Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi lapsi pilaa luokalla kaverisuhteita, mitä tehdä?

Vierailija
16.01.2023 |

Valitettavasti oman lapseni luokalla on tyttö, joka käytöksellään pilaa oman lapsen ja muutaman muun kaverisuhteita.

On aina bestis yhden kanssa, ja tämän bestiksensä kanssa sitten jättää jonkun/muut ulkopuolelle. Puhuu pahaa, manipuloi muita luokkalaisia "vihaamaan" entisiä bestiksiään. Sama tyttö on varastanut rahaa muilta, puhuu todella ilkeästi ja ylimielisesti, eikä suostu minkäänlaiseen sovitteluun yms.

Kolmannella luokalla hänen vanhempansa olivat sitä mieltä että kaikki lapset jotka riitaisiin väleihin tuon tytön kanssa joutuivat, opettelivat vasta kaveritaitoja. Mikä oli osittain tottakin.

Nyt viidennellä luokalla tytön vanhemmat eivät ota vastaan mitään kritiikkiä, vaan syy on aina kaikkien muiden.

Olen ihan loppu tähän, että oma lapsi kokee luokallaan ulkopuolisuutta ja että ystävystyminen on vaikeaa. Välillä tyttö on saanut jostain luokkalaisesta kaverin, mutta sitten tämä yksi ja sama tulee väliin ja se siitä.

Oman lapsen kanssa on puhuttu ja puhuttu, opeteltu niitä kaveritaitoja yms. Mutta oma lapsi on kiltti ja jotenkin tämän "pahiksen" pauloissa.

Vertaistukea?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda luokkaa? Ei psykopaatit muuksi muutu.

Vierailija
2/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan meillä oli sama juttu ja asiaa pahensi vielä  tytön äiti joka osteli lahjoja toisille lapsille jotka olivat huolittu tyttärensä ystäviin.Kieroja ihmisiä.Nykyään tiedän ettei sillä tytöllä ole juurikaan ystäviä ja ei poikakaveriakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda luokkaa? Ei psykopaatit muuksi muutu.

Tätäkin olen mielessäni miettinyt, mutta miten se kavereiden saaminen toiselta luokalta? Ap

Vierailija
4/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin arvasin heti ensimmäisiä rivejä lukiessani, että tytöistä kyse. Mikä ihme siinä onkin, että yksi tyttö saa aikaan tuollaista? Tytöthän ovat "tunnettuja" siitä (joo yleistän, mutta itse tytön äitinä on tullut todettua myös käytännössä), että he pystyvät kaverisuhteeseen vain yhden kanssa kerrallaan. Vaikk sitten niin, että maanantaina yksi kaveri, tiistaina toinen, keskivikkona kolmas, ja vaikka kaikki olisiva kavereita keskenään, niin kolmestaan ei pysty olemaan. Tällainen toimii niin pitkään, kun kaikille on ok, että kaverit vaihtuu aina välillä. Mutta tuollainen kaverisuhteiden myrkytys on asia, mitä en osaa ymmärtää. Ilmeisesti tällaisella tytöllä on joku tarve varmistaa, että hänen valitsemansa kaveri on kaveri vain itsensä kanssa. Niin kauan kuin tätä tyttöä sattuu huvittamaan siis, sitten voikin vaihtaa seuraavaan. Näitä onneksi oman tytön kohdalle ei osunut, mutta naapurustossa oli yksi tällainen tyttö, joka ei oman lapseni kanssa ollut kaveri.

