Eri asia, jos ylipainoa alkaa olla useita kymmeniä kiloja, silloin ylikilot saattavat aiheuttaa terveydellisiä riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rokulijenkka kirjoitti:
Niin kuin sanoit, usein syöminen sopii sinulle. Kaikille se ei kuitenkaan sovi.
Mä syön kolmesti päivässä, useammin syöminen aiheuttaa vatsavaivoja ja turvotusta.
Näinhän se on. Mutta vaikka sinulle tulisikin turvotusta, ei se silti tee lyhyttä ateriarytmiä lähtökohtaisesti epäterveelliseksi. Jokaisen pitäisi vain löytää itselle sopiva rytmi ja ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo on todella terveellistä iltakukkujalle.
Siis saada nukkua niin pitkää, kuin tarve vaatii.
Kyllähän aamurytmiin tottuu ja se muuttuu luonnolliseksi, mutta iltaihminen ei silti voi 100% hyvin.
rokulijenkka kirjoitti:
Niih, kyllä se on kunnon kansalaisen syytä noudattaa tuollaista klo 07 aamupala - klo 11 lounas - välipala jne. rytmiä. Ihan vaikka olisi vuorotyössä, ilta- tai yötyössä. Kai sillä ap:llä on joku syy että herää vasta klo 12.00?
Ja tuosta jatkuvasta "pienten annosten" puputtamisesta mulla on kans mielipide. Jollekin sopii, jollekin ei. Itse ainakin saan oman kylläisyyden/nälän tunteen aivan sekaisin tuolla viisi syömiskertaa päivässä systeemillä.
Ärsyttää kun ihmiset eivät tajua että mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille. Jokaisen tulisi kuulostella itseään ja omaa elimistöään, että mikä on sopiva ruokailurytmi itselle. Ylipaino vähenee kuin itsestään, kun alkaa noudattaa sellaista rytmiä ruokailussa, millä oma elimistö voi hyvin.
1) Unohda kyseisen ravitemusterapeutin höpinät. Kaikille ei ollenkaan sovi samat syömisrytmit.
2) Huomioi mitä tankkaat ja kulutat vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Te syötte ihan liian usein.
Itse syön vain tukevan lounaan noin klo 12-13, ja jotain pientä sen jälkeen neljän maissa.
Se on siinä, vuorokauden syömiset.
Sinä syöt liian vähän ja liian harvoin.
En ole työelämässä ja tämä ravitsemusterapeutti siis kommentoi asiaa lehdessä, ei minulle henk. koht.
T ap