Miten huonossa kunnossa pitää mt-ongelmaisen läheisen olla, että ambulanssi ottaa kyytiin ja vie hoitoon?
Pari vuotta ollaan katseltu läheistä, joka ei suostu menemään hoitoon. On eristäytynyt ulkomaailmasta. Valvoo yöt ja nukkuu päivät. Ei huolehdi hygienistaan. Ei syö kunnolla. On pakko-oireinen. Ei kuitenkaan vaaraksi itselleen tai muille (ainakaan vielä). Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei ambulanssi häntä vie hoitoon ennen kuin on syvässä psykoosissa tai väkivaltainen ja harhainen. Nyt ei vaan enää jaksaisi katsella sairautta ja huonovointisuutta. Mistä saan apua?
Kommentit (102)
Oletko koettanut kuinka häntä itseään saada tajuamaan avun tarvetta, että tuo ei ole normaalia ja ihmisen elämä voisi olla niin paljon muutakin?
Mulla myös ex katsoi todella pitkään mun huonoa vointia, en itse kokenut avun tarvetta saatikka sitä olisi jaksanut itse hakea vaikka olin neljän seinän sisällä paniikin ja ahdistuksen takia, jatkuvasti itkuinen ja väsynyt, itsetuhoinen.
Pari vuotta sitä katseltuaan puhui mullekin, että ei hlvetti ihminen voi noin elää. Hän soitti akkuutti psykiatrian, kertoi tilanteen ja sain psyk sairaanhoitajan jo parin päivän päästä kotikäynnille ja puhui tilanteesta kun en itse edes kyennyt enää, itse en olisi uskaltanut lähteä mihinkään. Sain samana iltana rauhoittavat apteekista ja oikean psykiatrin ajan parin viikon päähän + viikottaiset käynnit hoitajan luona juttelemassa. Olen tuosta tosi kiitollinen, että hän jaksoi ja otti ohjat käsiinsä, olin niin huonona.
Oletko läheinen kun asutte yhdessä? Tuosta mun tapauksesta on jo 10 vuotta aikaa ja sen jälkeen hoitoa on supistettu radikaalisti, mutta tosiaan joissakin tapauksissa voi saada apua kotiin ja se läheisen osakin on rankka kun sitä hoitoa pitää jaksaa vaatia.
Itsellä oli keväällä rankan suhteen jälkeen tosi paha tilanne, otin itse vähän väliä yhteyttä terveydenhuoltoon, en jaksanut, lääkitys ei riittänyt, jäin täysin vaille hoitoa, pyysin itse itkien päästä osastolle kun olin itsetuhoinen ja ajatukset tosi synkkiä.
Vasta kun äitini puuttui peliin ja jaksoi sitä hoitoa alkaa vaatimaan, niin pääsin muutamaksi päiväksi lepäämään. Ensin yrittivät kovasti että "mitenkä me tuettais sun kotona pärjäämistä, rauhoittavia et missään nimessä saa kotiin (näillä olisin pärjännyt) ja riittääkö jos soitellaan joka päivä, sulla ois ens viikolla hoitajan aika, pärjäätkö sinne asti". Sanoin etten pärjää ja varmasti tapan itseni jos tää olo jatkuu yhtään, en vaan siedä tätä enää. Pääsin sit muutamaks päiväksi akuuttiosastolle ja siellä sain niitä rauhoittaviakin+ unilääkkeitä, ja olo alkoi kohenemaan.
Toivottavasti tilanne lähtee selviämään ja muista pitää huolta itsestäsi kun <3
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut palkattu tarkkailemaan ja raportoimaan läheisesi vointia kellon ympäri vai miksi ilmoitat asiasta meille? Asutteko yhdessä jossain itätyylisessä vankilassa?
Oletko jotenkin harhainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että jos asut hänen kanssaan olet omaishoitaja ja oikeutettu etuuteen. Voimia Ap.
Vaikka hänestä huolehdin, en ole omaishoitaja. Hänellä ei ole diagnosia, kun ei suostu menemään lääkäriin. Ap
Voitko pyytää kunnalta jonkun sosiaali-ihmisen kotiin ja käydä hänen kanssaan läpi suihkussa käymiset ja ruokailut. Yleensä asiat selviin ihan puhumalla henkilön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä et jaksa katsoa tilannetta? Silloin ongelma on sinulla ja sun täytyy hakea apua itsellesi.