Vierailija
5/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan luokalla oli lapsi, joka kiusasi ja härnäsi muita minkä ehti, leuhki vanhempien rahoilla ja ainoana lapsena saamillaan suht yltäkylläisillä lahjoilla. Kaverit alkoi häntä karttamaan ja lapsen vanhempien mielestä vika oli aina muissa, ei heidän lapsessaan. Lapsi oli muutenkin hyvin pumpulissa kasvanut ja hänelle oli sovittu erityisjärjestyjä koulun kanssa esim. siitä, milloin lapsen tarvitsee tulla kouluun (esim. onko takana riittävän pitkät yöunet). Vanhemmat veivät asian poliisille asti, kun heidän lastaan niin kamalasti kiusataan ja hyljeksitään. Koulupoliisit saapuivat koululle ja jututtivat luokkakaverit, jotka kaikki kertoivat yhteneväisesti ihan esimerkein, että ko. lapsi itse on se kiusaaja. 

Loppujen lopuksi vanhemmat siirsivät lapsen toiseen kouluun kaupungin toiselle puolen. Tarina ei kerro, muuttuiko pojan käytös koskaan. Vanhempien käytös ei ainakaan.

Vierailija
6/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vika olisi vain tuossa yhdessä tytössä ja hänen vanhemissaan?

Mitenkä se on edes mahdollista että juuri hän pilaa muiden kaverisuhteet, eikä muilla ole mitään osuutta asioihin?

Olen tosin havainnut tuota ihan aikuisillakin. On se yksi "pahis" jota kuitenkin mielistellään. Riitaannutaan toisen kanssa tämän "pahiksen" puheita uskomalla, eikä ymmärretä olevansa itse mitenkään osallisia tapahtumien kulkuun.

Tämä on hyvä aikuisenkin ymmärtää ettei kaikkien kanssa tarvitse olla kavereita ja on ihan ok ettei Pirjo pidä sinua enää hyvänä kaverina, vaikka kuinka vetoaisit siihen että "en mä muuten olisi, mutta kun Tellervo... "

Vierailija
7/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä se on edes mahdollista että juuri hän pilaa muiden kaverisuhteet, eikä muilla ole mitään osuutta asioihin?

Olen tosin havainnut tuota ihan aikuisillakin. On se yksi "pahis" jota kuitenkin mielistellään. Riitaannutaan toisen kanssa tämän "pahiksen" puheita uskomalla, eikä ymmärretä olevansa itse mitenkään osallisia tapahtumien kulkuun.

Tämä on hyvä aikuisenkin ymmärtää ettei kaikkien kanssa tarvitse olla kavereita ja on ihan ok ettei Pirjo pidä sinua enää hyvänä kaverina, vaikka kuinka vetoaisit siihen että "en mä muuten olisi, mutta kun Tellervo... "

Kyllä, vika voi olla vain siinä yhdessä lapsessa.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
8/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä vika on yhdessä, että se yksi kietsoo huonoa käytöstä eivätkä muut osaa sitten laittaa vastaan vaan mukautuvat. Jos huonoa käytöstä ei lietsottaisi alunperin, niin sitä ei muiden toimesta tapahtuisi.

Vierailija
9/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei muut boikotoi? Mykkäkoulu?

Vierailija
10/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun  lapsi ei saa kavereita ja sen on tämän yhden tytön vika? Entä jos sun tyttö menisi johonkin harrastuksiin, joista niitä kavereita saisi vai onko niin, että sinulle ehdottoman tärkeää on se, että pitää olla bestis, ei sovi, että on kiva tyyppi mahdollisimman monelle.

Aika usein nämä hankaliksi luonnehditut tapaukset ei ole noin 10 mielestä hankalia lainkaan, vain yhden äiti valittaa, että mun tyttö ei saakaan omia itselleen bestistä ja se on väärin.

Vierailija
11/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen myrkynkylväjä.

Noita on joka paikassa, työelämässäkin.

Ei sellaiseksi kasveta, ne on jo syntyessään.

Vierailija
12/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ollaanko kavereita on eri juttu kuin se, jätetäänkö joku koulussa yksin. Mun lapsen opettajalla oli ihana periaate, että ketään ei jätetä yksin. Jos näkee jonkun välitunnilla yksin niin pitää mennä pyytämään se mukaan ja kohdella kivasti, ei se sitä tarkoita että pitää ystäviksi ryhtyä, mutta koulussa pitää pystyä olemaan kaikkien kanssa.

