Samankaltaiset pariutuvat. Millä tavalla olette samankaltaisia?
Kommentit (51)
Tai sitten ei ole olemassa stereotypiaa, jonka mukaan pariskunnat muodostuvat. Sanotaanhan myös vastakohtien täydentävän toisiaan, mutta pitääkö se paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei ole olemassa stereotypiaa, jonka mukaan pariskunnat muodostuvat. Sanotaanhan myös vastakohtien täydentävän toisiaan, mutta pitääkö se paikkansa?
Tuon hesarin artikkelin mukaan on kaava, eli se samankaltaisuus.
Minusta tuo sanonta, että vastakohdat täydentävät toisiaan, on tehty lohduttavaksi viestiksi erilaisille pariskunnille. Toki vastakohdat ovat täydentäviä, mutta ei ne yleensä parisuhdetta helpota kuin arkisten toimintojen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vain naiset haluavat samankaltaisuutta. Miehet eivät välitä siitä.
Kyllä muuten välittävät. Minä tulin sen tilalle, jonka kanssa ei ollut riittävästi samankaltaisuutta kiinnostuksenkohteissa ja tulevaisuudensuunnitelmissa. Mies on itse tämän kertonut.
Samantyyppinen perhetausta, samanlaiset kiinnostuksenkohteet, samanlainen arvomaailma, samat ajatukset moraalista, mutta ulkonäössä vastakohdat täydentävät toisiaan eli minä lyhyt, hän pitkä, minä vaalea, hän tumma jne.
Olen kysynyt tällä palstalla pari kolme kertaa, mitä yhteisiä arvoja pariskunnilla on (ja mitkä arvot heillä eroavat toisistaan), koska aihe vilpittömästi kiinnostaa minua, mutta en ole saanut yhteenkään aloitukseeni kuin ehkä pari vastausta, ja ne ovat olleet luokkaa "arvostamme hyvää ja laadukasta ruokaa sekä matkailua ja mukavaa elämää".
Että en ihmettele, jos ap ei saa tähän samantyyliseen keskustelunavaukseensa paljon vastauksia. Toki niitä on jo nyt pari sivua eli enemmän kuin omat aloitukseni ovat saaneet yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt tällä palstalla pari kolme kertaa, mitä yhteisiä arvoja pariskunnilla on (ja mitkä arvot heillä eroavat toisistaan), koska aihe vilpittömästi kiinnostaa minua, mutta en ole saanut yhteenkään aloitukseeni kuin ehkä pari vastausta, ja ne ovat olleet luokkaa "arvostamme hyvää ja laadukasta ruokaa sekä matkailua ja mukavaa elämää".
Että en ihmettele, jos ap ei saa tähän samantyyliseen keskustelunavaukseensa paljon vastauksia. Toki niitä on jo nyt pari sivua eli enemmän kuin omat aloitukseni ovat saaneet yhteensä.
Vastasin jo, mutta voin tarkentaa. Yhteisiä arvoja ovat mm. suhtautuminen uskontoon (emme ole uskonnollisia), ympäristöarvojen tärkeys, eläinten oikeudet, kiinnostus historiaan, sama poliittinen näkemys, uskollisuuden tärkeys parisuhteessa (monogamia), sama tapa käyttää rahaa (ei ole koskaan ollut riitaa rahasta), samat näkemykset lasten kasvatuksesta (ei ole koskaan ollut siitäkään riitaa), samat näkemykset siitä millaista on hyvä elämä.
Kiinnostavaa että Hesari on ottanut tämän näkökulman esille. Jossain palstan tasojankkausketjussa olen todennut, että jonkin mystisen tason sijaan pariutumisessa on mielestäni kyse samankaltaisuudesta. Ilmeisesti näin on sitten ihan tutkimustenkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella hassua. Av:lla on kouluttautunutta porukkaa, ja niitä arvoja selvitetään kaikissa koulutuksissa. Luulisi,,että porukka on tottunut niitä pohtimaan.
Eli aihe ei vain kiinnosta. Eletään yhdessä miettimättä, vai?
Ei oo vielä löytynyt ja tuskin löytyykään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko niin uniikki lumihiutale?
Ikäluokka, arvot ja huumorintaju.
Joka paikassa näkyy näitä Harlineita ja muita, että eivät vaikuta kovin samankaltaisilta, lähes joka asiassa erilaisia, lähes toistensa vastakohtia (ruma, kaunis, vanha, nuori, rikas, köyhä...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hassua. Av:lla on kouluttautunutta porukkaa, ja niitä arvoja selvitetään kaikissa koulutuksissa. Luulisi,,että porukka on tottunut niitä pohtimaan.
Eli aihe ei vain kiinnosta. Eletään yhdessä miettimättä, vai?
Olen kyllä useita kertoja eli aina osallistuessani maininnut asiasta noissa pariutumisketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa näkyy näitä Harlineita ja muita, että eivät vaikuta kovin samankaltaisilta, lähes joka asiassa erilaisia, lähes toistensa vastakohtia (ruma, kaunis, vanha, nuori, rikas, köyhä...).
Joka paikassa? Menet Prismaan ja siellä näet tuollaisia pariskuntia?
Jos oma maailmankuva perustuu seiskan tyyppisten lehtien sivuille, silloin maailma voikin ehkä näyttää hieman toisenlaiselta kuin se on todellisuudessa. Tavallisissa ihmisissä tuollaiset pariskunnat ovat ERITTÄIN harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että tähän tulisi paljon vastauksia. Minusta kiintoisa aihe. Aihetta sivutaan Hesarissa tänään. Ap
Minustakin yllättävää, ettei tule vastauksia tämän enempää. Eikö ihmiset analysoi itseään?
Ei. Ei kiinnosta. Tylsää tuollainen vatvominen.
Meilläkin arvot. Ts empaattisuus ja oikeudentunto, yhteiskunnalliset näkemykset, ajatukset rahasta, halu säilyttää luontoa ja huolehtia puolustuskyvyttömistä.
Elämäntavat, eli molempien oman ajan ja kiinnostuksenkohteiden kunnioittaminen, vuorokausirytmi, lempiruuat, paheet, toistemme kannustaminen jotain yhteistä päämäärää tavoteltaessa, luova työ.
Olemme molemmat kiinnostuneita kirjallisuudesta, historiasta, politiikasta, musiikista, runoudesta, mytologiasta, luonnonilmiöistä.
Nyt kun oikein miettii, olemme kai tavallaan aika saman näköisiäkin, lyhyitä ja pörröisiä, pukeudumme usein samoihin väreihin ja meillä on samanväriset hiukset ja silmät sekä iho on täsmälleen samansävyinen ja -tuntuinen.
Sairastamme myös molemmat tahoillamme lisääntymistä rajoittavia sairauksia.
Molemmat rakastamme mietiskelyä pitkissä kuumissa suihkuissa.
Selkeimät eromme ovat siinä että minä olen paljon kätevämpi ja käytännöllisempi, puoliso taas teoreettisempi.
Minä hoitelen intuitiolla pois alta pienten yksityiskohtien listaa ja puoliso hallitsee suuret kokonaisuudet, organisoi ja suunnittelee.
Minä olen kuvataiteellisesti lahjakas ja hän musiikillisesti.
Emme ehkä sovi kovinkaan hyvin yhteen seksuaalisesti koska minä olen impulsiivisempi ja puoliso tunteikkaampi.
Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vain naiset haluavat samankaltaisuutta. Miehet eivät välitä siitä.
AI... JOS AKKA JUO JA MIES EI, NIIN LUULET ETTEI VÄLITÄ, TAI KÄY VIERAISSA JA TOINEN EI, TUHLAA RAHAT JA TOINEN EI... OIKEESTIKO LUULET ETTEI VÄLITÄ.
no saattaa tulla ylläri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko niin uniikki lumihiutale?
Kyllä.
Samanlaiset arvot ja mielipiteet ja samanlainen huumorintaju.
Erilaista on, että mies on ulospäinsuuntautunut ja sosiaalisesti lahjakas ja minä introvertti ja todella kömpelö sosiaalisesti.
Meillä ei ole paljon muuta yhteistä kuin omaisuus.