Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätös tuli tehtyä. TÄMÄN luettuani EN halua enää kuulua kirkkoon!!

Vierailija
16.11.2006 |

Pappi käytti hyväksi apua hakenutta äitiä16.11.2006 06:58, päivitetty 16.11. 10:32

Janne Aaltonen Pappi jopa tartutti sukupuolitaudin hyväksikäyttämäänsä naiseen.

Seurakunnan kappalainen käytti seksuaalisesti hyväkseen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja ahdistuksesta kärsinyttä äitiä.

Itäsuomalainen pastori tartutti uhriinsa myös sukupuolitaudin vajaan vuoden jatkuneiden yhdyntäkertojen aikana. 57-vuotias mies sai jatkaa kappalaisen virassaan aina viime lokakuuhun.

Käräjäoikeus tuomitsi kappalaisen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja virkavelvollisuuden rikkomisesta kuuden kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Pastori tuomittiin menettämään myös kappalaisen virkansa. Korvauksia ja oikeudenkäyntikuluja tuomittu määrättiin maksamaan yli 25 000 euroa.

Ahdistuksesta kärsinyt uhri kääntyi kappalaisen puoleen tammikuussa 2004 saadakseen sielunhoitoa ja keskustellakseen arkaluontoisista asioista. Kappalainen ryhtyi käyttämään tietoisesti naisen psyykkistä tilaa hyväkseen.

Oikeuden mukaan uhri tuli pian riippuvaiseksi pastorista. Riippuvuussuhdetta kappalainen vahvisti järjestämällä tapaamiset omassa kodissaan.

Kesällä 2004 kappalainen oli tapaamisissa ryhtynyt suutelemaan naista ja pyytänyt häntä makaamaan vierellään.

Yhdyntään kappalainen sai naisen taivuteltua lokakuussa 2004, vaikka oikeuden mukaan naiselta puuttui kyky itsenäiseen tahdonmuodostukseen. Niitä jatkui satunnaisesti juhannukseen 2005 asti, kunnes uhri sai ulkopuolista apua ja lopetti suhteen.

Uhrin henkinen tila oli heikko, minkä myös kappalainen tiesi. Nainen myös lähetti pastorille tuhansia tekstiviestejä. Lisäksi uhri osti kappalaiselle lahjoja.

lähde: http://www. iltasanomat. fi/uutiset/kotimaa/uutinen. asp?id=1270055

Miksi ihmeessä minun pitäisi omilla rahoillani ylläpitää läpimätää systeemiä, jossa lähimmäisen rakkaus ja empatia on täysin tuntemattomia käsitteitä?? Tuntuu että nykyään seurakunnista ei muita uutisia tulekaan kuin mielipuolista työpaikkakiusaamista tai seksuaalista hyväksikäyttöä.. Tämä nainen eroaa kirkosta NYT. Uskoa voin ilmaiseksikin.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joka maassa ihmiset tekee pahojaan.

Vierailija
22/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: eronnut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän sillä kannalla, että jos ei itse yhtään vaikuta seurakunnan toimintaan, on aika hiljaista käydä narisemassa niiden päätöksistä, jotka vaikuttavat.

Tämä ei nyt liity tohon ap:n pappikuvioon - sehän on ollut rikollista toimintaa ja täysin tuomittavaa, mutta eihän yhden kunnan seurakunta voi olla vastuussa toisen seurakunnan papin tekemisistä, ainakaa tämäntyyppisessä tapauksessa.

Mä olen itse ollut seurakunnan toiminnassa mukana monta vuotta, lähinnä isoskoulutuksessa ja täytyy sanoa, että se oli tosi hienoa aikaa ja hienoa toimintaa. Me retkeiltiin ja tehtiin vaikka mitä kehittävää ja opettavaista, oli ihmissuhdetaitokurssia ja vaikka mitä - erittäin avoin ilmapiiri, eikä minkäänlaista uskonnolllishurmoksellista paatosta missään.

Samoin oon lapsena ollut seurakunnan päiväkerhoissa ja vaikka missä, ainoa mistä en tykännyt oli pyhäkoulu.

Jos ette ole tyytyväisiä seurakuntanne toimintaan, pyrkikää vaikuttamaan siihen - eroaminen ei auta mitään, se on vain kannanotto, jonka syitä kukaan ei voi tietää, jos et anna palautetta suoraan seurakunnallesi.

Vierailija
24/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää oli ap:lle se viimeinen pisara, niin ei teidän vakuuttelut kirkon ihanuudesta auta yhtään mitään.

Itse olen sitä mieltä, että on olemassa miljoona parempaakin syytä erota kirkosta, mutta menee tämäkin.

Erosin itse tuossa joku aika sitten erään kiivaan av-keskustelun innoittamana. En kerta kaikkiaan halua kuulua samaan yhteisöön ahdasmielisten, aina oikeassa -olevien ihmisten kanssa. Ja niitähän on varsinkin nämä uskovaiset.

Go for it, ap! Eroamisen voit hoitaa kivuttomasti eroakirkosta. fi -sivulla.