Asun samassa taloudessa ja joudun huolehtimaan hänestä. Ap
Jos hän ei halua hoitoon, vaikka olet yrittänyt auttaa, niin pelasta itsesi. Kannattaa lukea, millä perusteella Suomessa päätyy osastolle pakkohoidosta puhumattakaan. Jos läheisesi tila pahenee menette päivystykseen, jos tk:n aikataulun ulkopuolella. Miksi "joudut" huolehtimaan?
Minut suostui ambulanssi viemään omalla ilmoituksellani, kun kerroin soittaessani, että tunnistan olevani psykoosissa/ajautumassa psykoosiin ja mihin vastaava tilanne on aiemmin johtanut. Ambulanssiukossa herätti ihmetystä, että todellako olen itse sekä ilmoittaja, että potilas... Jos ei ole kokemusta näistä, ei ehkä ymmärrä, että mielen sairauksissakin on liukuma, eikä kukaan ole kokonaan terve tai kokonaan sairas. Todellisuudentaju ei välttämättä katoa täysin sormia napsauttamalla vaan voi kestää pitkäänkin, että se on vain hämärtynyt.
Päivystyksen lääkäri totesi huolimatta diagnooseistani: "Ei sinua ainakaan osastolle tarvi laittaa", koska ymmärsin tilanteeni täysin. Sain lääkkeet, joiden avulla pääsisin nukkumaan, sillä monen vuorokauden valvomisestahan episodi aiheutui...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitat poliisit ja sanote että henkilö uhkailee sinua, ja että kotiin häntä ei nyt voi tuoda kun sinä pelkäät. Kyllä ne sen sairaalaan hommaa kun eivät voi kuitenkaan itsekään putkassa pitää.
Ketään ei hoitoon väkisin viedä huhupuheiden perusteella. Kuka tahansa voisi muuten väittää että läheinen on vaarallinen. Psykiatri tekee perusteellisen tutkimuksen ja muutenkin m1 lähetteeseen tarvitaan kahden psykiatrin nimi
Niin ja vaikka henkilö olisikin vaaraksi itselleen sekä muille, niin se osaa kyllä esittää että kaikki on kunnossa jos on hoitovastainen.
Exä oli kaksisuuntainen ja välillä muuttui vainoharhaiseksi ja jopa psykoottiseksi, useaan kertaan soittelin ambulanssia kun halusi ottaa hengen itseltään. Ambulanssin tullessa kielsi sit kaiken. Lähti myös yliannostuksen jälkeen vielä sekavana ja horjuvana sairaalasta, ei minkäänlaista seurantaa. Koko lähipiiri jatkuvasti varpaillaan ja peloissaan ja koitettiin saada pakkohoitoonkin. Ei vaan onnistu jos itse kieltää ongelmansa.
Jossain vaiheessa useammalla huoli-ilmoituksella saatiin takaisin hoidon piiriin hetkeksi. Jos on sairaudentunnoton niin sitä on vaikea auttaa.
Elämänhallinnan ongelma, onko sellaista mt-diagnoosia joka tuohon sopii ja vieläpä niin, että sen perusteella päätyisi pakkohoitoon osastolle.
Mä veikkaan ettei ole sellaista ainakaan joka veisi pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä et jaksa katsoa tilannetta? Silloin ongelma on sinulla ja sun täytyy hakea apua itsellesi.
Jos hän ei halua hoitoon, vaikka olet yrittänyt auttaa, niin pelasta itsesi. Kannattaa lukea, millä perusteella Suomessa päätyy osastolle pakkohoidosta puhumattakaan. Jos läheisesi tila pahenee menette päivystykseen, jos tk:n aikataulun ulkopuolella. Miksi "joudut" huolehtimaan?
Asunto on minun. Hänellä ei ole mitään paikkaa minne mennä. Olemme sukulaisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitat poliisit ja sanote että henkilö uhkailee sinua, ja että kotiin häntä ei nyt voi tuoda kun sinä pelkäät. Kyllä ne sen sairaalaan hommaa kun eivät voi kuitenkaan itsekään putkassa pitää.
Ketään ei hoitoon väkisin viedä huhupuheiden perusteella. Kuka tahansa voisi muuten väittää että läheinen on vaarallinen. Psykiatri tekee perusteellisen tutkimuksen ja muutenkin m1 lähetteeseen tarvitaan kahden psykiatrin nimi
Niin ja vaikka henkilö olisikin vaaraksi itselleen sekä muille, niin se osaa kyllä esittää että kaikki on kunnossa jos on hoitovastainen.
