Kahvila haluaa konkkaan? Vain käteismaksu!
Mummo alkoi oikein ripittää että kyllä asiakkaan pitää osata varautua.
Eikös nykyään ole maksusovelluksia, joissa vai maksaa puhelimella ja halvimmat korttipäätteet 10 eur/kk?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Käteinen raha on ihan laillinen maksuväline, ja jos joku haluaa maksaa käteisellä, on se yrityksenkin hyväksyttävä maksuvälineenä.
Ei pidä, ei ole mitään velvollisuutta säilytellä käteistä yrityksessään, paljon on pelkkiä korttikassoja nykyisin.
Käteistä ei tarvitse oikeasti muut kuin pimeän työn ihmiset (teettäjät/tekijät), huumekauppiaat, hu*rat ja muut rikolliset.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin kyseistä pienyrittäjää.
No minä en. Tuon mukaan 5000 e/kk liikevaihdolla halvin pääte maksaa alle 60 e/kk ja kalleinkin alle 100 e/kk. Käteisen käsittely maksaa satavarmasti enemmän, jos sitä siis vastuullisesti käsittelee (turvasäilö, pankki, työntekijäresurssin sitominen kassan laskemiseen). Puhumattakaan sitten siitä, että nykyisin _kaikilla_ ylipäänsä kahvila-asiointikunnossa olevilla on pankkikortti, mutta muistaakseni luokkaa 85 % ei käytä maksuvälineenä _koskaan_ käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen huomasin Triplassa, että Finlaysonin myymälä ei ota vastaan käteistä.
Kävelin siis ohi ja ikkunassa oli lappu tästä.Sama juttu. Olen jättänyt Finlaysonin myymälässä pitkään himoitsemani lakanasetin (oli -50%) kassalle, kun eivät huolineet käteistä. Olisin VOINUT maksaa kortillakin, mutta periaatteesta en maksanut. Ostin setin pari vuotta myöhemmin Prismasta käteisellä, joten toki Finlayson sai lopulta rahani, mutta ainakaan en kannattanut heidän puotiaan.
Tolla sä vaikeutit vain omaa toimintaasi. Ei ne huvikseen siitä käteisestä luovu, vaan sekin on laskettu että säästävät sillä huomattavasti.
Ei siinä ollut mitään vaikeutta. Kyse ei ollut ehdottoman tarpeellisesta asiasta ja halusin osoittaa liikkeelle, etten kannata pelkkään digirahaan siirtymistä. Pidän sitä hyvin lyhytnäköisenä ja ainoa, mitä voin suuntausta vastaan tehdä, on käytännössä itse käyttää käteistä ja kertoa sellaisille liikkeille, että olen jopa valmis jättämään ostokset kassalle.
Olen myös Lindexissä jättänyt kassalle kasan vaatteita, kun huomasin vasta kassalla lapun, että eivät huoli käteistä. Tämä oli koronapandemian alussa ns. hygieniasyistä. Silloin siitä oli minulle kyllä vaivaakin, koska olin kuluttanut aikaa vaatteiden valintaan. Mutta kuinka ollakaan: nykyään he huolivat taas käteistä! (Tai ainakin huolivat, kun viimeksi siellä kävin.) Veikkaan, että jos kukaan ei olisi äänestänyt jaloillaan ja antanut palautetta järjettömästä käteiskiellosta, he olisivat pysyneet siinä.
Eli olen ihminen, joka ei ainoastaan purnaa netissä vaan on valmis toimimaan tärkeänä pitämänsä periaatteen puolesta. Monessakin asiassa. Siten ne toimintatavat ja asiat lopulta mahdollisesti muuttuvat, kun riittävän moni niin tekee. Tiedän kyllä, että monet eivät jaksa toimia eivätkä ajatella nykyhetkeään pitemmälle.
Fiksu yrittäjä. Ei tarvi kuin kaksi kassakonetta. Ottaa käteistä vastaan ja pistää vain toisen kassakoneen ostokset kirjanpitoon, toisen koneen myynnit omaan taskuun. Verottaja ei osaa epäillä mitään.
Mikä on ongelmasi? Ellei kahvila ja sen palvelut miellytä, löytyy varmasti muita paikkoja. Jos se yrittäjä nyt itse saisi päättää millaisen kahvilan palveluineen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tuen sellaisia paikkoja jotka eivät ollenkaan ota vastaan mitään homeisia seteleitä tai kolikoita, paljon pienempi riski saada käteisrahan välityksellä kulkevia pöpöjä, lyhemmät jonot eikä kusenhajuisia vanhuksia pyörimässä tiellä.
