Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi lapsi pilaa luokalla kaverisuhteita, mitä tehdä?

Vierailija
16.01.2023 |

Valitettavasti oman lapseni luokalla on tyttö, joka käytöksellään pilaa oman lapsen ja muutaman muun kaverisuhteita.

On aina bestis yhden kanssa, ja tämän bestiksensä kanssa sitten jättää jonkun/muut ulkopuolelle. Puhuu pahaa, manipuloi muita luokkalaisia "vihaamaan" entisiä bestiksiään. Sama tyttö on varastanut rahaa muilta, puhuu todella ilkeästi ja ylimielisesti, eikä suostu minkäänlaiseen sovitteluun yms.

Kolmannella luokalla hänen vanhempansa olivat sitä mieltä että kaikki lapset jotka riitaisiin väleihin tuon tytön kanssa joutuivat, opettelivat vasta kaveritaitoja. Mikä oli osittain tottakin.

Nyt viidennellä luokalla tytön vanhemmat eivät ota vastaan mitään kritiikkiä, vaan syy on aina kaikkien muiden.

Olen ihan loppu tähän, että oma lapsi kokee luokallaan ulkopuolisuutta ja että ystävystyminen on vaikeaa. Välillä tyttö on saanut jostain luokkalaisesta kaverin, mutta sitten tämä yksi ja sama tulee väliin ja se siitä.

Oman lapsen kanssa on puhuttu ja puhuttu, opeteltu niitä kaveritaitoja yms. Mutta oma lapsi on kiltti ja jotenkin tämän "pahiksen" pauloissa.

Vertaistukea?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttö ystävystyi tuollaisen kylmää ja kuumaa vuorotellen antavan tytön kanssa iltapäiväkerhossa. Onneksi tämä tyttö on rinnakkaisluokalla eikä tyttöni joutunut niin pahasti tulilinjalle. Välillä tyttöni oli paras kaveri, välillä pahin vihollinen. Kun taas palasivat kavereiksi, sai tyttöni lahjoja. Sitten tuli taas riitaa. Riidan aiheet olivat aina siitä, että tyttöni ei syystä tai toisesta voinut jäädä tämän kaverin kanssa ulos pidemmäksi aikaa. Silloin tämä kaveri kilahti, haukkui ja uhkasi katkaista välit.

Todistin tällaista riitaa puhelimen kautta, kun lapsi soitti minulle kysyäkseen lisäaikaa. En antanut ja kaveri kilahti. Tyttöni soitti kellolla ja puhelu jäi jotenkin vahingossa päälle. Päivä sen jälkeen oli tämän kaverin synttärit, jonne tyttöni halusi kaikesta huolimatta mennä. Kaveri ei ollut huomaavinaankaan tyttöäni koko aikana (olin mukana, kun olivat hoplopissa) vaan oli liimaantunut toiseen kaverinsa. Juhlien jälkeen hoploppiin olisi saanut jäädä, mutta meillä oli kiire toisaalle. Kun lastani harmitti tämä, tämän kaverin äiti valehteli lapselleni päin naaa, että ei kukaan muukaan ole jäämässä. Vaikka samaan aikaan tämä kaveri uuden bestiksensä kanssa paineli takaisin leikkimään lapseni nähden. Tällöin päätin, että lapseni saa olla tämän kaverin kanssa vain sen minimin, johon en voi itse vaikuttaa. Jos lapsella on valehteleva äiti, en ihmettele, että lapsikin manipuloi ja kohtelee muita huonosti.

Oma lapsi ei ole tuon tytön kanssa enää kaveri. Ap:lle suosittaisin jotain ratkaisua, jossa oman lapsen ei tarvitsisi olla tuossa pelissä pelinappulana.

