Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikänäkö

Vierailija
16.01.2023 |

Tilanne se, että ikänäkö alkaa vaivaamaan hiljalleen. Miten olette ratkaisseet ongelman te, jotka ette halua ja tykkää käyttää silmälaseja. Saisiko tästä viriämään keskustelua.

Itse olen likinäköinen ja käytän silmälaseja, jos tarve nähdä kauaksi esim. autolla ajo vieraassa ympäristössä.
Nyt lähinäkö heikentynyt näiden silmälasien kanssa, jolloin kurkin mummomaisesti lasien yli tai ali. Näen siis ilman kaukolaseja vielä hyvin lähelle, mutta ikää on jo 48, joten lähinäköongelmat on kohta edessä.

Löytyykö kokemusta laser- tai linssioperaatiosta? Entä piilolinssit, voiko niillä hoitaa lähi ja kauko näkemisen ongelmia?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut merkkiäkään näön heikkenemisestä alle viisikymppisenä. Nyt on ollut monitehot kolmisen vuotta.

Joo mutta kyllä alkaa jo 40-vuotiaana näkymään. Ei ehkä ole niin paha, etteikö selviäisi ilmankin. Siirtää lukemansa kohteen taaemas. Niin moni tekee niin kauan kuin pystyy.

Minulla on ystävä, joka on käyttänyt kaksiteholaseja n. 35 vuotiaasta alkaen. Minulle itselleni silmälääkäri otti ensimmäisen kerran kaksiteholasit puheeksi n. 45 vuotiaana, mutta ei pitänyt silloin vielä tarpeellisina niitä.

Eli ei me edelleenkään olla kaikki samanlaisia, eikä ikäännytä samaan tahtiin.

Vierailija
22/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kaukolasit. Erikseen lähilasit ja suurennuslasit kotiin. 44v ja pieniä ongelmia, auttaisikohan kaupan lähilasit ensihätään.

Likinäköinen näkee yleensä lähelle, kun ottaa lukulasit pois. Ei tarvii mitään lukulaseja. Tietenkin riippuu myös siitä, millaiset arvot on kaukolaseissa.

Huoh. Ei näe. Koska IKÄNÄKÖ alkaa, täällä puhutaan siitä. Jos sitä ei tule, niin voi nähdä tai osittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit ovat vielä kaupassa, ehkä langan laittaminen ompeluneulaan saattaa jo vähän tökkiä mutta esim. av-palstaa normi asetuksilla ja fontilla menee oikein hyvin. Syksyllä tulee 6 ja kymmentä mittariin ja varmaan on ajokorttia varten käytävä lääkärissä ja sitten ollaan viisaampia lasien suhteen.

M59

Vierailija
24/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, ettei ikänäkö välttämättä ihan kohta kolkuttele. Moni ihmettelee, miksi silmälaseja karsastan. Koen ne hankalaksi käyttää, en muutenkaan pidä mistään "ylimääräisestä" . En käytä juuri koruja, mitään lisäkkeitä tai muutakaan :) Lasit huurtuu, likaantuu, häviää ja rikkoutuu. Niiden kuljettaminen vie tilaa.

Harrastan runsaasti urheilua ja esim. uimahallissa ei voi silmälaseja käyttää. Kiitos, vastauksista.

Piilarit voisi olla alkuun hyvä ja jossakin vaiheessa linssileikkaus. Opettaisin silmistä toisen katsomaan kauas ja toisen lähelle. Onko linssileikkauksen läpikäyneitä?

Ap

Vierailija
25/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin linssileikkauksessa noin 5 vuotta sitten vähän yli viisikymppisenä,sitäennen oli kaksitehot käytössä mutta sen jälkeen en ole laseja tarvinnut.Olen tosi tyytyväinen että menin.

Vierailija
26/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kuulla, ettei ikänäkö välttämättä ihan kohta kolkuttele. Moni ihmettelee, miksi silmälaseja karsastan. Koen ne hankalaksi käyttää, en muutenkaan pidä mistään "ylimääräisestä" . En käytä juuri koruja, mitään lisäkkeitä tai muutakaan :) Lasit huurtuu, likaantuu, häviää ja rikkoutuu. Niiden kuljettaminen vie tilaa.

Harrastan runsaasti urheilua ja esim. uimahallissa ei voi silmälaseja käyttää. Kiitos, vastauksista.

Piilarit voisi olla alkuun hyvä ja jossakin vaiheessa linssileikkaus. Opettaisin silmistä toisen katsomaan kauas ja toisen lähelle. Onko linssileikkauksen läpikäyneitä?

Ap

Minulla ei aivot tottuneet kaksitehopiilareihin niin nykyään kaukoteholinssini ovat voimakkuuksiltaan sellaiset että toisella silmällä näen hyvin käsivarren päähän ja toisella hyvin kauas.

Eli tuon "lukusilmän" korjaus on tarkoituksella liian mieto. Yllättävän hyvin pelaa kun tähän tottui.

Vierailija
27/57 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 58 ja toinen silmä näkee hyvin lähelle, toinen kauas. En tarvitse laseja. ( Ainakaan vielä).

Vierailija
28/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikänäkö tulee jo 40-vuotiaana. Monet sinnittelevät ilman laseja tai kaksiteholinssejä tosi pitkään. Mulla on kaksiteholinssit, mutta en näkisi kyllä juuri mitään kauas. Toisessa silmässä -3,25 ja toisessa -2,00. Lisäksi on hajataitteisuutta vähän. Likinäköinen näkee lukea ilman laseja, mutta sitten ei näe kauas. En pystyisi tekemään töitä ilman kaksitehoja, koska välillä pitää nähdä lähelle ja välillä kauas.

Ei kaikilla tule ikänäköä vielä 40-vuotiaana. Äidilläni ikänäön ensioireet alkoivat vasta 60-vuotiaana, ja nyt hieman yli seitsemänkymppisenä haluaa jo käyttää lukulaseja. Mulla on vielä hyvät silmät, näen tarkasti kämmenenmitan päähän ja kauas horisonttiin, mutta olenkin vasta 46-vuotias.

Vierailija
29/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä hyvät silmät, näen tarkasti kämmenenmitan päähän ja kauas horisonttiin, mutta olenkin vasta 46-vuotias.

Ja kämmenenmitalla tarkoitan sitä, että laitan kämmenen toisen reunan silmäkulmaan kiinni, niin tarkentaa vielä ihan hyvin siihen kämmenen kauempaan reunaan. Siis todellakin kämmenenmitan päähän, ei kädenmitan. :-)

Vierailija
30/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kanssa ärsytti se lukulasien kanssa sählääminen.Monta vuotta tuumailin ja taisin olla 55 vuotias kun kävin linssileikkauksessa ja sen jälkeen en ole laseja tarvinnut.Kallishan se leikkaus oli, mutta eihän ne lasitkaan vuosien saatossa kovin halvaksi tule.Molempiin silmiin tuli kyllä myöhemmin jälkikaihi.Toinen laseroitiin julkisella,toinen yksityisellä.Kovin yleistähän ton jälkikaihin ei pitäisi edes olla.

Vierailija
31/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavolla toinen silmä näkee länteen ja toinen itään

Vierailija
32/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tuli ikäkriisi kun nyt täytettyäni 31 sain rillit koska vasemmassa silmässä on ikänäkö! Jostain syystä oikea on ihan fine.

Silmälääkäri epäili että vasen silmä on saanut jotain damagea (allergisena hieron vaistomaisesti silmiäni usein) siinä linssi on suora lättänä mikä käytännössä aiheuttaa "ikänäön".

Järkyttävää.

Mutta meinasin jo innostua että pääsenkö nyt käyttämään monokkelia.

En päässyt.

Vierailija
33/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, vastauksesta! Minulla ikänäkö oirehtii vasta lähempänä viittäkymppiä. Optikon mukaan likinäkö suojaa lähinäköä. No, löytyykö muita silmälasien välttelijöitä?

Ap

Kyllä se kaikilla alkaa hiukan oirehtimaan 40-vuotiaana, joillakin jo 35-vuotiaana. Jos ei tee kovin paljon tarkkuutta vaativaa työtä, voi tosiaan sinnitellä ilman laseja lähelle 50 vuotta. Mulle silmälääkäri sanoi, että 40 on maaginen ikä ikänäössä. Mun yksi tuttu häpesi silmälasejaan alle 50-vuotiaana ja oli ilman lukulaseja ja sitten lukitsi oven, kun laittoi lukulasit päähän. Mies kanssa yritti tosi pitkään olla ilman.

Toisilla on myös läheisiä/tuttuja jotka pilkkaa silmälaseista. Ja ihan siis aikuisenakin voi olla sellaiset traumat, ettei vaan kehtaa pitää laseja kun päässä kuuluu se kaikki iva, että öhhöhhööö sä oot niin vanha, että tarvitset jo lukulasit..

Ei hyvänen aika, todellako? Katselisin itselleni tuollaisessa tapauksessa vähän fiksumpaa seuraa. Mulla on ollut rillit 12-vuotiaasta asti. Kukaan, ei ikinä, ei missään ole kommentoinut lasejani negatiivisesti. Joku on joskus ihmetellyt, kun käytän niitä myös urheillessani (esim. uimassa ja laskettelemassa), mutta olen todennut, että lasit on kaikista parhaat mulle. Piilarit oli ärsyttävää tuhertamista ja niihin paloi hermo parissa viikossa. Joku tarvii hammasraudat, joku kuulolaitteen, joku rillit ja joku toinen vaikka ortopediset kengät. Kukaan ei ole täydellinen eikä idioottien mielipiteistä ja kommenteista tarvi välittää. 

Vierailija
34/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Itse en rillejä pidä mitenkään ulkonäköä huonontavana asiana. Ovat vaan ylimääräiset, jota en halua pitää mukana ellei ole pakko.

Ap

Vierailija
35/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias ja mulla ehkä vuoden verran ollut niin, että en enää näe niin kaukaa kuin aiemmin edessä kulkevien autojen rekisterinumeroita, sama koskee tien varsilla olevia nopeusrajoitusmerkkejä. Toinen juttu on sellainen, että kun katson sohvalla kännykkää ja katson sen jälkeen suoraan tv:tä (noin 2,5-3 metrin päästä sohvasta, tv kokoa 28 tai 32 tuumaa), niin näen tekstit epäselvinä jonkin aikaa. Jonkun ajan kuluttua näen tekstit selvästi. Muutoinkin olen huomannut, että silmät väsyvät aiempaa nopeammin pimeässä ja myös töissä ruutua tuijottaessa.

Onko toi sitä ikänäköä?

Ajattelin ottaa asian puheeksi Ikävuositarkastuksessa työterveyshuollossa, josko saisin työterveyslääkärin kautta lähetteen silmälääkärille (meillä kuuluu työterveyshuoltoon). Varmaan 25 vuotta sitten olen viimeksi silmälääkärillä käynyt.

36/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jo 20 vuotta sitten silmien laser-leikkauksessa ja silmistä tehtiin sellaiset että ikänäkö ei vaivaa.

Vierailija
37/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaukonäkö leikattu laserilla, mutta ikänäkö painaa päälle jo selvästi. Ostin marketista halvat lukulasit, ei siinä sen kummempaa tuskaa ollut minulle. Lukulasithan ovat tavallaan jopa hienostuneet.

Vierailija
38/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45-vuotias ja mulla ehkä vuoden verran ollut niin, että en enää näe niin kaukaa kuin aiemmin edessä kulkevien autojen rekisterinumeroita, sama koskee tien varsilla olevia nopeusrajoitusmerkkejä. Toinen juttu on sellainen, että kun katson sohvalla kännykkää ja katson sen jälkeen suoraan tv:tä (noin 2,5-3 metrin päästä sohvasta, tv kokoa 28 tai 32 tuumaa), niin näen tekstit epäselvinä jonkin aikaa. Jonkun ajan kuluttua näen tekstit selvästi. Muutoinkin olen huomannut, että silmät väsyvät aiempaa nopeammin pimeässä ja myös töissä ruutua tuijottaessa.

Onko toi sitä ikänäköä?

Ajattelin ottaa asian puheeksi Ikävuositarkastuksessa työterveyshuollossa, josko saisin työterveyslääkärin kautta lähetteen silmälääkärille (meillä kuuluu työterveyshuoltoon). Varmaan 25 vuotta sitten olen viimeksi silmälääkärillä käynyt.

Juuri tätä vaivaa oli mulla eli että silmä ei enää tarkenna läheltä kauas niin nopeasti. Optikon ratkaisuehdotus oli monitehot, mutta eipä ne tuota ongelmaa ratkaisseet. Jäi vaikutelma, että tulin kusetetuksi, koska linssit oli vähintään tuplahintaiset normaaleihin laseihini verrattuna. Tein optikolle myös täysin selväksi, ettei minulla ole ongelmaa lukea miten pientä pränttiä tahansa, joten en itse usko, että kyse on ikänäöstä. Mutta olin kuulemma väärässä. No, edelleenkään en näillä monitehoilla näe kunnolla lähelle, vaan rillit pitää riisua, jos luen esim. tekstiä lääkepakkauksen kyljestä. Meni myös ainakin kaksi kuukautta, että aivot tottuivat näihin laseihin. Ne kaksi kuukautta oli koko ajan sellainen tunne, etten näe kunnolla jalkoihin, esim. metsässä tai pimeällä. 

Vierailija
39/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2808 kirjoitti:

Kävin jo 20 vuotta sitten silmien laser-leikkauksessa ja silmistä tehtiin sellaiset että ikänäkö ei vaivaa.

Meillä on duunissa useampi leikkaukset käynyt ikäinen joka nyt 50+ iässä joutuu käyttää lukulaseja. Syy? Hirveän kallista ja leikkauksen riskit ja kuitenkin on rillit?? Ja ihan Suomessa ovat käyneet, ja ovat todella käyneet. Muistan ne hehkutukset vuosia sitten kun rillit jäi pois. Mutta nyt taas?

Vierailija
40/57 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2808 kirjoitti:

Meillä on duunissa useampi leikkaukset käynyt ikäinen joka nyt 50+ iässä joutuu käyttää lukulaseja. Syy? Hirveän kallista ja leikkauksen riskit ja kuitenkin on rillit?? Ja ihan Suomessa ovat käyneet, ja ovat todella käyneet. Muistan ne hehkutukset vuosia sitten kun rillit jäi pois. Mutta nyt taas?

Nimittäin että mistä tietää onko hyvä leikkaaja vai joutuuko taas jossain kohtaa mennä kakkulat ostaa?? En näe tuossa nyt anteeksi vaan mitään järkeä!