Exä oli kaksisuuntainen ja välillä muuttui vainoharhaiseksi ja jopa psykoottiseksi, useaan kertaan soittelin ambulanssia kun halusi ottaa hengen itseltään. Ambulanssin tullessa kielsi sit kaiken. Lähti myös yliannostuksen jälkeen vielä sekavana ja horjuvana sairaalasta, ei minkäänlaista seurantaa. Koko lähipiiri jatkuvasti varpaillaan ja peloissaan ja koitettiin saada pakkohoitoonkin. Ei vaan onnistu jos itse kieltää ongelmansa.
Jossain vaiheessa useammalla huoli-ilmoituksella saatiin takaisin hoidon piiriin hetkeksi. Jos on sairaudentunnoton niin sitä on vaikea auttaa.
Näistä sairauksista tekee hankalia juuri sen, että potilas itse ei tunne itseään sairaaksi ja nuo tuntemukset heittelee laidasta laitaan. Mulla on kokemusta skitsofreniaa sairastavasta läheisestä, joka melkein poltti meidät kaikki eläviltä ynnä muuta mukavaa. Päätyi 3 vrk tarkkailuun ja sitten hetki osastolla, mutta kuntoutuksessa ei viihtynyt, kun "muut oli hulluja." On aina säännöllisin väliajoin lopettamassa lääkkeitä ja terapiaa, kun menee hyvin. Seuraavaa romahdusta odottaessa.....
Miksi just ambulanssi? Psykiatrian päivystykseen voi vaikka mennä bussilla tai tarjoa kyyti pyörän tarakalla jos ei autoa ole. Ei ne sieltä päästä kotiin ennen kuin lääkäri eli psykiatri jututtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on minun. Hänellä ei ole mitään paikkaa minne mennä. Olemme sukulaisia. Ap
Hän voi hankkia itselleen asunnon, jos luottotietoja ei ole niin yhteyttä sosiaalitoimeen, että saa apua. Henkilö todennäköisesti vain manipuloi sinua toimimaan hotellina ja nähtävästi osaa taitavasti syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssihenkilökunta voi tehdä alustavia tutkimuksia, ja konsultoida lääkäriä, joka voi määrätä pakkohoitoon ohjauksen. Ja tähän toimintoon tarvitaan sitten myös poliisi, koska he ovat ainoita, joilla riittää oikeudet siihen.
Höpö höpö!
No, näin meidän tapauksessa asia eteni. Taustalla oli jo pidempään jatkunut huoli vanhuksen sekoiluista ja ulkona-harhailuista. Kerro kuitenkin mikä tässä kirjoituksessani ei pitänyt paikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on paikka minne mennä. Oma asunto.
Jos on aikuinen eikä osaa huolehtia omista asioistaan, otetaan holhouksen alle.
Itse suostut tuohon. Ei ole mikään pakko
Ota itse yhteyttä Finfamiin, saat edes keskusteluapua ja vertaistukea itsellesi. Et ole ainoa tällaisessa tilanteessa oleva. Ainakin auttaa, kun voit keskustella asiasta. Finfamin palvelut ovat ilmaisia ja on tarkoitettu mt-sairastuneiden läheisille.
Ap,
onko sinulla mahdollisuutta poistua omasta kodistasi esimerkiksi viikoksi, niin että saat etäisyyttä tähän ihmiseen? Pieni etäisyys ja jollekin luotettavalle ystävälle asiasta puhuminen saattaa riitää siihen, että keräät vähän voimia ja pystyt tekemään asialle jotain.
Sitten kun olet vähän levännyt, voit ilmoittaa läheisellesi että aiot tehdä huoli-ilmoituksen. Hän tarvitsee jonkun ulkopuolisen, joka kertoo että meininki ei ole enää normaalia, ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Ja joka myös kertoo, että tuosta voi päästä eteenpäin, sossut auttavat ja opettavat juurikin sellaisia henkilöitä, joilla ei ole akuuttia psykoottista tilaa tms vaan ongelmat ovat vaikkapa diagnisoimattomista neuropsykiatrisista piirteistä johtuvaa. Minun korviini nimittäin tilanteenne kuulostaa sellaiselta.