Vierailija
13/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien eduksi mainittakoon että tulevat toimeen porukkana esim kolme.

Juttele nyt lapsen kanssa että jaksaisi ajatella pitkällä aikavälillä, että ilkeät ihmiset jää yksin. Että tämä on ohimenevä vaihe.

Olisko koulun ulkopuolisia harrastuksia jossa kavereita?

Vierailija
14/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin asiaa esille näiden muiden lasten vanhempien kanssa (poislukien kiusaajan vanhemmat),ehkä sitä kautta löytyisi muu ratkaisu.

Vierailija
15/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia draamoja. Lapset setvii itse välinsä. Vanhempien tarvitsee vain kasvattaa omansa fiksuiksi ja hoksaavaisiksi. Kuulostat vähän oudolta hösääjältä kun selität noin pikkutarkasti. Et varmaan ole siellä välitunneilla leikkimässä lasten kanssa joten et edes tiedä mitä on tekeillä.

Ohjeeni: keskity omaan elämääsi.

Vierailija
16/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma?

Vierailija
17/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se karma hoitaa, omankin tytön luokalla oli tuollainen, no kännissä ja huumeissa oli autossa joka ajoi pihalle ja sisäelinvauroita sun muita. Samaa rataa jatkaa päihteiden parissa että eipä sitä kannata välittää.

Vierailija
18/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ollaanko kavereita on eri juttu kuin se, jätetäänkö joku koulussa yksin. Mun lapsen opettajalla oli ihana periaate, että ketään ei jätetä yksin. Jos näkee jonkun välitunnilla yksin niin pitää mennä pyytämään se mukaan ja kohdella kivasti, ei se sitä tarkoita että pitää ystäviksi ryhtyä, mutta koulussa pitää pystyä olemaan kaikkien kanssa.

Välitunnilla lasten pitäisi saada leikkiä vapaasti, ilman että että aikuinen tulee määräämään, kenen kanssa on pakko olla.

Vierailija
19/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vika voi olla vain siinä yhdessä lapsessa.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Se, että jos vain yksi olisi ilkiö, hän jäisi yksin. Kyllä ne muut tytöt ihan itse pyörivät tämän keskushahmon ympärillä.

Mutta he oppivat kyllä kunhan aikuiset eivät sekaannu asioihin. Säännöt pitää opettaa kotona ja elämänarvot, mutta 11-vuotiaat eivät enää ole hiekkisiässä.

Vierailija
20/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pojan luokalla oli lapsi, joka kiusasi ja härnäsi muita minkä ehti, leuhki vanhempien rahoilla ja ainoana lapsena saamillaan suht yltäkylläisillä lahjoilla. Kaverit alkoi häntä karttamaan ja lapsen vanhempien mielestä vika oli aina muissa, ei heidän lapsessaan. Lapsi oli muutenkin hyvin pumpulissa kasvanut ja hänelle oli sovittu erityisjärjestyjä koulun kanssa esim. siitä, milloin lapsen tarvitsee tulla kouluun (esim. onko takana riittävän pitkät yöunet). Vanhemmat veivät asian poliisille asti, kun heidän lastaan niin kamalasti kiusataan ja hyljeksitään. Koulupoliisit saapuivat koululle ja jututtivat luokkakaverit, jotka kaikki kertoivat yhteneväisesti ihan esimerkein, että ko. lapsi itse on se kiusaaja. 

Loppujen lopuksi vanhemmat siirsivät lapsen toiseen kouluun kaupungin toiselle puolen. Tarina ei kerro, muuttuiko pojan käytös koskaan. Vanhempien käytös ei ainakaan.

Tuossa täytyy olla jotain muuta takana, jos saa koulun alkamisaikaan erityisjärjestelyitä.