Vierailija
22/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokalla oli tämmöisiä kaksi :D Oli muuten jo pikkulapsena hieman hupaisaa katsella sitä kanatappelua. "Minä määrään! "Minäpäs!" "Toi on MUN kaveri!" "Ei kun se leikkii vaan MINUN kanssa!". Meanwhile, me muut ystävystyimme keskenämme näiden tappelijoiden selkien takana. Päin näköä aina vakuuteltiin että juujuu, en tykkää siitä ja tästä, en leiki niiden ja näiden kanssa, ja leikittiinpäs, mutta salaa.

Toinen pamahti teininä paksuksi ja jämähti pikkukylään, toisesta tuli akateeminen, epäilemättä hän pomottaa työpaikalla ja kotona edelleen kaikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollainen yhden tytön aiheuttama pyöritys on aivan mahdollinen. Luokassa voi olla tyttö joka saa paljon huomiota, on puhelias ja aktiivinen, voi olla myös opettajien suosiossa. 

Oman tyttäreni luokalla oli tyttö, jolla oli lista, minkä mukaan hän valitsi itselleen kaverin, jonka kanssa sitten oli koko päivän. Hän saattoi ottaa jonkun toisen sydänystävän itselleen koko päiväksi ja tätä valintaa ei kukaan vastustanut. (Oma tyttäreni itki, kun hänen bestis ja naapurintyttö napattiin).

Joku ihmeellinen valta hänellä oli,  toiset nostivat hänen seuransa korkeammalle.

Vierailija
24/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa tuo koulukiusaaminen. Muistan kun eräs tyttö sai minun hymytytön Korkalonvaaran koulussa opettajan suosikkina. Köyhien lapset jäivät syrjään opettajien takia. Hyvinkasvatettuna oli kyllä paljon kavereita . Inhottaa vieläkin kun luokan mairitteijat saivat antaa jopa numerot eri esiintymisistä. Rauha V oli uskovainen piru. 

Vierailija
25/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että vika olisi vain tuossa yhdessä tytössä ja hänen vanhemissaan?

Mitenkä se on edes mahdollista että juuri hän pilaa muiden kaverisuhteet, eikä muilla ole mitään osuutta asioihin?

Olen tosin havainnut tuota ihan aikuisillakin. On se yksi "pahis" jota kuitenkin mielistellään. Riitaannutaan toisen kanssa tämän "pahiksen" puheita uskomalla, eikä ymmärretä olevansa itse mitenkään osallisia tapahtumien kulkuun.

Tämä on hyvä aikuisenkin ymmärtää ettei kaikkien kanssa tarvitse olla kavereita ja on ihan ok ettei Pirjo pidä sinua enää hyvänä kaverina, vaikka kuinka vetoaisit siihen että "en mä muuten olisi, mutta kun Tellervo... "

Kyllä, vika voi olla vain siinä yhdessä lapsessa.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

No itellä ainakin se, että jokainen loppupeleissä on itse vastuussa omasta käytöksestään, vaikka kyse oliskin lapsesta. Toki voi olla, että se isoin ja selkein vika olis vain tässä yhdessä, mutta ei se niin oo että nämä loput olis vaan jotain avuttomia, tahdottomia ja elottomia möykkyjä, joita tämä yks järjestelee mielensä mukaan. Ne on ihmisiä myös, aivan kykeneviä toimimaan itse haluamallaan tavalla, vaikka siinä oliskin joku joka kovasti siihen pyrkii vaikuttamaan. Sen yhden käytökseen ei loppupeleissä voi vaikuttaa, mutta siihen miten jokainen häneen suhtautuu voi. Toki rutkasti haastavampi tilanne, kun kyse lapsista, mutta ei se silti näitä tosiasioita muuta.

Vierailija
26/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä koulun koulukuraattoriin ja pyydä apua tilanteeseen. Kuraattori voi järjestää oppilaille yksilö- ja ryhmätapaamisia ja kutsua lapset huoltajineen koululle yhteispalaveriin.

Setvin vastaavia tilanteita työssäni jatkuvasti.

T: koulukuraattori

Vierailija
27/27 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up