Vierailija
25/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuulun kirkkoon, se edustaa USKONTOA ja oletan silloin että nämä uskonnonedustajat elävät uskonnon mukaisesti. Ymmärrättekö?? En halua että ihminen jonka pitäisi edustaa rakkautta ja armoa ja oikeaa käyttäytymistä toisia ihmisiä kohtaan elää itse täysin näitten oppien vastaisesti!

En vaadi mitään pyhimystä, vaan ihmistä jolla sentään on moraaliset arvot edes suunnilleen kohdillaan!

Kuulun Suomen kansaan, koska tällä ei ole mitään tekemistä elämänkatsomukseni kanssa. Myöskään kaupoilla jne ei ole mitään tekemistä elämänkatsomukseni kanssa. Ymmärrän että on olemassa erilaisia ihmisiä, moraalittomampia ja sairaampia jne. MUTTA en halua sellaisen ihmisen esittävän humaania ja lähimmäistä rakastavaa kun ei sitä kerran ole.

..miten minusta tuntuu että vaikka kuinka tätä selitän, niin asian pointti ei mene perille..

ap

Vierailija
26/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

..miten minusta tuntuu että vaikka kuinka tätä selitän, niin asian pointti ei mene perille..

ap

T. Ap:n vikaa viestiä edeltävä kirjoittaja

Vierailija
27/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeesti todella pelottavia, ahdasmielisiä ja kuumottavia pappeja ja kirkon työntekijöitä, joiden kanssa en halua olla, enkä ole tekemisissä.

Mutta sitten on näitä helmiä.

Jos uskonnon haluaa ottaa faktana ja ajattelee, että kirkko edustaa joitain ajatuksia ja oppeja kirjaimellisesti ja samalla tavalla, on varmaan mahdotonta kuulua kirkkoon, koska kirkon sisällä on niin paljon näkemyseroja uskonasioista.

Mulla on vähän sama suhtautuminen pappeihin kuin kätilöihinkin, toiset on kärryillä ja toiset ei - minä kuuntelen niitä, joiden puheet tuntuu järkeviltä ja sivuutan höpöttäjät höpöttäjinä.

Ei ollut tarkoitus alkaa ap:n mieltä kääntää - eroa veikkonen, mutta muistathan kuitenkin, että papit ja me kaikki muutkin ollaan vaan ihmsiä, eikä ihmisiin kannata luottaa sokeasti.

Vierailija
28/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kirkkoon kuuluvatko kaikki ovat sellaisia? Ehkei nyt sentään, suurin osa ev. lut. kirkkoon kuuluvistahan on ihan tavallsiia tapakristittyjä täällä Suomessa. Ehkä johonkin lahkoon kuuluvat ovat sitten asia erikseen.

Mitä tulee ap:n viestiin, jos tämä on se syy miksi eroat kirkosta, so be it. Toivottavasti kuitenkin ymmärrät, että ko. tapaus on poikkeus, ei sääntö.

Vierailija
29/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenhän tämä pappikin on ja ilmeisen sairas ihminen, joka tarvitsee apua, ettei saa enempää tuhoa aikaiseksi. Ei siinä sun kirkostaeroamisesti auta mitään - vai luuletko todella, että kirkon " ainaoikeassaolevat aivopestyt" pitävät tuon papin käytöstä hyvänä ja oikeutettuna?

Vierailija
30/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on kirkon ahdasmielisyys, AVOLIITOSSA olevan henkilön työsopimusta ei enää jatkettu.

Ei niin rajua kuin aloitus, mutta kertoo jotakin ev. lut. kirkostamme.

Vierailija
31/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ennen ajattelin, että usko on jotenki huono asia, kun tunsin aivan idiootteja uskovaisia ihmisiä. Kun tulin uskoon tajusin, ettei näiden ihmisten kypsymättömyydellä ole mitään tekemistä uskon kanssa. Minä maksan mielelläni kirkollisveroa, koska arvostan kirkkoa instituutiona. Minun ei tarvitse pitää yksittäisten ihmisten ratkaisuista, eikä niillä teoilla ole mitään vaikutusta minun uskooni. Itsekään en ole muuttunut täydelliseksi tultuani uskoon, vaan tajuan vielä selvemmin omat heikkouteni.

Vierailija
32/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko opettaa, että pitäisi mennä naimisiin. On varsin yleisesti tunnettu asia, että esim. papiksi ei vihitä, jos asuu avoliitossa, mutta jo virassa olevien pappien ja muiden srk:n työntekijöiden kanssa ei olla yhtä tarkkoja. Riippuu paljon seurakunnasta, kuinka siellä ko. asiaan reagoidaan.

Minusta on periaatteessa oikein, että kirkko seisoo opetuksensa takana, tosin sitten pitäisi kyllä kohdella kaikkia työntekijöitä samalla tavalla.

T. Eräs kirkon työntekijä

Vierailija
33/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siviilisääty ei voi olla kriteeri työpaikkaa hakiessa mitenkään. Todella oudolta tuntuu, jos vielä tänä päivänä jossain tuollaista asennetta on.