Huhhuh. Uskomatonta halveksuntaa. (Eikä niitä kolikoita tarvitse suuhun pistää. Keräät kaupassa ovenkahvoista sun muualta ihan samat pöpöt kuin kolikoistakin keräisit eli mitään et voita siinä mielessä.)
Yritin maksaa tänään opiskelijalounaan 2,74€ lähimaksulla, mutta kone hylkäsi sen ja kompensoi takaisin 2,55€, joten kone veti 0,19€ välistä! Jouduin näppäilemään lopulta pin-koodin, jotta kone hyväksyisi aterian.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen raha on ihan laillinen maksuväline, ja jos joku haluaa maksaa käteisellä, on se yrityksenkin hyväksyttävä maksuvälineenä.
Ei ole. Kauppiaan ei ole pakko myydä kenellekään mitään niin kauan kuin syy ei ole syrjintä esim. rodun perusteella. Kaupan ei ole pakko hyväksyä käteismaksua.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu yrittäjä. Ei tarvi kuin kaksi kassakonetta. Ottaa käteistä vastaan ja pistää vain toisen kassakoneen ostokset kirjanpitoon, toisen koneen myynnit omaan taskuun. Verottaja ei osaa epäillä mitään.
Niiin kuten joku kirjoitti aiemmin:
Käteistä ei tarvitse oikeasti muut kuin pimeän työn ihmiset (teettäjät/tekijät), huumekauppiaat, hu*rat ja muut rikolliset.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole pakko hyväksyä käteistä maksuvälineenä. Mistä tämmöisen mielikuvan olet saanut? Ainoastaan ennen kauppaan/kahvilaan tai mihin tahansa liikkeeseen pitää ennen sisälle menoa olla kyltti jossa selkeästi kerrotaan ettei käteistä oteta tässä putiikissa vastaan. Tässä kaupungissa missä minä asun ei ainakaan Clas Ohlson ja useat polttoaineautomaatit ota käteistä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki puhelinliikkeetkään ota enää käteistä rahaa vastaan . Maksu vain kortilla .
Ainakin dna:n ja Telian omissa puhelinliikkeessä on sellainen vaihtoehto, että ostoksesta saa laskun kotiin.
Onkohan sama kahvila johon minä,mieheni ja siskoni yritimme eikä myyjä ollut uskoa ettei kellään meistä ollut käteistä . Jäi tuijottamaan vihaisesti perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kauppiaan ei ole pakko myydä kenellekään mitään niin kauan kuin syy ei ole syrjintä esim. rodun perusteella. Kaupan ei ole pakko hyväksyä käteismaksua.
Suomen pankki on linjannut, että perusasiat pitää pystyä hoitamaan käteisellä kuten ruokakaupat ja apteekit.
Vierailija kirjoitti:
No nythän kyseessä oli just toisin päin, toope.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se sama kahvila, minkä toimintaa täällä on ennenkin reposteltu? Helsingissä?
Minä olen valittanut kirjoitusvirheistä kahvilan somessa, eri kuin tämä.
Voi voi... näistä "nykytummuista" kun aika jättää, niin käteinen jää historiaan - sanokaa minun sanoneen. Sitten päästään pennien pyörittelystä ja laskemisesta ja silsaisten rupuisten ruttuisten bakteerihautomosetelien näpräämisestä.
Mietityttää vain mitä tehdään siinä vaiheessa, jos ja kun sähköinen järjestelmä brakaa tai jos vaikka korttisi kaapataan ja suljetaan määräajaksi eikä sinulla oli kuin yksi kortti ja yksi pankkitili. Rahaa tarvitaan kuitenkin joka päivä useassa tilanteessa. Joku varajärjestelmä pitää siis olla.
Korttimaksusta jää aina jälki. Matkakortin käyttäjän matkat tiedetään. Ilmeisesti halutaan kieltää käteisen käyttö vähänkin isompiin kauppoihin. Valvontaa halutaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kai yrittäjä saa itse päättää, että hyväksyykö korttimaksun vai ei? Jos pärjää valitsemallaan tiellä, niin mikäs siinä.
Kai yrittäjä antaa kuitin kuitenkin?
Et nyt ihan vastannut kysymykseen?