Esim. lievästi autistiset ihmiset voivat pärjätä varsin hyvin arjessa, mutta masennukseen sairastuttuaan toimintakyky heikkenee ja autistiset piirteet vahvistuvat. Ja koska taas masennus saattaa johtua sekä yhteiskunnan ja kulttuurin tuottamista tekijöistä kuten työttömyydestä ja arvottomuuden tunteesta, että yksinkertaisen tai epäterveellisen ruokavalion aiheuttamista puutostiloista, liikkumattomuudesta ja terveiden virikkeiden puutteesta (henkinen, sosiaalinen, älyllinen), olisi tärkeää että sosiaalityöntekijöiden lisäksi myös lääkäri auttaisi tällaista ihmistä.
Lääkärikammo voi heijastella hylätyksi tulemisen pelkoa. Läheisesi tietää jollain tapaa itsekin olevansa sinusta riippuvainen ja ehkä tosiaan on kykenemätön huolehtimaan itsestään kokonaan. Siksi hänen olisi myös hyvä ammattilaisten avulla käsittää, että sinä välität hänestä, muttet voi häntä täysin kannatella.
Kokemuksesta sanon, että lopulta tuollainen asetelma johtaa sinun sairastumiseesi. Ja sitten kun teitä on kaksi pahoinvoitiaan oireilevaa, toisiaan ongelmillan ruokkivaa saman katon alla, niin tilanne voi äkkiä muuttua hyvinkin vaaralliseksi. Joten sinun on itsesikin tähden nyt uskallettava kertoa läheisellesi, että toimenpiteitä on tehtävä.
Voimia, kyllä apua on saatavilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssihenkilökunta voi tehdä alustavia tutkimuksia, ja konsultoida lääkäriä, joka voi määrätä pakkohoitoon ohjauksen. Ja tähän toimintoon tarvitaan sitten myös poliisi, koska he ovat ainoita, joilla riittää oikeudet siihen.
Höpö höpö!
No, näin meidän tapauksessa asia eteni. Taustalla oli jo pidempään jatkunut huoli vanhuksen sekoiluista ja ulkona-harhailuista. Kerro kuitenkin mikä tässä kirjoituksessani ei pitänyt paikkaansa?
Voi määrätä pakkohoitoon ohjauksen!
Niin, että mitä!
Et ainakaan handlaa asiaan liittyviä termejä tai käytänteitä.
Hyvää jatkoa sulle.
Juu, nyt pitäs terkkarin lääkärin lähettää sinne asunnon oven taa pari ambulanssipelleä pelleilemään, voivat vaikka lauoskella siinä sitten lähinnä heitä itseään huvittavia alatyylisiä juttuja. Sisään ne eivät kuitenkaan voi mennä, jos asunnossa asuva ei ovea avaa. Eivät voi mennä vaikka poliisi olisi mukana.
Hah!
Mut siis pelleilemään vaan. Sehän on näitten ambulanssipaskojen itseoikeutettu oikeus...
Hervotonta meininkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut palkattu tarkkailemaan ja raportoimaan läheisesi vointia kellon ympäri vai miksi ilmoitat asiasta meille? Asutteko yhdessä jossain itätyylisessä vankilassa?
Oletko jotenkin harhainen?
En suinkaan, kunhan vaan nostan esiin faktan että joissain yhteiskunnissa pakkohoitoon riittää kriteeriksi vääränlaiset mielipiteet. Tämä oli vaan sellaista hassua huumoria.
Noita huoli ilmoja käytetään todella törkeästi väärin, kiusantekoon. Jos on väärät mielipiteet, perintöasia kesken jne, halutaan raivata pois joku.
Tutustani tehtiin poliittisista erimielisyyksistä ja stalkattiin, sitten sattuikin se sossu jolle ilmo tehty kävelemään vastaan ja tajusi sekunneissa mikä oli homman nimi. Henkilö kaunis, hyvinpukeutunut siisti ja kaikkea muuta kuin mielisairas. Ja jos joku vielä inttää tähän ettei se mielisairaus näy päälle niin ko henkilön koti on huippu, raha-asiat kunnossa ja aktiivinen henkilö.
Vaikka hänestä huolehdin, en ole omaishoitaja. Hänellä ei ole diagnosia, kun ei suostu menemään lääkäriin. Ap