Mun vanha tätikin on avoliitossa 75 v kundikaverinsa kanssa ja täti on diakonissa, heh heh. Je eronnut kirkkoherrasta.

Vierailija
34/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myöskään kasta lapsiasi kirkon jäseniksi, älä juhli kirkkopyhiä kristityin menoin. Tee palvelus meille, jotka uskomme kirkon sanomaan ja Jumalaan. Jätä meidän uskomme ja kirkkomme meille.

Vierailija
35/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tee palvelus meille, jotka uskomme kirkon sanomaan ja Jumalaan. Jätä meidän uskomme ja kirkkomme meille.

Sanosinko, että voi jeesus!

Vierailija
36/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika niukasti noita kiihkouskovaisia. Voi elämän kevät sentään.

Vierailija
37/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opetat toista ihmistä elämään tiettyjen sääntöjen mukaan, et voi itse elää vastoin niitä sääntöjä. Sehän olisi ihan puppua koko opetus. Se nyt on sitten aivan sama, onko kirkon siivooja, kirkkoherran viraston sihteeri tms. uskossa ja elääkö avoliitossa vai avioliitossa, koska periaatteessa hänen arvoillaa ei ole merkitystä.

Ja toisekseen.. ei mikään firma palkkaa ihmistä, joka ei sovi heidän arvoihinsa. Usein on kuullut kerrottavan, että joku ei saanut työpaikkaa koska oli sinkkunainen tai sinkkumies, olisi pitänyt olla perhe, koska se kuvaa firman imagoa. Itse en päässy erääseen suomalaiseen juomateollisuuden yritykseen markkinointipuolelle, koska olin 27-vuotiaana liian nuori. Heillä markkinointi keskittyy 35+ ihmisiin ja vieläpä sinkkuihin. Syyn sanoivat suoraan ja suomeksi. Eli turha sinne kirkon suuntaan on huudella, jos pitävät omista arvoistaan kiinni. Niinhän muutkin tekee.

Vierailija:

Mutta siviilisääty ei voi olla kriteeri työpaikkaa hakiessa mitenkään. Todella oudolta tuntuu, jos vielä tänä päivänä jossain tuollaista asennetta on.

Mun vanha tätikin on avoliitossa 75 v kundikaverinsa kanssa ja täti on diakonissa, heh heh. Je eronnut kirkkoherrasta.

Vierailija
38/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

* nainen

* 30v

* mies ja kaksi lasta

* saanut kristillisen kotikasvatuksen

* eronnut 18-vuotiaana kirkosta, koska ei tuntenut kirkon sanomaa omakseen

* liittynyt 22-vuotiaana uudelleen, koska tajusi, mistä kristinuskossa on kysymys ja halusi elää raamatun oppien mukaan.

* yrittää elää " hyvää elämää" , aina ei onnistu

* tuntee raamatun sanoman = on opiskellut sitä ja tehnyt omat johtopäätökset

* ei ymmärrä, miksi joku kuuluu kirkkoon, jos ei tunne raamatun sanomaa ja koe sitä tärkeänä.

Että sano vaan Voi Jeesus... niin minäkin usein teen. :)

Vierailija:

Vierailija:

Tee palvelus meille, jotka uskomme kirkon sanomaan ja Jumalaan. Jätä meidän uskomme ja kirkkomme meille.

Sanosinko, että voi jeesus!

Vierailija
39/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan syntymäpakana, minua ei ole koskaan kastettu enkä ole ikinä kuulunut mihinkään kirkkoon, mutta evlut-meininki on tuttua, koska olen asunut ja elänyt Suomessa melkein koko ikäni. Jokatapauksessa tuntuu siltä, että ihmiset haluavat rusinat pullasta. Halutaan pappi paikalle tuomaan juhlan tuntua kun annetaan lapselle nimi, vietetään häitä tai hautajaisia, mutta sitten kyllä kritisoidaan vanhanaikaista kaavoihin kangistunutta kirkkoa, eikä haluta maksaa kirkollisveroa vaikka srk:n lapsitoiminta kyllä kelpaa (varsinkin persaukisissa kunnissa).

Kirkon pitäisi ryhdistäytyä ja uudistaa tiettyjä oppejaan vastaamaan yhteiskunnan nykyaikaisia arvoja (tottakai se pystyy siihen, eihän se muuten olisi säilynyt 2000 vuotta). Samalla se voisi pistää ihmiset ruotuun kieltämällä nämä edestakaiset eroamiset ja liittymiset kirkkoon, joiden tarkoituksena kirkollisveroa lusmuilevat hankkivat itselleen kirkon palveluja niitä tarvitessaan.

Vierailija
40/48 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheesa kun kirkko alkaa toimia ja opettaa virallisestikin täysin vastoin omia oppejaan, jotka siis pohjautuvat Raamattuun, siinä vaiheesa minä eroan.

Siis sitten kun esim. avoliitot ja homoliitot on täysin ok kirkon mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän