Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain sairaslomaa viikon. Pitääkö se kirjata tietoihin kun haen työmarkkinatukea?

Vierailija
16.01.2023 |

Kun hakee työmarkkinatukea, pitää aina kirjata päivän kohdalla työtön. Mites se viikko kun olin sairaana, kuuluuko minun silloin saada sairasrahaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siellä on sairaana/sairaslomalla tms niin pitää käyttää sitä

Vierailija
2/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu, ja Kelalla menee 1-2kk hyväksyä sairasloma ja siinä menee myös niin kauan kunnes saat sen rahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kukapa sitä valvoo mitä kelaan ilmoitat.

Vierailija
5/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kuukauden sairaslomalla enkä ilmoittanut Kelaan mitään.

Vierailija
6/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kuukauden sairaslomalla enkä ilmoittanut Kelaan mitään.

Eipä tästä muuta seuraakaan kuin että kulutit ansiopäivärahapäiviä (paitsi tietty jos olit jo työmarkkinatuella). Sairastaessa ei tarvitse kuitenkaan täyttää työnhakuvelvollisuutta, koska et saa siltä ajalta työttömyysetuutta vaan sairauspäivärahaa (siis olettaen että hait sitä).

T. Asiantuntija

Vierailija
7/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, ja Kelalla menee 1-2kk hyväksyä sairasloma ja siinä menee myös niin kauan kunnes saat sen rahan.

Saako osan työmarkkinatuesta sitten normaalisti??

Vierailija
8/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, miten kuuluu tehdä. 

Vierailija
9/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako osan työmarkkinatuesta sitten normaalisti??

Saat sen mikä ei ole tuon viikon tukea.

Vierailija
10/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö tarvi ilmoittaa jos on vain 5 arkipäivää??

Vierailija
11/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, miten kuuluu tehdä. 

Virallinen protokolla: haet sairauspäivärahaa ajalta, jolta sinulla on sairaslomatodistus. Muulta ajalta haet työttömyysetuutta. Työttömyysetuushakemukseen merkitään päivät, jolloin olit jotain muuta kuin työtön (eli käytännössä sairas).

Epävirallinen, vaihtoehtoinen protokolla: haet pelkkää työttömyysetuutta, mutta hoidat te-toimiston asettamat velvoitteet myös ollessasi sairas (eli käytännössä työnhakuvelvoitteesi + muut mahdolliset työllistymisen suunnitelmassa yhdessä asetetut velvollisuudet).

Huomioi se, että jos olet vain esim. viikon sairas, pitää kyseisen kuun työnhakuvelvollisuudet silti täyttää. Eli tässä tapauksessa olet vain hetken erinimisellä etuudella tuon ajan, ei muuta konkreettista.

Vierailija
12/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävit lääkärissä hakemassa sairaslomaa työttömyydestä? Minä olen luullut, että vain töistä saa sairaslomaa.

Vierailija
13/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävit lääkärissä hakemassa sairaslomaa työttömyydestä? Minä olen luullut, että vain töistä saa sairaslomaa.

Opinnoistakin voi saada sairaslomaa. Miksei siis työttömyydestä?

Vierailija
14/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en helvetissä. Kuka sitä valvoo

Vierailija
15/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus- tai ansiopäivärahaa saava ei kuluta sairauspäivärahalla em. tukipäiviä.

Lisäksi on olemassa myös käsite työttömän velvollisuudet, mutta jos ei ole työttömyysrahalla, ei ole myöskään velvollisuuksia.

Vierailija
16/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyödytä ilmoittaa mitään jos pysyy tolpillaan eikä ole haastattelua tulossa. 

Vierailija
17/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sairastuu niin työttömänä kannattaa myös hakea sairaslomaa kun muuten te-toimisto katsoo työnhakijan työkykyiseksi ja karenssi tulee jos ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyy työstä.

Vierailija
18/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos on jollakin TE-toimiston kurssilla pitää katsoa että voiko (=kannattaako) olla poissa, mutta eihän noista kotona sairasteluista tarvitse hakea.

Vierailija
19/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa järkeä kannattaa käyttää. Koska kelaan ilmoitetaan työttömyysjutut jälkikäteen, niin jos ei kukaan ole tarjonut töitä virallisesti niin että siitä olisi tieto kelalle mennyt, ja et ole sairautesi vuoksi joutunut olemaan ottamatta töitä vastaan, tai olla pois jostain koulutuksesta tms jota merkkaat lappuihin, niin mistäpä sitä kukaan tietää oletko ollut sairas tai ei. Miksi ylipäätään olet pyytänyt sairatelustasi sairaslomalapun? Ei niillä työttömänä mitään tee, turha hakea semmoisia.

Vierailija
20/22 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen jatkuu pidempään jos on välillä saikulla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä