Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mulla 2. tyypin diabetes?

Vierailija
16.11.2006 |

Eilinen päivä meni ihan hirveäksi. En osaa oikein muuta sanoa kuin, että makeaa tuli syötyä ja kaikkea muutakin. Ihan kuin olisi ollut kännissä ja rämpinyt suossa. Puhe puuroutui ja alkoi väsyttää ihan hirveästi. Ihan sekava olo koko illasta. Pää särki hirveesti ja särkee yhä.

Mitat on ihan järkyttävät. Vatsan ympärys 130cm ja vyötärö 109cm. Painoa 108kg.

Uutta elämää olen tässä aloittelemassa tänään, mutta olenko nyt pilannut terveyteni oikein kunnolla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai virtahepo?

Vierailija
2/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirtsasta mitattu paastoverensokeri kertoo paljon. Jos se on koholla (norm. arvo noin 5), pääset lisätutkimuksiin. Varaa aika terkkariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi *repskops* pissassa ei saa olla yhtään sokeria, verestä mitataan paastosokeri ja sen pitää olla 4.0-6.1.

Vierailija
4/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa aiheesta ja tuntui, että kaikki natsasi. Muistin heikkeneminen, olen sairastanut vuosia masennusta ja minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. En nuku juurikaan nykyään joka kanssa lihottaa ja tietysti olen stressaantunut. Paino on nyt noussut 8kg kolmessa kuukaudessa.

ap

Psyykkiset häiriöt

Helsingin yliopiston psykologian laitos on tutkinut metabolisen oireyhtymän ja psyykkisten häiriöiden välisiä suhteita. Seitsemän vuoden seurantatutkimuksen mukaan metaboliseen oireyhtymään liittyy mielialan vaihteluita (masennus, jännitys, viha). Yhtäältä psyykkisiä ongelmia potevilla naisilla oli tavallista suurempi riski sairastua metaboliseen oireyhtymään ja toisaalta, metabolista oiretyhtymän poteville ilmaantui tavallista enemmän psyykkisiä ongelmia.

Psykologian professori Liisa-Keltikangas-Järvisen johtamassa tutkimuksessa ilmeni, että stressi on yleinen piirre metabolista oireyhtymää sairastavien keskuudessa. Stressi lisää hormonien kautta veren sokeripitoisuutta, insuliiniresistenssiä ja muita sydäntautien tunnettuja riskitekijöitä. Jatkuva stressi tuottaa paitsi kortisolia myös tulehdussytokiineja, jotka ajan oloon johtavat haitallisiin elimellisiin muutoksiin, kuten vyörätölihavuuteen.

Lisäksi on havaittu, että oireyhtymää esiintyy eniten vähän koulutettujen ihmisten keskuudessa ja enemmän naisten kuin miesten parissa. Eräiden tutkijoiden mukaan metabolista oieryhtymään potevilla on lisääntynyt riski sairastua bipolaariseen tautiin eli maanis-depressiiviseen mielisairauteen. Metabolinen oireyhtymä heikentää henkistä suorituskykyä, todennäköisesti verisuonimuutosten välityksellä; aivoverenkierto kärisii.

Oulun yliopistin uudessa tutkimuksessa heikentynyt insuliniherkkyys korreloi masennuksen ja sen vakavuuden kanssa

Vierailija
5/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

www. karppaus. info ja siellä keskustelufoorumille. Käytä hakua ja hakusanaksi metabolinen oireyhtymä. Löytyy varmasti paljon samassa junassa olevia.

Tietty lääkärilläkin kantsis käydä, mutta lue ensin itse aiheesta, jotta osaat esittää lääkärille kysymyksiä ja kyseenalaistaakin hieman. Usein lekurit tuputtaa sitä samaa vanhaa, vaikka uudempaakin tietoa jo on.

Vierailija
6/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä ei ole ulkonäkökysymys, mutta nyt minuun on alkanut sattua. Tämä kipu on hirveää ja jatkuvaa.

ap

Vierailija
7/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausdiabetes paljastaa sen että taipumus tai geneettinen perimä on 2.tyypin diabetekselle ja silloin pitäisi olla erityisen tarkka ruokavaliossa ja liikunnassa.

No tervetuloa joukkoon.

Vierailija
8/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo sokerin kanssa ongelmia, mutta mulla oli korkeet kolesterolit ja lääkärin kauhuksi pudotin niitä reippaasti karppaamalla. Suorastaan siis Atkinsillä. Täti ei vieläkään usko koko juttua todeksi. Siksi kannattaa itse olla selvillä asioista kun menee lääkäriin. Jos mä oisin jatkanut sitä vähärasvaista linjaa, jota lääkäritäti mulle tuputti vuosikaudet, niin todennäköisesti söisin kolesterolilääkkeitä tällä erää.

Mutta etsi siis tietoa ja kokeile! Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti vointisi kohenee pian!!

Vierailija
9/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku päivä pääsen taas takaisin 65kg. Olisi ihana taas pystyä juoksemaan : )

ap

Vierailija
10/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla oireilla kannattaisi varmaan mennä lääkäriin välittömästi. Oireet sopivat hyvin esimerkiksi aivoverenkierto häiriöön niin kuin moneen muuhunkin sairauteen. Ja jos sinulla olisikin 2 tyypin diabetes sekin vaatii hoitoa painonpudotuksen lisäksi.

Vierailija
11/11 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paisunut, nahka lähtee irti ja valuu mätää ja verta. Ihon alta turpoaa joku verinen klöntti ulos. Sain ajan 27.11. Sormi on ollut tuollainen jo kahdeksan viikkoa. Samalla sitten varmaan hoituu nämä diabetes asiatkin.

ap